به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 147
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 2,084
بازدید ماه: 117,590
بازدید کل: 23,779,387
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۳۰ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۴۸ - با حضور رئیس‌جمهور در اصفهان : اجرای مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان و بهره‌برداری ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
با حضور رئیس‌جمهور در اصفهان :
 اجرای مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان
و بهره‌برداری از فاز اول نیروگاه برق خودتأمین فولاد مبارکه
 
  ۱۴۰۲/۰۷/۰۷

آغاز عملیات مرحله دوم انتقال آب دریای عمان به اصفهان - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که صبح جمعه به منظور بازدید و افتتاح چند پروژه و حضور در آئین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) به استان اصفهان سفر کرده است، در اولین بخش از برنامه سفر یک‌روزه خود، ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.
در مرحله نخست انتقال آب سالیانه 70 میلیون مترمکعب و در مرحله دوم 400 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال داده می‌شود.
هزینه اجرای مرحله نخست این طرح 25.5 هزار میلیارد تومان و مرحله دوم 113 هزار میلیارد تومان اعلام شده و تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.
انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه‌بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست صرف خواهد شد.
ادای احترام رئیسی به شهدای گمنام در مجتمع فولاد مبارکه و گفت‌وگو با نیروهای آتش‌نشانی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه با سفر به استان اصفهان، در جریان بازدید از مجتمع فولاد مبارکه، با حضور در یادمان شهدای گمنام این واحد تولیدی و صنعتی به مقام والای این شهدا ادای احترام کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه با غرس نهال در باغچه یادمان این مجتمع، بر تلاش برای حفظ محیط‌زیست و هوای پاک تاکید کرد.
رئیسی همچنین به مناسب هفتم مهر، روز ایمنی و آتش‌نشانی، با توقف در محل ایستگاه آتش‌نشانی مجتمع فولاد مبارکه، با آتش‌نشانان این واحد تولیدی و صنعتی نیز دیدار و آنان را جلوه فداکاری و ایثار برشمرد و برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه از خطوط ناحیه فولاد‌سازی نورد گرم و سرد و همچنین طرح‌های توسعه مجتمع فولاد مبارکه بازدید با کارگران این مجتمع نیز گفت‌وگو کرد.
بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور در فولاد مبارکه اصفهان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه به استان اصفهان، دستور بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به ظرفیت 307 مگاوات را صادر کرد.
عملیات اجرایی این نیروگاه بر اساس ماده 4 قانون رفع موانع تولید و طبق برنامه اعلامی وزیر نیرو برای ایجاد 10 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق خودتامین توسط صنایع، از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم شروع و هم اینک به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
نیروگاه فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتامین صنایع است که تاکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است و وزارت نیرو در مجموع عملیات احداث 5 هزار و 600 مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است.
این نیروگاه ایرانی پیشرفته با راندمان بالا و رعایت مسائل زیست‌محیطی با کاهش آلایندگی به میزان 15 درصد، به دست صنعت‌گران و مهندسان ایرانی با مشارکت 76 شرکت در تامین، ساخت و نصب تجهیزات ساخته شده است. 
دو واحد نیروگاهی صنایع هم پیش از این در سمنان و کرمان به بهره‌برداری رسیده است.
بهره‌برداری از واحد اول این نیروگاه 914 مگاواتی و دیگر نیروگاه‌های خودتامین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه جهت تولید 10 هزار مگاوات برق توسط صنایع اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که به موجب ماده 4 قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت تا بخش قابل توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را بر طرف کند.
جدا‌سازی برق صنایع از شبکه برق خانگی با قوت دنبال خواهد شد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در جریان سفر به استان اصفهان، در مراسم بهره‌برداری رسمی از فاز نخست نیروگاه برق خودتامین 914 مگاواتی مجتمع فولاد مبارکه به ظرفیت 307 مگاوات، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این مجتمع صنعتی و تولیدی گفت: رشد تولید از ضرورت‌های جدی امروز کشور است.
