به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 813
بازدید دیروز: 4,231
بازدید هفته: 6,981
بازدید ماه: 120,731
بازدید کل: 23,784,281
افراد آنلاین: 4
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۳۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 20 May 2024
الاثنين ، ۱۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
831 - خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار / ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار
۱۴۰۲/۰۸/۱۴
 
تلفات زیاد ارتش اسرائیل در جنگ ترکیبی حماس
اسرائیل در جنگ زمینی هرگز پیروز نشده و این بار هم نخواهد شد - مشرق نیوز |  خبر فارسی 
«حمله زمینی اسرائیل به غزه، با جنگ ترکیبی حماس مواجه شده و به زمین سخت خورده است».
وب‌سایت الجزیره در گزارشی که آمیخته با تحلیل ناظران غربی است، نوشت: یک هفته پس از جنگ زمینی نیرو‌های اسرائیلی در تلاش هستند تا حماس را در شمال غزه به انزوا بکشانند. با این وجود، حماس نیز از آمادگی برای مقابله برخوردار است. به نظر می‌رسد نیرو‌های اسرائیلی در حال تجزیه نوار غزه به دو قسمت در جنوب شهر غزه هستند. 
به نظر می‌رسد استراتژی در هفته گذشته به انزوا کشاندن و ایجاد فرسودگی برای نیرو‌های حماس و شاخه‌های آن در یک‌سوم شمالی نوار غزه بوده است. با این وجود، اسرائیل نتوانسته توانایی حماس را برای پرتاب راکت‌هایی که تأسیسات نظامی در اسرائیل را با سرعت در طول هفته هدف قرار می‌دهد، از بین ببرد. اسرائیل اعلام کرد که ۲۵ تن از سربازانش از زمان آغاز تهاجم زمینی کشته شده‌اند.
در تاریخ ۲۵ اکتبر نتانیاهو اعلام کرد که هدف اسرائیل 
«از بین بردن حماس از طریق از بین بردن قابلیت‌های نظامی و حکومتی و انجام هر کاری برای بازگرداندن گروگان‌هایمان» خواهد بود. کارشناسان به «الجزیره» گفته‌اند که هم حمله حماس و هم واکنش اسرائیل نشان‌دهنده انحراف از رویارویی‌های گذشته بین آنان از جنبه مقیاس عملیات و پیچیدگی آن است. حماس جنگ ترکیبی را به اجرا گذاشت.
«ماتئو برسان» استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه لومسا در ایتالیا می‌گوید: «آنچه از ۷ اکتبر به این‌سو شاهد آن بوده‌ایم نوع جدیدی از جنگ ترکیبی است. حماس توانست ۶۰۰۰ راکت به سمت اسرائیل پرتاب کند و این تعداد حمله‌ای بی‌سابقه در گذشته بوده است. سؤال این است که چگونه ممکن است حماس ۲۰ حمله در ۲۰ روستای مختلف انجام داده باشد. این بدان معناست که حماس برای انجام این کار آموزش و آمادگی واضحی داشته است».
گردان‌های قسام شاخه مسلح حماس اعلام کردند که راکت‌ها را به سمت راکتور هسته‌ای و تأسیسات تحقیقاتی اسرائیل در دیمونا جهت‌گیری کرده بودند. این اولین‌باری است که حماس چنین کاری را انجام می‌دهد. برسان می‌گوید: «پاسخ برای اسرائیل، ساده و آسان نیست زمان‌بر خواهد بود».
«دمتریس اندرو گرایمز» فرمانده نیرو‌های ویژه ایالات متحده می‌گوید: «حماس مدت زیادی برای این جنگ خود را آماده کرده بود و بسیاری از راکت‌ها را از قبل مستقر کرده است. بسیاری از راکت‌های حماس در زیرزمین دفن شده یا از طریق شبکه‌های تونل زیر غزه مستقر شده‌اند». او هدف اسرائیل برای نابودی حماس را «بسیار چالش‌برانگیز» توصیف کرد.
حماس اعلام کرده که چندین‌ تانک و خودروی زرهی اسرائیل را منهدم کرده است. حماس در تاکتیک‌های خود جسورانه عمل کرده است. برای مثال، گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کردند که از تونل‌هایی برای ساقط کردن جنگنده‌های اسرائیلی در گذرگاه بیت‌حانون بین اسرائیل و شمال غزه استفاده کردند. آنان در این‌باره اعلام کردند: «رزمندگان مقاومت با نفوذ به مرز و شلیک موشک‌های ضدزره به سمت خودرو‌های اسرائیلی تعدادی از نظامیان اشغالگر را به هلاکت رساندند». گرایمز می‌گوید: تلفات نظامی اسرائیل را با توجه به اینکه صرفا چند هفته از کارزار نظامی علیه حماس گذشته، «تلفات زیاد» قلمداد می‌کند.
جسارت و کارآمدی گردان‌های قسام، حسن نصرالله رهبر گروه حزب‌الله لبنان را بر آن داشت تا در سخنرانی تلویزیونی‌اش، اسرائیل را ضعیف معرفی کند. او در سخنرانی خود گفته بود: «پاسخ سریع آمریکا برای حمایت و پشتیبانی از اسرائیل نشان داد که اسرائیل از زمان عملیات طوفان الاقصی تا چه اندازه متحمل شکست شده است».
 
