به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 67
بازدید دیروز: 901
بازدید هفته: 7,136
بازدید ماه: 67
بازدید کل: 23,784,436
افراد آنلاین: 6
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۰۱ خرداد ۱٤۰۳
Tuesday , 21 May 2024
الثلاثاء ، ۱۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
خرداد 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
313029282726
آخرین اخبار
۹۳۶ - متن کامل گزارش رئیس‌جمهور در دیدار رهبر انقلاب: شکست دشــمن در پروژه‌های منزوی کردن ایران ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
متن کامل گزارش رئیس‌جمهور در دیدار رهبر انقلاب:
 شکست دشــمن در پروژه‌های
منزوی کردن ایران و ناامیــد‌سازی مــردم 
۱۴۰۲/۰۶/۲۸
 
 

رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، صبح چهارشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۲، به مناسبت سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر و هفته دولت، با حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
در ابتدای دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در گزارشی، به تشریح چالش‌های پیش روی دولت در زمان آغاز به کار همچون کرونا، کسری بودجه و کمبود کالاهای اساسی پرداخت و پس از آن، از رویکردها و اقدامات دولت برای عبور از موانع و تمرکز دولت بر کار بی‌وقفه و پرهیز از درگیر شدن در حاشیه‌ها گفت و افزود: با کمک و مشارکت و نقش‌آفرینی خود مردم، پروژه دشمن برای منزوی کردن ایران در جهان و ناامید کردن مردم در داخل شکست خورد.
رسانه KHAMENEI.IR متن کامل گزارش رئیس‌جمهور را به شرح زیر منتشر کرده است.
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا محمّد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین.
السّلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
ایّام اربعین حسینی را خدمت حضرت مستطاب عالی تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم؛ و از طرف همکارانم در دولت، تقدیر و تشکّر می‌کنم که امروز اجازه فرمودید تا در روز شهادت شهید رجائی و شهید باهنر به عنوان هفته‌ دولت خدمت حضرتعالی برسیم و مثل همیشه از رهنمودهای حضرت مستطاب عالی بهره‌مند بشویم.
یاد همه‌ شهدا، به‌ویژه شهدای دولت را گرامی می‌داریم و به ارواح بلندشان درود می‌فرستیم، و از خداوند متعال می‌خواهیم که به لطف و کرمش ان‌شاءالله به ما توفیق رهروی راه نورانی آنها را مرحمت کند.
دولت از ابتدای کار با مشکلات و مسائلی مواجه بود که حضرتعالی و همکاران من در دولت و ملّت عزیزمان خوب مطّلعند؛ مسائل مهمّی که ما باید بعد از آغاز به کار برای رفع آنها بلافاصله مشغول می‌شدیم‌؛ مسائل پیش‌رو از قبیل کرونا، مسئله‌ کسری بودجه، نبودن کالای اساسی به مقدار و میزان نیاز در کشور، و مسائلی از این دست که دولت باید برای رفع آنها سریع اقدام می‌کرد. خداوند متعال به برکت دعای حضرتعالی و راهنمایی‌های جنابعالی و تلاش همکاران من در دولت، تفضّل کرد تا ما این مشکلات را پشت‌سر گذاشتیم؛ و بسیاری از این مسائلی که خودمان هم گمان نمی‌کردیم به این سرعت حل بشود با کمک مردم و حضور مردم و نقش‌آفرینی مردم بحمدالله به سامان رسید و این نگرانی‌ها رفع شد. نکته‌ مهم در این رابطه، برنامه‌ریزی‌ای است که ما برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در جای‌جای کشور داشتیم. زندگی مردم با یک سری از مسائل مختلفی مواجه شده بود که ما باید اینها را با برنامه‌ریزی دنبال می‌کردیم و حل می‌شد.
