به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 901
بازدید هفته: 7,077
بازدید ماه: 8
بازدید کل: 23,784,377
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 21 May 2024
الثلاثاء ، ۱۳ ذو القعدة ۱٤٤۵
خرداد 1403
جپچسدیش
4321
111098765
18171615141312
25242322212019
313029282726
آخرین اخبار
820 - ایران در رسانه های جهان ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
ایران در رسانه های جهان
۱۴۰۲/۰۷/۲۸

ایران در رسانه های جهان: از احتمال حمله اسرائیل تا «اعترافات» آشتیانی

رویترز: صادرات نفت ایران در سال جاری به رغم تحریم‌های آمریکا افزایش یافت

معمای افزایش صادرات نفت ایران؟ - روزنامه آرمان امروز
خبرگزاری بریتانیایی رویترز در گزارشی از تیموتی گاردنر خبرنگار حوزه سیاست انرژی‌،اخبار انرژی هسته‌ای‌،تحریم‌ها و ژئوپلیتیک ایالات متحده در این خبرگزاری در روز 19 اکتبر 27 مهرماه به خبری درباره لایحه‌ای از سوی سناتورهای دو حزب در آمریکا برای توقیف نفت ایران پرداخته است.
این خبرگزاری عنوان می‌دارد: دفتر سناتور جونی ارنست، جمهوریخواه، روز پنجشنبه به رویترز گفت، سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب در حال آماده ‌سازی قانونی برای کمک به دولت فدرال برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران هستند.
رویترز می‌افزاید: ارنست در رأس لایحه‌ای است که قرار است روز دوشنبه منتشر شود تا یک صندوق 150 میلیون دلاری برای اجرای تحریم‌های ایران برای دفتر تحقیقات وزارت امنیت داخلی (HSI) با اولویت تحریم‌های نفتی ایران ایجاد کند. این لایحه توسط سناتور ریچارد بلومنتال، دموکرات، رهبری خواهد شد.
این رسانه بریتانیایی عنوان می‌دارد: دفتر تحقیقات میهن از زمانی که برنامه اجرائی آن در سال 2019 فعال شد، تحقیقاتی را انجام داده است که منجر به توقیف دو محموله نفت ایران شده است. چنین اقداماتی با هزینه‌های اولیه بالایی همراه است که همیشه به طور کامل در دسترس نبوده است.
رویترز در ادامه اظهار می‌دارد: قانونگذاران آمریکایی در حال بحث در مورد چندین قانون برای تحت فشار قرار دادن ایران پس از حملات 7 اکتبر به اسرائیل توسط حماس هستند که منجر به کشته شدن حداقل 1400 نفر شد. حماس مدت‌ها مورد حمایت ایران بوده است، اما تهران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده است.
در بیانیه ارنست آمده است: «به‌جای اینکه اجازه بدهم اقدامات غیرقانونی ایران ادامه یابد، من در تلاش هستم تا تشریفات اداری را کاهش دهم و HSI و سابقه آن در اجرای تحریم‌ها را با پشتیبانی و منابعی که برای پیگیری و توقف تهران نیاز دارد، تجهیز کنم».
رویترز می‌افزاید: از آنجایی که صادرات نفت ایران در سال جاری علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای این کشور افزایش یافت، ارنست و بلومنتال از دولت بایدن خواسته‌اند تا اداره تحقیقات میهن را برای کمک به توقیف محموله‌ها کمک کند. ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز است.
این رسانه همچنین تصریح می‌کند: ایران همچنین اهرم خود را بر کشتیرانی نفت دارد. بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی ورتکسا، حدود یک پنجم عرضه نفت از طریق دریا از طریق تنگه هرمز، یک نقطه تنگه بین ایران و عمان، می‌گذرد. در ماه مه، ایران دو نفتکش را در آب‌های خلیج‌فارس توقیف کرد که بخشی از یک سری توقیف یا حمله به کشتی‌های تجاری از سال 2019 بود.
فارن افرز: احتمال زیادی وجود دارد
که جبهه‌های دیگر علیه اسرائیل باز شود
مجله تحلیلی فارن افرز که در حوزه روابط بین‌الملل فعال است در یادداشتی از «دالیا داسا کی» عضو ارشد مرکز روابط بین‌الملل برکل دانشگاه یو سی ال‌ای UCLA در روز 19 اکتبر 27 مهرماه به بررسی احتمالات درباره تبدیل جنگ حماس و رژیم صهیونیستی به یک جنگ منطقه‌ای پرداخته است.