 
از لاف گزاف تا سانسور راهپیمایی اسرائیل‌سوز
از لاف گزاف تا سانسور راهپیمایی اسرائیل‌سوز | خبرنامه دانشجویان ایران
روزنامه اجاره‌ای اعتماد، صبح روز شنبه 13 آبان ادعا کرد نیروهای انقلابی قادر نیستند حتی چند صد نفر را در حمایت از فلسطین به خیابان بیاورند. اما پس از برگزاری کم‌نظیر و چند ده میلیونی راهپیمایی 13 آبان،
حتی یک تیتر و عکس هم به این حضور دشمن‌شکن اختصاص نداد.
اعتماد صبح روز شنبه، یادداشتی را به قلم عباس عبدی (متهم و محکوم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان) منتشر کرد که در آن ادعا شده بود نیروهای انقلابی در ایران یکی از بازماندگان مهم و قطعی جنگ غزه هستند! وی مدعی شده بود «بازندگان جنگ در ایران نه کسانی هستند که خود را اکثریت می‌پندارند، اما به جای یک تجمع چند میلیونی یا چند صد هزار نفری فقط یک سخنرانی بیهوده زیر صد نفری را در حد یک روستای کوچک در کلانشهر تهران برگزار می‌کنند(!)
ساعاتی پس از این عقده‌گشایی راهپیمایی عظیم و کم سابقه 13 آبان با محوریت شعارهای ضدآمریکا و ضدصهیونیستی در تهران و سراسر کشور برگزار شد که به اعتبار عظمت و اهمیت خبر، در برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز بازتاب داده شد. از جمله روزنامه آرمان ملی که گزارشی را با عنوان خروش میلیونی از خزر تا خلیج فارس در صفحه اول کار کرد.
اما در این میان و در حالی که رسانه‌های مهم غربی نیز این خروش ضدصهیونیستی و ضد آمریکایی را بازتاب داده بودند، روزنامه اعتماد نه تنها تیتر و تصویری از این حماسه بزرگ و دشمن‌شکن در صفحه اول خود کار نکرد، بلکه حتی چند خط خبر نیز در صفحات داخلی در این باره منتشر نکرد!
اکنون از آقای الیاس حضرتی به عنوان صاحب و متولی اصلی روزنامه باید پرسید که آیا او این روزنامه را مدیریت می‌کند یا به دیگرانی اجاره داده که فقط بلدند عقده‌گشایی کنند و با رفتار کاملاً ضد حرفه‌ای، آبروی این طیف از مدعیان اصلاح‌طلب را به حراج بگذارند؟ این پرسش از آن جهت مهم است که طیف مذکور به اعتبار شعار نه غزه نه لبنان در فتنه سبز و تخطئه مجاهدت‌های مدافعان حرم در عراق و سوریه، به عنوان مزدوران اسرائیل شناخته می‌شوند.
 
