به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 743
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,911
بازدید ماه: 120,843
بازدید کل: 23,784,212
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
827 - خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار 
۱۴۰۲/۰۸/۱۰
اسرائیل در جنگ زمینی هرگز پیروز نشده و این بار هم نخواهد شد
 
تحلیلگر نظامی ارشد و رئیس ‌سابق «انجمن مطالعات بین‌المللی بریتانیا» تاکید کرد: جنگ زمینی اسرائیل در غزه پیش نخواهد رفت و بر اساس تجارب می‌توان گفت که اسرائیل، موفقیتی در این جنگ به دست نخواهد آورد.
پل راجرز (استاد ممتاز دانشگاه برادفورد و عضو کالج فرماندهی و ستاد خدمات انگلیس) در یاداشتی که از سوی نشریه «کانورسیشن» منتشر شده، خاطر نشان کرد: تجربه اسرائیل در مبارزه با گروه‌های شبه نظامی طی چهار دهه گذشته ناگوار بوده است. آخرین عملیات زمینی بزرگ در جنوب لبنان بود که با عملیات موسوم به صلح برای جلیله در سال ۱۹۸۲ میلادی آغاز شد. در حالی که عملیات در ابتدا برای اسرائیل موفقیت‌آمیز بود، اما اشغال جنوب لبنان که به دنبال آن رخ داد به طور مستقیم به ظهور گروه شبه نظامی شیعه حزب‌الله، تحمیل تلفات مداوم بر نیرو‌های  اسرائیل و عقب‌نشینی از جنوب لبنان در محدوده امنیتی ۱.۵ کیلومتری طی مدت سه سال و سپس عقب‌نشینی کامل از لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی منجر شد. واحد‌های نظامی اسرائیل در سال ۲۰۰۶ میلادی برای مقابله با موشک‌های حزب‌الله به لبنان بازگشتند، اما این حرکت با عقب‌نشینی نیرو‌های خسته و بی‌نظم و با آسیب زیادی پایان یافت.
ارتش اسرائیل پیش از جنگ فعلی در غزه، از سال ۲۰۰۷، چهار جنگ دیگر را نیز در این منطقه انجام داده. مهم‌ترین عملیات موسوم به لبه محافظ بود که در جریان آن سربازان اسرائیل در سال ۲۰۱۴ حمله‌ای زمینی را ترتیب دادند اما با وضعیت دشواری مواجه شدند و نیروی زمینی متحمل تلفاتی جدی از همان آغاز حمله شد. در آن حمله نیز استفاده شدید از نیروی هوایی در جریان بود. در مجموع، اسرائیلی‌ها بیش از ۳۰۰ کشته طی آن چهار جنگ داشتند، اما برای فلسطینیان در غزه تعداد کشته‌ها از ۵۳۰۰ نفر فراتر رفت.
تجارب جنگ‌های دیگر با آنچه اکنون در غزه در حال رخ دادن است مرتبط می‌باشد. پس از حملات ۱۱ سپتامبر، تعداد کمی از تحلیلگران امنیتی درباره گرفتار شدن نیرو‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا در تله افغانستان هشدار دادند. هشدار‌ها نادیده گرفته شدند و ۲۰ سال بعد نیرو‌های غربی، با بی‌نظمی عقب‌نشینی کردند. سپس جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ با هشدار‌هایی که بار دیگر نادیده گرفته شد و بار دیگر نتایج فاجعه باری به همراه داشت آغاز شد. در مورد غزه نگرانی‌های متعددی در مورد آینده وجود دارد. میان ارتش اسرائیل و نتانیاهو اختلاف نظر شدید وجود دارد که به دلیل نگرانی نسبت به از دست دادن حمایت بین‌المللی تشدید شده است.
در رخدادی دیگر در حوزه جنگ زمینی سال گذشته نیروی کوچکی از سربازان اوکراینی در محاصره کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل با استفاده از شبکه ۲۴ کیلومتری تونل‌های دوران شوروی نزدیک به سه ماه یک نیروی بزرگ روسیه را مهار کردند. حماس تونل‌های بسیار بیشتری در زیر غزه ساخته و بدون شک برای ماه‌ها جنگ آماده است.