 
دوسوّم از استان‌های کشور مسئله‌ بیکاری ندارند
خب بعد از کرونا، در حوزه‌ کسب‌وکارها و فعّالیّت‌ها در مدارس و‌ دانشگاه‌ها، یک فضای امیدوار‌کننده‌ای در بین مردم به وجود آمد که این فضای امید بحمدالله یک سرمایه‌ای بود که تلاش و فعّالیّت را در کشور افزون کرد. [با توجّه به] آنچه به عنوان ضرورت رشد اقتصادی و رشد تولید در کشور فرمودید، با فعّالیّت و تلاش‌هایی که انجام شد، بحمدالله کشور در تولید فعّالیّت‌های خوبی را انجام داد و شاخص‌ها به صورت نسبی نشان‌دهنده‌ رشد تولید است. ۶ درصد رشد تولید [نسبت به] وضعیّتی که از قبل وجود داشت، نشان‌دهنده‌ آن است که در این بخش فعّالیّت آغاز شده. با تلاشی که برای احیای کارگاه‌ها و کارخانه‌جاتی که تعطیل و نیمه‌تعطیل بود انجام شد، امروز شاهدیم که احیای کارخانه‌جات تعطیل و نیمه‌تعطیل وارد کانال پنج هزار کارخانه و کارگاه شده که به همین میزان در کشور ‌اشتغال ایجاد شده. آمار بیکاری که آمار ۹.۲ [درصد] را نشان می‌داد، امروز ۸.۲ را نشان می‌دهد؛ یعنی کاهش بیکاری و ایجاد ‌اشتغال کاملاً‌ معلوم می‌شود. من به دلیل سفری که هم دور اوّل و هم دور دوّم به استان‌های مختلف داشتم و توفیق رفتن به بخشی از استان‌ها داشتم، به جرئت عرض می‌کنم که دوسوّم از استان‌های کشور مسئله‌ بیکاری ندارند. یک‌سوّم از استان‌ها درگیر مسئله‌ بیکاری هستند که آمار ما هم در ارتباط با آنها است‌؛ غیر از قشر تحصیل‌کرده. ما مثلاً در برخی از استان‌ها نسبت به عموم مشکل نداریم‌ امّا برای قشر تحصیل‌کرده باید کار متفاوتی انجام بشود. یعنی امروز آمار مسئله‌ بیکاری که یکی از دغدغه‌های مهم بود، کاملاً آمار کاهشی شده. 
در چهل سال چنین رکوردی برای تجارت نداشته‌ایم
به همان میزان که وضعیّت تولید رونق گرفته، تجارت هم رونق گرفته؛ آماری که امروز از تجارت وجود دارد، ۱۱۳ میلیارد [دلار] را نشان می‌دهد؛ یعنی ۵۳ میلیارد [دلار] فقط ما صادرات داشته‌ایم و [نسبت به] سال‌های پیشین این رکورد زده. ما در چهل سال چنین رکوردی برای تجارت نداشته‌ایم؛ این به خاطر عمل به فرمایش حضرتعالی [در مورد] مسئله‌ رونق تولید است؛ هم راه‌اندازی کارخانه‌جات، هم مسئله‌ رفع مشکل کارگاه‌ها و کارخانه‌جات برای اینکه تولید در کشور رونق پیدا کند.
مسئله‌ مهم در این رابطه آن است که ما علاوه‌ بر این مسائل، چند مسئله‌ مهمّی که به عنوان ناترازی در کشور شناختیم، در دستور کار قرار دادیم که تراز کنیم:
 یکی ناترازی بانک‌ها که مسئله‌ مهمّی است؛ ناترازی در بودجه؛ ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی؛ ناترازی در انرژی؛ اینها ناترازی‌هایی است که باید حتماً‌ به تراز تبدیل می‌شد و عقب‌ماندگی‌ها جبران می‌شد. مستحضرید کاری که در حوزه‌ انرژی [توسّط] دوستان ما در وزارت نفت برای تولید نفت و گاز و‌ میعانات انجام شد- که حالا اگر فرصتی شد گزارشی هم خدمتتان داده خواهد شد- کاری شبانه‌روزی بود. این فاز ۱۱ یا فاز ۱۴ پارس جنوبی که راه‌اندازی شد، از کارهای ارزشمندی است که در وزارت نفت برای رفع ناترازی در تولید گاز، نفت و میعانات انجام شد که این کار ادامه دارد. یا مسئله‌ بسیار مهمّ این گازهای مشعل که خیلی‌ها را ناراحت می‌کند؛ [چون] آلایندگی ایجاد می‌کند، [برای رفع آن] کار برنامه‌ریزی‌شده در وزارت نفت شروع شده؛ با ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان کار را دارند دنبال می‌کنند تا بتوانیم این گازهای مشعل را بیاوریم در شبکه‌ گازرسانی در کشور و از حرام شدن این ثروت کشور جلوگیری بشود.