این مجله آمریکایی عنوان می‌دارد: آیا جنگ غزه باعث شعله‌ور شدن خاورمیانه(غرب آسیا) خواهد شد؟تشدید خشونت می‌تواند اسرائیل و ایران را در مسیر برخورد قرار دهد.
فارن افرز همچنین اظهار می‌دارد: پس از اینکه حماس در 7 اکتبر حمله خود را به اسرائیل آغاز کرد، بسیاری از ناظران در ابتدا انتظار داشتند که این جنگ به عنوان یک درگیری محدود بین اسرائیل و حماس باقی بماند. اسرائیل و ایالات متحده هر کدام دلایلی برای اجتناب از یک جنگ گسترده دارند. واشنگتن علاقه‌ای به یک درگیری منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده که بازارهای نفت را مختل کند و توجه را از جنگ در اوکراین جلب کند، ندارد.
فارن افزر در ادامه می‌افزاید: وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره در 15 اکتبر هشدار داد که تا زمانی که لشکرکشی اسرائیل به غزه ادامه داشته باشد، «احتمال زیادی وجود دارد که بسیاری از جبهه‌های دیگر باز شود» و افزود که اگر اسرائیل «تصمیم بگیرد به صورت زمینی وارد غزه شود، رهبران مقاومت آن را به قبرستان سربازان اشغالگر تبدیل خواهند کرد.»
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: رؤیارویی مستقیم اسرائیل و ایران فقط یک سناریوی فرضی نیست. درگیری بین این دو مدت‌ها قبل از جنگ کنونی اسرائیل و حماس در جریان بود. برای دهه‌ها، اسرائیل و ایران درگیر «جنگ سایه‌ای» در زمین، هوا و دریا بوده‌اند. و طی پنج سال گذشته، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران در سال 2018 و در بحبوحه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، این جنگ تشدید شده است. سرعت افزایش حملات مانند یک تشدید کنترل شده به نظر می‌رسید، به طوری که هر یک از طرفین معتقد بودند که قبل از اینکه خصومت‌ها بسیار خطرناک شوند، قدرت ترسیم خط را دارند. اکنون، جنگ در غزه، محاسبات آنها را مختل کرده است. هرچه درگیری بیشتر ادامه یابد، انگیزه‌های بازدارنده و معتدل‌کننده را کاهش می‌دهد و خطر درگیری اسرائیل و ایران را افزایش می‌دهد.
فارن افرز در ادامه عنوان می‌دارد: با این حال، اخیراً پیام‌های عمومی سران ایران به‌عنوان تأیید ضمنی گروه‌های شبه‌نظامی منطقه‌ای که ممکن است بخواهند به درگیری بپیوندند، عمل می‌کند – و آنها درها را برای مداخله مستقیم ایران باز گذاشته‌اند. در روزهای اخیر، حزب‌الله شروع به پرتاب موشک‌های پیچیده‌تر ضد‌تانک به سمت شمال اسرائیل کرد و خطوط قرمز قبلی اسرائیل را آزمایش کرد. اسرائیل با حملات متقابل به اهدافی در جنوب لبنان پاسخ داده است.
این مجله فعال در حوزه روابط بین‌الملل می‌افزاید: تشدید بیشتر تنش در مرز لبنان بسیار خطرناک خواهد بود. حزب‌الله از قابلیت‌های نظامی بسیار پیشرفته‌تری نسبت به حماس برخوردار است، از جمله توانایی پرتاب موشک‌های دقیق‌تر و قوی‌تر که بتواند به تمام اسرائیل برسد. رگبارهای موشکی حزب‌الله می‌تواند راحت‌تر از قوی‌ترین حملات حماس بر دفاع موشکی اسرائیل غلبه کند. اسرائیل قبلاً دستور تخلیه بیش از دوجین شهر در نزدیکی مرز را صادر کرده است.
این مجله همچنین اظهار می‌دارد: گشایش یک جبهه شمالی جدید اجتناب ناپذیر نیست. اولویت اسرائیل در حال حاضر کارزار غزه است، تلاشی که تشدید تنش در مرز شمالی، آن را پیچیده‌تر می‌کند.