اسرائیل سه هفته پیش زمانی که متحمل ضرر شدیدی شد، از حمایت اولیه عظیمی برخوردار بود، اما این حمایت در حال حاضر کمرنگ شده است. نکته بدتر برای اسرائیل آن که ناتوانی وحشتناکی از سوی دولت در درک این که در تهاجم زمینی به غزه با چه چیزی سر و کار خواهد داشت، وجود دارد. اگر به پنج جنگ غزه از سال ۲۰۰۷ میلادی از جمله جنگ ویرانگر کنونی نگاه کنیم، اسرائیلی‌ها ۱۷۰۰ نفر را از دست داده اند، اما فلسطینیان بیش از ۱۳۰۰۰ نفر را از دست داده‌اند و این تعداد هر روز در تعداد صد‌ها نفری افزایش می‌یابد. در بحث اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل، آشکار شد زمانی که تنها ۱۲ کشور از ایالات متحده و اسرائیل در رای دادن علیه «توقف حمله و برقراری آتش بس بشردوستانه» حمایت کردند. همچنین، هشت کشور اتحادیه اروپا از جمله ۱۲۰ کشوری بودند که از این طرح حمایت کردند و ۴۵ کشوری که رای ممتنع دادند، بریتانیا را نیز شامل می‌شدند.
اگر جنگ زمینی علیه حماس ظرف مدت چند روز پس از شوک ۷ اکتبر آغاز می‌شد و اگر موفقیت‌آمیز بود و حماس سقوط می‌کرد نتانیاهو می‌توانست ادعای موفقیت کند. اما این اتفاق رخ نداده و رخ نخواهد داد. در عوض، وجود چشم‌انداز جنگی تلخ با کشته شدن هزاران فلسطینی دیگر و ده‌ها هزار جوان فلسطینی کاملا آماده برای جنگیدن در آینده باعث می‌شود، تاخیر در حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه، دست کم تا یک نسل دیگر تداوم یابد.
 
 
حمایت 97 درصد مردم ترکیه از جنگ حماس با اسرائیل
«97 درصد مردم ترکیه خواستار حمایت از ملت فلسطین در جنگ مقابل اسرائیل هستند».
خبر فوق را وب‌سایت رادیو فردا به نقل از نظرسنجی‌ها در ترکیه منتشر کرد و نوشت: «ای اسرائیل، غرب مدیون تو است اما ترکیه دِینی به تو ندارد». این جمله‌ای است که حاضرین در جلسه حزب «عدالت و توسعه» ترکیه را به وجد آورد. همه برخاستند و رئیس حزب را تشویق می‌کردند. در میان تشویق، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، فریاد زد «حماس یک گروه تروریستی نیست، یک گروه آزادی‌بخش و گروه مجاهدینی است که خاک و شهروندانش را محافظت می‌کند».
اما نه این حمایت اردوغان از نیروهای فلسطینی جدید بود و نه نقدهای تند او به اسرائیل. او حتی دو روز بعد هم در مقابل جمعیت 1/5 میلیون نفری حامیان فلسطین گفت: «اسرائیل اشغالگر است؛ نه دولت که یک سازمان است». او اسرائیل را به «جنایت جنگی» هم متهم کرد. وی حتی گفت: غرب «مسئول جنایت‌ها در غزه است». این رویکرد اگرچه به تنهائی می‌تواند اردوغان را میان نیروهای اسلام‌گرای داخل و خارج ترکیه محبوب کند اما نباید فراموش کرد که ترکیه تحت رهبری او خود در نتیجه تعامل با غرب در سال‌های اخیر قدرت گرفته است.
یکی از انتقادهایی که گروه‌های اسلام‌گرای ترکیه از آغاز جنگ به اردوغان داشته‌اند این است که او به‌جای طرفداری از «مظلوم»، موضع میانه‌داری اتخاذ کرده و می‌خواهد بین «طرفین» میانجی‌گری کند. در روزهای آغازین جنگ، هم دولت ترکیه و هم شخص اردوغان از عبارت «طرفین» به‌جای نام بردن از اسرائیل و فلسطین استفاده کردند به نظر می‌رسد که طرفداری اردوغان از حماس، به‌ویژه پس از آنکه او ۱۷ روز از میانجی‌گری و صلح سخن گفته بود، معنای دیگری نیز دارد و آن اینکه ترکیه شانس میانجی‌گری را از دست داده تلقی می‌کند.
اردوغان می‌خواهد هم حامی مظلوم باشد و هم شریک ظالم! برخی از رسانه‌های ترکیه می‌گویند که در ۷ اکتبر، زمانی که جنگ میان اسرائیل و حماس به وجود آمد، برخی از سران حماس در این کشور بودند. اما با این حال، با آغاز جنگ، دولت آنکارا از آنها می‌خواهد که ترکیه را ترک کنند. عدم حضور هیچ نماینده‌ای از حماس در گردهمایی‌ حمایت از فلسطین در استانبول، می‌تواند نشان آن باشد که اردوغان بر حمایت خود از حماس پافشاری نمی‌کند، اما آن را راهی برای فتح افکار عمومی داخل و مسلمانان خارج از کشور می‌داند.
