به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,906
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 40,514
بازدید ماه: 61,484
بازدید کل: 23,723,299
افراد آنلاین: 28
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۵ - آیت‌الله الخِرسان دعوت حق را لبیک گفت ۱۴۰۲/۰۶/۲۶

آیت‌الله الخِرسان دعوت حق را لبیک گفت

۱۴۰۲/۰۶/۲۶

آیت الله سید مهدی الخرسان دعوت حق را لبیک گفت | خبرگزاری بین المللی شفقنا

آیت‌الله سید مهدی الخِرسان از علمای نجف و صاحب آثار متعدد علمی، دعوت حق را لبیک گفت.
آیت‌الله سید مهدی الخِرسان از علمای نجف به دلیل کهولت سن، دعوت حق را لبیک گفت. این عالم شیعه اهل نجف، تصحیح‌کننده کتاب‌های شیعی، نویسنده و تراجم‌نگار بود.
به گزارش رسا، سید محمدمهدی خرسان در ۹ رجب ۱۳۴۷ق در نجف به دنیا آمد. او دروس مقدمات و سطح حوزه را در حوزه علمیه نجف از پدرش و استادانی چون علی سماکة‌ حلی و صادق قاموسی فرا گرفت و درس خارج را نزد بزرگانی مثل سید ابوالقاسم خویی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم گذراند.
مشایخ او در نقل حدیث علمایی مثل آقابزرگ تهرانی، سید محمدصادق بحرالعلوم، سید علی بهبهانی، سید عبدالاعلی سبزواری، سید مرتضی خلخالی، سید حسن بجنوردی و پدرش بودند. او چنان‌که خودش گفته، از عالمان اهل‌سنت مانند سید علوی بن عباس مالکی مکی، حمّاد انصاری، محمد ابوالیسر بن عابدین، محمدصالح قادری شامی نیز، نقل حدیث کرده است.
آیت‌الله خرسان بیش از شصت اثر با موضوعات تراجم‌نگاری، انساب، کلام، حدیث و فقه، تألیف یا تصحیح کرد.
کتاب «موسوعه عبداللهِ بنِ عباس، حَبْرُ الاُمّه و تَرجُمانُ القرآن» که دانشنامه‌ای است درباره ابن‌عباس، پسرعمو و صحابی پیامبر(ص)، از آثار مهم خرسان شمرده شده است. این کتاب در ۲۱ جلد گردآوری شده و در سال ۱۳۹۵ش، برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در حوزه دین شده است.
مجموعه آثار آیت‌الله خرسان در قالب موسوعه‌ای ۴۶ جلدی با عنوان «موسوعة آیت‌الله محمد مهدی الموسوی الخرسان» به چاپ رسیده است.
آستان قدس علوی و آستان قدس حسینی و نزدیک به سی نهاد علمی و فرهنگی از جمله مجمع جهانی اهل‌بیت، برای بزرگداشت مرحوم آیت‌الله الخرسان، کنگره‌ای بین‌المللی برگزار کردند. این کنگره در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر ۱۴۰۱ش در نجف و در روزهای ۲ و ۳ آذر ۱۴۰۱ش در قم برگزار شد. کنگره مذکور، اولین کنگره از سلسله بزرگداشت‌ها با عنوان «اُمَناءُ الرُّسل»‌ بوده است.