 استفاده بهینه از میعانات گازی
خب کاری که در تولید نفت انجام شده با قبل کاملاً متفاوت است. امروز میزان تولید نفت ما با قبل از این دولت کاملاً متفاوت است؛ تولید گاز ما کاملاً متفاوت است. افزایشی که در این دوران پیدا کرده و افزایشی که دارد پیدا می‌کند بسیار مهم است؛ هم صادرات نفت، هم صادرات میعانات. آن روزی که [این] دولت شروع شد، ما در سواحلمان ۸۷ میلیون بشکه میعانات فقط داشتیم که به ما هم توصیه شد که شما بروید یا کشتی بخرید یا اجاره کنید که این میعانات نگهداری بشود. امّا امروز که ما در محضر مبارک شما هستیم این میعانات دیگر وجود ندارد؛ یعنی همه‌‌ آنها یا رفت در پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها و یا فروخته شد و الان دیگر نگرانی‌ای به نام این میعانات وجود ندارد؛ آن روز بحث ما این بود که چرا برویم یک مخزنی برای این کار ایجاد کنیم.
آن روزی که دولت شروع شد، مردم عزیزمان در حوزه‌ برق شاهد خاموشی‌های مکرّری بودند و ما ۲۲ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم؛ الان برنامه‌ریزی شده برای ۳۵ هزار مگاوات برق و برق صنعتی از برق خانگی جدا بشود. [البتّه] این شروع شده است، نه اینکه من الان بخواهم محضر مبارک شما عرض بکنم که بعد از این انجام خواهد شد؛ یعنی زیرساخت‌های برق صنایع شروع شده و خود صنایع دست به کار شده‌اند که نیروگاه ایجاد کنند. ما در ظرف این دو سال توانسته‌ایم ۷ هزار مگاوات از ناترازی را جبران کنیم. و مدیریّتی که آقای وزیر نفت(۲) و مجموعه‌ وزارت نیرو [در این زمینه] دارند [این است] که بخشی از این قضایا را دنبال کنند تا خاموشی‌ها، به‌ویژه برای خانواده‌ها و خانه‌ها مشکل ایجاد نکند. بقیه‌‌ برنامه‌ریزی‌ها هم، هم در حوزه‌ برق صنعتی، هم برق خانگی، هم [انرژی] تجدیدپذیر [بر اساس] کاری که آغاز شده، کار گسترده‌ای است تا ان‌شاءالله ما با همین برنامه‌ای که پیش می‌رویم بتوانیم ناترازی در انرژی را حل بکنیم. بحث الگوی مصرف هم البتّه بسیار مهم است که برای آن برنامه‌ریزی شده که الگوی مصرف چگونه تعریف بشود تا هم در آب، هم در برق، هم در بخش‌های مختلف [صرفه‌جویی داشته باشیم].
یکی از مشکلاتی که از ابتدای دولت شروع شد، مسئله‌ تنش‌های آبی است؛ ما در خیلی از شهرها و روستاها کمبود نزولات آسمانی داریم، مشکل تنش آبی داریم. امّا محضر مبارک شما عرض می‌کنم [که با توجّه به] برنامه‌ریزی‌ای که شده، [بنا است] تا آخر این دولت به ۱۰ هزار روستا آبرسانی بشود که تا امروز که ما در محضر مبارک شما هستیم، به ۳۵۰۰ روستا از [این] ۱۰ هزار روستا آبرسانی شده و کار در روستاها با سرعت دارد ادامه پیدا می‌کند. من خودم گاهی به روستاها که سر زدم، دیدم واقعاً این بچّه‌ها دارند شبانه‌روزی کار می‌کنند برای اینکه تنش آبی در روستاها را تبدیل کنند به یک آرامشی در آن‌جا و مردم عزیزمان در روستاها ماندگاری داشته باشند. خب، این کار، کار ارزشمندی است که دارد دنبال می‌شود.
جلوگیری از رشد نقدینگی در کشور
در رابطه با ناترازی بانکی و مشکلاتی که هست: اضافه برداشت‌هایی که بانک‌ها و مؤسّسات داشتند بررسی شده و جزو برنامه‌ قطعی دولت است که وضعیّت اینها مشخّص بشود و این هم آغاز شده است؛ یعنی جلوگیری از رشد نقدینگی در کشور. روزی که [این] دولت شروع شده، ما ۴۰ درصد رشد نقدینگی داشتیم؛ الان در محضر شما عرض می‌کنیم که رشد نقدینگی به ۲۷ درصد رسیده و برنامه‌ریزی شده که تا آخر سال به ۲۵ درصد برسد.
