به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,270
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 6,330
بازدید ماه: 72,403
بازدید کل: 23,734,213
افراد آنلاین: 17
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۷۶ - تأکید آیت‌الله جنتی به مسئولان استانی شورای نگهبان برای نظارت دقیق بر انتخابات ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
در همایش دو روزه «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» مطرح شد
تأکید آیت‌الله جنتی به مسئولان استانی شورای نگهبان

برای نظارت دقیق بر انتخابات 

 

  ۱۴۰۲/۰۴/۱۳

آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان ابقا شد | خبرگزاری فارس

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، همایش دو روزه «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» باحضور مسئولان ستادی و دفاتر نظارت و بازرسی استان‌های شورای نگهبان در تهران برگزار شد.
آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در آیین افتتاحیه همایش «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» خاطرنشان کرد: همه ما باید رعایت کنیم تا غیبت و بدگویی نکنیم و یکی از وجوه امر به معروف و نهی از منکر این است که همدیگر را از غیبت بازداریم. نماز را نیز در اول وقت بخوانیم؛ نماز اول وقت مورد رضایت خداوند متعال است.
وی بیان داشت: از خداوند بخواهیم به ما توفیق دهد تا به آنچه می‌گوییم، عمل کنیم. خداوند انسان‌ها را مورد عتاب قرار داده است که چرا به سخنی که می‌گویید عمل نمی‌کنید؛ اگر عدالت و صداقت خوب است باید بدان عمل کرد. غضب خداوند شامل حال کسانی است که درباره یک صفت نیک سخن می‌گویند اما بدان عمل نمی‌کنند.
آیت‌الله جنتی همچنین اظهار داشت: خداوند، قادرِ متعال است و بر همه چیز تواناست. خداوند بسیاری از چیزها در جهان را تسلیم انسان قرار داده است. اگر به قدرت خداوند ایمان و باور داشته باشیم و در همه حال به یاد او باشیم و از او کمک بخواهیم، لطفش شامل حال ما خواهد شد و به پیش خواهیم رفت.
دبیر شورای نگهبان در ادامه صحبت‌هایش با‌اشاره به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که روز 11 اسفند برگزار خواهد شد، ابتدا از مسئولان دفاتر نظارت و بازرسی‌ استان‌ها خواست تا وظایف‌شان را به درستی و با دقت انجام بدهند و در این رابطه مراقبت لازم داشته باشند تا حقی از مردم و داوطلبان ضایع نشود.
وی همچنین با‌اشاره به راهبردهای اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای انتخابات 1402 مبنی بر «سلامت»، «امنیت»، «رقابت» و «مشارکت» گفت: لازم است که همه مسئولان به این راهبردها توجه داشته باشند تا انتخابات به درستی و پرشور برگزار شود.
کدخدایی: انتخابات در ایران تقلید دموکراسی غرب نیست
دکتر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دومین روز از همایش «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» ضمن مهم برشمردن انتخابات ۱۴۰۲ به ۴ راهبردی که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری برای انتخابات اعلام فرمود، ‌اشاره کرد و گفت: در پژوهشکده در حال انجام یک کار پژوهشی درباره انتخابات با محوریت سخنان رهبری در ۳۰ سال گذشته هستیم. آنچه ایشان در ابتدای سال مبنی بر تحقق «سلامت»، «امنیت»، «مشارکت» و «رقابت» مطرح کردند، بارها در گذشته بیان شده است.
وی از گزاره فوق این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که راهبردهای انتخاباتی مقام معظم‌ رهبری مقطعی و صوری نیست و عنوان کرد: ‌اندیشه‌ رهبری در بحث نظام سیاسی و مردم‌سالاری برگرفته از آموزه‌های دقیق اسلامی است.
مردم‌سالاری جزئی از «اسلامیت» است
