به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,801
بازدید دیروز: 2,123
بازدید هفته: 10,988
بازدید ماه: 16,778
بازدید کل: 23,505,150
افراد آنلاین: 30
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۰۹ فروردین ۱٤۰۳
Thursday , 28 March 2024
الخميس ، ۱۸ رمضان ۱٤٤۵
فروردین 1403
جپچسدیش
321
10987654
17161514131211
24232221201918
31302928272625
آخرین اخبار
3489 - مسعود اکبری:پایان سال 1401 و آرزویی که دشمن به گور برد ۱۴۰۱/۱۲/۲۷

پایان سال 1401 و آرزویی که دشمن به گور برد

  ۱۴۰۱/۱۲/۲۷

 
اولین سال قرن پانزدهم هجری شمسی به روزهای پایانی خود رسیده است و این وجیزه، آخرین یادداشت روز کیهان در سال 1401 است. به همین بهانه قصد داریم تا مروری کوتاه داشته باشیم به وقایع و تحولات سال جاری. سال 1401 سالی پر فراز و نشیب بود؛ سال چالش‌ها و همچنین سال موفقیت‌ها و پیروزی‌ها.
در سال 1401 و در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان و از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی با آمارهای سرسام‌آور و روزافزون فوتی‌های کرونا مواجه بودند، ایران اولین روز بدون فوتی کرونا را تجربه کرد. در همین رابطه وزیر بهداشت - 12 خرداد- در توئیتی نوشت: «پس از دو سال و ۱۰۰ روز مقابله ملت قدرتمند ایران با کرونا و در حالی که در آمریکا و اروپا تلفات بالایی گزارش می‌شود، ایران، نخستین روز بدون فوت کرونا را تجربه کرد.»
این خبر خوب در روزها و هفته‌ها و ماههای بعد نیز بارها و بارها تکرار شد. روزهای بدون فوتی کرونا در شرایطی در سال جاری به دفعات تکرار شد که در دولت قبل شاهد رکورد 700 فوتی در اثر ابتلا به کرونا در یک شبانه‌روز بودیم. در دولت قبل، مقابله با کرونا و شکست این ویروس منحوس به برجام و FATF گره زده شد اما امسال بدون برجام و FATF‌، توفیقات بسیاری در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا کسب کردیم. بهتر است بگوییم ایران، بدون فایزر و مدرنا و با تکیه و اعتماد به دانش بومی و استعدادهای جوانان عزیز ایران، ویروس کرونا را شکست داد. 
اما این فقط یکی از توفیقات ملت ایران در سال جاری بود. به این فهرست توجه کنید: 50 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی با مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان، پیوستن ایران به جمع ده کشور دارای بر‌ترین تلسکوپ در جهان، ارسال ماهواره «خیام» به فضا با قابلیت رصد زمین با دقت یک متر، افتتاح ابرپروژه آبرسانی «غدیر» در خوزستان و اجرای پروژه 36 ماهه در 10 ماه، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، افتتاح نخستین مخزن ابرپروژه آبرسانی در همدان، برگزاری باشکوه مراسم اربعین پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی، سخنرانی تاریخی رئیس‌جمهور محترم کشورمان در سازمان ملل و در دست گرفتن عکس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی. 
و همچنین افتتاح طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، پالایش روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران در ونزوئلا، حضور ده‌ها میلیونی مردم در مراسم ۱۳ آبان در سراسر کشور، پرتاب موفق موشک بالستیک قاره‌پیمای «قائم۱۰۰»، رونمایی از سامانه پدافندی ارتقاءیافته «باور۳۷۳»، افتتاح بزرگ‌‌ترین پروژه ریلی و ترانزیتی کشور در سیستان و بلوچستان، موفقیت دانشمندان ایرانی در درمان سرطان خون با روش ژن‌درمانی، جلوگیری از قطعی مکرر برق در تابستان و افت فشار گاز در زمستان، حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع گروهک‌های تروریستی ضدایرانی در اقلیم کردستان عراق، افزایش 2برابری تولید گاز با وجود تحریم‌ها، بهره‌برداری از مدرن‌‌ترین طرح آبرسانی کشور در سنندج.
برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر و تحقیر بی‌سابقه رژیم کودک‌کش اسرائیل، استقبال کم‌نظیر مردم از رئیس‌جمهور در سفرهای استانی، رشد 3برابری سرمایه‌گذاری خارجی در مقایسه با سال اوج برجام، مجازات آشوبگران مسلح و اشرار داعشی، بالا‌ترین رکورد صادرات نفت و محصولات پتروشیمی از 97 تاکنون، اعدام ابرجاسوس انگلیسی و سرگیجه سرویس‌های اطلاعاتی غربی- عبری، همدلی مردم و مسئولین در مدیریت چالش گازی، ضرب‌شست وزارت اطلاعات با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌ها، برگزاری باشکوه و حماسی سومین سالگرد شهادت حاج قاسم، تشییع پرشور و تماشایی400 شهید گمنام در شهرهای مختلف، رونمایی از ماهواره‌های «ناهید۲» و «طلوع۳»، حضور گسترده و ده‌ها میلیونی مردم در راهپیمایی سراسری ۲۲ بهمن، جشن تکلیف تماشایی دختران دهه نودی در حسینیه امام خمینی(رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در حضور رهبر معظم انقلاب، تولید موشک‌ پیشرفته «هایپرسونیک»، افتتاح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، برگزاری اجتماع ۱۰ کیلومتری جشن عیدغدیر در تهران با حضور میلیون‌ها نفر.
و همچنین افتتاح فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی، راه‌اندازی 2 پروژه آب شیرین کن در بوشهر، رونمایی از تونل‌های زیرزمینی پدافند هوایی در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت، دریافت جنگنده‌های «سوخو۳۵» از روسیه، سفر مهم رئیس‌جمهور کشورمان به چین، دریافت جنگنده‌های «سوخو۳۵» از روسیه، توافق ایران و عربستان به از سرگیری روابط و افتتاح پیشرفته‌‌ترین و مجهز‌ترین مرکز پیشگیری و درمان سرطان در منطقه. 
و اما این نقاط قوت و این موفقیت‌های چشمگیر و تحسین‌برانگیز قطعا به مذاق دشمن خوش نیامده و پروژه آشوب در اواخر شهریور سال جاری که چندین ماه به طول انجامید، از تبعات خشم و وحشت دشمن از این پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها بود. یکی از علت‌های اینکه این آشوب با عنوان «جنگ ترکیبی» یا «جنگ هیبریدی» نامیده شد این بود که در آن به‌صورت همزمان بر چند گسل تمرکز شد.
الف- گسل جنسیتی، ب- گسل قومیتی، ج- گسل شیعه و سنی، د- گسل طبقاتی، و ه- گسل نسلی.
علاوه‌بر این، چند حوزه بسیار مهم در این جنگ ترکیبی به‌صورت همزمان مورد حمله قرار گفت؛ یکی از این بخش‌ها، حوزه آموزش بود که با تمرکز بر به تعطیلی کشاندن دانشگاه‌ها و مدارس کلید خورد و امتداد این پروژه در ماجرای مسمومیت سریالی در مدارس نیز دنبال شد و البته در نهایت ناکام ماند. حوزه بسیار مهم دیگر، اقتصاد بود که با تمرکز بر التهاب‌آفرینی در بازار دلار کلید خورد؛ چه آنکه در طول فعالیت دولت سیزدهم از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱، نرخ ارز حدوداً ۴ درصد افزایش یافت، اما در مقطع وقوع آشوب‌های سال جاری نرخ دلار حدوداً ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در میانه آشوب‌ها و اغتشاشات، «مارک دوبوویتز» رئیس لابی صهیونیستی بنیاد دفاع از دموکراسی آمریکا در توئیتی نوشت: «همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد قیمت دلار به ۶۰ هزار تومان رسید. ممکن است زودتر از چیزی که فکر می‌کردم به ۱۰۰ هزار تومان برسد.» این توئیت تنها یکی از مستندات جنگ ترکیبی اخیر علیه ملت ایران بود. دشمن در سال 1401 نیز دقیقا مشابه روندی که در 44 سال اخیر طی شده است، در اقدامات ضدایرانی خود به شکل مفتضحانه‌ای شکست خورد. و به عبارت دقیق‌تر در ۴۴ سال اخیر هفت رئیس‌جمهور آمریکا خوراک مار و مور شده و یا در تاریخ گم و گور شدند و در نقطه مقابل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران روزبه‌روز شاخ و برگ گستراند و قویتر شد و دشمن آرزوی براندازی جمهوری اسلامی ایران را به گور برد. 