در عین حمایتی که اردوغان از حماس می‌کند، ترکیه تلاش کرده است روابط با اسرائیل را در حوزه‌های مختلف حفظ کند. گسترش مدام صادرات ترکیه به اسرائیل از سال ۲۰۰۰ به این‌سو و رسیدن آن به حجم ۶،۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، نمودی از آن است که آنکارا با داشتن ارتباط با طرفین، بیشتر به‌دنبال رساندن پیام به کشورهای اسلامی و عربی است.
اما اردوغان تنها به‌دنبال کسب جایگاه رهبری در منطقه نیست، بلکه او در عین حال می‌خواهد وحدتی نیز میان مردم خود به وجود آورد؛ مردمی که اکثریت‌شان حامی فلسطین هستند و بنابر نظرسنجی‌ها تنها 3 درصدشان در این جنگ خواهان آن هستند که دولت‌شان از اسرائیل حمایت کند. از این‌رو این موقعیت را می‌توان شانسی برای اردوغان دانست تا جامعه دوقطبی ترکیه در حوزه سیاسی را به‌واسطه موضوع فلسطین یکپارچه‌تر کند.
اردوغان با چفیه‌ای قرمز در گردهمایی حمایت از فلسطین حاضر شد و گفت: دولتش علیه اسرائیل برنامه‌ای حقوقی در دست بررسی دارد تا این کشور را به‌عنوان «جنایتکار جنگی» مطرح کند. در مقابل، مردم حاضر در این گردهمایی، انتظار دیگری داشتند؛ آ‌ها شعار می‌دادند «یاالله، بسم‌الله، الله‌اکبر» و «سربازان ترک به سوی غزه».
 
 
نیویورک‌تایمز: حملات سایبری به اسرائیل بسیار پیچیده شده است
 
«عملیات سایبری هکرهای وابسته به ایران در ماه‌های اخیر نشان‌دهنده پیشرفت در توانایی‌های نفوذ این گروه است». 
روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مطلب فوق نوشت: هکرهای ایرانی دیگر تنها به‌دنبال مختل کردن فعالیت سامانه‌ها نیستند و از عملیات خود برای جاسوسی استفاده می‌کنند.
 این تحلیل براساس تحقیقات شرکت اسرائیلی- آمریکایی «چک‌پوینت»، فعال در زمینه امنیت سایبری، درباره عملیات هکرهای مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ارائه شده است.
در یک سال گذشته هکرهای وابسته جمهوری اسلامی به قصد کسب اطلاعات مهم امنیتی، مراکز اطلاعاتی و دفاعی تعدادی از کشورهای منطقه مانند اسرائیل را هدف قرار دادند.
هکرهای ایرانی توانسته‌اند به ایمیل‌های گروهی از اهداف خود مانند مقام‌های دولتی و نظامی، شرکت‌های مخابراتی و بنگاه‌های مالی دست یابند. بدافزاری که از سوی این هکرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، این قابلیت را دارد که نقشه شبکه‌هایی را ثبت کند که هکرها به آن نفوذ کرده بودند. این نقشه‌ها می‌توانند برای برنامه‌ریزی و انجام حملات هکرهای ایرانی به زیرساخت‌های سایبری اهداف خود در آینده کمک شایانی کنند.
چک‌پوینت در گزارش خود نوشت هدف اصلی این عملیات سایبری، جاسوسی است و شیوه مورد استفاده این هکرها در مقایسه با عملیات گذشته آنها، به طرز قابل‌توجهی پیچیده‌تر است. نمایندگی ایران در سازمان از پاسخ به پرسش درباره عملیات هکرهای وابسته به تهران خودداری کرد. چک‌پوینت تایید کرد هکرهای ایرانی با موفقیت به رایانه‌های مرتبط با وزارت دفاع و همچنین سامانه بانک‌ها و شرکت‌های مخابراتی در برخی کشورهای منطقه نفوذ کردند.
این شرکت در مورد داده‌های به سرقت رفته توضیحی ارائه نکرد و همچنین مشخص نکرد کدام سامانه‌های اسرائیلی هدف عملیات سایبری جمهوری اسلامی قرار گرفتند. نیویورک‌تایمز نوشت در ماه‌های اخیر حملاتی از سوی یک گروه هکری با نام «دُم شیر» علیه مؤسسات و نهادهای دولتی و محلی اسرائیل صورت گرفته است. در ماه‌های اخیر هکرهای وابسته به جمهوی اسلامی، حماس و حزب‌الله در تلاش بوده‌اند تا دوربین‌های مداربسته، به‌ویژه دوربین‎‌های مداربسته غیردولتی در نزدیکی مرز اسرائیل و لبنان را هک کنند. اداره سایبری اسرائیل دو هفته قبل با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن هشدار درباره احتمال هک دوربین‌های مداربسته خانگی به وسیله سازمان‌های متخاصم، از اسرائیلی‌ها خواست اقدامات احتیاطی را در مورد این دستگاه‌ها انجام دهند.