فارن افرز می‌افزاید: شکست اسرائیل در پیش‌بینی و جلوگیری از حمله حماس، فرضیات دیرینه آن را در مورد نحوه برخورد با دشمنان تغییر داده است.
فارن افرز در پایان متذکر می‌شود:مشکل این است که این درگیری تنها در صورتی مهار می‌شود که همه طرف‌ها نفع خود را در اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای داشته باشند. در حال حاضر، به نظر می‌رسد این شرط برقرار است. اما هیچ تضمینی برای ماندگاری آن در آینده وجود ندارد. وضعیت روی زمین سیال است و تغییرات در محاسبات استراتژیک در اسرائیل، ایران یا هر دو ممکن است رهبران آنها را به این باور برساند که اجتناب از درگیری گسترده‌تر از رؤیارویی با یکدیگر در جنگ، خطر بیشتری برای بقای آنها ایجاد می‌کند.

آخرین ارمغان برجام
آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران اعمال کرد
   

آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد پنج‌شنبه اعلام کرد که به بهانه منقضی ‌شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال کرده است.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه (اُفَک) طی بیانیه‌ای گفت که ۱۱ شخص، ۸ نهاد و یک شناور را در کشورهای ایران، چین، ونزوئلا و هنگ‌کنگ تحریم کرده است.
در این بیانیه ادعا شده که موارد تحریم‌شده جدید، به توسعه و پیشرفت برنامه‌های موشکی بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین ایران کمک می‌کنند.
«برایان نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم نیز مدعی شد: «انتخاب بی‌پروای ایران برای ادامه تولید پهپادها و سایر تسلیحات باعث طولانی‌شدن درگیری‌های متعدد در مناطق مختلف جهان می‌شود.
آمریکا به اقدامات خود برای مختل کردن اشاعه پهپادها و سایر تسلیحات ایران برای رژیم‌های سرکوبگر و بازیگران بی‌ثبات‌کننده ادامه خواهد داد و ما جامعه بین‌المللی را تشویق می‌کنیم که این کار را انجام دهد.
اُفَک همچنین ادعا کرد: «علی‌رغم انقضای قطعنامه ۲۲۳۱، ایالات متحده بر تعهد خود برای مقابله با تهدید ناشی از خرید، توسعه و اشاعه موشک‌ها، پهپادها و سایر تسلیحات نظامی ایران ثابت قدم است».
وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره عواقب این تحریم‌های نمایشی نیز اظهار داشت: «در نتیجه اقدام امروز، کلیه اموال و منافع افراد و نهادهای مذکور که در آمریکا یا در اختیار یا کنترل اشخاص آمریکایی است باید مسدود شده و به اُفک گزارش شود. تحریم‌های اُفک عموماً کلیه معاملات افراد آمریکایی یا در داخل آمریکا را که شامل هرگونه دارایی یا منافع افراد تحریم شده باشد، ممنوع می‌کند».
به گزارش فارس، در پایان این بیانیه آمده است: «علاوه‌ بر این، اشخاصی که در معاملات معینی با افراد یا نهادهای تحریم‌شده امروز شرکت می‌کنند، ممکن است خودشان در معرض تحریم قرار بگیرند.
علاوه ‌بر این، هر مؤسسه مالی خارجی که آگاهانه یک تراکنش مهم برای هر یک از افراد یا نهادهای تحریم‌شده امروز را فراهم کرده یا خدمات مالی قابل توجهی به آنها ارائه کند، می‌تواند مشمول تحریم‌های ایالات متحده شود».
اعلام رسمی پایان تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران
دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه «ب» قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش‌های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رسانده
است.
موضوع تمدید پنج‌ساله و هشت‌ساله تحریم‌های تسلیحاتی ایران در حالی در برجام و قطعنامه 2231 مورد پذیرش ظریف و تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی قرار گرفت که شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی بعد از برجام در مصاحبه خود با راشامترز به بخشی از جزئیات مذاکرات هسته‌ای در روزهای با اشاره به برخی از نقاط اختلاف تیم مذاکره‌کننده آمریکا و روسیه در جریان مذاکرات هسته‌ای گفت: « یکی از نقاط واگرایی و اختلاف ما و روس‌ها که البته در اواخر مذاکرات بر روی میز گذاشته شد، قطعنامه‌ سازمان ملل در خصوص تحریم موشکی و تسلیحاتی بود، روسیه معتقد بود  که نباید هیچ محدودیتی بر روی موشک و تسلیحات باشد.»
