به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 931
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,868
بازدید ماه: 118,374
بازدید کل: 23,780,171
افراد آنلاین: 5
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
3579 - انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های پارلمانی میان مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی ویتنام ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
با حضور رؤسای مجلس 2 کشور انجام شد
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های پارلمانی
میان مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی ویتنام 
۱۴۰۲/۰۵/۱۷

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های پارلمانی میان مجلس شورای اسلامی و مجلس ملی  ویتنام - ایسنا

روز گذشته بهارستان میزبان یک مهمان خارجی از شرق آسیا بود. وونگ دین هوئه رئیس‌مجلس ملی ویتنام که سحرگاه سه‌شنبه وارد تهران شده بود‌، صبح دیروز با رئیس‌مجلس شورای اسلامی ملاقات و گفت‌وگو کرد.
محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در نشست دوجانبه هیئت‌های ایران و ویتنام ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این هیئت در پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام، گفت: خوشبختانه روابط دوستانه خوبی میان دو کشور و رؤسای جمهور برقرار است و در سال‌های اخیر، روابط پارلمانی توانسته است آن را توسعه دهد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی این سفر را به‌عنوان نخستین سفر رئیس‌مجلس ملی ویتنام به ایران، نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست و افزود: دو ملت ایران و ویتنام تجربه مشترک و طولانی در حوزه مقابله با ظلم و ستم در کارنامه خود دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه مردم ایران نسبت به روحیه مبارزاتی مردم ویتنام آگاهی دارند عنوان کرد: اولویت جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود، توجه ویژه به حوزه آسیای شرقی است و با توجه به ‌اشتراکات فرهنگی موجود، توجه خاصی به کشورهای حوزه شرق آسیا از جمله ویتنام
دارد.
هدفگذاری برای مبادلات اقتصادی دو کشور
2 میلیارد دلار بوده است

رئیس‌قوه مقننه با بیان اینکه امیدواریم این سفر بتواند روابط پارلمانی میان دو کشور را توسعه دهد، گفت: همچنین امیدواریم در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین در APA و IPU نیز روابط توسعه یابد. البته همکاری خوبی در سطح بین‌الملل به ویژه در حوزه حقوق بشر داریم و در این‌جا باید از اثرگذاری و رأی شما در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حمایت از ایران تشکر کنم.
وی افزود: از اینکه شما با هیئتی بلند پایه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به تهران سفر کرده‌اید تشکر کرده و از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم در جریان ملاقات‌هایی که برای همراهان اقتصادی شما در اتاق بازرگانی ایران تدارک دیده شده، بتوانیم به اهداف اقتصادی خود برسیم.
قالیباف در ادامه با یادآوری هدفگذاری‌های صورت گرفته در جریان توافق میان رؤسای جمهور دو کشور در سال ۲۰۱۷ برای افزایش سطح مبادلات اقتصادی به ۲ میلیارد دلار، عنوان کرد: علی‌رغم این موضوع، متأسفانه در حال حاضر روابط تجاری میان دو کشور به حدود کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار می‌رسد که به نظر یکی از علل عمده آن شیوع کرونا بوده باشد.
در کمیته‌های بانکی
بایستی مشکلات تحریمی را رفع کنیم

