به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 743
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,911
بازدید ماه: 120,843
بازدید کل: 23,784,212
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
828 - خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار 
۱۴۰۲/۰۸/۱۲

بی‌بی‌سی: اسرائیل از اقتدار و محبوبیت منطقه‌ای حزب‌الله می‌ترسد

بی‌بی‌سی فارسی و دکترین تجزیه ایران/ رسانه سلطنتی انگلیس چگونه ضد زبان  فارسی اقدام می‌کند؟ | خبرگزاری فارس
شبکه دولتی انگلیس ضمن عقده‌گشایی علیه حزب‌الله لبنان عنوان کرد؛ حزب‌الله می‌تواند با ۱۵۰ هزار موشک و راکت از انواع مختلف، اسرائیل را هدف قرار دهد.
وبسایت بی‌بی سی فارسی نوشت: شیخ ]سید[حسن نصرالله، یک روحانی شیعه است که از بهمن‌ماه سال ۱۳۷۰، رهبری گروه «حزب‌الله» در لبنان را برعهده دارد. نصرالله هم در لبنان و هم در دیگر کشورهای عربی از محبوبیت برخوردار است و در چرخش تاریخی این گروه برای ورود به عرصه سیاست، نقشی کلیدی بازی کرده است.
او رابطه بسیار نزدیک و ویژه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد. به‌رغم اینکه گروه «حزب‌الله» در سال ۱۳۷۶ از سوی ایالات متحده در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت، اما نه سران ایران و نه نصرالله هرگز رابطه نزدیکشان را پنهان نکردند.
پس از پیروزی انقلاب در ایران، نه فقط رابطه شیعیان لبنان با ایران به کلی متحول شد، بلکه زندگی سیاسی و مبارزه مسلحانه شیعیان این کشور نیز به شکلی جدی تحت تاثیر وقایع ایران و ایدئولوژی اسلامگرایی شیعه قرار گرفت.
اسلامگرایان شیعه در ایران، نه‌تنها به سابقه تاریخی و پیوندهای دینی با شیعیان لبنانی بسیار اهمیت می‌دادند، بلکه مانند دیگر انقلابیون در جهان، در چارچوب گفتمان «صدور انقلاب» به دنبال بازتولید تحولی مشابه در دیگر کشورهای مسلمان بودند.
غرب‌ستیزی، یکی از بنیان‌های نسخه ایرانی اسلامگرایی شیعه بود که از سوی روح‌الله خمینی تبلیغ می‌شد؛ سیاست خبر‌سازی که در خاورمیانه به شکل اسرائیل‌ستیزی، نمودی عینی پیدا کرده بود و به همین دلیل «آرمان فلسطین» به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی ایران انقلابی تبدیل شد.
حمایت ایران از گروه حزب‌الله لبنان موجب شد تا نصرالله بتواند با شکل دادن یک شبکه در‌هم‌تنیده و پیچیده از مدارس، بیمارستان‌ها و انجمن‌های خیریه، به بسیاری از شیعیان لبنان خدمات رفاهی و اجتماعی برساند. این سیاست که تا امروز ادامه داشته، به یکی از جنبه‌های مهم هویت جنبش سیاسی- اجتماعی شیعیان در لبنان تبدیل شد.
در سال ۱۳۷۹ اسرائیل اعلام کرد که خاک لبنان را به کلی ترک می‌کند و به اشغال مناطق جنوبی این کشور پایان می‌دهد. گروه «حزب‌الله» این اتفاق را به‌ عنوان یک پیروزی بزرگ جشن گرفت. این نخستین بار بود که اسرائیل، بدون توافق صلح و به شکل یکطرفه، خاک یک کشور عربی را ترک می‌کرد و این در نگاه بسیاری از شهروندان منطقه، یک دستاورد مهم بود.
نصرالله در سال ۱۳۸۲ در جریان مذاکرات با واسطه با اسرائیل، به توافقی برای تبادل زندانی دست یافت که در جریان آن بیش از ۴۰۰ زندانی فلسطینی، لبنانی و شهروندان کشورهای دیگر عربی آزاد شدند.
در تابستان ۱۳۸۵، شبه‌نظامیان «حزب‌الله» وارد خاک اسرائیل شدند و یک سرباز این کشور را کشتند و دو سرباز را به گروگان گرفتند. پاسخ اسرائیل، حمله سهمگینی بود که ۳۳ یا ۳۴ روز به طول انجامید و در جریانش نزدیک به هزار و ۲۰۰ لبنانی کشته شدند. نتیجه این جنگ نیز افزایش محبوبیت نصرالله بود.
