به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,290
بازدید دیروز: 5,979
بازدید هفته: 18,937
بازدید ماه: 39,907
بازدید کل: 23,701,728
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 29 April 2024
الاثنين ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۳۸ - گفتگو با خانواده شهید مدافع حرم علیرضا بابایی: زندگی بر مدار شهادت ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
گفتگو با خانواده شهید مدافع حرم علیرضا بابایی:
زندگی بر مدار شهادت 
  ۱۴۰۲/۰۲/۲۴
لحظات تلخ اعلام خبر شهادت شهید مدافع حرم به دختر کوچکش +فیلمفرازی از زندگی شهید مدافع حرم علیرضا بابایی
 
مهدی امیدی
25 اردیبهشت، سالگرد شهادت یکی دیگر از دلباختگان حسین(ع) است که داوطلبانه، گام در راه دفاع از حرم گذاشت. شهید علیرضا بابایی، هفت سال قبل در چنین روزی، در نبرد با تروریست‌های تکفیری در فلوجه عراق، به مقصود خود رسید.
زندگی هر شهیدی پر از راز و رمز است که به تعبیر سید شهیدان اهل قلم، جز به بهای خون فاش نمی‌شود. شهید بابایی هم از مردان بزرگ اما گمنام روزگار ما بود که رسیدن به مقام شهادت، نتیجه سال‌ها زندگی به رنگ خدا و بر مدار شهادت بود. همه او را به خوش‌اخلاقی و مهرورزی با دیگران می‌شناختند. همسرش نیز گفت که همه فعالیت‌ها و کارهای شهید بابایی رنگ و بوی معنویت و اخلاص داشت و شهادت در راه خدا ویژگی‌های این شهید والامقام را تکمیل کرد.
 
به روایت همسر
همسر شهید مدافع حرم علیرضا بابایی در بخشی از یک گفت وگو درباره نحوه آشنایی و ازدواج با این شهید گفته بود: شهید بابایی در سال 74 یکی از کارمندان مجموعه دانشگاه اراک بودند و در همان سال همسر خواهر من هم در آن دانشگاه مشغول به‌کار بود که از طریق وی بنده به شهید بابایی و خانواده‌شان معرفی شدم و این‌گونه زمینه آشنایی ما با یکدیگر فراهم شد.سرانجام مادر و خواهر شهید بابایی به منزل ما آمدند تا نخستین مراحل آشنایی خانواده‌ها انجام شود و پس از سپری‌شدن مراسمات لازم و ذکر شروط لازم مراسم بله بران انجام شد و سپس در اسفند ماه سال 74 به عقد هم درآمدیم. شهید بابایی با تمام شروط بنده موافقت کرد حتی با ادامه تحصیل من هم در حوزه مخالفتی نداشت و گفت که اگر تا مقطع دکترا هم قصد ادامه تحصیل داشته باشم من را حمایت می‌کند، باتوجه به اینکه خود شهید هم در حوزه بسیج فعالیت داشت با فعالیت بنده در حوزه بسیج مخالفتی نداشت و بیشتر مشوق من در این عرصه بود. ازدواج ما بسیار ساده برگزار شد و شهید در آغاز زندگی ما کارمندی ساده بود و منزلی مجزا و ماشین در اختیار نداشت و زندگیمان در یک طبقه از منزل پدر شهید بابایی و به‌دور از تجملات و بسیار ساده آغاز شد و حدود یک سال و نیم پس از آغاز زندگیمان منزلی خریداری کردیم و زندگیمان به صورت ساده آغاز شد.
وی درباره خصوصیات اخلاقی این شهید نیز توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی شهید بابایی رفتار مردمی با همسایه‌ها، اقوام و احترام به آنها و به‌ویژه والدین بود به‌گونه‌ای که اگر فردی از اطرافیان ما مشکل مالی، شغلی و غیره داشت با وجود اینکه سطح زندگی خودمان بالا نبود از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کرد و در حد توان مشکلاتی که داشتند را برطرف می‌کرد.عشق به ولایت و عشق به مولا و رهبر ما در جامعه اسلامی دارای ارزشی بالاتر از عشق به خانواده دارد البته ولایتمداری و خانواده‌دوستی هردو در راستای هم هستند و هرکس که یک ولایتمدار واقعی باشد به خانواده خود هم عشق می‌ورزد.شهید بابایی نحوه تربیت فرزندان را امری بسیار مهم می‌دانست و به مسائلی اعم از پوشش صحیح و اسلامی فرزندان، نحوه برخورد و حرف زدن فرزندان، نوع روابط و افرادی که فرزندان برای دوستی برمی‌گزیدند نظارت و به نوع صحیح همه آنها تاکید داشت.شهید بابایی ساعات بسیاری را صرف صحبت کردن و تبادل نظر در همه زمینه‌ها با فرزندان می‌کرد و تفریح با فرزندان از برنامه‌های ترک نشدنی وی بود و این روحیات لطیف و پدرانه شهید بابایی قابل تقدیر است و باید گفت که این رفتار تاثیر بسیار مثبتی بر تربیت فرزندانمان داشت.امیدوارم که خداوند متعال به من یاری برساند تا شرمنده شهید بابایی و سایر شهدای اسلام نشوم و بتوانم تربیت مورد تأیید و مد انتظار شهید را بر مبنای ولایتمداری و توجه به دوستان آنها ادامه دهم، شهید بابایی بر انتخاب افرادی که فرزندانمان در جامعه با آنها ارتباط داشتند بسیار دقیق بود.یکی دیگر از خصیصه‌های شهید بابایی این بود که هر زمان که لازم بود به جایی برویم شخصا من و فرزندانمان را می‌بردند و هیچ‌گاه در این زمینه کوتاهی نکردند، خلقیات مهربانی داشت و در ماه‌های مبارک رمضان همیشه با نان گرم و یا ظرفی حلیم به خانه می‌آمد که نمی‌توان این خاطرات شیرین را به فراموشی سپرد.