شرمن ادامه داد: «روسیه و چین معتقد بودند قطعنامه صرفا باید توافق را تأیید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمی‌خواستند برنامه موشکی با ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران با پرجا بماند.»
ریابکوف عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده روسیه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ نیز در این باره گفته بود: «این موضوعی پنهان نیست که روسیه طی مذاکرات هسته‌ای حامی رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در زودترین موعد ممکن بود، ما حتی در مقاطعی پیشنهادهایی را  تدوین کردیم که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی یک ماه پس از اجرای برجام رفع شود، اما نتیجه متفاوت بود»
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز دو روز پس از انعقاد برجام در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۴ اظهار داشت: «طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریم‌های تسلیحاتی مصالحه کرد! ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند تحریم‌ها ادامه یابد.» بر اساس مفاد ضمیمه «ب» قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت‌ها تا ۸ سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که نهایتاً به صورت خودکار خاتمه یافت.
لغو محدودیت‌های مذکور در حالی صورت می‌گیرد که طی سال‌های اخیر، تلاش‌های سیاسی و حقوقی گسترده‌ای از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای اتهام‌زنی و اجماع‌‌سازی در جامعه جهانی به منظور بستر‌سازی برای ادامه این تحریم‌ها صورت پذیرفته بود که نهایتاً با ناکامی سیاسی و حقوقی کشورهای غربی در بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، محدودیت‌های مذکور به صورت رسمی خاتمه یافت.
دبیرخانه شورای امنیت افزود: تغییرات مذکور نیز رأس ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب در وب سایت سازمان ملل و فهرست یکپارچه تحریم‌های سازمان ملل اعمال گردیده است. رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل همچنین در نامه‌ای جداگانه خطاب به نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران خاتمه مقررات مذکور و خروج افراد و نهادهای ایرانی از فهرست شورای امنیت را تأیید کرده است.
سایر تحریم‌های بین‌المللی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در روز اجرای برجام و متعاقباً محدودیت مربوط به تسلیحات متعارف و سبک وفق قطعنامه‌های شورای امنیت در اکتبر سال ۲۰۲۰ خاتمه یافته بود. با لغو محدودیت‌های باقی مانده در روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳، تمام تحریم‌های مرتبط با افراد و نهادهای ایرانی در سازمان ملل خاتمه یافته است.
لازم به ذکر است به رغم نهایی‌شدن خاتمه این محدودیت‌ها، روز گذشته کشورهای غربی در تلاشی رسانه‌ای و با صدور بیانیه گروه محدودی از کشورهای همسو تلاش کرده بودند در نهایی‌شدن فرآیند مذکور تشکیک کند که نهایتاً صدور یادداشت رسمی سازمان ملل، بر خاتمه محدودیت‌های مذکور صحه گذاشته است.
دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است؛ ادعای آمریکا و کشورهای اروپایی برای ادامه این محدودیت‌ها در ظرفیت ملی به‌رغم خاتمه محدودیت‌های بین‌المللی را ناقض ماده ۲۵ منشور ملل متحد می‌داند. اگر چه ناظران بین‌المللی با توجه جنس روابط و همکاری‌های نظامی دولت ایران، استمرار این محدودیت‌ها در ظرفیت ملی کشورهای غربی را اقدامی صرفاً نمادین تلقی می‌کنند.

بایدن:ایران از روسیه در اوکراین و همچنین حماس حمایت می‌کند

بایدن: ایران را برای حمایت از حماس و روسیه پاسخگو خواهیم کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی اعلام کرد از کنگره این کشور درخواست ارسال کمک برای رژیم صهیونیستی و اوکراین کرده است. 
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما اختلاف‌های داخلی داریم اما باید به آنها غلبه کنیم و نمی‌توانیم اجازه بدهیم تروریست‌هایی مانند حماس به پیروزی دست پیدا کنند.»
رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر مدعی شد که حماس نماینده مردم فلسطین نیست. او مدعی شد حماس از غیرنظامی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.
جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش ادعا کرد جنبش حماس و [ولادیمیر] پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از بابت میل‌شان برای نابود کردن دموکراسی‌های کشورهای همسایه با یکدیگر متحدند.