رئیسی با بیان اینکه فولاد از صنایع زیرساختی و مادر است، بر اهمیت تکمیل زنجیره تولید در صنایع مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: کامل شدن زنجیره تولید اقدام بسیار مناسب و صحیحی است و علاوه‌ بر اینکه جلوی خام‌فروشی را می‌گیرد و باعث ارتقای ارزش افزوده خواهد شد که این در کنار رشد کمی و کیفی تولید، رشد اقتصاد کشور را به دنبال دارد.
وی در ادامه به برنامه دولت برای جدا کردن برق صنایع از شبکه برق خانگی ‌اشاره کرد و ادامه داد: این جدا‌سازی که امروز گام‌های عملی جدی نیز در زمینه تحقق آن برداشته شده است، اقدام بسیار مهمی است تا تامین برق صنایع تحت فشار تامین برق خانگی دچار اختلال نشود. این سیاست در عرصه تامین آب و برق صنایع با قوت دنبال خواهد شد.
رئیس‌جمهور گام مهم بعدی را تولید فولاد سبز عنوان کرد که در کشور ظرفیت‌های مناسبی برای دسترسی به آن از جمله در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد و تصریح کرد: با تحقق اهداف در نظر گرفته شده در این عرصه، ایران که در حال حاضر رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد، به جایگاه اولین‌ها در این عرصه ارتقا خواهد یافت. این پیشرفت‌ها برای کشور تولید قدرت می‌کند و از اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها صیانت خواهد کرد.
رئیسی با ‌اشاره به تلاش دشمن برای ضربه به اقتصاد کشور و معیشت مردم خاطرنشان کرد: تمام تلاش دشمن این بود که تولید کشور را دچار توقف و عقب‌گرد کند، اما اعلام نرخ رشد قابل توجه بهار امسال از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، دشمن را گیج می‌کند که چگونه کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدهاست این میزان پیشرفت دارد.
وی دلیل این تعجب دشمنان را عدم شناخت مردم ایران دانست و گفت: دشمنان مردم ایران و از جمله اصفهان را نمی‌شناسند که بیش از 24 هزار شهید تقدیم ایران اسلامی کرده‌اند و امروز نیز در هر کوی و برزن آماده اجرای امر ولی و امام مسلمین بوده و حاضرند برای ایجاد آرامش در دل مردم، شبانه‌روز تلاش کنند تا ما محتاج دیگران نباشیم، استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی خودمان را حفظ کنیم و سرافرازانه در مقابل دنیا ظاهر شویم.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنچه امروز در این مرکز و کانون تولید دیدم بسیار امیدوارکننده بود و نشان می‌داد که کار کاملاً با برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌رود. برداشت من این است که هدف‌گذاری‌های بسیار خوبی شده و این مجموعه به عنوان یک واحد با برنامه و هدف و دارای اراده پولادین و ایمان قوی با گام‌های استواری که برمی‌دارد حتماً به جایگاه برتر و آن‌جا که در شأن اوست، خواهد رسید.
رئیسی برنامه‌های این واحد تولیدی در زمینه خودتأمینی، خودکفایی و استقلال و حرکت را مایه خرسندی توصیف و تصریح کرد: امروز در این مجتمع احساس کردم که دل همه مملو از ایمان و امید به آینده است و آینده را بسیار درخشان می‌بینند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.
وی به طرح موضوع سرمایه‌گذاری در صنایع نیز‌اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی اگر در صنایع سرمایه‌گذار نشود، رشد آنها متوقف خواهد شد و پیشرفت نمی‌کنند. این صرفاً مربوط به صنعت فولاد نیست و در صنایع دیگر مثل خودرو‌سازی، لوازم خانگی و دیگر صنایع نیز باید اتفاق بیفتد و قطعا بخشی از درآمد باید صرف سرمایه‌گذاری برای رشد و ارتقای تولید شود.