شرح یک سفر بی‌بازگشت
همسر شهید مدافع حرم علیرضا بابایی درباره اعزام وی به سوریه و شهادتش هم گفت: شهید بابایی از سال 94 برای اعزام به سوریه و دفاع در جبهه‌های منطقه اشغالی ثبت‌نام کرده بود، علی‌رغم اینکه وی به حضرت زینب(س) علاقه بسیاری داشت و قبل از شهادت دو بار به زیارت ایشان مشرف شده بود برای دفاع از حرم مطهر ایشان و به قصد دفاع از اسلام و ناموس مسلمانان به سوریه رفت.
عشق و علاقه به اهل‌بیت(ع) امری ذاتی و درونی است که نمی‌توان میزان وجود آن را در هر شخصی سنجید اما رفتا شهید بابایی و اینکه نسبت به اتفاقات سوریه بی‌تفاوت نبودند بیانگر عشق وافر وی به ائمه اطهار و اهل‌بیت(ع) بود.شهید بابایی معتقد بودند که شاید دیگر این فرصت طلائی به وجود نیاید و زمانی که این جنگ به پایان برسد روسیاهی اینکه به دفاع نپرداخته‌ایم در برابر ائمه(ع) برای ما می‌ماند، هربار که کسی مانع از رفتن او به جبهه می‌شد در پاسخ می‌گفت اگر من نروم تو می‌توانی پاسخگوی ائمه باشی یا خیر.اگر در زمان قیام امام حسین(ع) یارانش از این حضرت پشتیبانی می‌کردند شاید واقعه عاشورا پدید نمی‌آمد و این مسئله نشان می‌دهد که باید پشتیبان ولایت فقیه باشیم و رهبر معظم انقلاب اسلامی را تنها نگذاریم و در همه حال گوش به فرمان ایشان باشیم.
علی‌رغم تمام جذابیت‌های دنیوی عشق به اهل‌بیت سبب دل‌کندن از مادیات و جلوه‌های دنیوی شده تا این افراد دل بکنند و به عشق اعلاء و درجات رفیع برسند.شهید بابایی پس از ثبت‌نام باید 45 روز دوره آموزشی می‌گذراند که از این دوره 15 روز در تهران برگزار شد و سپس به عراق و مناطق عملیاتی اعزام شدند و ضمن گذراندن مابقی دوره آموزشی به جبهه اعزام شدند.
نخستین بار که شهید بابایی برای اعزام به شهر تهران رفت پروازها لغو شد و موفق نشد به مناطق عملیاتی برود و از این ماجرا بسیار ناراحت بود اما پس از گذشت یک هفته مجدد اعزام شد و در نخستین تماسی که میان ما برقرار شد گفت که در منطقه فلوجه در فاصله 60-70 کیلومتری سامرا به همراه گردان خود مستقر هستند.زمان اعزام تا شهادت شهید بابایی 10 روز شد که در این مدت سعادت حضور سه روزه در جبهه‌ را داشته و در نهایت در روز تولد حضرت عباس(ع) در تله انفجاری دشمن از ناحیه چشم و دست راست مجروح شدند که پس از انتقال وی به بیمارستان به مقام والای شهادت در راه خدا نائل آمد.
کتاب «الی الحبیب» درباره شهید مدافع حرم علیرضا بابایی منتشر شده است.
علی آسترکی در گفت‌وگو با میزان پیرامون مضمون کتاب «الی الحبیب» گفت: کتاب «الی الحبیب» روایت زندگی، خاطرات و همچنین فعالیت‌های دوران زندگی «شهید علیرضا بابایی» کارمند دانشگاه اراک است که در راه دفاع از «حریم اهل بیت(ع)» در سال ۱۳۹۵ در فلوجه عراق بر اثر گرفتار شدن در تله انفجاری تروریست‌های تکفیری به درجه رفیع شهادت رسید. 
