به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,703
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 34,305
بازدید ماه: 55,275
بازدید کل: 23,717,094
افراد آنلاین: 144
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۳۶ - رئیس ‌قوه قضائیه: افراد فریب‌خورده و متنبه در اغتشاشات مشمول عفو قرار گرفتند ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
 
رئیس ‌قوه قضائیه:
افراد فریب‌خورده و متنبه در اغتشاشات مشمول عفو
قرار گرفتند اما عناصر اصلی در زمره عفوشدگان قرار ندارند  
  ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
رئیس قوه قضائیه گفت: عناصر اصلی اغتشاشات که مرتکب جنایت و محاربه و‌ افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند و یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند در زمره عفوشدگان قرار ندارند.
به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب و در پی پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند و عفو گسترده و مشروط از موضع رأفت و اقتدار نظام اسلامی انجام شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه درباره عفو گسترده اخیر، اظهار داشت: پیشنهاد عفو و مختومه شدن پرونده آنها در هر مرحله‌ای که قرار دارد، این فرصت را برای آنان فراهم کردیم تا آینده‌شان به واسطه ثبت کیفری، تحت تأثیر قرار نگیرد. 
وی همچنین خاطرنشان کرد: سایر زندانیان واجد شرایط نیز که آزادی آنها از زندان برای امنیت مردم مضر نمی‌باشد به موجب عفو اخیر، از زندان آزاد خواهند شد یا با تخفیف مجازات مواجه می‌شوند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای بیان داشت: اگرچه افراد فریب‌خورده اغتشاشات با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند اما عناصر اصلی اغتشاشات که مرتکب جنایت و محاربه و‌ افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند و یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند در زمره عفوشدگان قرار ندارند.
رئیس قوه ‌قضائیه گفت: بدیهی است چنان‌که این افراد عفو شده مجدد مرتکب جرم شوند، طبق قانون برخورد سنگین‌تری با آنها خواهد شد.
آیت‌الله حسینی بوشهری: رهبر معظم انقلاب حکیمانه و پدرانه برخورد می‌کنند
آیت‌الله سید‌هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم، از اعلام عفو گسترده محکومان قضایی از جمله متهمان و محکومان حوادث اخیر، تقدیر و تشکر کرد.
وی با بیان اینکه طبیعی است که انسان بر اثر جو‌سازی‌هایی که دشمن انجام داده بود، دچار اشتباه شود، گفت: مقام معظم رهبری با عفو حکیمانه خود، زمینه را برای انسجام اجتماعی و وحدت ملی بیشتر فراهم کردند که باید همه ما از چنین تصمیم بزرگوارانه‌ای قدردانی کنیم. وقتی امام امت چنین تصمیمی را براساس رأفت گرفته‌اند، همه ما باید بدانیم که این فرمان یک الگو برای همه دستگاه‌های حاکمیتی است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرمان عفو مقام معظم رهبری را بشارت‌دهنده جامعه‌ای یکپارچه و منسجم دانسته تأکید کرد که مقام معظم رهبری با همه کسانی که در حوادث اخیر یا پیش از آن، جرائمی را مرتکب شده بودند، برخوردی پدرانه کرده است.
عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در گفت‌وگو با میزان اظهار داشت: نگاه رئیس قوه قضائیه حل مسئله با رافت اسلامی و دیدگاه مبنی بر کمک به حل موضوع است.
سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس نیز در گفت‌وگو با تسنیم بیان داشت: دشمن تصور می‌‌کرد اگر یک جوانی که به دلیل چند اقدام احساسی و اشتباه در دستگاه قضایی محکوم شده است، برای همیشه نیروی آنها خواهد بود اما تدبیر پدرانه رهبر معظم انقلاب این گمان را باطل کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی بر راه‌های ابطال توطئه‌های دشمن به خوبی اشراف دارد.
سیدمهرداد سیدمهدی، مدیر روابط عمومی دفتر رهبر انقلاب اسلامی نیز معتقد است: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان زمینه‌ساز آزادی بسیاری از محکومان اغتشاشات اخیر و حتی متهمان این حوادث و بسته شدن پرونده آنها خواهد شد؛ البته شرایطی هم دارد که در متن نامه رئیس قوه قضائیه آمده است.
رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: فرمان عفو رهبری دعوت عمومی برای اجماع و همدلی بیشتر در جامعه است.
جوکار: عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان نشان دهنده رأفت نظام جمهوری اسلامی ایران است
جوکار، رئیس کمیسیون شوراها در مجلس نیز در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر از متهمان و محکومان نشان دهنده رأفت نظام جمهوری اسلامی ایران است. 
همچنین، محمدجواد اخوان، مدیرمسئول روزنامه جوان در گفت‌وگو با میزان خاطرنشان کرد: عفو گسترده و رویکرد قوه قضائیه یک کار حکیمانه و از موضع اقتدار بود. 