رئیسی افزود: امروز اگر در صنعت نفت و پتروشیمی هزینه و سرمایه‌گذاری نکنیم، نمی‌توانیم سهم خود را از میادین مشترک برداریم؛ هرگز از تخصیص بخشی از درآمدها به توسعه خود صنعت غافل نشوید. همچنین اقدام انجام شده برای خودتامینی در صنایع و از جمله در فولاد مبارکه اقدامی شایسته قدردانی و تشویق است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به طرح موضوع تفاوت پرداخت‌ها و مسئله صندوق بازنشستگی از سوی کارگران این واحد تولیدی‌ اشاره کرد و اظهار داشت: دولت پرداخت عادلانه را دنبال می‌کند که تاکنون نتوانستم به آنچه مدنظر ماست عمل کنیم. عدم اجرای عدالت در پرداخت‌ها یکی از مسائلی است که بسیار بنده را رنج می‌دهد و معتقدم باید سریع‌تر به سامان برسد.
از تأمین منابع مالی نو‌سازی شرکت ایران‌تایر تا افزایش ظرفیت تولید چادر
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در قالب «سومین نشست ویژه رفع موانع تولید» میزبان تعداد دیگری از شرکتهای تولیدی، صنعتی و گردشگری بود و در نشست‌هایی جداگانه با مدیران این شرکتها مسائل و مشکلات پیش روی آنان را جویا شد.
در این جلسه مدیران شرکت‌های «ایران‌تایر» و «نساجی حجاب شهرکرد» در دیدار با رئیس‌جمهور و در حضور وزرای اقتصاد و جهاد کشاورزی، معاون اجرائی رئیس‌جمهور، رئیس ‌بنیاد مستضعفان، رئیس ‌سازمان حفاظت از محیط‌زیست، معاون رئیس ‌بانک مرکزی، معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، معاون وزیر صنعت معدن، معدن و تجارت و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به بیان مشکلات و موانع پیش روی شرکت‌های تولیدی و صنعتی خود پرداختند و رئیس‌جمهور نیز ناظر به مسائل مطرح‌شده دستورات لازم را با تعیین زمان اجرا صادر و مسئولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات آنان و همچنین ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته به دولت مکلف کرد.
در این جلسه مدیر شرکت «نساجی حجاب شهرکرد» مشکل عدم پرداخت وام 300 میلیارد تومانی به منظور اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید این شرکت را مطرح کرد که پس از بحث و بررسی صورت‌گرفته، از سوی رئیس‌جمهور مقرر شد نیمی از این اعتبار از سوی بانک‌ها و نیم دیگری از آن توسط صندوق توسعه ملی تامین شود. مدیرعامل شرکت حجاب نساجی شهرکرد نیز متعهد شد با پرداخت این تسهیلات ظرفیت تولید این شرکت با افزایش تولید10 میلیون متر پارچه چادر در فاز اول به 26 میلیون متر در سال برسد.
رئیسی همچنین با‌ اشاره به نیاز 100 میلیون متری کشور به چادر مشکی از مدیران این شرکت خواست برای تامین و رفع این نیاز مهم  در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کنند.
در ادامه این جلسه مدیر شرکت «ایران‌تایر» نیز در حضور رئیس‌جمهور به مشکل عدم پرداخت اعتبار مورد نیاز برای تامین سرمایه ثابت این شرکت جهت نو‌سازی خط تولید که از مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم بوده ‌اشاره کرد که با دستور رئیس‌جمهور
3 بانک عامل برای رفع این مشکل معرفی و مدت زمان یک‌ماهه برای پرداخت این اعتبار معین شد.
همچنین به مناسبت هفته گردشگری، در این جلسه مشکلات مربوط به دو منطقه گردشگری «قلعه فلک‌الافلاک» در استان لرستان و «جزیره گردشگری آشوراده» در استان گلستان بررسی و با تدابیر‌اندیشیده شده، این مناطق گردشگری پس از چندین دهه از بلاتکلیفی خارج شد.
«صدور مجوز از سوی شورای اقتصاد برای سرمایه‌گذاری صندوق ملی محیط‌زیست» از جمله موانع پیش روی اجرای طرح ملی جزیره گردشگری آشوراده بود که با دستور رئیسی مقرر شد ظرف مدت 10 روز شورای اقتصاد تشکیل و مجوز لازم برای سرمایه‌گذاری صندوق ملی محیط‌زیست صادر شود.