بایدن همچنین گفت: «تضمین موفقیت اسرائیل و اوکراین برای امنیت ملی ما ضروری است.» او اضافه کرد: «درخواستی فوری به کنگره برای تأمین مالی نیازهای ما در زمینه امنیت ملی با حمایت از شرکای مهم‌مان از جمله اسرائیل ارسال خواهم کرد.» او تصریح کرد آمریکا اطمینان حاصل خواهد کرد که گنبد آهنین کماکان قادر به حفاظت از آسمان اسرائیل (رژیم صهیونیستی) خواهد بود. بایدن گفت اطمینان حاصل خواهیم کرد که دیگر طرف‌های دشمن در منطقه می‌دانند اسرائیل قوی‌تر از همیشه است.
جو بایدن بار دیگر حمایتش از راهکار دو دولتی را یادآوری کرد و گفت: «نمی‌توانیم از راهکار دو دولتی دست بکشیم و اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها شایسته زیستن در امنیت، با شرافت و در صلح هستند».
بایدن در بخشی از سخنانش به موضوع اوکراین و روسیه پرداخت و مسکو را تهدید کرد چنانچه به یکی از کشورهای ناتو حمله کند با پاسخ زورمندانه آمریکا مواجه خواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا با وجود این مدعی شد واشنگتن به دنبال حضور نظامیان آمریکا در اوکراین برای مقابله با روسیه نیست. 
به گزارش فارس، بایدن همچنین به گزافه‌گویی علیه ایران پرداخت و علی‌رغم تأکیدش بر حمایت‌های مالی گسترده از رژیم صهیونیستی و اوکراین گفت: «ایران از روسیه در اوکراین و همچنین حماس حمایت می‌کند و ما همچنان آنها را بابت این موارد پاسخگو خواهیم کرد.»

 

نگرانی از تهدید ایران و حزب‌الله عامل تعلل اسرائیل در حمله زمینی به غزه

نگرانی از تهدید ایران و حزب‌الله عامل تعلل اسرائیل در حمله زمینی به غزه
گزارشگر شبکه دولتی انگلیس می‌گوید اسرائیل پس از دو هفته تهدید هنوز هم به علل مختلف نتوانسته وارد حمله زمینی به غزه شود.
فرانک گاردنر خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی در گزارشی نوشت: چندین روز است که اسرائیل نشانه‌هایی را از آمادگی‌ نیروهایش برای ورود به خاک غزه به نمایش گذاشته، با این هدف که شاخه نظامی حماس را یک بار برای همیشه نابود کند.
مزارع، زمین‌ها و کیبوتص‌های اسرائیلی در مجاورت مرز غزه مملو از ‌تانک‌های مرکاوا، خودروهای نظامی مجهز به توپ‌های جنگی و هزاران پیاده‌نظامی شده که مجهز به تسلیحات سنگین و آماده نبرد هستند.
نیروی هوایی و دریایی ارتش اسرائیل با حمله به مکان‌هایی که گمان می‌برد مخفیگاه‌ و یا زرادخانه‌ گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین باشند، علاوه‌بر شمار اندکی از فرماندهان حماس، بسیاری از شهروندان غیرنظامی را در جریان این حملات کشته و یا مجروح کرده است. اما چرا اسرائیل حمله‌ زمینی به غزه که قول آن را داده بود، آغاز نکرده است؟ در این‌جا به چندین عامل اشاره می‌کنیم.
سفر شتاب‌زده این هفته جو بایدن، نشانی از نگرانی عمیق نسبت به وخامت اوضاع است. واشنگتن دو نگرانی عمده دارد: تشدید بحران انسانی، و خطر گسترش درگیری به سراسر خاورمیانه.