از دلایل مهمّ تورّم، یکی رشد نقدینگی و دوّمی کسری بودجه است. دولت تلاش کرده بودجه‌ای که ارائه می‌کند همراه با کسری نباشد. ما از دوستان مجلسی هم خواهش کرده‌ایم که در بودجه‌ سنواتی و در برنامه‌ پنج‌ساله تلاششان این باشد که آنها هم حتماً‌ به نحوی تنظیم بکنند که ما با مشکل کسر بودجه مواجه نشویم. خب یکی از مسائل مهم این است که مصارف و منابع با هم همخوانی داشته باشد. من محضر شما عرض بکنم سال گذشته، یعنی سال ۱۴۰۱ ما بحمدالله تغایری بین مصارف و منابع نمی‌بینیم و تغایرش بسیار ‌اندک است؛ بر خلاف سال گذشته [آن یعنی] وقتی دولت آغاز شد، ما ۴۸۰ هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم. ولی ما سال گذشته تغایر آن‌چنان فاحشی بین مصارف و منابع نمی‌بینیم؛ [البتّه] یک تغایر خیلی کمی وجود دارد. این هم از کارهایی بوده که تمام تلاش شده که منابع و مصارف با هم همخوانی داشته باشد و این به لطف خدا موفّقیّت بزرگی برای دولت بوده.
آقا! محضر مبارکتان عرض کنم که ما در برنامه‌ توسعه‌ هفتم برای اصلاح نظام بودجه و بودجه‌ریزی با کارهای مقدّماتی‌ای که در دولت انجام شده، نظام بودجه‌ریزی را در آن‌جا به نحوی تنظیم و پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر ان‌شاءالله تصویب بشود، حتماً‌ آن نظر مبارک شما که چند بار در سخنرانی فرمودید اصلاح نظام بودجه‌ریزی باید انجام بشود، [جلب خواهد شد]. [و از جمله برنامه‌ریزی برای] اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح وضعیّت صندوق‌های بازنشستگی. دوستان رفته‌اند مشکلات صندوقهای بازنشستگی را که می‌تواند به مسئله‌ جدّی در کشور تبدیل بشود، شناسایی کرده‌اند؛ آن‌جا پیش‌بینی شده که چگونه می‌شود برنامه‌ریزی کرد که ما بتوانیم مشکل صندوق‌های بازنشستگی را نداشته باشیم.
حرکت دولت در جهت رفع ناترازی‌ها و تراز کردن مصارف و منابع در کشور است
اصلاح وضعیّت و ناترازی انرژی در کشور. ما [بررسی علل] همه‌ این ناترازی‌ها را هم آغاز کرده‌ایم؛ و من می‌خواهم امروز بعد از دو سال عرض بکنم، نه اینکه فقط آن را در برنامه گذاشته‌ایم؛ نه، آغاز کرده‌ایم. حرکت دولت در جهت رفع ناترازی‌ها و تراز کردن مصارف و منابع در کشور است؛ چه ذخایرمان، چه منابعی مثل انرژی، نفت و بخش‌های دیگر؛ کارهای بسیاری در این حوزه‌ها انجام شده.
۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی فقط در این دو سال انجام شده است
نه فقط در این حوزه‌ها، [بلکه] در حوزه‌ سلامت [هم] ده‌ها واحد درمانی و بهداشتی در این مدّت افتتاح شده. اگر ۱۵۰ هزار تخت امروز در کشور وجود دارد، ۱۵ هزار تخت آن مربوط به این دو سال است؛ یعنی ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی فقط در این دو سال انجام شده. کارهایی در حوزه‌ بیمه‌ سلامت انجام شده: تأسیس صندوق برای بیماری‌های صعب‌العلاج که یکی از مشکلات و دغدغه‌های خانواده‌های محترمی بوده که بچّه‌هایشان مبتلای به این امراض صعب‌العلاج بودند و پشتوانه مالی نداشتند؛ صندوق‌ها یا پشتوانه‌هایی که برای مسئله‌ ناباروری انجام شده؛ یا صندوق‌هایی که برای پشتوانه‌ زنان بدون سرپرست انجام شده؛ اینها مسائلی بوده که هم شناسایی شده، هم کار شده تا پشتوانه‌‌هایی در این رابطه انجام بشود.
۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان با وزارت نفت ارتباط دارند
تأکید حضرتعالی کار دانش‌بنیان بوده. بخش معاونت علمی با تک‌تک آقایان وزرا و مسئولین سازمان‌ها جلسه گذاشته و نسبت کارشان با کار دانش‌بنیان را تعریف کرده؛‌ برایشان دستورالعمل تنظیم شده و دو طرف[توافق] قطعی کرده‌اند که کارشان دانش‌بنیان باشد. روزی که ما آمدیم، وزارت نفت با ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان ارتباط داشته، امروز در محضر شما [باید بگویم که] ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان با وزارت نفت ارتباط دارد. صدها شرکت دانش‌بنیان با جای‌جای این بخش‌های وزرا و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارتباط دارند. شرکت‌های دانش‌بنیان ما در این دو سال، دو هزار [شرکت از نظر] عددی افزایش پیدا کرده. امروز در این شرکت‌های دانش‌بنیان، ۴۰۰ هزار نیروی زبده‌ متخصّصِ فعّال مشغول به کار هستند. ما، هم کمّاً و هم کیفاً که امر مبارک حضرتعالی در جهت توسعه کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان است، در این رابطه داریم حرکت می‌کنیم و پیگیری‌هایی انجام می‌دهیم.
آقا! دشمن برنامه‌ریزی کرده بود که دو کار را انجام بدهد: اوّل منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران؛ و دوّم ناامید کردن مردم. تلاش دولت در این مدّت این بوده که در هر دو پروژه، دشمن را به شکست بکشاند. و من امروز در محضر مبارک شما عرض بکنم که احساس ما این است که دشمن در هر دو پروژه شکست خورده؛ هم در پروژه‌ منزوی ساختن [و هم در پروژه‌ ناامید کردن مردم]. خب دولت ما که آغاز شده بود از من سؤال کردند شما با برجام چه خواهید کرد؛ گفتم [این] نه اوّلین پرونده و نه آخرین پرونده روی میز ما است؛ ما همراه با برجام ده‌ها پرونده دیگر داریم که آنها هم نیمه‌تمام است که باید به سامان برسانیم. در کنار این مسئله، مسئله‌ ارتباط برقرار کردن با همسایگان را داریم، پرونده‌ ایجاد ارتباط با همسایگان؛ پرونده‌ ارتباط با کشورهای اسلامی؛ پرونده‌ حضور ایران در ائتلاف‌های بزرگ جهانی، مثل [پیمان]‌شانگهای و بریکس و اتحادیّه‌ اوراسیا و امثالهم؛ و پرونده‌ بازگرداندن پول‌هایی که ظالمانه از جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف بلوکه شده. اینها همه پرونده‌هایی است که ما باید آنها را دنبال بکنیم؛ یک پرونده نیست، موارد متعدّدی وجود دارد که ما امروز باید [آنها را] دنبال کنیم. اینها مثل همان پروژه‌های نیمه‌تمام در داخل می‌ماند؛ ما پروژه‌های نیمه‌تمامی در داخل و در شهرشهر ایران و [همچنین] در استان‌ها داریم که همه را رنج می‌دهد. دولت برای به سامان رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام [کار را] شروع کرده. مستحضرید که ما سدهای بزرگ و متعدّدی داریم که بعضی از این سدها، [مثل] این سدّ اخیر که ما برای افتتاحش رفتیم، (افتتاح سدّ چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲۶)  ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را می‌تواند مشروب بکند و مشکل کشاورزان را حل بکند؛ و از این دست مسائل فراوان داریم. مثل پروژه‌های نیمه تمام داخلی که مسئله‌ دولت است، پرونده‌ها و پروژه‌های خارجی ما هم فقط مسئله برجام نیست، مسائل متعدّدی است که ما داریم دنبال می‌کنیم تا ان‌شاءالله با راهنمایی حضرت مستطاب عالی و سیاست‌هایی که حضرتعالی تعیین فرمودید، ابلاغ فرمودید و اینها بعضاً آن‌چنانی که باید اجرا نشده، بتواند عملیّاتی و اجرائی بشود.