قالیباف در ملاقات با همتای ویتنامی خود با‌اشاره به دغدغه‌های مشترک دو کشور گفت: صدور روادید، تسهیل موضوعات گمرکی، فعالیت کمیته‌های بانکی و برقراری پرواز مستقیم تهران-هانوی می‌تواند به صورت عملی به توسعه روابط کمک کند. از آن جایی که ویتنام نیز تجربه تحریم را داشته و سختی‌های آن را می‌داند باید این توجه صورت گیرد که امروز ایران در تحریم ظالمانه آمریکا قرار دارد از این رو در جریان کمیته‌های بانکی باید بتوانیم ‌اشکالات موجود را با همکاری برطرف کنیم.
وی در ادامه با‌اشاره به ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه علمی، دانشگاهی، فناوری، بهداشت، درمان و صنعت دارویی عنوان کرد: دو کشور می‌توانند در این حوزه‌ها تبادلات علمی و دانشگاهی داشته باشند و تجهیزات و فناوری خود را مورد مبادله قرار دهند.
ایران دوست سنتی ویتنام است
وونگ دین هوئه رئیس‌مجلس ملی ویتنام در نشست دوجانبه هیئت‌های ایران و ویتنام ضمن تشکر و قدردانی از دکتر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی به دلیل دعوت برای سفر به ایران گفت: امیدواریم این سفر موجب تقویت هرچه بیشتر روابط بین ایران و ویتنام شود.
وی با بیان اینکه سفر بنده به ایران اولین سفر رئیس‌مجلس ویتنام به ایران در ۲۵ سال گذشته است به پنجاهمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ویتنام ‌اشاره کرد و گفت: این سفر را نقطه عطفی در تقویت همکاری‌های نهادهای قانونگذار دو کشور می‌دانم و همکاری در زمینه‌های مختلف بین دو کشور برای ویتنام از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وونگ دین هوئه با بیان اینکه ایران دوست سنتی ویتنام است تصریح کرد: امیدواریم در این سفر بتوانیم زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری را گسترش و توسعه دهیم چرا که ایران و ویتنام ظرفیت بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارند.
وی با‌اشاره به امضای خواهرخواندگی بین تهران و‌ هانوی بر ضرورت احصاء راهکارهای مختلف در جهت تقویت همکاری ایران و ویتنام
تأکید کرد.
وونگ دین هوئه گفت: ایران و ویتنام سابقه
۵۰ سال ارتباط با یکدیگر را دارند و این موضوع ثابت می‌کند هیچ مانعی برای تقویت همکاری بین دو کشور وجود ندارد.

در ویتنام کلاس زبان فارسی برگزار می‌شود
وونگ دین هوئه با بیان اینکه در آینده نزدیک ما باید هیئت‌هایی در سطح عالی‌رتبه داشته باشیم که با یکدیگر ارتباط داشته باشند، افزود: ما باید از یکدیگر در سازمان ملل و جنبش عدم تعهد حمایت کنیم.
رئیس‌ مجلس ملی ویتنام با ‌اشاره به رتبه اقتصادی کشورهای آسیایی گفت: جمعیت حوزه آ. سه. آن حدود ۶۵۰ میلیون نفر است و این بازار بسیار بزرگی است؛ حجم مبادلات تجاری ایران و ویتنام حدود ۱۵۰ میلیون دلار است که این رقم با توجه به ظرفیت‌های دو کشور بسیار پایین است.
وونگ دین هوئه با بیان اینکه ویتنام در فهرست ۲۰ کشور جهان که دارای حجم صادرات و واردات بسیار بالا هستند قرار دارد، صحبت‌های رئیس‌مجلس شورای اسلامی در این نشست مبنی بر اینکه دلایل کم شدن حجم مبادلات تجاری بین ایران و ویتنام ناشی از پاندمی کرونا و تحریم ایران است را درست دانست و افزود: مجالس دو کشور باید زمینه تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف را از طریق نظارت و امضای تفاهم‌نامه فراهم کنند.
وی با‌اشاره به همکاری شهرهای ایران و ویتنام به موضوع همکاری در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی ‌اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ویتنام کلاس زبان فارسی برگزار می‌شود که ما از آن استقبال می‌کنیم. همچنین از تبادل اساتید دانشگاه بین دو کشور حمایت
خواهیم کرد.
رئیس‌مجلس ملی ویتنام با بیان اینکه افتتاح خط پرواز مستقیم ایران- ویتنام موضوعی ضروری است، گفت: امیدواریم وزارت راه دو کشور این موضوع را پیگیری کند.
وی از رئیس‌مجلس شورای اسلامی و رؤسای کمیسیون‌های مجلس، نمایندگان و اعضای گروه دوستی برای سفر به ویتنام به منظور تبادل نظر در موضوعات مختلف پارلمانی دعوت کرد و افزود: در این فرصت از نمایندگان جوان ایران دعوت می‌کنم که در نشست جهانی نمایندگان جوان مجلس که در سپتامبر در شهر ‌هانوی برگزار می‌شود، شرکت کنند. این نشست با هدف نوآوری و انتقال فناوری برگزار
خواهد شد.
به گزارش مهر‌، وونگ دین هوئه با بیان اینکه طبق تجربه ویتنام در دوران تحریم، باید بگویم که هیچ سیاست تحریمی برای همیشه وجود نخواهد داشت، ادامه داد: باید مشکلات و موانع پیش‌روی همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور را برطرف کنیم.