کدخدایی بیان داشت: نکته‌ای در ‌اندیشه رهبری درباره مردم‌سالاری وجود دارد که در گذشته کمتر به آن توجه شده است و بسیاری نیز معتقدند که «جمهوریت» و «اسلامیت» دو وجه متفاوت نظام جمهوری اسلامی است، اما رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که مردم‌سالاری جزئی از اسلامیت است و در درون اسلام می‌باشد. بنابراین ایشان به وحدت جمهوریت و اسلامیت معتقداند و جمهوریت را نهفته در اسلامیت می‌دانند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، انتخابات را یک روش واقعی برای تحقق مردم‌سالاری دینی می‌دانند و این‌گونه نیست که ما انتخابات را به تقلید از دموکراسی غربی انجام می‌دهیم.
رئیس ‌پژوهشکده شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر این پژوهش‌ها به سرانجام برسد و در قالب کتابی منتشر و در اختیار عموم مردم و علاقه‌مندان به خصوص نخبگان و مسئولان نظارتی و اجرایی انتخابات قرار گیرد.
ره پیک: انقلاب اسلامی هسته و جوهره‌ای دارد که از بین نخواهد رفت
دکتر سیامک ره‌پیک، عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان نیز در آیین افتتاحیه این همایش خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک پدیده بی‌نظیر و سرنوشت‌ساز برای بشریت است. این انقلاب هسته و جوهره‌ای دارد که واقعاً از بین نخواهد رفت یا حسب ظاهر به سادگی از بین نخواهد رفت.
وی با‌اشاره به انواع توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان برای نابودی انقلاب اسلامی طی 44 سال گذشته عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک قدرت درونی و ذاتی دارد که پس از هر فتنه به باز‌سازی خودش می‌پردازد و به راهش ادامه می‌دهد. در برخی از فتنه‌ها، معادلات عادی و ظاهری می‌گفتند که انقلاب به پایان خط رسیده است، اما همگان دیدند که انقلاب اسلامی و مردم بزرگ ایران چگونه سربلند از آن فتنه بیرون آمدند و با قدرت بیشتر به طی مسیر پرداختند.
قدرت درونی و ذاتی انقلاب اسلامی در اغتشاشات پاییز 1401 بار دیگر نمایان شد
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: این قدرت درونی و ذاتی انقلاب اسلامی در اغتشاشات پاییز 1401 بار دیگر نمایان شد. در آن هجمه سنگین دشمنان که از آن به عنوان جنگ ترکیبی یاد می‌شود، جوهره انقلاب اسلامی هویدا شد و تصورات غلط بسیاری را نقش بر آب کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به سمت اهداف و ثبات پیشروی می‌کند، گفت: ماهیت و جنس جوهره انقلاب اسلامی اخلاص، معنویت، مجاهدت و مقاومت است. ما در هر فتنه‌ای شاهد بروز و تجلی این جوهره هستیم. امروز با اخلاص و معنویت مومنان، مجاهدت مجاهدان و مقاومت مقاومان در حال حرکت به سوی اهداف و آرمان‌ها هستیم.
ره‌پیک بیان کرد: ایران اسلامی در حال حرکت و پیشرفت است. آثار ثبات، پیشرفت و حرکت به سوی اهداف نیز قابل مشاهده است؛ نقش و بازی‌گری ایران در منطقه و جهان افزایش یافته است. پیشرفت در حوزه‌های علمی و نیز فناوری‌های دفاعی مشهود است. ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورها توسعه پیدا کرده و شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف رو به بهبود است.
وی اظهار داشت: گسل‌هایی هم در بخش‌هایی وجود دارد و در حوزه‌های اقتصادی و معیشتی نیز نیازمند کار و تلاش بیشتری هستیم، اما باید تلاش کنیم تا این شکاف‌ها افزایش پیدا نکند و مسائل و مشکلات معیشتی کاهش یابد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که هر وقت رو به جلو حرکت کرده‌ایم و در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌ایم، برخی در داخل و خارج از کشور تلاش می‌کنند تا گسل‌ها را فعال کنند. باید ضمن حرکت در مسیر پیشرفت از این شکاف‌ها و گسل‌ها غافل نشد و به ترمیم آنها پرداخت.
