به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 98
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 13,745
بازدید ماه: 34,715
بازدید کل: 23,696,537
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۶۳ - مهدی جبرائیلی تبریزی: نبرد تمدنی غرب با اسلام در گستره جهانی ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

نبرد تمدنی غرب با اسلام در گستره جهانی 

  ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

مهدی جبرائیلی تبریزی
1. مسئله اسلام‌هراسی و اهانت به مقدسات دینی در جهان غرب پدیده تازه‌ای نیست. تمدنی که بنیان آن را اومانیسم لیبرالیستی تشکیل داده، چنین رفتارهای سخیف دور از انتظار نیست. تمدنی که مغز متفکر و راهبری فکری آن با کسانی مانند ماکیاول است، بیشتر از این خروجی نخواهد اخلاقی داشت. لئواشتراوس از جمله متفکران غربی و منتقد ماکیاول است که اساس بحران اخلاقی جاری در غرب را مدرنیته مبتنی بر سکولار می‌داند. او ریشه این بحران را در بی‌اعتقادی غرب به اهداف و ارزش‌های خود بیان می‌کند.
2. گسترش روزافزون اسلام غرب را به وحشت‌انداخته است. طبق گزارش مرکز تحقیقاتی «پیو»(PEW) درآمریکا، اسلام در حال حاضر بیشترین رشد را در قیاس با سایر ادیان جهان دارد. درحال حاضر حدود 1.8 میلیارد نفر مسلمان در جهان وجود دارد که تقریباً یک‌ چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با این حال، تخمین زده می‌شود در اواسط قرن 21 (بین سال‌های 2050 تا 2070)، اسلام پرجمعیت‌ترین دین جهان شود.
پیتر شولاتور مفسر سیاسی آلمان می‌گوید: «اکنون نهضت بازگشت به دین و مدینه فاضله آغاز شده است». چنانکه جوانان سوئد قبل از یازده سپتامبر گفته‌اند که انتخاب اولشان اسلام است.
3. این تفوق و استعلاء، درسایه نوعی قرائت خاص از اسلام به‌وجود آمده است که همان قرائت شیعه اثنی‌عشری است. این تفکر به اسلام سیاسی و ظلم‌ستیز معتقد است. مارتين كرامر، اسلام‌ستيز آمريكايي مي‌نویسد: «مذهب شيعه در طول تاريخ اسلام، به عنوان نوعي عقيده وجود داشته است، به طوري كه امروزه از هر ده مسلمان شايد يك نفر به آن پايبند باشد. ايران تنها كشوري است كه شيعيان، اكثريت غالب جمعيت آن را تشكيل مي‌دهند... اما با اين محاسبه سطحي، تاثير عميق مذهب شيعه براسلام معاصر و شناخت آن، ناديده گرفته مي‌شود؛ زيرا شيعياني وجود دارند كه مصمم هستند جريان فكري و سياسي نه تنها مذهب شيعه، بلكه كل اسلام را دگرگون سازند».
براساس این قرائت از اسلام بود که نظریه و پارادایم «پایان تاریخ» فوکویاما که معتقد بود؛ لیبرال دموکراسی و ارزش‌های آن یعنی آزادی، فردگرایی و لیبرالیسم اقتصادی به دلیل مقبولیت آن از سوی مردم و فقدان جایگزین بهتر به ایدئولوژی مسلط بر جهان تبدیل می‌شود، به بایگانی تاریخ سپرده شد. و فوکو پس از سالها از آن نظریه عقب‌نشینی کرد.
برژینسکی نظریه‌پرداز آمریکائی می‌گوید: «تجدید حیات اسلام بنیادگرا در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران یک مخاطره مستمرّ برای منافع ما در منطقه‌ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است».
تجاوزها و خونریزی‌های آمریکا ریشه دراین نوع نظریات دارد. تئوری جنگ تمدن‌ها و پایان تاریخ به مبنای فکری و تئوریک سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد. اما‌ ‌اندیشه شیعی فقط در عراق تیلیاردها دلار آمریکا را آتش زد.
الکساندر هیگ(وزیر دفاع اسبق آمریکا) چنین می‌گوید: «به نظر من خطرناک‌تر و مهم‌تر از این مشکلات بین‌المللی عواقب گسترش بنیادگرایی(تشیع) اسلامی است که در ایران
پا‌‌گرفته و اکنون عراق و رژیم‌های عرب میانه‌رو را در منطقه تهدید می‌کند، می‌باشد اگر این از کنترل خارج شود منافع ابرقدرت‌ها را به خطرناک‌ترین وجه به مخاطره خواهد ‌انداخت».
4. با پیروزی انقلاب اسلامی، در سراسرجهان اسلام، یک جنبش مردمی نُضج گرفت. مقاومت به‌عنوان راهبرد غلبه بر استعمار و استثمار در میان مردمان به استضعاف کشیده شده نهادینه شد. رادیو آمریکا با اعتراف به ناتوانی آمریکا به نقل از روزنامه شیکاگو تریبون می‌گوید:
«آیت‌اللّه خمینی، آمریکا را بارها با ناتوانی مواجه ساخت و در این مورد به آمریکا درس داد و دو رئیس‌جمهوری آمریکا را با ناامیدی روبه‌رو ساخت. شاید تا به حال در هیچ دوره‌ای از سال‌های اخیر برنامه‌ریزان سیاسی آمریکا با چنین وضعیتی رو‌به‌رو نشده بودند که کشوری در مقابل نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا مصونیت داشته باشد».