در این دو سال، ۵۹ درصد رشد مدال‌آوری داشتیم
آقا! من عرض بکنم که چون بعضی از دوستان هم می‌خواهند گزارش‌هایی را محضر مبارک شما داشته باشند و ما در حوزه‌های مختلفی کار کردیم، ممکن است بعضی از دوستان ما از این جهت گله‌مند بشوند که من از بخش آنها نگفتم؛ مثلاً بخشی که شاید کمتر از آن سخن گفته بشود بخش ورزشی ما است. ما در این دو سال، ۵۹ درصد رشد مدال‌آوری داشتیم که اصلاً با قبل قابل قیاس نیست؛ یعنی بچه‌های [ما،] دخترها و پسرهای قهرمان ما که توانسته‌اند برای کشور مدال‌آور بشوند.
در حوزه‌ دانشگاه، دانشجو، استاد،‌ مدیر دانشگاه در جهت ناکام گذاشتن دشمنانی که دنبال به هم ریختن دانشگاه بودند، دنبال این بودند که دانشگاه دچار ترک تحصیل بشود، واقعاً مثال‌زدنی است که در جای جای کشور نگذاشتند و به فتنه‌گران میدان ندادند و خواستند دانشگاه تحصیلش برقرار بماند و دچار وقفه نشود و این رشد و شکوفایی که کشور به برکت دانشگاه‌ها در کشور پیدا کرده [آسیبی نبیند].
مطلقا اجازه نمی‌دهیم که فساد در این دولت لانه بکند
بحمدالله نسبت به بخش‌های مختلفی کارهایی انجام شده؛ [مخصوصاً] نسبت به مبارزه با فساد که بارها حضرتعالی تأکید فرمودید. من در دستگاه قضائی با افراد مفسد برخورد می‌کردم؛ اوّلین جلسه‌ من در دولت یا از اوّلین جلسات من در دولت عبارت بود از نشست با دستگاه‌های نظارتی کشور که ساختارهای فسادزا را در دولت به ما معرّفی کنند. ما این کار را قبل از اینکه دولت ما از مجلس رأی اعتماد بگیرد کردیم. خب اینها به ما معرّفی کردند و دوستان هم مشغول شدند. سامانه‌های بسیاری در کشور فعال شده؛ [از جمله] سامانه‌ تجارت که بارها حضرتعالی فرمودید. در بخش ارتباط برقرار کردن بین بانک و گمرک و بنادر و بخش‌های مختلف، سامانه‌های مختلفی که برقرار شده، باعث شده که امروز بسیاری از زمینه‌های فساد برچیده بشود، شفّاف بشود، شفّافیّت [به وجود] بیاید و از طرف دیگر هم ساختارهای فسادزا اصلاح بشود. هر وقت هم در یک جا موردی بوده و گزارشی شده، عقیده‌ من این بوده و این را بارها هم گفته‌ام و به دوستان هم عرض کرده‌ام که قبل از هر کس، خود ما به عنوان دولت باید مدّعی برخورد با فساد باشیم. دستگاه‌ها هم به ما کمک کنند، مردم هم کمک کنند و بدانند که [ما] مطلقا به فساد اجازه نمی‌دهیم که در این دولت لانه بکند. بله، ممکن است یک کسی خطایی بکند، فسادی بکند امّا بنای دولت مقابله با فساد است؛ دستگاه‌های امنیّتی و اطّلاعاتی و دوستان هم همواره کمک به این قضیّه بوده‌اند و هستند. اصلاح ساختارهای فسادزا و نگاه این‌گونه به مسائل حتماً مورد توجّه بوده.
و آخرین جمله‌ من اینکه آقا! ما در دولت تلاش کردیم دچار حاشیه‌ها نشویم. تأکید من به همکارانم این است که باید در این قضیّه یک مقداری صبر و تحمّل و بردباری و کار و تلاش داشت؛ در دولت فقط کار و تلاش و پیگیری که ان‌شاءالله کارها به سامان برسد. وَالّا اگر ما گرفتار حاشیه‌ها بشویم، گرفتار همان بلیّه‌ای می‌شویم که بعضی از پیشینان ما گرفتار آن شدند که هم مردم خسته شدند و هم دولتمردان خسته شدند و کار هم به جایی نبردند. ما به توصیه حضرت مستطاب عالی و هدایت‌های شما در این رابطه عمل کردیم؛ گاهی هم به بعضی از دوستان سخت هم می‌گذرد امّا می‌گوییم ‌اشکال ندارد، این ثواب هم دارد؛ شما گرفتار حاشیه نشوید، برای مردم کار بکنید، یقین بدانید که عنایت خداوند متعال و عنایت حضرت رضا (علیه صلوات المصلّین) شامل همه‌‌ ما خواهد شد و ان‌شاءالله ما حتماً برون‌رفتی برای این مسائل و این مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم خواهیم داشت.