نصرالله در تمامی این سال‌ها به پشتوانه حمایت بی‌چون و چرای جمهوری اسلامی ایران توانست از پس بحران‌هایی تاریخی مانند بهار عربی، جنگ داخلی سوریه و بحران اقتصادی دنباله‌دار لبنان بر بیاید. او حالا در ۶۳ سالگی، نه فقط یک رهبر سیاسی- نظامی منحصربه‌فرد در لبنان محسوب می‌شود، بلکه اعتبار دهه‌ها مبارزه را نیز در کارنامه دارد و از این اعتبار، برای تبلیغ مبانی ایدئولوژیک اسلامگرایی شیعه بهره می‌برد.
بی بی‌سی همچنین از قول جرمی بوئن، سردبیر بخش بین‌الملل خود نوشت: گروه حزب‌الله به ‌طور قابل توجهی قدرتمندتر از گروه حماس است. تخمین زده می‌شود که آنها حدود ۱۵۰ هزار موشک و راکت از انواع مختلف دارند که عمدتا توسط ایران تامین شده و می‌توانند اسرائیل را هدف قرار دهند. فیلم کوتاه تبلیغاتی سخنرانی نصرالله در کانال‌های رسانه‌های اجتماعی با یک تبلیغ ساده پخش شد که در آن هیکل یک شخص با عمامه و ریش و انگشتر بزرگی در دست دیده می‌شود. این انگشتر خیلی شبیه به انگشتری است که قاسم سلیمانی، از رهبران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آن را در دست داشت. بنابراین همه در منطقه ‌این نشانه خاص را می‌شناسند و پیام آن را دریافت خواهند کرد و این باعث می‌شود که اسرائیل واقعا نگران آنچه حزب‌الله می‌تواند انجام دهد، باشد.

فایننشال تایمز: اسرائیل در غزه در حال تکرار شکست در لبنان است

فایننشال تایمز - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد جنگ فعلی غزه یادآور شکست سال ۱۹۸۲ اسرائیل در لبنان است؟
این روزنامه به قلم یک دیپلمات اسبق انگلیسی نوشت: جنگ غزه شدیدا برای من یادآور حمله سال 1982 اسرائیل به لبنان است. من مسئول میز اعراب و اسرائیل در وزارت خارجه انگلیس بودم. تلاش برای ترور سفیر اسرائیل در لندن، بهانه‌ای شد تا آریل شارون وزیر دفاع اسرائیل برای بیرون راندن ساف از لبنان اقدام کند. ارتش اسرائیل ضمن حمله گسترده‌ به مدت هفت هفته، بخش غربی بیروت را محاصره کردند، جایی که مقر ساف بود و غذا، آب و برق را قطع کردند. برای مدتی کوتاه به نظر می‌رسید شارون به پیروزی مهمی رسیده اما همه چیز خراب شد. بشیر جمیل، رئیس‌جمهور جدید لبنان و متحد اسرائیل، ترور شد. در اقدامی تلافی جویانه، غیرنظامیان فلسطینی در اردوگاه‌های آوارگان صبرا و شتیلا قتل عام شدند. دولت اسرائیل نیرو‌های خود را از بیروت عقب راند. این امر موجب شد دولت ضعیف و بی‌ثبات لبنان قادر به جلوگیری از کنترل و تسلط سوریه بر این کشور یا حضور حزب‌الله با حمایت ایران که خود را در جنوب مستقر کرده نباشد.
تجربه اسرائیل در لبنان با درس دردناکی که آمریکا و انگلیس بعداً در افغانستان، عراق و لیبی آموختند، انطباق دارد. مداخلات نظامی اهداف سیاسی را عملی نمی‌کند. اسرائیلی‌ها درباره اینکه در صورت توقف جنگ در غزه چه برنامه‌ای دارند، حرفی نزده‌اند. تاکید آنها بر نابودی حماس است.
دولت نتانیاهو به استراتژی برای ثبات در مورد غزه نیازدارد. پس از پایان جنگ، نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه و باز‌سازی وجود خواهد داشت. باید یک تشکیلات موقت ایجاد شود که بتواند نظم را حفظ کند. این فرآیند بسیار دشواری است. مناسبات اسرائیل با سازمان ملل آن‌قدر بد است که تصور اداره غزه از سوی این سازمان دور از ذهن است. کشور‌های خلیج‌فارس و دیگر دولت‌های معتدل عربی تنها منبع قابل تصور بودجه و پرسنل برای انجام چنین وظیفه‌ای هستند. اما این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که اسرائیل با شیوه‌ای جنگ را جلو برد و با همکاری با کسانی که ممکن است مایل به تحمل بار پس از جنگ باشند، این امکان را فراهم کند.
