به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 67
بازدید دیروز: 901
بازدید هفته: 7,136
بازدید ماه: 67
بازدید کل: 23,784,436
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۰۱ خرداد ۱٤۰۳
Tuesday , 21 May 2024
الثلاثاء ، ۱۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
خرداد 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
313029282726
آخرین اخبار
777 - غربی‌ها با خبرنگاران وطن‌فروش چه کردند؛ از حبس ابد تا اعدام ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

غربی‌ها با خبرنگاران وطن‌فروش چه کردند؛ از حبس ابد تا اعدام  

  ۱۴۰۲/۰۵/۱۶

وابستگی‌های متقابل آمریکا و اروپا در سیاست و اقتصاد بین‌الملل - مشرق نیوز

در پاسخ به بلندگوهایی که مدام تکرار می‌کنند «جای خبرنگار زندان نیست»‌، نمونه‌هایی از برخورد قانونی با خبرنگاران مجرم در کشورهای اروپایی و آمریکا بیان می‌شود.
طی سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم و در میانه این جنگ، رژیم آلمان نازی اقدام به ایجاد جریان تبلیغاتی (پروپاگاندا) به زبان‌های خارجی و بالاخص انگلیسی برای ایجاد تزلزل‌، تضعیف روحیه و ایجاد یأس در کشورهای متخاصم می‌کرد. در این میان بریتانیا به طور خاص 32 نفر از افراد دخیل در قسمت انگلیسی پروپاگاندا آلمان نازی را به خیانت متهم و محاکمه کرد. بررسی نوع برخورد آنان با خائنین و افراد دخیل در رسانه‌های آلمان نازی جالب و حائز اهمیت است. در ذیل به برخی از این موارد ‌اشاره می‌کنیم.
ویلیام جویس

ویلیام بروک جویس معروف به «لرد هُو هُو» در نیویورک آمریکا به دنیا آمد و سپس به ایرلند و بریتانیا مهاجرت کرده و از سال 1932 به اتحادیه فاشیست بریتانیا پیوست و سپس در سال 1939 به آلمان فرار کرده و در سال 1940 تابعیت آلمان را گرفت. وی با اجرای برنامه آلمان تماس میگرد(Germany calling) یکی از معروف‌ترین افراد در قسمت انگلیسی رادیو آلمان به شمار می‌آمد. جویس در اوج نفوذ خود، در سال 1940، حدود شش میلیون شنونده ثابت و 18 میلیون شنونده گاه به گاه در بریتانیا داشت. او آخرین اجرای خود را در 30‌آوریل 1945 در طی نبرد برلین انجام داد و سپس به اسارت ارتش بریتانیا درآمد و به اتهام خیانت به بریتانیا به اعدام محکوم شد. این در حالی بود که هیچ سندی دایر بر تابعیت بریتانیایی وی موجود نبود و او به جرم خیانت به کشوری که اصلا شهروند و تبعه آن نبود محکوم به مرگ شد.
ملیدرد گیلرز

