به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 183
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,120
بازدید ماه: 117,626
بازدید کل: 23,779,423
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
3572 - در سفر امیرعبداللهیان به توکیو : تأکید مقامات ایران و ژاپن بر ترسیم نقشه راه همکاری بلندمدت ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
در سفر امیرعبداللهیان به توکیو :
تأکید مقامات ایران و ژاپن بر ترسیم نقشه راه همکاری بلندمدت
   ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

گزارش توییتری امیرعبداللهیان از رایزنی‌ها با مقامات ژاپن در توکیو - ایسنا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت رسمی همتای ژاپنی خود در نخستین سفرش به ژاپن بعد از تصدی این سمت به توکیو پایتخت این کشور سفر کرد و یک‌شنبه‌شب به وقت محلی ژاپن وارد توکیو شد و مورد استقبال مقامات وزارت خارجه ژاپن قرار گرفت.
به گزارش فارس، سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به توکیو همزمان با سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ توسط ایالات متحده آمریکا که منجر به یک فاجعه انسانی گسترده در این دو شهر شد، انجام شده است. وی در این سفر با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر، «یوشیما سا‌هایاشی»، وزیر امور خارجه و «کاتسونوبو کاتو»، وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن دیدار کرد و آخرین وضعیت روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. وزیر امور خارجه در دیدار با «یوشیما سا‌هایاشی» وزیر امور خارجه ژاپن بازآرایی روابط فیمابین و ترسیم نقشه راه همکاری بلندمدت را برای گسترش روابط حائز اهمیت خواند و آمادگی ایران برای تداوم رایزنی‌ها در چارچوب شورای همکاری و تداوم مشورت‌های معاونان و مدیران کل وزارت امور خارجه‌های دو کشور را اعلام کرد. وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار اهمیت استمرار گفت‌وگوها و همکاری فیمابین را مورد تأکید قرار داد. امیرعبداللهیان با «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. نخست‌وزیر ژاپن در این دیدار با ابلاغ متقابل سلام‌های خود به رئیس‌جمهور ایران، مذاکرات سال گذشته خود با رئیسی را مهم ارزیابی کرده و بر اهمیت مناسبات ایران و ژاپن تأکید کرد. وزیر امور خارجه همچنین در دیدار با «کاتسونوبو کاتو» وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن نیز بر ضرورت ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف، خصوصا سازوکار مشارکت شرکت‌های ژاپنی در بخش دارو و تجهیزات پزشکی تأکید کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری‌های نوین خصوصا در حوزه پزشکی را تشریح کرد. وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی ژاپن نیز در این دیدار با‌ اشاره به حضور وزیر امور خارجه ایران در سالروز ٧٨ امین سالگرد بمباران هیروشیما و ناکازاکی، بر ضدیت مردم ژاپن با سلاح‌های کشتار جمعی تأکید کرد. وی اهمیت همکاری بین کشورها خصوصا در حوزه‌های پزشکی را مورد تأکید قرار داد و از پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری‌های نوین پزشکی ابراز خرسندی کرد.
روایت امیرعبداللهیان از دست خالی اوکراین در ادعای ارسال سلاح از سوی ایران
امیرعبداللهیان در نشست خبری در جمع رسانه‌های ژاپنی خاطرنشان کرد: روابط ممتازی نیز با روسیه داریم. در طول سال‌های گذشته یکی از ابعاد همکاری‌های بر موضوع همکاری‌های دفاعی متمرکز بوده است. ولی هیچ‌گاه از پهپادها و سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم. روسیه خود یکی از بزر‌گ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سلاح در جهان است.
رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز گزارشی را در ژاپن مطالعه کردم تأیید می‌کند که تسلیحاتی که در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد بخش عمده امکانات آن از آمریکا و کشورهای غربی تأمین شده است. ما هیچ‌گونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم.
وی گفت: سال گذشته شخصا از وزیر خارجه اوکراین خواستم که چنانچه اسنادی درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در اختیار دارند آن را به مقامات نظامی کشورم ارائه دهند. با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم که هیئت نظامی ایران به ورشو لهستان سفر کند و در آنجا با مقامات نظامی اوکراین در این رابطه دیدار کند، هیئت نظامی ما وارد ورشو شد، اما طرف اوکراینی در محل ملاقات حاضر نشد. امیرعبداللهیان اضافه کرد: به وزیر خارجه اوکراین زنگ زدم و در تماس تلفنی به او گفتم مطمئن شدم که هیچ سند ادعایی در اختیار شما نیست و اتهامات درخصوص کاربرد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین کاملاً غلط و نادرست است. وزیر امور خارجه بیان کرد: مجدداً با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم که نیروهای نظامی ایران و اوکراین در کشور عمان دیدار کنند. هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین در این دیدار مورد ادعاهای مطرح شده ارائه نشد. قرار شد طرف اوکراینی بار دیگر اسناد خود را بررسی کند و در نشستی دیگر با طرف ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. ما بارها پی‌گیری کردیم که این نشست برگزار شود، ولی طرف اوکراینی در دور جدید گفت‌وگوها حاضر نشد.
وی تصریح کرد: درخصوص اوکراین جمهوری اسلامی ایران همواره این موضع ثابت و اصولی خود را مورد تأکید قرار داده است که جنگ راه‌حل نیست. از ابتدای جنگ در اوکراین تلاش‌هایی را در عالی‌ترین سطح در سطح رئیس‌جمهور کشورم برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی در دستورکار قرار دادیم و در این چارچوب اقدامات فعالانه‌ای را به عمل آوردیم.