 
نتانیاهو:  جنگ سختی است خسارات دردناکی در انتظارمان است
حدود چهار هفته از عمليات موفق فلسطيني‌ها در اراضي اشغالي فلسطين موسوم به عمليات طوفان الاقصي مي‌گذرد. در 10 روز گذشته صهيونيست‌ها در چند مرحله تلاش كردند تا عمليات زميني خود در غزه را به پيش ببرند، اما عمليات زميني نيروهاي صهيونيستي در غزه در 5 مرحله اول بدون هيچ پيشروي و با بن‌بست كامل و عقب‌نشيني آنها همراه بود. از سه روز گذشته هم صهيونيست‌ها ادعاي ورود به بخش‌هايي از شمال غزه را مطرح كردند، اما آنها همزمان اذعان دارند كه كارشان براي ورود زميني به غزه بسيار سخت است و آمار تلفات آنها هم دشواري پيشروي زميني را نشان مي‌دهد. ارتش رژیم صهیونیستی تایید كرده كه فقط در عمليات روز سه‌شنبه در غزه حداقل 18 نظامی خود را از دست داده، اما منابع غيررسمي آمار تلفات صهيونيست‌ها را بسيار بيشتر مي‌دانند. گروه مقاومت حزب‌الله در شمال لبنان نيز تایید كرده است كه از آغاز درگيري‌ها با نيروهاي اشغالگر در مناطق شمالي حداقل 120 نظامي صهيونيست كشته شده‌اند. همچنين آمار رسمي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي حاكي از آن است كه تا روز بيست و ششم جنگ عليه غزه، حداقل 332 نظامي كشته شده‌اند. اين آمار زياد تلفات نظاميان، بيش از هر چيز كار دشوار و سخت ارتش پرادعاي رژيم اسرائيل براي جنگ زميني در غزه را نشان مي‌دهد.
رهبران صهيونيست نيز به دشواري جنگ در غزه اذعان دارند. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به صراحت اعلام كرده است كه «نیروهای اسرائیلی هزینه و تلفات سنگینی را در درگیری‌های اخير در غزه متحمل شده‌اند» و همزمان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نيز گفته است كه در غزه، نبرد تن به تن در حال انجام است و در این درگیری‌ها تعدادی از نظامیان خود را از دست دادیم. نكته جالب آنجاست كه يكي از فرماندهان میدانی «سرایا القدس» اظهار داشت كه اگر رهبران تل‌آويو فقط شمار تلفات خود را اعلام کنند کابینه نتانیاهو فوراً سقوط می‌کند. خود «بنيامين نتانیاهو» به عنوان نخست‌وزير جنگ نيز رو‌به‌روي دوربين اعتراف كرد كه ما در یک جنگ سخت هستیم و زیان‌های دردناکی در پيش خواهيم داشت. 
كار سخت جنگ زميني
ارتش رژيم صهيونيستي در غزه با يك ارتش منظم و رسمي رو‌به‌رو نيست. گردان‌های عزالدین قسام عمدتاً متشکل از جنگجويان مسلح به سلاح سبك، نارنجک‌اندازهاي خودکار و موشک‌های ضدتانک هستند. همين توانايي و تجهيزات را اعضاي «گردان‌های قدس جهاد اسلامی» فلسطین نيز دارا مي‌باشند. در واقع در غزه هیچ تشکیلات زرهی منظمي وجود ندارد كه صهيونيست‌ها بتوانند به‌طور مشخص با آن رو‌به‌رو شوند، بلكه ارتش رژيم صهيونيستي با گردان‌هاي متعدد و بسيار گسترده‌اي از چريك‌هاي مسلح رو‌به‌رو هستند. نيروهايي كه در فضاي شهري متراکم غزه ريشه كرده‌‍‌اند. از بين بردن اين گردان‌هاي مخفي و پراكنده براي ارتش رژيم صهيونيستي تقريباً غيرممكن است.