وی شهید علیرضا بابایی را اولین شهید مدافع حرم بدون غسل دانست و بیان کرد: این شهید بزرگوار اولین شهید بسیجی ایرانی بود که بدون غسل و کفن با پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حرم مقدس «امام حسین‌(ع)»، «حضرت ابوالفضل‌(ع)»، «امام علی‌(ع)»، «امام جواد‌(ع)»،  «امام موسی کاظم‌(ع)»، «امام ‌هادی‌(ع)» و «امام حسن عسکری‌(ع)» طواف داده شد.
وی علت نگارش این کتاب را دوستی نزدیک با «شهید علیرضا بابایی» دانست و ابراز کرد: من علاوه‌بر همکار، دوست نزدیک این شهید بزرگوار بودم، وی یکی از نخبه‌های فعال در دانشگاه و موسسه جامع الثقلین بود.
وی به وقایعی که در آخرین دیدارش با «شهید علیرضا بابایی» داشت اشاره و اظهار کرد: هنگامی که این شهید بزرگوار تصمیمش را برای اعزام و ملحق شدن به بسیجیان حریم حرم اعلام کرد، قرار دیداری با من در حرم «حضرت فاطمه معصومه(س)» گذاشت و گفت‌‌وگوی مفصلی داشتیم، ما در آن روز هر دو می‌دانستیم که این رفتن بازگشتی را در پی ندارد لذا به اصرار من مصاحبه‌‌ای تصویری با وی انجام دادیم و در همان زمان من به وی قول دادم تا کتابی در موردش بنویسم. هم اکنون پس از گذشت چند سال یک مستند و یک کتاب از زندگی این شهید بزرگوار تولید کردم که توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.
این نویسنده کتاب با اشاره به سبک نگارش کتاب «الی الحبیب» بیان کرد: این کتاب به صورت تاریخ شفاهی و بر اساس اسناد و مدارک کامل نوشته شده تا اگر کسی خواست بار دیگر در مورد شهید علیرضا بابایی تحقیق کند بتواند از این کتاب مستند و کامل استفاده کند، در این کتاب علاوه‌ بر گفت‌وگو‌ با «شهید علیرضا بابایی» مصاحبه‌هایی را نیز با مادر، همسر، همکاران و دوستان و همچنین فرزندان این شهید بزرگوار داشته‌ام. 
نویسنده کتاب «هرگز به دنیا وابسته نشو» به مستند ساخته شده از «شهید علیرضا بابایی» با عنوان «بابایی» اشاره و تصریح کرد: مستند «بابایی» با محوریت زندگی شهید علیرضا بابایی» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته به عنوان مستند برتر شناخته شد و هم اکنون در فضای مجازی در دسترس است، این مستند از زبان دختر این شهید بزرگوار بیان شده و جذابیت‌های فراوانی را با خود به همراه دارد. 
آسترکی در مورد ادامه نگارش کتاب و ساخت مستند زندگی «شهید علیرضا بابایی» بیان کرد: ناگفته‌های فراوانی از زوایای زندگی و شخصیتی «شهید علیرضا بابایی» وجود دارد که هنوز بیان نشده و باید در قالب سه جلد کتاب دیگر و مستنداتی دیگر به مخاطبان عرضه شود. 
وی پیرامون جذاب‌ترین نکته در مورد زندگی «شهید علیرضا بابایی» ابراز کرد: شهید علیرضا بابایی زمانی که به عراق فرستاده شد موفق به زیارت حرم «امام حسین‌(ع)» و «حضرت ابوالفضل عباس(ع)» نشده بود هرچند به سوریه و به زیارت «حضرت زینب (س)» رفته بود و همین امر سبب شده بود تا دل در گرو این بانوی بزرگوار اسلام داشته باشد، اما در هنگام اعزام به عراق فرستاده و در همان‌جا نیز شهید شد، وی اولین بسیجی است که به عنوان مستشار به عراق اعزام و شهید شد. 
آسترکی پیرامون علت نامگذاری کتاب «شهید علیرضا بابایی» با نام «الی الحبیب» خاطرنشان کرد: نام کتاب از کلمه «من الحبیب، الی الغریب» بر گرفته شده است، واژه‌ای که در نامه‌ «امام حسین‌(ع)» به حبیب بن مظاهر نوشته شده است.
آرزوی سربازی برای امام زمان(عج)
شهید مدافع حرم علیرضا بابایی در بخشی از وصیت‌نامه خود نوشته بود: «یقین داشته باشید که من با قلبی مالامال از عشق به اهل بیت(ع) و با عقلی سلیم و احساسی پایدار و منطقی پا در این مسیر می‌گذارم، نه جبری بر رفتن دارم و نه علاقه‌ای به شهرت دنیا، بلکه بر اساس وظیفه شرعی دفاع از دین اسلام و تصفیه روح زنگار گرفته‌ام، این راه را انتخاب کرده‌ام. یا امام زمان(عج) مرا به سربازی‌ات بپذیر و روح را به لطف کریمانه‌ات از خطاها و گناهان پاک گردان تا قابل فیض دفاع از حریمتان شوم و مرا به حرم امنتان راه بدهید تا جان ناقابلم ارزش یابد و بتوانم آن را هدیه درگاه حرمتان نمایم.»

Image result for ‫گل لاله‬‎