در آغاز جنگ ۱۹۸۲ لبنان، مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل وعده داد که این جنگ ۴۰ سال صلح را به ارمغان خواهد آورد اما حزب‌الله به تهدیدی بسیار قدرتمند‌تر از حماس برای امنیت اسرائیل تبدیل شد.

آفتاب یزد: دلقک اوکراینی به خاطر اعتماد به غرب سرشکسته شد

آفتاب یزد نوشت: اگر مانند یک ماه اخیر اقدام می‌کردند... | خبرگزاری بین  المللی شفقنا
در حالی که برخی نشریات اصلاح‌طلب تا چند ماه قبل از ولادیمیر زلنسکی را «قهرمان» معرفی می‌کردند، روزنامه آفتاب یزد تأکید کرد زلنسکی دلقکی بیش نیست و به اوکراین خیانت کرده است.
این روزنامه در گزارشی با عنوان «سرشکستگی یک دلقک؛ غرب به زلنسکی خیانت کرد، یا زلنسکی به اوکراین» نوشت: 4ماه قبل که سران ناتو در «ویلنیوس» در «لیتوانی» گرد هم جمع شدند به وضوح معلوم شـد دیگر اوکراین اولویت غرب و ناتو نیست‌، آنها از زلنسکی و «نق‌زدن»‌های او خسته شده بودند مضافاً این که «ضد حملات» ادعایی کی‌یف نیز هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.
دستیاران رئیس‌جمهور اوکراین به مجله تایم گفتند‌، ولودیمیر زلنسکی احساس می‌کند حامیان غربی‌اش به او «خیانت» کرده‌اند زیرا آنها توجه کافی گذشته را به رئیس‌جمهور اوکراین ندارند.
روزی که بایدن‌، شولتس و فرمانده سنتکام راهی اسرائیل شدند یک درخواست دیگر هم برای سفر به سرزمین‌های اشغالی وجود داشت؛ زلنسکی آماده سفر به تل‌آویو بود اما اجازه سفر به او داده نشد. دلیل این صادر نشدن مجوز هم روشن بود؛ آمریکا نمی‌خواست مسئله اوکراین و بحران اسرائیل در یک تیتر روی خروجی خبرگزاریهای بین‌المللی قرار بگیرد. این‌جا فقط اسرائیل مهم است نه اوکراین! امیدها رنگ باخت.
براساس گزارش مجله آمریکایی «تایم» ولودیمیر زلنسکی در جنگ اوکراین «یکه و تنها» مانده است.
براساس نظرسنجی خبرگزاری رویترز‌، حمایت عمومی از کمکها به اوکراین طی ماههای اخیر با کاهش مواجه شده است. حدود ۴۱ درصد از آمریکایی‌ها از کنگره می‌خواهند تا تسلیحات بیشتری به کی‌یف ارسال کند و این مقدار پایین‌تر از ماه ژوئن است که ۶۵ درصد خواهان چنین چیزی بودند. علاوه‌بر این‌، مجله تایم با تعدادی از دستیاران و نزدیکان ولودیمیر زلنسکی به شرط آنکه نامشان فاش نشود‌، مصاحبه کرده که آنها هم نارضایتی و دیدگاه منفی خود را نسبت به جنگ و ضدحمله اوکراین به اشتراک گذاشته‌اند.
این مجله به نقل از اعضای دولت ولودیمیر زلنسکی می‌نویسد: زلنسکی احساس می‌کند حامیان غربی‌اش به او «خیانت» کرده‌اند. آنها زلنسکی را بدون هیچ ابزاری برای پیروزی در جنگ تنها گذاشتند.
روزگاری با آن که اوکراین زیر آتش گلوله باران ارتش روسیه بود‌، سران کشورهای اروپایی و آمریکا‌، با ژست قهرمان‌گونه‌، ادای «بناپارت» را در می‌آوردند که گفته شده‌، وسط میدان جنگ می‌خوابید اما این روزها که شرایط به وخامت ماه‌های قبل نیست‌، گفت‌وگوها تلفنی است. به نظر می‌رسد ایالات متحده نمی‌تواند یا حداقل نمی‌خواهد در دو جبهه وارد جنگ شود. بحران غزه نشان داد تمرکز آمریکا بر خاورمیانه است نه اروپا و نه حتی شرق دور.