مجید انصاری هم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرام‌تری را در کشور ایجاد کند،‌ امیدوارم این موضوع سرآغاز الفت و همبستگی بیشتر در کشور شود. 
محمدعلی ابطحی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: این عفو می‌تواند... گشایشی در امور سیاسی کشور باشد.  مدیرعامل خبرگزاری میزان نیز نوشت: ‏عفو اخیر از آن جهت که شامل محکومان و متهمان می‌شود بی‌بدیل است.
افراد و جوانانی که در حوادث اخیر پرونده قضایی برایشان تشکیل شده است بدون ثبت و سوءپیشینه شدن عفو شدند، یعنی به آینده جوانان نگاه ویژه‌ای شده است. 
اغلب بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر اتهاماتی غیر از موارد استثنا شده داشتند.
عفو گسترده از سوی رهبر معظم انقلاب بازتاب وسیعی میان فعالان عرصه رسانه داشت. در ادامه بخشی از دیدگاه‌های این فعالان آمده است: 
ـ اعطای عفو گسترده و آزادی بسیار از محکومان اقدامی عقلانی و قابل تقدیر از سوی دستگاه قضایی است. 
ـ به شدت اعتقاد دارم دیدگاه قضایی رئیس فعلی دستگاه قضایی واقعاً متفاوت است. آقای اژه‌ای به خالی کردن زندان‌ها اعتقاد دارد.
ـ عفو وسیع حکومتی به پیشنهاد آقای اژه‌ای؛ چه روز عزایی برای رسانه سعودی امثال مسیح و پهلوی و رجوی‌چی‌‌هاست.
ـ عفو از موضع قدرت سیره نبوی است. این عفو، احیای اجتماعی و امتداد عملی رویکرد پدرانه رهبری از ابتدای اغتشاشات است که حساب هیجان را از سازمان آشوب جدا کردند. در 11 آبان از هیجانی‌ها به‌عنوان بچه‌های خودمان یاد کردند و در 28 آبان گفتند حساب فریب‌خوردگان از صحنه‌گردانان و عاملان جنایت جداست.
ـ وقتی آشوب خیابان جمع شده و ایران اسلامی اقتدارش را باز به رخ کشیده، طبعاً باید از موضع قدرت به پیاده نظامی بنگرد که حالا دربند هستند. و موضع قدرت اسلامی هم، موضع بخشش و رأفت است؛ موضع بزرگ‌تری کردن؛ موضع رهبری. مناسبت انتخاب شده برای عفو هم قابل تأمل است؛ دهه فجر همه مبارک!
ـ عفو بزرگ برای هزاران نفر از زندانیان، این اقدام حکیمانه حداقل سه نکته دارد: نگاه رأفت اسلامی در مشی رهبری، اقتدار جمهوری اسلامی و شکست سازمان آشوب، افزایش و مراقبت از سرمایه اجتماعی. 
ـ عفو گسترده امروز، ادامه نگاه پدرانه رهبر انقلاب است، حتی در قبال فرزندان فریب‌خورده! 
علی مطهری: عفو رهبری اینترنشنال و بی‌بی‌سی را خلع سلاح کرد 
علی مطهری، نماینده ادوار مجلس نیز گفت: موافقت رهبری با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد. 
وی با بیان اینکه فرصت خوبی است که هنرمندان و ورزشکاران هم به دامن نظام برگردند، گفت: خیلی از جوانان و نوجوانان در اثر احساساتی شدن و با تحریک همین رسانه‌های بیگانه وارد میدان شدند.
به گزارش همشهری آنلاین، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان این‌که عفو اخیر موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد، تصریح کرد: با اینکه کشور در آرامش است، اینترنشنال و بی‌بی‌سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آنها را خلع سلاح کرده و زمینه تحریک آنها را تا حد زیادی از بین می‌برد.
علی مطهری گفت: خود جوانان هم متوجه شدند بیش از حد احساساتی شده‌اند.
وکیلی: دستور عفو توسط رهبر انقلاب پولیتیک تاریخی است 
همچنین، محمدعلی وکیلی، نماینده سابق مجلس و فعال اصلاح‌طلب نیز گفت: عفو گسترده محکومان حوادث اخیر توسط رهبر انقلاب باعث می‌شود که بهانه‌هایی که اپوزیسیون خارج‌نشین به‌دنبال آن بودند تا از زندانیان حوادث اخیر سوءاستفاده کنند و هجمه‌های علیه مردم و مدیریت افکار عمومی در غرب و دنیا را به دست بگیرند خنثی شود. 
وی خاطرنشان کرد: اقدام رهبر انقلاب یک پولیتیک تاریخی است و یک نوع نقطه عطفی در تاریخ ایران است و این اقدام یک نوع ترجمه آیه أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ است.