به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 7,080
بازدید ماه: 73,153
بازدید کل: 23,734,963
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۶۶ - رئیس ‌قوه قضائیه: تعاملات بین قوا بی‌نظیر و بی‌سابقه است ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
در همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران قوا مطرح شد
رئیس ‌قوه قضائیه: تعاملات بین قوا بی‌نظیر و بی‌سابقه است 
  ۱۴۰۲/۰۴/۰۵

آفتاب - تصاویر| همایش سراسری قوه قضاییه - صاحب‌خبرخبرگزاری حوزه - تصاویر/ همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه

در طول ۴ دهه گذشته موثرترین گزارش‌های بازرسی در دولت سیزدهم انجام شده است

همایش سالانه قوه قضائیه با حضور مقامات و مسئولان قوا و دستگاه‌های مختلف کشور روز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، روز دوشنبه در همایش سالانه قوه قضائیه اظهارداشت: در سالی که گذشت تلاش کردیم تحول واقعی را به منصه ظهور برسانیم و سند تحول را تبدیل به برنامه و برنامه تحول را تبدیل به عمل کنیم و در این راستا توفیقاتی را نیز به دست آوردیم.
محسنی اژه‌ای افزود: تعاملات ما با دو قوه دیگر بی‌نظیر و بی‌سابقه است؛ ان‌شا‌ءالله خروجی و ماحصل این تعاملات، خدمت بیشتر به مردم و نظام باشد.
وی در ادامه با تبیین و تشریح جنگ ترکیبی دشمن که بخشی از آن در قالب اغتشاشات پاییز سال گذشته نمود داشت، گفت: به خاطر شرایط ایجاد شده در نیمه دوم سال گذشته، ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه با رشد ۴ درصدی مواجه بود، اما با تلاش و همت و روحیه انقلابی و جهادی قضات و کارکنان قضایی در صف و ستاد، سرعت و اتقان رسیدگی به پرونده‌ها نیز افزایش و رشد داشت.
رئیس‌دستگاه قضا بیان داشت: در سال گذشته دادگستری‌های ما علاوه‌بر پرونده‌های معمولی و عادی به بیش از ۲۰ هزار پرونده مرتبط با اغتشاشات نیز با سرعت و دقت رسیدگی کردند و در این اثنا میان افراد معترض، فریب‌خوردگان و عوامل دشمن تفکیک قائل شدند و نهایتاً با عنایت و موافقت رهبر معظم انقلاب پرونده آن دسته از عناصر اغتشاشات که فریب خورده و قصد تهدید امنیت مردم را نداشتند، اما در موج اغتشاشات قرار گرفته بودند و اظهار پشیمانی و ندامت می‌کردند، مختومه شد و آنها مورد عفو قرار گرفتند.
محسنی اژه‌ای ادامه داد: در سال گذشته در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با عنایت رهبر معظم انقلاب حدود ۹۸ هزار نفر از محکومان، متهمان و زندانیان از جمله محکومان و متهمان اغتشاشات که دشمن برای سوءاستفاده از آنها نقشه و توطئه داشت، مورد عفو قرار گرفتند.
موثرترین گزارش‌های بازرسی ما در دولت خدمتگزار سیزدهم اتفاق افتاد
وی در ادامه گفت: با کمک و همراهی و حتی پیش‌قدمی دولت، ما شاهد بازرسی‌ها و نظارت‌های اثربخش و نافع سازمان بازرسی کل کشور بودیم؛ همچنین ۲۱۰ گلوگاه و بستر فساد نیز از ناحیه سازمان بازرسی شناسایی شد و در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت که با استقبال و دستورات ایشان همراه بود؛ این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌های پرتعداد سالانه سازمان بازرسی به دلیل عدم همراهی و اهتمام دولت‌های پیشین، معطوف به نتیجه و هدف نمی‌شد و در مقاطعی اگر این موضوع اعلام می‌شد دولت‌ها برافروخته می‌شدند اما رئیس‌جمهور محترم آیت‌الله رئیسی تقدیر و تشکر کردند و دستور پیگیری دادند.
رئیس‌دستگاه قضا اظهارداشت: بازرسی کل کشور با کمک و همراهی و پیش‌قدمی دولت اقدامات موثری انجام داده است. در طول تمام این چهار دهه گذشته موثرترین گزارش‌های بازرسی ما در دولت خدمتگزار سیزدهم اتفاق افتاد. قبلا خوشحال بودیم که حدود سه تا پنج‌هزار بازرسی به دستگاه‌ها و دولت اعلام می‌شود که نتیجه زیادی نیز دربر نداشت.
وی افزود: اگر دولت خود مقدم مبارزه با فساد نبود و آشنایی نداشت، هیچ‌گاه این اتفاقات نمی‌افتاد. بازرسی‌های میدانی که با کمک دولت و مجلس اتفاق افتاده است موثر واقع شد.
رئیس‌قوه قضائیه گفت: در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با تلاش دبیر این شورا، آن‌جا‌هایی که لازم بود، گره‌گشایی‌هایی از امور صورت گرفت.
اژه‌ای از تلاش‌ها و مجاهدت‌های کلیه کارکنان عدلیه اعم از مدیران، قضات، کارمندان و همچنین رؤسا و کارکنان سازمان‌های تابعه دستگاه قضایی قدردانی کرد.
وی با ‌اشاره به اهمیت و ضرورت نظارت‌های میدانی، اظهارداشت: مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در سراسر کشور، بازرسی‌ها، سرکشی‌ها و نظارت‌های میدانی را نسبت به زیرمجموعه خود و سایر مجموعه‌های مرتبط با مأموریت‌های عدلیه، گسترش و بسط دهند؛ قطعاً مسئول و مدیری که در میدان حاضر می‌شود و از نزدیک و به‌صورت ملموس مسائل و نارسایی‌ها را مشاهده می‌کند، نسبت به مدیری که صرفاً در اتاق کارش به مطالعه گزارش‌ها اکتفا می‌کند، در اتخاذ تدابیر برای رفع مشکلات، از درک و جامعیت مطلوب‌تری برخوردار است.