ما در حوزه‌های مسکن، خودرو، معیشت و سلامت که چهار امر بسیار محوری است-که من در مجلس هم گفتم و یک وقتی هم محضر مبارک حضرتعالی عرض کردم- داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم. امروز ۱.۵ میلیون تولید خودرو در کشور وجود دارد که مسبوق به سابقه نبوده؛ روزی که ما آمدیم ۷۰۰ هزار خودرو بوده؛ امروز ۱.۵ میلیون تولید خودرو وجود دارد. برنامه‌ریزی شده برای یک میلیون و هفتصد هزار خودرو که قابل افزایش است؛ شاید ان‌شاءالله تا آخر سال دوستانمان بتوانند برنامه‌ریزی کنند تا [تولید را به] یک میلیون و هفتصد هزار خودرو برسانیم. ضمن اینکه حالا واردات خودرو هم در دستور کار دولت بوده.
[تولید] خودروی برقی هم که اخیراً کلید زده شده و آقای علی‌آبادی (وزیر صمت) دارند دنبال می‌کنند؛ ان‌شاءالله این بخش هم به عنوان خودروی برقی که اخیراً کلید تولیدش زده شده، به جایی برسد که بتوانیم آلایندگی‌هایی که در شهرهای بزرگ وجود دارد کاهش بدهیم. امروز ۱.۵ میلیون مسکن در دست ساخت است. دو سه روز پیش ۱۰۰ هزار مسکن تحویل افراد متقاضی شد. آنچه از مسکن مهر به ما ارث رسیده حدود ۲۲۰ یا ۲۳۰ هزار مسکن است که قریب ۱۰۰ هزار [واحد آن] به مردم تحویل شده. با اینکه دوستان هم به ما اعلام کردند بدانید منابعی نیست؛ چون منابعی که در این رابطه اخذ شده در جاهای دیگر مصرف شده. نمی‌گوییم جای بد مصرف شده، نیازهای دیگری بوده و الان ما با نبودن اعتبار مواجه‌ایم؛ ولی خب در هر صورت قریب ۱۰۰ هزار واحد از مسکن مهر تحویل شده. با قوّت هم این کار در وزارت مسکن دارد دنبال می‌شود؛ هم در آن بخش، هم کار ریلی در کریدورهای شمال و جنوب، شرق و غرب که ما در کار ریلی، ۵ درصد افزایش داریم. یعنی ۳۷۴ کیلومتر تا حالا بهره‌برداری شده که نسبت به سنوات قبل، ۵ درصد افزایش کار در این رابطه انجام شده.
در آغاز کار دولت 103 درصد تورّم تولید داشتیم امروز ۳۰ درصد 
من محضرتان عرض بکنم که ما ۱۹ درصد افزایش رشد ماشین‌آلات تولیدی داریم. روزی که دولت آغاز شده، در حوزه‌ تولید- که خیلی مهم است این عدد- ۱۰۳ درصد تورّم تولید داشتیم؛ امروز در محضر مبارکتان عرض می‌کنم که ۳۰ درصد تورّم تولید داریم. فاصله‌ بین ۱۰۳ و ۳۰ را عنایت بکنید! کار بسیاری شده و باید بعد از این کار بسیاری [هم] بشود.
امیدواریم که همواره مشمول ادعیه‌ زاکیه‌ حضرت مستطاب عالی باشیم و از هدایت‌های شما بهره‌مند باشیم. من معتقدم که همه‌ این موفّقیّت‌هایی که دولت تاکنون داشته، در پرتو عنایت حضرت حق و عنایت حضرت رضا (علیه الصّلاة و السّلام) و راهنمایی‌های مستمرّ حضرت مستطاب عالی است. و یقین دارم که ان‌شاءالله در ادامه‌ راه هم حتماً این عنایات شامل حال دولت خواهد بود، تا ما بتوانیم ان‌شاءالله در این دوره، کاری بکنیم که نزد خداوند متعال، نزد شهدای عالی‌قدر، نزد حضرت مستطاب عالی و ملّت عزیزمان شرمنده نباشیم.
والسّلام علیکم و رحمهًْ‌‌الله