علاوه‌بر این، کارگاه‌های نظامی حماس اکنون تقریباً تمام تسلیحات مورد نياز نيروهاي فلسطيني را تولید می‌کنند. نابودي اين كارگاه‌هاي كوچك و گسترده در سطح نوار غزه بسيار دشوار است. برخي از کارگاه‌های تسلیحاتی و انبارهای اسلحه حماس پس از بمباران‌هاي هوايي در زير آوار ساختمان‌ها مدفون شده و براي صهيونيست‌ها قابل دسترس نيستند، اما حماس قادر است اين كارگاه‌ها را با شناخت دقيقي كه از مكان آنها دارد، حتي در زير آوارها فعال كند و فعاليت خود را از سر گيرد. بمباران هوايي براي صهيونيست‌ها اكنون دردسر شده، چون آوارهاي فرو ريخته اكنون پوششي براي پنهان شدن چريك‌‍‌ها در سطح خيابان‌هاي غزه هستند. علاوه‌بر اين حضور اسراي اسرائيلي يكي ديگر از موانع پيشروي عمليات زميني ارتش رژيم صهيونيستي به‌شمار مي‌رود.
چالش‌هاي بشردوستانه
اگرچه تاكنون رژيم صهيونيستي به موج جهاني اعتراضات ضداسرائيلي بي‌توجه بوده و بمباران غزه را با شديدترين شكل ممكن انجام داده است، اما با گسترش اعتراضات از شرق آسيا تا قلب آمريكا هزينه بمباران و جنگ زميني در غزه بسيار زياد شده و حجم اعتراضات جهاني عليه رژيم اسرائيل آن‌قدر زياد شده كه تل‌آويو ديگر قادر به چشم‌پوشي از مخالفت‌هاي جهاني نيست. وزير حقوق بشر اسپانيا و چند نماينده پارلمان اروپا در سخناني خواستار محاكمه نتانياهو به جرم جنايت جنگي شده‌اند و همزمان جنبش‌هاي تحريم اسرائيل در بسياري از كشورها شكل گرفته است. در مالزي و پاكستان شهروندان خواستار عدم واردات كالاهاي صهيونيستي و خريد و فروش هركالايي شده‌اند كه به رژيم صهيونيستي مرتبط است. تصاویر احساسی منتشر شده از كودكان و شهروندان فلسطيني تأثیر قابل توجهی بر مردم و سیاست‌گذاران در سراسر جهان داشته و فضاي افكارعمومي جهاني را با فلسطين هم‌نوا كرده است.
زيان سياسي جنگ طولاني در غزه 
در نهایت، مشخص نیست که رژيم صهيونيستي تا چه زمانی در غزه خواهد بود، اما هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، پتانسیل گسترش خشونت‌ها عليه صهيونيست‌ها در کرانه باختری و مناطق اشغالي 1948 بيشتر خواهد شد و احتمال تشدید تنش با حزب‌الله و بروز يك جنگ جديد با حزب‌الله در مناطق شمالي بسيار بيشتر مي‌شود. همچنين ادامه حضور نظامي رژيم صهيونيستي در نوار غزه باعث سرايت بی‌ثباتی سیاسی به ساير كشورهاي جهان عرب خواهد شد. حتي اگر همزمان با اشغال غزه جنگ جديدي در منطقه رخ ندهد، افكارعمومي جهان عرب، رهبران نزديك به تل‌آويو را كنار خواهد زد و فضا براي قدرت‌گيري رهبران همسو با مقاومت فلسطين در ساير كشورهاي عربي هموار مي‌‎شود. در واقع ادامه حضور نظامي رژيم صهيونيستي در نوار غزه به تضعيف جايگاه و نفوذ دوستان عربي رژيم صهيونيستي منجر خواهد شد و مسيرهاي گذشته عادي‌سازي از جمله با كشورهايي مانند اردن و مصر را نيز به كوران و بن‌بست خواهد كشاند. از زمان جنگ در غزه، مردم اردن هيچ شبي را بدون تظاهرات و اعتراضات ضداسرائيلي رو‌به‌روي سفارت رژيم صهيونيستي در امان به صبح نرسانده‌اند و در لبنان و تركيه نيز اعتراضات بسيار گسترده‌اي عليه صهيونيست‌ها شكل گرفته است.
آغاز جنگ منطقه‎‌‎اي
پس از ورود يمن به تحولات فلسطين، روزنامه عبری معاریو در گزارشي اعلام كرد كه می‌توان گفت جنگ در سطح منطقه‌ای آغاز شده است. دستیار وزیر دفاع آمریکا هم گفته است كه کماندوهای آمریکایی برای کمک به یافتن ۲۰۰ اسیر حماس در اسرائیل (فلسطین اشغالی) حضور دارند. کریستوفر مائر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری در واشنگتن گفت: «ما داریم برای انجام چند کار به اسرائیلی‌ها کمک می‌کنیم.»