گفتنی است، در این همایش، تعدادی از مسئولان و کارکنان نمونه قوه قضائیه از سوی رئیس‌دستگاه قضا مورد تجلیل قرار گرفتند.
تلاش دولت و قوه قضائیه برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
رئیس‌جمهور نیز در همایش بزرگداشت هفته قوه قضائیه با ‌اشاره به گزارش رئیس‌قوه قضائیه درباره عملکرد این قوه گفت: نکات خوبی در این گزارش وجود داشت که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف قوه قضائیه همه تلاش خود را برای احقاق حق و اجرای عدالت به‌کار گرفته‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر لزوم همگرایی بیشتر سه قوه برای اجرای عدالت، ارتقای امنیت، افزایش اعتماد عمومی به نظام اداری و ایجاد رضایتمندی در مردم، کف تعاملات دولت با دستگاه قضا را مرتفع نمودن مشکلات اداری، مالی و پشتیبانی این قوه دانست و افزود: دولت از ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تلاش کرد برخی نواقص را به صورت مقطعی حل کند، اما در سال ۱۴۰۱ و با کمک مجلس سعی کردیم آن میزان از بودجه مورد نیاز قوه قضائیه را که مقدور است، تأمین کنیم و در سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به سال ۱۴۰۱ بودجه دستگاه قضا را ۲ برابر کردیم.
رئیسی ادامه داد: همچنین دولت برای جبران کمبود کارمند در دستگاه قضا، به غیر از تسهیل در‌اشتغال به کار ۶۰۰ قاضی که قرار است به کمک دستگاه قضایی بیایند، با جذب ۱۲ هزار و ۵۰۰ کارمند به این قوه نیز موافقت کرده است که البته این همچنان کف همکاری و تعامل میان دولت با دستگاه قضا بوده است.
وی در ادامه سقف همکاری مشترک دولت و قوه قضائیه را تلاش برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه، اجرای عدالت، امنیت تمام عیار و فراگیر، مبارزه با فساد، اصلاح ساختار‌های فسادزا و برخورد با مجرمان و متجاسران به قانون عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا آنچه رهبری فرزانه انقلاب از ما خواسته‌اند، محقق شود.
مهم‌ترین رسالت قوه قضائیه احیای حقوق عامه است
رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیزدر همایش قوه قضائیه گفت: ما این سال‌ها شاهد یک رویکرد تحولی و سازنده در همه سطوح قوه قضائیه به ویژه ریاست قوه بوده‌ایم.
به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف با بیان این‌که امروز با اولویت به حوزه مسائل اقتصادی می‌پردازیم، اظهارداشت: در این مسیر نباید صرفاً به بیان مشکلات پرداخت و دقیقاً باید با شناخت و دسترسی به مسائل و تعیین اولویت‌ها، تلاش کنیم تا آنها را حل کنیم و بدانیم این موضوع در سایه همدلی و همکاری است که در نهایت به هم‌افزایی می‌انجامد که البته باید در چارچوب قانون باشد. درست است که براساس قانون اساسی وظایف قوای سه‌گانه مشخص است اما این‌که تصور کنیم این قوا به مثابه جزایر جداگانه هستند‌اشتباه است. قوای سه گانه باید یکپارچه عمل کنند تا به اهداف خود برسیم و این تنها راه‌حل مسائل است. اگر اعتماد به وجود بیاوریم، مطمئن باشید که از حواشی جدا شده و به اصل خواهیم پرداخت که همان قدرت حل مسئله در چارچوب قانون برای مردم است.
قالیباف در ادامه با ‌اشاره به تدوین قانون برنامه پنج‌ساله هفتم گفت: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه واقع شود، لحاظ اولویت‌ها در جریان تدوین قانون برنامه است. همچنین ما در کمیسیون تلفیق برنامه و در صحن به این موضوع توجه داریم که تقویت قوه‌ قضائیه را به عنوان یکی از وظایف خود در دستور کار قرار دهیم و توجه به پشتیبانی از قوه قضائیه خصوصاً در نقاطی که محل رجوع مردم از جهت فیزیکی و محتوایی مانند محیط دادگاه‌ها، دادسراها و قضات شریف است در اولویت ما است. ما تلاش داریم مشکلات آنها را برطرف کنیم تا مانع پیاده‌‌سازی عدالت و آسایش برای آنها در بُعد معیشت و مأموریت سازمانی برای قضات نشود.
وی با تأکید بر این‌که باید باعث کاهش ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه شد که این‌کار با هوشمند‌سازی امکان‌پذیر است، بیان داشت: ما باید قوانینی داشته باشیم که پرونده‌ها به طریق درست، دقیق و مدبرانه کاهش پیدا کند.
نشست مشترک رئیس‌دستگاه قضا با رئیس‌و نمایندگان مجلس
گفتنی است، روز یک‌شنبه نیز در چهارمین روز از هفته قوه قضائیه، رئیس‌ و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محل حوزه ریاست قوه قضائیه آمدند تا ضمن گرامیداشت هفته عدلیه، با رئیس ‌و اعضای شورای عالی قضایی، نشست مشترک هم‌اندیشی برگزار کنند.