در کنار این مسئله‌، «توفان الاقصی» کنار اثبات پوشالی بودن قدرت نظامی‌، اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل یک حقیقت تلخ دیگر را نیز آشکار کرد و آن این که؛ متحدان و شرکای کاخ‌سفید متوجه شدند در آمریکا نه کسی گوشی تلفن را جواب می‌دهد و نه کسی برای باز کردن گره‌ها‌، انگیزه‌ای دارد. آنها می‌مانند و یک دنیا وهم و ترس و نومیدی؛ همانهایی که این روزها یقه زلنسکی را چسبیده‌اند.
«ولودیمیر» که در زمان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۹ به مردم اوکراین قول داده بود به درگیری‌های طولانی‌مدت با روسیه پایان دهد اما برخلاف وعده خود در مسیری گام برداشت که مردمان اوکراین به آینده‌ای گیج و مبهم می‌اندیشند. و حال پرسش اصلی اما بی‌جواب نزد افکار عمومی اوکراین این است: «غرب به «زلنسکی» خیانت کرد یا «زلنسکی» به اوکراین؟» دلقک این بار بد جوری دچار سرشکستگی شده زیرا بیش از آن که لازم بود به کاخ سفید و متحدان بزدل ایالات متحده آمریکا تکیه داد و اعتماد کرد!

منتجب‌نیا: دولت روحانی مردم را از اصلاح‌طلبان نا امید کرد

منتجب‌نیا: دولت روحانی مردم را از اصلاح‌طلبان نا امید کرد
عضو مستعفی حزب اعتماد ملی و دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جمهوریت تاکید کرد: عملکرد دولت روحانی و اعضای بی‌خاصیت فراکسیون امید در مجلس قبل، مردم را از اصلاح‌طلبان ناامید کرد.
رسول منتجب‌نیا، ضمن اعلام مخالفت با «جبهه اصلاحات»، به ایسنا گفت: اصلاح‌طلبان یک جمع منسجم نیستند. در این سال‌ها شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای سیاستگذاری فعالیت داشتند که من منتقد شورای سیاستگذاری بودم زیرا معتقد بودم که این شورا جایگاه احزاب را تضعیف می‌کند که بعدها فهمیدند اشتباه کرده و آن را جمع کردند. اما الان جبهه اصلاحات را تشکیل دادند که با این تشکل هم مخالف هستم، چون یک نفر که پیش از این مسئولیتی را داشته در کنار حزبی قرار می‌دهند که شاید هزاران عضو دارد. این تصمیم برخلاف تحزب و روح اصلاح‌طلبی است. ما مخالف جبهه اصلاحات هستیم و عضو آن نشده‌ایم و نخواهیم شد. این استبداد است، تحزب نیست. شخصیت‌های مهم اصلاح‌طلب باید احزاب را تقویت کنند نه اینکه به احزاب ضربه بزنند.
وی افزود: در دوره دهم انتخابات مجلس مقداری فضا مناسب‌تر بود. در نهایت تصمیم گرفتیم کسانی که با دولت روحانی مخالف نیستند در لیست قرار بگیرند. یعنی ما از جایگاه اصلاح‌طلبی پایین آمدیم و لیستی تهیه کردیم به نام لیست امید که اکثر آنها افراد بی‌خاصیت و خنثی بودند. همان موقع هم من مخالف تهیه لیست به این شکل بودم که کسانی که صرفاً مخالف دولت روحانی نباشند، در لیست قرار بگیرند ولی بالاخره تصمیم جمعی این‌گونه بود. بعد هم معلوم شد که اکثر این افراد در انتخاب رئیس مجلس به محمدرضا عارف رأی
ندادند.
وی با بیان اینکه «جبهه اصلاحات می‌خواهند در انتخابات لیست بدهند»، افزود: جامعه که از ما جلو افتاده و عبور کرده است. با انتخاب دولت روحانی، مردم از اصلاح‌طلبان مأیوس شدند و هرچه به جامعه گفته شد که دولت روحانی اصلاح‌طلب نبود، جامعه می‌گفت شما اصلاح‌طلبان او را معرفی کردید. آنها از اصلاح‌طلبان از این جهت دلخوری دارند که معتقدند اصلاح‌طلبان باید مطالبات آنها از نظام را پیگیری می‌کردند نه اینکه محافظه‌کار شوند
و حرف مردم را نزنند.

