به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,746
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 6,806
بازدید ماه: 72,879
بازدید کل: 23,734,689
افراد آنلاین: 11
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۵۴ - در دیدار رؤسای دستگاه قضایی 2 کشور : امضای ۲ یادداشت تفاهم همکاری حقوقی و قضایی میان ایران و عراق ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
در دیدار رؤسای دستگاه قضایی 2 کشور انجام شد
امضای ۲ یادداشت تفاهم همکاری حقوقی و قضایی میان ایران و عراق   
  ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

عکس/ دیدار رئیس شورای عالی قضایی عراق با اژه‌ای

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز در دیدار با «فائق زیدان» رئیس‌شورای عالی قضایی عراق با ‌اشاره به‌اشتراکات و مناسبات عمیق و گسترده میان ملت‌ها و دولت‌های ایران و عراق گفت: ارتباطات میان ایران و عراق به صرف مسائل همسایگی نیست، بلکه فراتر از آن است؛ ریشه اصلی این ارتباطات وثیق و قدیمی، ناظر بر ‌اشتراکات فرهنگی و دینی و مذهبی می‌باشد.
در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های گسترده دو کشور ایران و عراق به لحاظ جنبه‌های قضایی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی هستیم؛ در این میان نقش دستگاه‌های قضایی دو کشور در توسعه این ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار می‌باشد.
محسنی اژه‌ای افزود: در سنوات گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق منعقد شده که بعضاً هم عملیاتی شده‌اند لکن اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ حتما باید دستگاه‌های قضایی دو کشور، ارتباطات فی‌مابین را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضایی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هرچه سریع‌تر مرتفع سازند.
وی بیان داشت: اعتقاد ما این است که به هر‌اندازه روابط دو کشور ایران و عراق در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مبارزه با تروریسم و عناصر و تشکیلات فاسد و مفسد، توسعه پیدا کند باید به همان‌اندازه روابط قضایی فی‌مابین هم گسترش یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در گذشته تفاهمات اولیه میان مقامات قضایی ایران و عراق به امضا رسیده است، اما در اجرای مفاد این تفاهمات، قدری عقب هستیم و باید روند اجرای آن را سرعت ببخشیم؛ باید تلاش کنیم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رئیس‌وقت قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عراق را هرچه سریع‌تر و به صورت کامل، اجرایی کنیم.
صدور کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس
رئیس‌دستگاه قضا با ‌اشاره به روند پیگیری و رسیدگی به پرونده عناصر دخیل در ترور فرماندهان سلحشور محور مقاومت، گفت: از مقامات قضایی عراق به سبب اقداماتی که در زمینه مقابله با تروریسم و پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهانشان انجام دادند، بسیار تشکر می‌کنیم و امیدواریم با تعامل هرچه بیشتر دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق، این پرونده هرچه زودتر به مراحل نهایی و حصول نتیجه برسد.
اژه‌ای ادامه داد: به‌دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و ان‌شاالله کسانی که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان ریختند را در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند.
در جریان این ملاقات، رئیس‌شورای‌عالی قضایی عراق، ضمن قدردانی صمیمانه از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، گفت: دستگاه قضایی عراق در تمام سطوح و با تمام زیرمجموعه‌های خود برای تحکیم روابط مثبت و سازنده با جمهوری اسلامی ایران، تلاش وافری دارد؛ حضور ما در این سفر با هدف تکمیل تلاش‌ها و اقداماتی بوده که در گذشته انجام شده است؛ یادداشت‌ها تفاهمی که امروز با هدف توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضا می‌رسد، در جهت تقویت و تحکیم تفاهم‌نامه‌های پیشین میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق است.
فائق زیدان با بیان اینکه عمق روابط ثمربخش دو کشور برادر ایران و عراق، به بهترین وجه ممکن در مرحله مبارزه با تروریست‌های داعش تجلی پیدا کرد، افزود: در جریان نبرد با تروریست‌های داعش، خون عراقی‌ها و ایرانی‌ها در راه مقابله با دشمن مشترک درهم آمیخت؛ گروه تروریستی داعش بیش از آنکه با مردم ایران و عراق دشمنی داشته باشد، دشمن کل انسانیت بود و در صورتی که جلوی آنها گرفته نمی‌شد، خطری برای کل مردم دنیا محسوب می‌شدند.
وی اظهارداشت: اراده و مشیت الهی بر این بود که سرانجام دو فرمانده تاریخی و سرافراز مقابله با تروریسم، شهیدان سلیمانی و المهندس به دست تروریسم جهانی متکبر و خودخواه به شهادت برسند و خون آنها درهم بیامیزد؛ بسیار خرسند هستیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را تکمیل کردند و مایل هستیم که این پرونده به سرانجام نهایی برسد.
شایان ذکر است، پس از این ملاقات، یک یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و فائق زیدان رسید؛ همچنین دادستان‌های کل دو کشور ایران و عراق نیز درخصوص موضوعات فی‌مابین یادداشت تفاهم همکاری منعقد کردند.