«تامین مکان و جابه جایی پادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حریم اثر تاریخی قلعه فلک‌الافلاک» که از دستورات رهبری معظم انقلاب اسلامی در سال 1371 بوده نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد با مساعدت دولت و همراهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این منطقه تا پایان سال تخلیه و به منظور توسعه و رونق گردشگری به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تحویل شود.
رئیسی ساخت و تزریق موفق ماهواره ایرانی نور 3 را به مدار 450 کیلومتری زمین تبریک گفت
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی ضمن تبریک ساخت و تزریق موفقیت‌آمیز ماهواره ایرانی نور 3 به مدار 450 کیلومتری زمین با ماهواره‌بر ایرانی قاصد، این موفقیت ملی را حاصل توجه دولت مردمی به صنعت فضایی و نشانه دیگری از ناکارآمدی تحریم و تهدید دشمن مقابل عزم و اراده متخصصان و دانشمندان کشور دانسته و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران خواست، مسیر رشد پرشتاب صنعت فضایی در کشور را بیش از گذشته هموار نمایند.


متن پیام رئیس‌جمهور به این شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
ساخت و تزریق موفق ماهواره ایرانی نور3 با ماهواره‌بر ایرانی قاصد، به مدار 450 کیلومتری زمین توسط متخصصان فضایی کشور، بار دیگر نشان داد که تهدید و تحریم اثری بر عزم و اراده دانشمندان جوان عزیز برای پیشرفت و تعالی ایران اسلامی ندارد. این موفقیت ملی را که تجلی باور ما می‌توانیم و حاصل توجه دولت مردمی به صنعت فضایی و مصوبات شورای‌عالی فضایی بوده است، به همه مردم، تلاشگران صنعت فضایی کشور، سازمان فضایی ایران و علی‌الخصوص متخصصین فضایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک می‌گویم و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران می‌خواهم، مسیر رشد پرشتاب صنعت فضایی در کشور را بیش از گذشته هموار نمایند.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران


تاکید بر لزوم تهیه «سند کاهش فقر» و پایش مستمر آن با همکاری کمیته امداد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی ظهر پنجشنبه در دیدار اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره)، کاهش فاصله طبقاتی را یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی دانست و بر لزوم تهیه و تدوین «سند کاهش فقر» و پایش و رصد مستمر آن با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکید کرد.
رئیس‌جمهور رفع فقر مطلق را هدف اصلی این سند خواند و با ‌اشاره به افزایش قابل توجه رشد اقتصادی کشور در نیمه اول امسال ابراز امیدواری کرد که بهبود شرایط اقتصادی و مجموعه اقدامات و خدمات دولت با همکاری نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد بتواند اقدام مهم و موثری در جهت تحقق این هدف رقم بزند.
«ارائه خدمات اورژانسی به فقرا»، «شبکه‌‌سازی خیرین و مسجدمحوری»، «توزیع عادلانه امکانات»، «هشدار دادن نسبت به تصمیمات و قوانین فقرزا» و «افزایش کمی و کیفی اهدای جهیزیه به خانواده‌های نیازمند» از جمله توصیه‌های رئیس‌جمهور به اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) بود.
رئیسی با مطلوب ارزیابی کردن اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) در جهت افزایش نشاط اجتماعی به‌ویژه در میان محرومین، فقرا و مستمندان، عدم همراهی مردم در اغتشاشات پاییز سال گذشته به‌رغم برخی گلایه‌ها در مسائل اقتصادی و معیشتی را ناشی از صداقت در خدمت‌رسانی از سوی حاکمیت دانست و بر تقویت این نهاد حمایتی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم دولت تأکید کرد.
در ابتدای جلسه دیدار اعضای هیئت امنای کمیته امداد امام با رئیس‌جمهور، سیدمرتضی بختیاری رئیس‌کمیته امداد امام خمینی(ره) گزارشی از فعالیت‌ها و خدمات این نهاد در حوزه محرومیت‌زدایی، تأمین درآمد پایدار برای مددجویان، ایجاد‌اشتغال برای جامعه هدف، تأمین مسکن محرومان به‌ویژه در روستاها و برنامه‌ریزی برای خودکفایی و خروج صدهزار خانواده از پوشش کمیته امداد ارائه کرد.