سقوط سهمگین صادرات گازوئیل اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس

سقوط سهمگین صادرات گازوئیل اسرائیل پس از حمله غافلگیرانه حماس - مشرق نیوز
رصد گران اقتصادی غرب از «سقوط سهمگین صادرات گازوئیل اسرائیل تحت تأثیر جنگ با حماس» خبر دادند.
به گزارش رادیو فردا، آمارهای شرکت اطلاعات انرژی «وُرتکسا» نشان می‌دهد صادرات دریایی گازوئیل معمولی و گازوئیل با ترکیب گوگرد بسیار پایین اسرائیل، در ماه گذشته به‌شدت سقوط کرده است.
صادرات گازوئیل معمولی اسرائیل از بندر حیفا در کل ماه اکتبر
تنها ۶۲۰۰ تن (۲۰۰ تن در روز) بوده و هیچ محموله گازوئیل با ترکیب گوگرد بسیار پایین نیز از این بندر صادر نشده است. بندر اشکلون، دیگر پایانه نفتی اسرائیل نیز از تاریخ ۹ اکتبر، دو روز بعد از حمله حماس به اسرائیل، فعالیت خود را کلاً متوقف
کرده است.
سقوط صادرات گازوئیل اسرائیل طی ماه گذشته (اکتبر همزمان با شروع حمله غافلگیرانه حماس) در حالی است که طی ۹ ماه سال ۲۰۲۳، روزانه به‌ طور متوسط ۳۲۰۰ تن گازوئیل معمولی و ۲۷۰۰ تن گازوئیل با کیفیت بسیار بالا از این دور بندر اسرائیل صادر می‌شد.
مجموع صادرات محصولات نفتی سبک و سنگین اسرائیل نیز از این دو بندر در ماه گذشته ۱۷۶ هزار تن بوده که کمترین رقم از سال ۲۰۱۶ است.
حدود ۳۶ هزار تن از این رقم راهی اتحادیه اروپا و بریتانیا شده و بقیه عمدتاً به کشورهای حوزه بالکان صادر شده است.
یادآور می‌شود در پایان چهار‌مین هفته جنگ غزه، شهرها و بنادر مهم اسرائیل همچنان آماج حملات راکتی و پهپادی مقاومت فلسطین است.

در ادامه حمایت‌های آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی صورت گرفت
تصویب یک طرح ضدایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا

اقدام نمایشی مجلس نمایندگان آمریکا در تصویب یک طرح ضد ایرانی دیگر |  خبرگزاری فارس

بر اساس گزارش شبکه «ان تی دی»،«قانون پیشگیری تأمین مالی بین‌المللی حماس» که «برایان ماست» نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا آن را معرفی کرده بود با ۳۶۳ رأی موافق در مقابل ۴۶ رأی مخالف به تصویب رسید و یک نماینده جمهوری‌خواه در بین ۴۵ نماینده دموکراتی بود که به این طرح رأی مخالف داده بودند.
طبق طرح فوق، تحریم‌هایی علیه کشورها و افراد خارجی که از حماس و جهاد اسلامی فلسطین (PIJ) حمایت می‌کنند، وضع خواهد شد. ایالات متحده آمریکا جهاد اسلامی فلسطین را یک سازمان تروریستی می‌داند.
این طرح ضد ایرانی و مقاومت، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را موظف می‌کند تا ظرف ۱۸۰ روز از زمان تصویب این لایحه، تحریم‌هایی را علیه افراد و کشورهای خارجی که از حماس حمایت می‌کنند، وضع کند. بر اساس طرح فوق، کشورهای خارجی که از حماس حمایت می‌کنند، برای دست‌کم یک‌سال کمک‌های آمریکا را دریافت نخواهند کرد. از طرف دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است ارزیابی از فعالیت‌ها و دارایی‌های حماس، جهاد اسلامی فلسطین و فهرستی از کشورهایی که انواع خاصی از حمایت‌ها را برای حماس فراهم می‌کنند، در اختیار کنگره قرار دهد که این گزارش باید حداکثر تا ۹۰ روز پس از تاریخ تصویب این قانون و پس از آن هر ۱۸۰ روز ارسال می‌شود.