ره‌پیک با بیان اینکه انتخابات یک فرصت برای پیشرفت کشور است، عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب امسال زودتر از دیگر سال‌ها به موضوع انتخابات پرداختند، در این باره سخن گفتند و راهبردهایی را در 4 حوزه مطرح فرمودند، بدین معناست که انتخابات باید به فضای عمومی کشور کمک کند و از این فضا نیز کمک بگیرد. البته برخی تلاش دارند انتخابات را که یک فرصت برای کشور است به تهدیدی علیه کشور تبدیل کنند.
قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: شبهاتی که در مورد اهمیت انتخابات، نظارت موثر، مشارکت مردم، فایده‌ انتخابات و... مطرح می‌شود با هدف ضربه زدن به این فرصت می‌باشد. اگر انتخابات مهم نبود و فرصتی برای حرکت عمومی و پیشرفت کشور به حساب نمی‌آمد، این‌قدر مورد هجمه قرار نمی‌گرفت.
وی با یادآوری آموزه‌های امام خمینی(ره) و سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه هرکجا دیدید دشمن بیشتر به آن ضربه می‌زند، بدانید که آنجا مهم و اساسی است، گفت: انتخابات یک امر بسیار مهم برای کشور است. همه باید به وظایف خود در قبال انتخابات به خوبی عمل کنند تا به روند حرکت عمومی کشور کمک شود.
طحان نظیف: هرکس دل در گرو انقلاب اسلامی دارد باید برای امیدآفرینی تلاش کند
همچنین، دکتر‌هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در دومین روز از همایش «قانون انتخابات، برنامه‌ریزی و راهبردها» سخنگوی شورای نگهبان با‌اشاره به احتمال اینکه طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» به نتیجه برسد و لازم الاجرا شود، از مسئولان ستادی و استان‌ها خواست تا آمادگی‌ لازم برای برگزاری انتخابات طبق قانون جدید را داشته باشند و گفت: اصلاح قانون انتخابات خواسته شورای نگهبان و سایر دستگاه‌های درگیر در انتخابات بوده است و بارها بر لزوم اصلاح و بروزرسانی قانون انتخابات تاکید شده است.
وی با‌اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز 14 خرداد (سالروز ارتحال امام خمینی(ره)) بر دو عنصر «ایمان» و «امید» تاکید کردند، بیان داشت: هر کس در هر جایگاه و مسئولیتی که قرار دارد باید برای افزایش امید در جامعه تلاش کند. هرکس دل در گرو انقلاب اسلامی دارد باید برای امیدآفرینی تلاش کند و به دنبال مشارکت پرشور در انتخابات باشد. رسانه‌ها نیز به طور خاص در این زمینه مسئولیت دارند. یکی از وظایف شورای نگهبان پاسخگویی به استعلامات دیوان عدالت اداری است. طبق قانون شهروندان می‌توانند به هر مصوبه‌ای از سطح شورای شهر و روستا گرفته تا هیئت وزیران شکایت کنند و مدعی باشند که خلاف قانون یا شرع است. ادعای خلاف قانون بودن در دیوان بررسی می‌شود و برای بررسی ادعای خلاف شرع بودن، شکایت به فقهای شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود.
طحان نظیف افزود: فقهای شورای نگهبان برای پاسخ به این استعلامات جلسات مختلفی برگزار می‌کنند که گاهی بررسی یک شکایت چندین ساعت به طول می‌انجامد و در نهایت آن ادعا رد یا تصدیق می‌شود. این امکان و دفاع از حق مردم در پی تصدیق برخی ادعاها یک امر مترقی در نظام جمهوری اسلامی است که با روایت آن می‌توان امیدآفرینی کرد.
دکتر صادقی‌مقدم، عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان نیز در این همایش به بیان توصیه‌های لازم برای نظارت بر انتخابات ۱۴۰۲ پرداخت و بر لزوم همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف و عمل دقیق به قانون تاکید کرد و گفت: ضمن رعایت دقیق قانون باید با مجریان انتخاباتی و داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی رفتار توام با احترام صورت بگیرد.
گفتنی است؛ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.