«شروین ماروین» استاد دانشگاه آمریکا گفت: «چگونه می‌توان باور داشت که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکباره شعار «مرگ برآمریکا» در جهان طنین افکند؟ همین اسلام بود که آرامش را از کشورهای غربی و طرفداران آنها در منطقه خلیج‌فارس گرفت».
دانیل پایپس رئیس‌انستیتو پژوهش‌های سیاست‌های خارجی آمریکا گفته است: «امروز ایران به مشابه یک آزمایشگاه است. اگر این تجربه موفق شود، جسارت مسلمانان کشورهای دیگر هم بیشتر خواهد شد. ما تا ده سال پیش حساسیت خاصی نسبت به اسلام نداشتیم، اما امروز این‌طور نیست و همه ما نسبت به این پدیده جدید در ایران باید با حساسیت بیشتری برخورد کنیم. امروز مسلمین جهان به ایران نظر دارند و از آن الگوبرداری می‌کنند».
اندیشکده «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» انگلیس اخیراً با انتشار کتابی تحت عنوان «شبکه‌های نفوذ ایران درخاورمیانه» تصریح می‌کند: «پیشرفت تدریجی ظرفیت‌های موشکی و پهپادی انصارالله و شباهت‌های چشمگیر و روابط نزدیک این سازمان با حزب‌الله حکایت از آن دارد که ایران تا‌اندازه‌ای درایجاد یک حزب‌الله دیگر موفق عمل کرده است».
مقام معظم رهبری فرمودند: «این بیداری اسلامی که مشاهده می‌کنید... اثر گرفته از حرکت عظیم ملت ایران است. این انقلاب عظیم... این تحول بنیان برافکن سنت‌های طاغوتی و نظام طاغوتی و نظام سلطه، ملت ایران را به یک اسوه تبدیل کرد».
انقلاب اسلامی با طرح حیات معنوی و باطنی برای بشریت، و ارائه مدل دقیق و کارآمد حکومت اسلامی درپاسخگویی به نیازهای همه‌جانبه انسان، عملاً حیات تک‌ساحتی غرب را به چالش کشید. از این‌رو امروزه نه تنها دیگر سکولاریسم به‌عنوان نظریه مطلوب نیست بلکه رویکردی گسترده نسبت به دخالت دین در سیاست، در جهان شکل گرفته و بسیاری از سرزمین‌های اسلامی به دنبال تشکیل حکومت اسلامی
می‌باشند.
بنابراین برای مقابله با این حرکت تحول‌آفرین از هر ابزاری استفاده می‌کنند. کاپلان، تحلیلگر آمریکایی مسایل بین‌الملل می‌گوید: «ایران در منطقه خاورمیانه تنها بازیگری است که می‌تواند به قدرتی بزرگ بدل شود... پس مهم‌ترین استراتژی برای جلوگیری از یک ایران قدرتمند که منافع آنها را تهدید کند، حفظ فشار اقتصادی، جنگ تبلیغاتی، موازنه نظامی و تضعیف مستمر ایران است». 
5. از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ولایت فقیه به عنوان مهم‌ترین رکن نظام اسلامی و مستحکم‌ترین سد دفاعی نظام، همواره مورد هجوم بی‌امان دشمنان بوده است. دشمنان نظام به درستی و با تجربه دریافته‌اند تا زمانی که اقتدار و اعتبار رهبری در ایران محفوظ باشد، هیچ پروژه براندازانه‌ای در جمهوری اسلامی، کارساز نخواهد بود. از این رو، با فهم این که راز ماندگاری و استقامت جمهوری اسلامی، ولایت فقیه است، لحظه‌ای از هجوم علیه این رکن نظام، فروگذاری نکرده‌اند.
6. غرب می‌داند که اسلام شیعی امروز انقلابی در نقطه‌ای ازجهان ایجاد کرده که رهبری آن را فقیهی اسلام‌شناس برعهده داشته است. که منافع استعماری آنان را در اقصی نقاط جهان به خطر‌انداخته و تمدن مادی غرب را به محاق برده است. و انسان دور مانده از اصل خویش را به معنویت و ایمان ناب فرامی‌خواند.
مایک دنیس، استاد تاریخ دانشگاه ایزونای آمریکا می‌گوید: «به عقیده من مدنیت و تمدن غرب به زودی به بن بست خواهد رسید و به جایش مدنیت و تمدن اسلامی خواهد نشست... آمریکا و همه دنیا امروز به چنان بحرانی دچار شده‌اند که مانند آن در تاریخ سابقه نداشته است. اگر بتوان دوره‌ای را با دوره جاهلیت پیش از ظهور پیامبر، مقایسه کرد همین دوره و عصر ما است... با این حال جهان و به‌خصوص آمریکا می‌توانند با پذیرش اسلام درخود انقلاب درونی ایجاد کنند، تنها این دین است که می‌تواند کشور من و جهان را از قیدها برهاند و از نادرستی‌ها آزاد کند».
7. کنش‌های ایذائی و اهانت آمیز غربیان مدعی آزادی و حقوق بشر نسبت به ایران و دین اسلام، از سر کینه‌ای است که انقلاب اسلامی با الهام از اسلام ظلم‌ستیز، دست متجاوزانه آنان را از ثروت و منابع و معادن ایران و سرزمین‌های اسلامی قطع کرده است. و آنان از تکرار معاهدات «فین کن اشتاین» و پیمان «تیلسیت» که امپراطور جهانخوار فرانسه در آن با وجود عقد رسمی به ایرانیان خیانت کرد، ناامید شده‌اند. و یا در لبنان عالم مبارز شیعی مرحوم علامه شرف‌الدین فرانسویان را به خاک ذلت نشاند. به‌طوریکه حتی کتابخانه ایشان را آتش زدند. جنگ امروز غرب با اسلام جنگ تمدنی است و در این آوردگاه، سرنوشت‌ساز انسان امروز رقم خواهد خورد. براساس فلسفه تاریخ الهی آینده از آن حزب خدا است.