قطعنامه سه صفحه‌ای که برنامه هسته‌ای ایران را نیز محکوم کرده بود و «مایکل مک کال» رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا معرفی کرده بود، با ۳۵۴ رأی موافق در مقابل ۵۳ رأی مخالف به تصویب درآمد و ۵۰ نماینده دموکرات به همراه سه نماینده جمهوری‌خواه علیه آن رأی داده بودند.
در این قطعنامه ضدایرانی ادعا شده بود که «سیاست ایالات متحده آمریکا است که جمهوری اسلامی ایران هسته‌ای قابل قبول نیست و این‌که ایران تحت هیچ شرایطی نباید بتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و از تمامی ابزار لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و به رسمیت شناخته شدن و حمایت از آزادی عمل شرکا و متحدان از جمله اسرائیل استفاده شود».
در این قطعنامه ضدایرانی ادعا شده بود که «ایران در حال حاضر دارای دانش هسته‌ای غیرقابل بازگشت و خطرناک است و تداوم تنش‌های هسته‌ای تهدید جدی برای ایالات متحده و متحدان و شرکای آن از جمله اسرائیل ایجاد می‌کند».
اتهام‌زنی جمهوری‌خواهان به ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور در حالی است که علی‌رغم پایبندی ایران به توافقات هسته‌ای، واشنگتن از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی را در پیش گرفت و ایران پس از یک‌سال یک‌سری تعهدات برجامی را در پی بدعهدی اروپایی‌ها به تعهداتشان ذیل برجام، کاهش داد.در طرح ارائه شده جمهوری‌خواهان همچنین ادعا شده است که ایران اورانیوم را تا ۹۰ درصد غنی‌‌سازی کرده است. به گزارش فارس، در حالی‌که تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به حدود یک ماه نزدیک می‌شود، جمهوری‌خواهان در تکاپو هستند تا از هر طریقی به رژیم صهیونیستی کمک کنند و حتی در تلاش هستند بودجه ۱۴.۳ میلیارد دلاری برای کمک به صهیونیست‌ها را به تصویب درآورند و این در حالی است که حدود ۹ هزار فلسطینی از جمله زنان و کودکان در جنایات صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند.

بلومبرگ: کالاهای ساخت ایران رونق گرفته‌اند - ایرنا
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از سام داقر خبرنگار حوزه عربستان سعودی‌، هنری مایر خبرنگار ارشد حوزه اقتصاد و دولت و ایتان برونر سردبیر ارشد بلومبرگ در روز 3 نوامبر‌، 12 آبان به تاثیر درگیری‌های حال حاضر در منطقه بر روابط روسیه و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
بلومبرگ در این گزارش به نقل از منابعی در اسرائیل مدعی است که اسرائیل حملات سوریه را افزایش می‌دهد و دیگر به روسیه قبل از حملات هوایی به سوریه اعلام و هشدار نمی‌دهد.
بلومبرگ می‌افزاید: درگیری‌ها (محور مقاومت و رژیم صهیونیستی) همچنین ممکن است سوریه را به جبهه جدیدی در جنگ اسرائیل و حماس تبدیل کند
این رسانه آمریکایی همچنین عنوان می‌دارد: از زمانی که رژیم صهیونیستی در اوایل ماه گذشته با حماس وارد جنگ شد، این رژیم حملات خود را علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه که به مرز اسرائیل (مرز جولان اشغالی) نزدیک شده‌اند، افزایش داده است.
بلومبرگ تاکید می‌کند: این تحول با یک تغییر کلیدی در سیاست اسرائیل همراه است.این تحول دیگر همیشه به روسیه حامی سوریه قبل از حملات به خاک سوریه هشدار نمی‌دهد. این تغییر که توسط افراد آشنا با وضعیت گزارش شده است، همراه با حملات فزاینده، روابط آشفته بین اسرائیل و روسیه را بدتر می‌کند.
این خبرگزاری مستقر در نیویورک همچنین اذعان دارد: علاوه‌بر این، خطر ظهور سوریه به عنوان یک جبهه جدید در جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد، وضعیتی که ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند زیرا به دنبال مهار درگیری هستند. تنش‌ها در مرز اسرائیل با لبنان، پایگاه حزب‌الله و از آنجا که هر روز با ارتش اسرائیل تبادل آتش می‌کنند، بالا است.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: سرریز درگیری به سوریه فقط یک خطر نیست. گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای این کشور، این هفته گفت: «این کار از قبل آغاز شده است. سوخت در حال اضافه شدن به جعبه چوبی است که از قبل شروع به احتراق کرده بود.»