 
تشدید اعتراضات علیه بایدن و شمارش معکوس برای سقوط نتانیاهو
تشدید اعتراضات علیه بایدن و شمارش معکوس برای سقوط نتانیاهو
رسانه‌های غربی می‌گویند در حالی که روز‌های نخست‌وزیری نتانیاهو به شماره افتاده و حتی هم‌حزبی‌های او نیز مسئولیت اقداماتش را برعهده نمی‌گیرند، حمایت بی‌دریغ دولت بایدن از جنایات نتانیاهو، طوفانی از نارضایتی‌ها را برانگیخته است.
در این زمینه روزنامه گاردین در تحلیلی نوشت: بنیامین نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس حزب لیکود، شخصیتی تفرقه‌انگیز است. یک ماه پس از حملات حماس، هنوز تغییر چندانی در اوفاکیم، رخ نداده است. خانه‌های مورد اصابت راکت تعمیر نشده‌اند و خودروهایی که مورد شلیک قرار گرفته‌اند نیز هنوز در خیابان‌ها رها هستند. 
در خیابان‌ها- تمار، جایی که حدود 20 نفر کشته شدند، آرسم میلر، 25 ساله، تنها سازنده‌ای بود که بعدازظهر پنج‌شنبه مشغول به کار بود. او گفت: «کمک زیادی از سوی دولت صورت نگرفته است؛ ما تنها مانده‌ایم که همه کارها را خودمان انجام دهیم. همسرم با بلیط یکطرفه بچه را به رومانی، جایی که ما اهل آن هستیم، برد، اما من مجبور شدم برای کار بمانم. من همیشه به نتانیاهو یا بنت رأی دادم، اما نتانیاهو الان دیگر باید برود. پشت فرمان خواب‌شان برده بود.»
منتقدان می‌گویند که او به فکر خودش است و علی‌رغم سال‌ها رسوایی و محاکمه‌های فساد که می‌توانست به کار هر سیاستمدار دیگری پایان دهد، با امتناع از کناره‌گیری، آینده خود را بر دولت مقدم می‌دارد. با وجود شرایط ویژه فعلی، یک شعار سیاسی جدید همگان را گرد هم می‌آورد: نتانیاهو باید برود.
میزان محبوبیت نتانیاهو از زمان آغاز جنگ بسیار سقوط کرده و بدتر هم می‌شود. این کاهش محبوبیت حتی در میان رای‌دهندگان و حامیان اصلی لیکود هم اتفاق افتاده که عمدتاً به‌دلیل امتناع نتانیاهو از عذرخواهی به‌خاطر اشتباهات امنیتی و اطلاعاتی است.
نتایج نظرسنجی اندیشکده «دموکراسی اسرائیل»، نشان می‌دهد که تنها 7 درصد از شرکت‌کنندگان به نتانیاهو برای پیگیری جنگ اعتماد دارند. براساس تحقیقات مؤسسه «آزادی و مسئولیت» دانشگاه رایشمن، حمایت از نتانیاهو به 3.9 از 10 کاهش یافته است.
در این میان، اعضای حزب لیکود به‌صورت ناشناس مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند که در آن می‌گویند روزهای نتانیاهو در نخست‌وزیری به شماره افتاده است. کاخ سفید گزارشی مبنی بر اینکه جو بایدن در سفر ماه گذشته به همتای اسرائیلی‌اش حرف مشابهی گفته بود را تکذیب کرد. اگر خبر اصلی درست باشد، این به معنای صدور کیفرخواست از سوی نزدیک‌ترین متحد اسرائیل در مورد عدم شایستگی نتانیاهو است. در حالی‌ که به‌صورت گسترده در اسرائیل از جنگ علیه غزه حمایت می‌شود، اما مشخص نیست که مردم چه تعداد تلفات در غزه را تحمل خواهند کرد، چراکه 28 سرباز تاکنون در یک هفته حمله زمینی کشته شده‌اند. تعداد فزاینده تلفات احتمالاً بیشتر شبیه به تعداد تلفات در جنگ 1948 یا جنگ غافلگیرکننده یوم کیپور باشد تا درگیری‌هایی که در دو دهه گذشته علیه حماس انجام شده است.
در همین حال نشریه فارین‌پالیسی از طوفان نارضایتی‌ها در بدنه دیپلماتیک دولت بایدن به‌دلیل دادن چک سفید امضا به اسرائیل خبر داد.
به گزارش «انتخاب»، فارین‌پالیسی نوشت: هنگامی که بلینکن بین پایتخت‌های خاورمیانه رفت‌وآمد می‌کرد، در آمریکا طوفان فزاینده‌ای از نارضایتی در بدنه دیپلماتیک دولت در حال شکل‌گیری بود. بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی، از چک سفید امضای واشنگتن به اسرائیل برای عملیات گسترده نظامی در غزه که هزینه انسانی هنگفتی برای مردم محصور در این باریکه خواهد داشت، خشمگین، شوکه و مأیوس شده بودند. این خشم، در میان صفوف مقامات امنیت ملی ایالات متحده تبدیل به امواج مخالفت با رویکرد اولیه بایدن در جنگ شد و مقامات ارشد دولت را هم در خارج و هم در داخل، در حالت تدافعی قرار داد.
بنا به اظهارات بیش از دوازده مقام فعلی و سابق، اعتراضات فزاینده در وزارت خارجه، شورای امنیت ملی و سایر نهادها، با واکنش شدید جناح ترقی‌خواه حزب دموکرات و رأی‌دهندگان عرب آمریکایی علیه سیاست‌های بایدن، همزمان شده است. (حدود 59 درصد از عرب‌های آمریکایی در سال 2020 از بایدن حمایت کردند، اما براساس یک نظرسنجی جدید، حمایت از او در رقابت‌های انتخاباتی 2024 
به 17 درصد کاهش یافته است.) 
برخی از مقامات فعلی و سابق تاکید کردند که در واشنگتن، افزایش مخالفت‌های داخلی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای تداوم حضور بلینکن در مسند وزارت خارجه ایجاد کرده است.
 آرون دیوید میلر، پژوهشگر بنیاد کارنگی گفت: «در 25 سال کار در وزارت خارجه... هرگز چنین چیزی ندیده‌ام. گویی دولت در درون خود درگیر مناقشه شده است.»
افزایش مخالفت‌های داخلی از سوی سیاست‌گذاران در هر سطح در هفته‌های آینده می‌تواند موجب تغییر محاسبات دولت آمریکا به‌عنوان کشوری که همچنان می‌تواند رویکرد اسرائیل به جنگ را تعدیل کند، شود.