عامل دوم، ایران است. ایران چندین هشدار جدی در این باره مطرح کرده که حمله اسرائیل به غزه بی‌پاسخ نخواهد ماند. اما چنین هشداری در عمل به چه معناست؟ ایران علاوه‌بر تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در خاورمیانه، در آموزش، تجهیز نظامی و تا حدودی در کنترل آنها نقش دارد. حزب‌الله لبنان قوی‌ترین این گروه‌هاست که درست در دیگر سوی مرز شمالی اسرائیل مستقر است. اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶ درگیر جنگی مخرب و بی‌نتیجه شدند که در جریان آن‌ تانک‌های جنگی پیشرفته اسرائیل بر اثر مین‌های مخفی و کمین‌های برنامه‌ریزی شده حزب‌الله از پا در آمدند. از آن زمان به بعد حزب‌الله با کمک ایران بار دیگر تجهیز شد و گمان می‌رود در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار راکت و موشک در اختیار داشته باشد که بسیاری از آنها دوربرد هستند و از دقت هدفگیری بالایی برخوردارند. بیم آن می‌رود که در صورت حمله زمینی اسرائیل به غزه، حزب‌الله با گشودن جبهه تازه‌ای در مرز شمالی، اسرائیل را وادار کند که همزمان در دو جبهه بجنگد.
یادآوری کنیم که در آغاز جنگ پیشین اسرائیل با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ شبه‌نظامیان این گروه موفق شدند با استفاده از موشک‌های پیشرفته ضدکشتی،به یک کشتی جنگی اسرائیل در دریا حمله کنند.
عامل سوم بحران انسانی است. وقتی موضوع ریشه‌کن کردن حماس از غزه مطرح است، دولت اسرائیل درک متفاوتی از بحران انسانی نسبت به مفهوم مورد نظر جامعه جهانی دارد. با افزایش شمار کشته‌شدگان غیرنظامی فلسطینی در نتیجه حملات هوایی بی‌امان اسرائیل، بخش بزرگی از همدردی جامعه جهانی با اسرائیل که در پی اقدامات حماس در روز هفتم اکتبر به راه افتاده بود، جای خود را به درخواست‌های روزافزون جهانی محافظت از جان شهروندان عادی در غزه داده است. در صورت ورود نیروهای ارتش اسرائیل به غزه، شمار کشته‌شدگان حتی بیش از این افزایش خواهد یافت. در طرف مقابل، سربازان اسرائیلی توسط تله‌های انفجاری، تک‌تیراندازان و حمله از کمینگاه‌ها کشته خواهند شد. حتی احتمال دارد بیشتر درگیری‌ها در تونل‌های زیرزمینی که طول آنها به چندین کیلومتر می‌رسد اتفاق بیفتد.
عامل چهارم، شکست عظیم اطلاعاتی است. سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل ماه بدی را پشت سر گذاشته‌اند.
سازمان اطلاعات و امنیت داخلی موسوم به شین‌بت به دلیل قصور در پیش‌بینی حمله اولیه مرگبار حماس مورد سرزنش قرار گرفته است. انتظار می‌رفت که این سازمان با در اختیار داشتن شبکه‌ای از خبرچین‌ها و جاسوس‌ها در داخل غزه، فرماندهان حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطین را تحت‌نظر داشته باشد.
با این حال آنچه که در صبح دهشتناک شنبه، هفتم اکتبر رخ داد، به بدترین شکست اطلاعاتی تاریخ اسرائیل از زمان جنگ اعراب و اسرائیل موسوم به جنگ یوم‌ کیپور در سال ۱۹۷۳ بدل شد. آن بخش از نیروهای حماس و جهاد اسلامی فلسطین که هنوز با وجود بمباران‌های ادامه‌دار اسرائیل توان عملیاتی دارند، برای مقابله با هر نوع پیشروی ارتش اسرائیل در خاک غزه در کمین خواهند بود. چنین تله‌هایی به خصوص در تونل‌های زیرزمینی غزه خطرناک خواهند بود.

دیدید در ارتکاب جنایت جنگی دموکرات‌ها مثل جمهوری‌خواهان هستند؟!

در ارتکاب جنایت جنگی دموکرات‌ها مثل جمهوری‌خواهانند | بلاغ نیوز
سال‌ها وقت صاحب نظران و پژوهشگران صرف پاسخ به یک گزاره دروغین شد. این‌که برخی غربگرایان منطبق با عملیات فریب آمریکا ادعا می‌کردند جمهوری‌خواهان، جنگ‌طلب و خشن و جنایتکار هستند، اما دموکرات‌ها نه!