بلومبرگ می‌افزاید: روابط اسرائیل با روسیه نیز با افزایش تنش‌ها در سوریه تحت تنش قرار گرفته است. در ادامه این گزارش اشاره شده است: در دهه گذشته، سوریه به میدان جنگ جهانی تبدیل شد. امروز، جنگ همه‌جانبه جای خود را به نبردهای پراکنده‌تر داده است، اما درگیری در اسرائیل و غزه تنش‌ها را تشدید می‌کند.
در 30 اکتبر، هواپیماهای جنگی اسرائیل یک پایگاه نظامی سوریه را در استان درعا در جنوب این کشور بمباران کردند. به گفته افراد آشنا، این پس از آن بود که اسرائیل اعلامیه‌هایی را منتشر کرد که در آن به نیروهای سوریه هشدار داده بود که اجازه ندهند ایران و نیروهای نیابتی آن در نزدیکی مرز با اسرائیل (مرز جولان اشغالی) فعالیت کنند.
این رسانه آمریکایی به نقل از منابع صهیونیستی مدعی است: افرادی که در این مورد دخیل هستند می‌گویند که اسرائیل از قبل روسیه را از حملات مطلع نکرده است.
بلومبرگ می‌افزاید: اسرائیل سال‌هاست که به طور معمول به اهدافی در سوریه حمله می‌کند از زمانی که روسیه در سال 2015 در جنگ سوریه مداخله کرد، با اسرائیل هماهنگ شده است تا اطمینان حاصل شود که نیروهای روسیه مورد هدف قرار نگیرند.
این خبرگزاری با اشاره به اراجیف یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل عنوان داشت: «ما اجازه نخواهیم داد که جبهه جدید حزب‌الله در آنجا تشکیل شود یا اجازه حضور نظامی ایران در سوریه را نمی‌دهیم».
بلومبرگ همچنین عنوان می‌دارد: پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در سال 2022، مسکو اتحاد خود با ایران را تشدید کرد و روابط با اسرائیل را تیره کرد. جنگ علیه حماس که بر غزه حکومت می‌کند و ایران نیز از آن حمایت می‌کند، و همکاری عمیق اسرائیل و آمریکا این دو را از هم دورتر کرده است. روسیه از اقدامات اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از 9000 نفر شده است‌، انتقاد کرده است.
بلومبرگ نمونه‌ای دیگر از تیرگی روابط روسیه و اسرائیل را با اشاره به سخنان عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند و به نقل از وی و با اشاره به همکاری نظامی نزدیک مسکو با ایران اظهار می‌دارد: «روسیه اساسا از دشمنان ما حمایت می‌کند.»
این خبرگزاری مدعی است: از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس، صدها شبه نظامی تحت حمایت ایران از مرز عراق و سوریه نقل مکان کرده‌اند تا به اسرائیل نزدیک‌تر شوند. به گفته چارلز لیستر، رئیس برنامه سوریه در اندیشکده موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن
(Middle East Institute)‌، آنها حداقل 12 حمله علیه اسرائیل انجام داده‌اند.
بلومبرگ به نقل از چارلز لیستر عنوان می‌دارد: آمار همچنین حاکی از 33 حمله شبه نظامیان مرتبط با ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه در همین مدت است. روسیه پارازیت الکترونیکی را از پایگاه خود در حمیمیم در سوریه افزایش داده است، که در ترافیک هوایی تجاری از جمله پروازهای فرود در تل‌آویو اختلال ایجاد کرده است.
در پایان این گزارش عنوان شده است: مانوئل تراجتنبرگ، مدیر اجرائی موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل‌آویو گفت: «روسیه در تمام طول مسیر با ایران ارتباط برقرار کرده است، زیرا آنها برای بسیاری از قابلیت‌های نظامی به ایران وابسته شده‌اند.»
پولیتیکو: مقامات آمریکایی نفس خود را برای حملات سایبری ایران حبس می‌کنند
پایگاه خبری تحلیلی پولیتیکو در یادداشتی از مگی میلر، گزارشگر امنیت سایبری و سیاست‌های سایبری آمریکا و گزارشگر سابق حوزه امنیت سایبری هیل در روز اول نوامبر 10 آبان به بررسی قدرت سایبری ایران و امکان حملات سایبری ایران به آمریکا پرداخته است.