مدعیان اصلاحات یا حامیان آمریکا؟! 

وعده‌های نسیه مدعیان اصلاحات در زنگ حساب! | بلاغ نیوز

روز 13 آبان، روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران است که به دست دانشجویان و دانش‌آموزان رقم خورد. هر سال به جهت یادآوری به آمریکا و دیگر کشورهای مستکبر، و همچنین رژیم موقت صهیونیست، مردم به خیابان‌ها می‌آیند و با سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل انزجار خود را نسبت به رژیم موقت اسرائیل و سیاست‌های آمریکا نشان می‌دهند. 
اما روز سیزده آبان امسال با سال‌های گذشته اشتراکی داشت. روزنامه‌های مدعی اصلاحات در اقدامی مسبوق به سابقه از پوشش تظاهرات گسترده مردم که علیه رژیم غاصب اسرائیل و آمریکا و دیگر همپیمانانش برگزار شد، خودداری کردند. اگر نگاهی به صفحه یک روزنامه‌هایی همچون آرمان امروز، هم‌میهن، هفت صبح، دنیای اقتصاد، سازندگی و اعتماد بیندازیم، می‌بینیم که حتی اشاره‌ای هم به این تجمع اعتراضی مردم آن‌هم در زمانی که مردم فلسطین زیر بمباران هستند و مورد ظلم قرار می‌گیرند نشده است. یا روزنامه شرق که به یک تیتر در گوشه روزنامه خود بسنده کرد.
سکوتی که نسبت به این تجمع مردم، در حمایت از مردم فلسطین و اعتراض علیه آمریکا شد نشان از آن دارد که این طیف در زمانی که منافع آمریکا تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، کنار می‌کشند. در این سکوت حرف‌های ناگفته‌ای وجود دارد که از روز روشن به مراتب روشن‌تر است. پوشش ندادن اعتراض علیه کشوری که ایران را تحت تحریم‌های همه‌جانبه قرار داده است و به حمایت از اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین اقدام کرده است را غیر از اینکه بگوییم به حمایت از آمریکا و رسانه‌ای نکردن اعتراض برای حمایت از آن پرداخته است چه می‌توان نامید؟
 