سعی می‌شد تصویری انسانی و نرم و ضد جنگ از دموکرات‌ها ساخته شود و حال آن‌که دولت‌های دموکرات آمریکا در چند ده سال گذشته، بانی بسیاری از کودتا‌های خشن، ترور‌ها، جنگ‌ها و جنایت‌های گوناگون علیه بشریت در کشورهای گوناگون بودند. روتوش چهره سیاه دموکرات‌ها، اکنون با جنایت علیه مردم بی‌دفاع غزه که فرماندهی آن بر عهده دولت دموکرات بایدن است، از بین رفته است و شرمندگی و بدنامی آن بزک کاری نافرجام، برای غربگرایان خواهد ماند.
در مورد ایران خودمان به یاد بیاوریم که دولت دموکرات اوباما در حالی که پالس مذاکره و تعامل و تنش‌زدایی می‌فرستاد، در زمینه ترور دانشمندان هسته‌ای(مانند شهیدان شهریاری و علیمحمدی) و خرابکاری علیه تاسیسات نطنز و تحریم علیه ایران فعال بود. تحریم‌های موسوم به فلج‌کننده که جنایتی ضد بشری بود و بخش مهمی از تحریم‌های پسابرجامی، سوغات دموکرات‌ها یا حاصل همراهی کامل آنها با جمهوری‌خواهان در کنگره بود. اوباما بود که گفت «تحریم‌های دوره بوش، سمبلیک بود و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران را من به اجرا گذاشتم».
قطعنامه 1929 شورای امنیت که در حمایت از فتنه سبز تصویب شد و جامع شدیدترین فشارها در زمینه انرژی، دسترسی ایران به منابع مالی، و کشتیرانی و حمل‌ونقل هوایی بود، در دولت دموکرات اوباما طراحی شد. همچنین فشار برای کاهش صادرات نفت ایران، تمدید تحریم‌‌های ده‌ساله داماتو، تحت عنوان قانون تحریمی «آیسا» با همراهی مطلق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) امکان‌پذیر شد، چنان‌که تصویب قانون آیسا با ۴۱۹ رأی موافق و یک رأی مخالف در مجلس نمایندگان و ۹۹ رأی موافق سناتور‌ها در سنا (با اتفاق آرای دو حزب) به سرانجام رسید؛ اوباما دی‌ماه 94 مقارن اجرائی شدن برجام، «آیسا» را تایید و فرمان اجرائی آن را صادر کرد که نقض برجام بود.
تحریم‌‌های کاتسا (مادر تحریم‌‌ها) نیز با اتفاق نظر دو حزب، در کنگره تصویب و توسط ترامپ اجرائی شد. کاتسا مرداد 96، با ۴۱۹ رأی موافق و فقط ۳ رأی مخالف در مجلس نمایندگان تصویب شد. در سنا هم ۹۸ سناتور رای موافق دادند و فقط ۳ نفر مخالفت کردند. از سوی دیگر، فتنه مهیب گروه‌های تروریستی در عراق و شام (جنگ نیابتی در عراق و سوریه) را دولت دموکرات اوباما علم کرد، همچنان‌که جنگ‌افروزی و نابودی لیبی و حمایت بی‌دریغ از جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، دردولت دموکرات اوباما انجام شد و حالا در دولت بایدن به شکلی دیگر و صریح‌تر، تداوم پیدا کرده است.
در فهرست طولانی جنگ افروزی و جنگ طلبی دموکرات‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: وودرو ویلسون در سال ۱۹۱۶ با شعار «او ما را از جنگ دور کرد» دوباره به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شد اما پنج ماه پس از انتخاب مجدد، او ایالات متحده را وارد جنگ جهانی اول کرد. در تمام جنگ‌های مهم در قرن بیستم- جنگ جهانی اول و دوم، جنگ کره و ویتنام - دموکرات‌ها بوده‌اند که آمریکا را وارد جنگ کرده‌اند. هری ترومن یک دموکرات، هنوز تنها رهبر جهان است که در جنگ جهانی دوم، از بمب هسته‌ای استفاده کرده است.
جنگ و جنایت کم‌سابقه در ویتنام را هم جان اف کندی فرماندهی می‌کرد و فرمان اعزام نیروهای آمریکایی به ویتنام را صادر کرد. همچنین است جنگ‌ در یوگسلاوی (کوزوو و صربستان) با مدیریت دولت دموکرات بیل کلینتون. به این فهرست می‌توان نقش‌آفرینی در جنگ داخلی در سومالی در دولت «بیل کلینتون» و جنایات جنگی دولت اوباما در افغانستان، یمن و لیبی را اضافه کرد.