وی که متولد ایالت مین آمریکا بود در سال 1934 برای تحصیلات در رشته موسیقی به درسدن آلمان رفت و علی‌رغم خروج اتباع آمریکایی از آلمان در سال 1941 گیلرز به‌خاطر نامزد آلمانیش در این کشور ماند. او به تدریج وارد رادیو آلمان شد و به واسطه ارتباط با کویشویتس در قسمت سیاسی این رادیو نیز مشغول شد و با نام مستعار سالی اجرای برنامه می‌کرد. وی در مارس 1946 توسط قوای آمریکایی دستگیر شد. وی در سال 1949 به جرم خیانت محاکمه شد و به 10 الی 30 سال زندان و 123000 دلار محکوم شد. در سال 2021 در فیلمی ساخته‌ هالیوود به نام خائن آمریکایی به محاکمه گیلرز پرداخته شد.
هربرت جان برگمن
وی در سال 1921 به عنوان منشی و حسابدار در وزارت خارجه آمریکا به آلمان اعزام شد و به تدریج از هواداران حزب نازی در آلمان شد. وی با نام مستعار جو اسکنلون در رادیو آمریکای آزاد به ایجاد خط تبلیغاتی بر علیه ارتش آمریکا و ایجاد شایعه‌هایی همچون افزایش بیماری‌های مقاربتی و فحشا در واحد‌های ارتش آمریکا در خارج از آن کشور اقدام می‌نمود. وی در نوامبر 1945 دستگیر شد و در اوریل 1949 به 69 مورد خیانت متهم و به 6 الی 20 سال زندان محکوم شد و در نهایت در زندان درگذشت.
رابرت هنری بست
وی در ابتدا خبرنگار خارجی آمریکا در اروپا بود که اخبار و رویداد‌های اروپا را برای رسانه‌های آمریکایی تهیه می‌کرد. وی همچنین مقالاتی در نیویورک تایمز‌، شیکاگو دیلی نیوز‌، تایم و نیوزویک ارائه داده بود. او به طور خاص در واقعه الحاق اتریش به آلمان نازی بسیار به سمت نازی‌ها گرایش پیدا کرد. وی با قطع ارتباط آمریکا با آلمان در این کشور باقی ماند و با ایجاد ارتباط با ورنر پلاک، یکی از اعضای بخش رادیویی وزارت خارجه آلمان عنوان مفسر برای رادیو دولتی آلمان استخدام شد. بست در‌آوریل 1942 کار خود را با نام مستعار آقای چه کسی (Mr. Guess Who) اقدام به تبلیغات علیه آمریکا و شوروی می‌کرد. او در سال 1946 بازداشت شد و در سال 1948 محاکمه و به حبس ابد و پرداخت 130هزار دلار محکوم شد و در سال 1952 در زندان درگذشت.
توکیو رز‌ها
توکیو رز نامی بود که متفقین به مجریان و گویندگان انگلیسی زبان رسانه‌های ژاپن اطلاق می‌کردند. در این برنامه‌ها به ایجاد یأس و نا امیدی‌، تضعیف روحیه نیروهای متفقین و همچنین بیان آسیب‌ها و ضرر و مشکلات سربازان متفقین در جنگ برای خانواده‌های آنان و مردم آن کشور‌ها اقدام می‌کردند.
ایوا توگوری که دارای تابعیت دوگانه آمریکایی/ ژاپنی و متولد آمریکا بود. از معروف‌ترین توکیو رز‌ها بودکه در رادیو ان اچ کی ژاپن به زبان انگلیسی برنامه شو ساعت صفر را اجرا می‌کرد. وی با نام مستعار «آنه یتیم» اقدام به اجرای برنامه بر علیه نیروهای متفقین می‌کرد و در سپتامبر 1945 توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شد.
وی در سال 1949 محاکمه و به پرداخت 130 هزار دلار، ده سال زندان و سلب تابعیت آمریکایی محکوم شد. وی بعد از تحمل 6 سال زندان با عفو مشروط آزاد گشت.
برخورد کشورهای مختلف با خبرنگارانی که خارج از قوانین و سیاست‌های کلی حاکمیت عمل می‌کنند، امروزه نیز ادامه دارد. به عنوان مثال پاییز سال گذشته بود که «تایلر‌هانسن»، خبرنگار آمریکایی در جریان نشست «جان بولتون»، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، سؤالی از وی درباره جنایات جنگی این کشور پرسید و به خاطر آن بازداشت شد!
«هانسن» در این نشست از «بولتون» پرسید: آقای بولتون چطور از ما انتظار دارید به شما اعتماد کنیم در حالی که درباره سلاح‌های کشتار جمعی در عراق دروغ گفتید؟ شما اساسا در عراق نسل‎کشی به راه‌انداختید و جنایات جنگی در افغانستان را مخفی کردید.
این سؤالات «هانسن» منجر به اخراج وی از نشست خبری «بولتون» شد و پلیس آمریکا اقدام به بازداشت وی کرد. «هانسن» پس از بازداشت گفت: من بازداشت شدم چرا که از جان بولتون پرسیدم که چرا می‌خواست جنایات جنگی در افغانستان مخفی بماند.