پولیتیکو عنوان می‌دارد: دولت ایالات متحده در تلافی حمایت از اسرائیل در درگیری با حماس، باید برای حمله احتمالی حملات سایبری ایران آماده می‌شود. مقامات آمریکایی می‌گویند ایالات متحده و سایر کشورهایی را که از اسرائیل حمایت می‌کنند را اهداف احتمالی می‌دانند.
این پایگاه همچنین می‌افزاید: چنین حملاتی می‌تواند به شکل تلاش برای آسیب رساندن به سیستم‌های حیاتی مانند آب یا برق باشد و همچنین می‌تواند شامل عملیات فریب باشد.
پولیتیکو همچنین عنوان می‌دارد: کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، در این باره در کمیته امنیت داخلی و امور دولتی سنا روز سه شنبه شهادت داد: «هدف‌گیری سایبری منافع و زیرساخت‌های حیاتی آمریکا که قبلاً توسط ایران و بازیگران غیردولتی انجام می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در صورت گسترش درگیری بدتر شود»
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: چندین آژانس فدرال ایالات متحده تاکید کرده‌اند که هنوز اطلاعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی ایران برای حمله قریب‌الوقوع به زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده مشاهده نکرده‌اند. اما آنها در حالت آماده‌باش هستند
پولیتیکو اذعان داشت: ایران از شبکه‌ای از اپراتورهای سایبری پیشرفته حمایت می‌کند، مشابه اپراتورهای سایبری که با روسیه و چین کار می‌کنند، که ظرفیت تونل زدن به سیستم‌های دولتی و یا غیرفعال کردن کل شبکه‌های کامپیوتری شرکت‌ها را دارند. تهران در گذشته حملاتی را در ایالات متحده انجام داده است، اما با توجه به درگیری در غزه، خطر بسیار بیشتر و جدی‌تر است.
این پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی می‌افزاید: تهران مدت‌هاست از حماس و دیگر گروه‌های حامی فلسطین حمایت مالی کرده است. و از زمان حملات 7 اکتبر توسط حماس به اسرائیل، گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران در خاورمیانه حملات پهپادی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.
پولیتیکو با نقل قولی از مایکل چرتوف، وزیر سابق امنیت داخلی دولت بوش پسر عنوان می‌دارد: «من می‌توانم احتمال تلاشی برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی یا شبکه برق ما، به عنوان مثال، سیستم ترافیک هوایی، آب را تصور کنم. ما باید برای این آماده‌ باشیم.» رئیس اطلاعات سنا، سناتور دموکرات مارک وارنر گفت که «همیشه نگران نیت‌های نادرست ایران است»
این پایگاه می‌افزاید: ایران پیش از این توانایی‌های هک خود را علیه سازمان‌های آمریکایی نشان داده است. ایران همچنین با تلاش‌ها برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا از طریق سرقت داده‌های حساس رأی‌دهی ایالات متحده و استفاده از آن برای انتشار اطلاعات نادرست مرتبط است. پولیتیکو همچنین اذعان دارد: تهران همچنین به‌ویژه در پاسخ به حملات سایبری به سازمان‌های ایرانی سریع عمل کرده است. این می‌تواند به این معنی باشد که اگر اسرائیل یا متحدانش تصمیم به حمله به شبکه‌های ایران به عنوان بخشی از حمله به حماس بگیرند، ایران می‌تواند به سرعت به روشی مشابه اقدام به حمله متقابل کند.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: توماس واریک، همکار شورای آتلانتیک و کارشناس خاورمیانه، در شهادت در جلسه استماع کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته، به قانونگذاران هشدار داد که مراقب «حس تقارن عجیب» ایران در واکنش به حملات سایبری توسط ایالات متحده باشند. وی خاطرنشان کرد که زمانی که بدافزار مرتبط ایالات متحده کامپیوترهای داده‌های وزارت نفت ایران را در سال 2012 هدف قرار داد، گروه‌های مرتبط با ایران با حمله سایبری گسترده به شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی پاسخ دادند. واریک در شهادت کتبی خود خاطرنشان کرد: «تهدیدات سایبری از سوی ایران قطعی و ادامه‌دار است. این منطقه‌ای است که ایران می‌تواند یک غافلگیری استراتژیک داشته باشد.» در آن جلسه، اعضای هر دو طرف راهرو تهدیدات سایبری ایران را به عنوان یک نگرانی خاص برای ایالات متحده در بحبوحه درگیری اسرائیل و حماس برجسته کردند.