حس پيروزي در ميان ساكنان غزه
یکی از موسسان گردان‌های قسام هم پیرامون وضعیت اين روزهاي غزه گفته است كه امروز مردم غزه همان حس فاتحانه‌ای را دارند که انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم و غلبه بر نازی‌ها روی خرابه‌های لندن و در کنار کشته‌های خود داشتند و ما هم  مطمئن هستیم که بعد از غلبه بر صهیونیست‌ها خرابه‌ها را آباد و کشور خود را به بهترین شکل خواهیم ساخت. به گفته اين مقام فلسطيني، امروز حزب‌الله و حشدالشعبی و انصارالله که در ارتباط با ایران هستند همگی مشغول درگیری با اسرائیل و آمریکا هستند و همین موجب شده محاسبات نظامی رژیم به‌هم بریزد و انتظاری برای حضور مستقیم ایران نیست. اين فرمانده نظامي همچنين هشدار داده است كه حماس ۴۰ هزار نیروی رزمی در آماده‌باش و ۶۰ هزار نیروی احتیاط دارد و غیر از حماس دو نیروی جهادی دیگر هم در غزه یگان‌های خود را دارا هستند، لذا در صورت حمله زمینی به غزه، دنیا از عملکرد حماس متعجب خواهد شد. قدرت عملیات حماس در سه ضلع زمینی، هوایی و دریایی است.
ادامه شكست‌هاي بين‌المللي
رژيم صهيونيستي در نظام بين‌الملل هم در حال شكست است و كشورهاي آمريكاي لاتين يكي پس از ديگري روابط خود را با تل‌آويو قطع كرده و يا كاهش مي‌دهند. پس از قطع رابطه كامل كلمبيا با رژيم صهيونيستي، دولت‌هاي شيلي و بوليوي نيز سفراي خود از تل‌آويو را فراخواندند و اقدامات رژيم صهيونيستي در غزه را محكوم كردند. سفیر بولیوی هم در سازمان ملل گفته است كه دیگر اسرائيل را به رسمیت نمی‌شناسیم، چون فلسطين آزاد فقط یک آرمان مردم فلسطین نیست، بلکه مسئله عدالت جهانی است. سفير بوليوي همچنين افزوده به برادران و خواهرانمان در فلسطین بار دیگر تأکید می‌کنم که شما تنها نیستید، بولیوی در کنار شما ایستاده است و مردم جهان نیز با شما هستند. «لیور حیات»، سخنگوی وزارت خارجه رژيم اسرائیل نيز پس از آن که دولت بولیوی اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع می‌کند، گفت اقدام بولیوی نشان‌دهنده سرسپردگی‌اش به ایران است. اعضای کمیته اطلاعاتی پارلمان کره شمالی هم اعلام کردند که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به مقامات این کشور دستور داده به دنبال راه‌هایی برای کمک همه‌جانبه به فلسطین و مردم غزه باشند.
نفوذ مبارزان قسام به پشت خطوط دشمن در ایرز
مجاهدان قسام در غرب منطقه ‌ایرز به پشت خطوط دشمن نفوذ کرده و گروهی از نیروهای پیاده ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده و 3 نظامی را از فاصله صفر از پای درآوردند. گردان‌های قسام اعلام کرد که گروهی از مبارزان این گردان‌ها به داخل پایگاه نظامی اسرائیلی «ابو مطیبق» در شرق استان مرکزی یورش برده و موفق به انهدام برج مراقبت و ارتباطات اصلی دشمن در این منطقه شدند.
 

گاردین : غربی‌ها در فهم رابطه ایران و محور مقاومت مشکل دارند

گاردین روزنامه چاپ لندن عنوان می‌دارد: حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی فلسطین هسته اصلی سیاست خارجی ایران، مقاومت در برابر آمریکا در خاورمیانه و اجتناب از جنگ همه‌جانبه هستند.
گاردین می‌افزاید: رهبران ایران هشدار داده‌اند که جهان به جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه نزدیک‌تر است و اسرائیل از خطوط قرمز عبور کرده است که به گفته رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی «ممکن است همه را مجبور به اقدام کند.» این رسانه انگلیسی عنوان می‌دارد: اما ایران در عوض، بر «محور مقاومت» خود؛ شبه نظامیان نیابتی در اطراف منطقه تکیه می‌کند تا حملات محدودی را با هدف اسرائیل و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه انجام دهد.
گاردین مدعی است: استفاده از نیروهای نیابتی، از جمله حزب‌الله لبنان و همچنین حماس و جهاد اسلامی فلسطین در غزه، برند سیاست خارجی ایران بوده است. ایران می‌گوید در حالی که از چنین «نیروهای مقاومتی» حمایت می‌کند، آنها مستقل عمل می‌کنند.
این روزنامه با طرح سؤالی با عنوان «نیروهای مقاومت» در عمل چقدر از خودمختاری برخوردارند؟ در جواب این سؤال اظهار می‌دارد: امیل هوکایم، از مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک(CSIS)، یکی از نوشته‌های خود را به ردیابی رابطه ایران و نمایندگان آن معطوف ساخته است. 