همان‌طور که رهبر حکیم انقلاب فرمودند در جریان جنگ ترکیبی طراحی شده علیه ملت ایران در سالجاری، «اراده جمهوری اسلامی بر نقشه جامع دشمن پیروز شد». اما با این وجود نباید از کید و حیله دشمن غافل شد. 
دشمن در مقاطع مختلف و از جمله در جنگ ترکیبی اخیر، «امید مردم ایران» را نشانه گرفته است. همه دست‌وپا زدن‌های دشمن برای این است که اولا امید را در دل مردم ایران بکُشد، ثانیا خشم و ترس را در افکارعمومی نهادینه کند و ثالثا به هر طریقی به دوقطبی و تفرقه و ایجاد شکاف میان مردم دامن بزند. به همین خاطر بود که چندی پیش نشریه نیوزویک با اشاره به آشوب‌های اخیر در ایران در گزارشی به قلم کارشناسان اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»(FDD) نوشت: «باید محصول عملیات روانی علیه ایران این باشد که روزبه‌روز بر مردم خشمگین- از دانش‌آموز تا معلم- افزوده شود.»  دشمن از پیشرفت ایرانِ اسلامی وحشت زده است و به همین خاطر امید ملت ایران را نشانه رفته است.رهبر معظم انقلاب- 28 آبان ۱۴۰۱- در دیدار مردم اصفهان فرمودند: «پیشرفت احتیاج دارد به امید. دشمن روی امید ملت ایران متمرکز است. این امکانات گسترده‌ای که دشمن به کار گرفته، این رسانه‌ها، این ماهواره‌ها، این فضای مجازیِ عجیب و غریب، این تلویزیون‌های مزدورِ مأجور، همه‌ اینها برای این است که این امید را در مردم بکُشند... اینها حتی به مسئولین هم طمع دارند که امید را از آنها بگیرند.»
ایشان در ادامه فرمودند: «خب، حالا یک امتدادی هم متأسفانه در داخل دارند؛ من ناچارم این را بگویم. آدم دلش نمی‌خواهد چنین واقعیتی وجود داشته باشد، اما هست؛ اینها در داخل امتداد دارند. امتداد آنها هم همین القای یأس، القای ناامیدی که «فایده‌ای ندارد»، «به جایی نمی‌رسیم»،‌ «چه ‌کار می‌خواهیم بکنیم» است؛ از این حرف‌ها می‌شنوید. در داخل هم فلان روزنامه، فلان فعالِ فضای مجازی، متأسفانه از این چیزها دارند؛ اینها هم امتداد آنها هستند.»
دشمن در جنگ همه‌جانبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی علیه مردم ایران، به شبکه نیابتی در داخل امید بسته است. «قاتلان امید مردم» در داخل و خارج همچنان مشغول کارند. حضرت آقا در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کردند: «نخستین توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه قفل‌ها، هیچ گامی نمی‌توان برداشت. آنچه می‌گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت‌های عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر می‌دارم. در طول این چهل سال- و اکنون مانند همیشه- سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. 
در ادامه آمده است: «خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّت‌ها، پنهان‌کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌ همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌‌ترین جهاد شما است.» پس ما ملت ایران با عمل به این رهنمود راهگشای رهبر حکیم انقلاب، دست در دست هم تلاش می‌کنیم تا بیش از پیش در شکستن این محاصره تبلیغاتی، پیروز باشیم و موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم. 
تا چند روز دیگر وارد سال 1402 می‌شویم. روزهای آغازین سال جدید یک تفاوت ویژه با سال‌های گذشته دارد و آن تلاقی بهار طبیعت با بهار قرآن است. این وجیزه را با این دعای دلنشین به پایان می‌بریم که؛ یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال. ان‌شاءالله سال 1402 سال ظهور مولا و آقایمان حضرت صاحب‌الزمان(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) باشد.
مسعود اکبری