گاردین به نقل از هوکایم عنوان می‌دارد: «این بحث برای همیشه ادامه خواهد داشت اما ما چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد ایران با شبکه شرکای خود آموخته‌ایم.» (ایران) به آنان قدرت می‌دهد، آنان را حمایت می‌کند، راهنمایی‌شان می‌کند، اما به‌ندرت دستور می‌دهد. غربی‌ها در فهم این زنجیره‌های فرمان مشکل دارند. شرکای ایران مانند برادران کوچک‌تر اما قابل اعتماد هستند. حماس (و حتی حزب‌الله) انتظار کمک مستقیم و پایدار ایران در طول یک درگیری را ندارند. شرکای ایران تصمیم خود را می‌گیرند و به دنبال رضایت ایران هستند. من گمان می‌کنم که آنها کاری را انجام نخواهند داد که ایران با آن مخالفت کند اما حاشیه مانور زیادی دارند.»
این روزنامه چاپ لندن در جواب به این سؤال که حماس چقدر به ایران وابسته است؟ پاسخ می‌دهد: خاستگاه حماس در اخوان‌المسلمین، یک گروه مسلمان سنی نهفته است و این ریشه‌ها در گذشته به عنوان یک محدودیت برای روابط با ایران عمل کرده است. در زمان درگیری غزه در سال 2012، حماس در حال پرتاب موشک‌های دوربرد ایرانی فجر-5 به سمت تل‌آویو و بیت‌المقدس بود. 
در بخش دیگری از مطلب گاردین آمده است: امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ژانویه 2021 گفت: همه موشک‌هایی که در غزه و لبنان مشاهده می‌کنید با حمایت ایران ساخته شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ایران را متهم کرده است که 90 درصد از کمک‌های مالی را در اختیار حماس قرار می‌دهد. گاردین در پاسخ به اینکه آیا شواهدی دال بر طراحی حملات 7 اکتبر توسط ایران وجود دارد؟ و در رد این ادعا عنوان می‌دارد: گزارش وال استریت ژورنال مدعی است که این حملات در جلساتی در بیروت با حضور حماس و حزب‌الله طراحی شده بود و این جلسات منظم دو بار با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران برگزار شد اما ایران خود سفر وزیر را به بیروت اعلام کرده بود و بعید به نظر می‌رسد که خبرگزاری‌های ایرانی جلسه‌ای را علنی کنند که در آن درباره حمله به اسرائیل صحبت می‌شود. در ادامه این یادداشت به بررسی نمایندگان محور مقاومت از منظر این رسانه انگلیسی پرداخت شده و عنوان می‌شود: در لبنان، حزب‌الله اغلب به عنوان جواهری در تاج پادشاهی با رهبر معنوی دیرینه خود حسن نصرالله توصیف می‌شود. حزب‌الله هم یک حزب سیاسی و هم یک نیروی نظامی دارد که بیش از سه دهه با ایران رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد و منافع متقابل ایجاد کرده است. کارزار حملات و رؤیارویی مستقیم نظامی با اسرائیل در دهه‌های 1990 و 2000 بدون هیچ‌گونه رؤیارویی نظامی مستقیم با اسرائیل، به اهداف استراتژیک تهران در خاورمیانه خدمت کرده است. دومین مورد یمن است. ایران با هزینه کمی برای خود، تسلیحاتی را در اختیار نیروهای شیعه حوثی موسوم به «انصارالله» قرار داده است که سال‌ها عربستان سعودی و تا حدودی امارات متحده عربی را تحت کنترل خود درآورده‌اند. 
سوریه سومین مورد است. رئیس‌جمهور سوریه، بشار اسد، بقای خود را مدیون ایران است. عراق یکی دیگر از این موارد است. جنبش قدرتمند شیعه نُجَباء تحت حمایت ایران از مخالفت محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق، با حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا در این کشور انتقاد کرده و مدعی است «مجوز قانونی و مذهبی کافی برای مقاومت وجود دارد.» مطالعه مرکز جوسر نشان می دهد که ایران 98 پایگاه نظامی در شرق سوریه دارد. در انتهای این یادداشت سؤال دیگری که این روزنامه به آن پاسخ می‌دهد این است که آیا ایران با پادشاهی‌های حوزه خلیج ‌فارس همسو است؟ در پاسخ به این سؤال عنوان شده: شاید تا چند هفته گذشته این‌طور نبود ولی تلاش‌های ایالات متحده برای متقاعد کردن شورای همکاری خلیج ‌فارس برای تبدیل شدن به یک نیروی امنیتی منسجم‌تر شکست خورده است. اگرچه کشورهای عربی راه‌حل دو کشوری را برای مناقشه اسرائیل و فلسطین مطرح می‌کنند، ایران به سمت یک کشور فلسطینی واحد تمایل دارد.
 
ادعای بلینکن :  پیروزی روسیه بر اوکراین، ایران را جسور می‌کند
 
وزیر خارجه آمریکا سه‌شنبه در جلسه سنا گفت که ایالات متحده باید به طور همزمان از اوکراین و (رژیم) اسرائیل حمایت بیشتری کند.
«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا درباره درخواست تکمیلی ۱۰۶ میلیارد دلاری جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور برای امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد: «درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه پیوندهای روشنی دارند.»  این در حالی است که «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه گفت «تشدید فاجعه‌بار» اوضاع در خاورمیانه دقیقاً نتیجه سیاست آمریکاست و واشنگتن به دامن‌زدن به درگیری ادامه می‌دهد. وی با اشاره به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر واشنگتن در حمایت از رژیم صهیونیستی گفت، ایالات متحده به تشدید درگیری فلسطینی- اسرائیلی با تامین تسلیحات و اعزام ناوهای هواپیمابر کمک می‌کند. بلینکن با اشاره به همکاری‌های ایران و روسیه گفت: «اجازه دادن به روسیه برای پیروز شدن در نبرد با اوکراین با حمایت ایران، هم مسکو و هم تهران را جسور می‌کند.»
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز روز دوشنبه درباره اوضاع در منطقه غرب آسیا و جنگ علیه غزه سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت: «به‌جای تعقیب و مجازات تروریست‌ها در خاورمیانه، چندین طرف شروع به اجرای سیاست انتقام‌جویی بر اساس اصل مسئولیت جمعی کردند.»
رئیس‌جمهور روسیه اضافه کرد: «حوادث وحشتناک در غزه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.» پوتین گفت: «کلید حل درگیری‌ها در خاورمیانه ایجاد کشور فلسطینی با حق حاکمیت کامل است.» 
وی افزود: «آمریکا به ادامه هرج و مرج در خاورمیانه نیاز داشته بنابراین کسانی که می‌خواهند خونریزی متوقف شود را بدنام می‌کند و حتی سازمان ملل تحت آزار و اذیت قرار گرفته است.» آمریکا از ابتدای آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی علیه غزه، حمایت کامل خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده و طی پروازهای متعدد، صدها تُن تسلیحات برای این رژیم ارسال کرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه بار دیگر از گسترش روابط ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.وزیر خارجه آمریکا که در جمع قانونگذاران آمریکایی حضور داشت مدعی شد کمک‌های روسیه به ایران در زمینه فناوری می‌توانند علیه اسرائیل یا آمریکا مورد استفاده قرار بگیرند. وزیر خارجه آمریکا علاوه ‌بر این مدعی شد که از کمک‌هایی که ایران به روسیه در جنگ اوکراین می‌کند نیز نگران است. بلینکن گفت: «فناوری‌هایی که روسیه به ایران ارائه می‌دهد باعث می‌شود ابزارهای این کشور پیشرفته‌تر شود و اینها می‌توانند علیه اسرائیل یا علیه ما مورد استفاده قرار گیرند.» این نخستین بار نیست که بلینکن از گسترش روابط ایران و روسیه ابراز نگرانی کرده است. 
او بارها افزایش ارتباط میان تهران و مسکو را از جمله جدی‌ترین چالش‌های پیش روی واشنگتن و متحدانش توصیف کرده است. به عنوان مثال، بهمن‌ماه گذشته بلینکن گفت: «رابطه به شدت مهلکی بین روسیه و ایران وجود دارد. روسیه همچنین تجهیزات نظامی از جمله هواپیماهای جنگنده پیشرفته را در اختیار ایران قرار می‌دهد. این چیزی است که به نظر می‌رسد ممکن است در حال اتفاق افتادن باشد که اگر ایران به آن‌ فناوری دست پیدا کند، این کشور را به یک تهدید بزرگ‌تر تبدیل می‌کند.» این مقام آمریکایی سپس از تلاش‌های خود به همراه متحدان آمریکا برای مقابله با گسترش روابط ایران و روسیه سخن به میان آورد و گفت: «بنابراین این چیزی است که ما با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان درباره آن حرف می‌زنیم. این روابط یک نگرانی فزاینده است.»
به گزارش فارس، کشورهای غربی در حالی نگران افزایش همکاری ایران و روسیه هستند که خودشان از طریق عرضه انواع تسلیحات به کی‌یف، نه تنها کمکی به آرام شدن درگیری‌ها در اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش جنگ اوکراین دامن زده‌اند.