 
تداوم ترس صهیونیست‌ها  از جبهه شمال

 ایهود باراک: نصرالله فرد باهوشی است ممکن است غافلگیر شویم

باراک: نصرالله فردی باهوش است/ ممکن است غافلگیر شویم - ایرنا

«ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، با ابراز نگرانی نسبت به سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان، وی را «فردی باهوش» خطاب و نسبت به احتمال غافلگیر شدن رژیم اشغالگر هشدار داد. به نظر می‌رسد که کابوس گشوده شدن جبهه شمال دست از سر صهیونیست‌ها برنمی‌دارد.
در واکنش به بیش از هفت دهه اشغالگری و نسل‌کُشی تدریجی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند و ضربه‌ای مهلک به این رژیم زدند. این رژیم که ناتوان از جلوگیری از این عملیات بود برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بست و شروع به بمباران این منطقه کرد تا انتقامش را از کودکان غزه بگیرد. حمایت غرب از رژیم صهیونیستی به بهانه دفاع از خود، عملاً چراغ سبز و مجوزی برای تل‌آویو در ادامه کشتار بی‌رحمانه کودکان و زنان فلسطینی است. اما تمام این حمایت‌ها یک نگرانی را مرتفع نکرده است، و آن گشوده شدن جبهه شمال و وارد شدن حزب‌الله به یک نبرد گسترده و کامل است. تبعات سخنرانی روز جمعه (12 آبان) نصرالله همچنان ادامه دارد. «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم آپارتاید اسرائیل، روز یکشنبه (14 آبان) در این باره گفت: «[سید حسن] نصرالله [دبیرکل حزب‌الله لبنان] فردی باهوش است و باید برای این احتمال آماده شویم که او ما را آرام کند زیرا قصد حمله‌ای غافلگیرانه را دارد.» وی همچنین اذعان کرد: «جنگ همزمان در جبهه‌های شمال با حزب‌الله و غزه به مصلحت اسرائیل نیست.» گفتنی است، این‌ اظهارات نیز نشان می‌دهد که وحشتِ گشوده شدنِ جبهه شمال همچنان اسرائیلی‌ها را مشغول خود کرده است. همچنین گفتنی است، سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز جمعه، اولین اظهار نظر وی از زمان شروع عملیات طوفان الاقصی بود. بسیاری از کارشناسان سخنرانی سید حسن نصرالله را پیش از انجام آن، تعیین‌کننده استراتژی آینده جنگ غزه اعلام کرده بودند. دبیرکل حزب‌الله لبنان، تداوم حملات علیه مقاومت فلسطین در غزه و حمله پیشدستانه به لبنان را خط قرمز مقاومت اعلام و احتمال ورود جدی‌تر به جنگ را رد نکرده بود. به هر حال حزب‌الله گرچه یک نبرد گسترده را آغاز نکرده است، اما عملیاتش در مرزها رژیم آپارتاید را مشغول خود کرده است، از این رو 
هر گونه موضع‌گیری دبیرکل این جنبش برای صهیونیست‌ها مهم است. بعضی از تحلیلگران شاید از روی ناآشنایی با نصرالله گفته بودند که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود اعلام ورود به یک جنگ فراگیر خواهد کرد! اما همان‌‎طور که کارشناسان زبده انتظار داشتند، نصرالله در آخرین بخش از سخنرانی خود به این پرسش که «آیا حزب‌الله وارد جنگ خواهد شد؟» پاسخ داد و گفت که حزب‌الله از یک روز بعد از آغاز عملیات حماس، یعنی از 8 اکتبر (16 مهر ماه) وارد جنگ شد و ضربه‌های سختی به ارتش صهیونیستی وارد آورد به طوری که این رژیم وادار شده است حدود 30 درصد از نیروهای خود را در جبهه شمالی متمرکز کند و تلفات زیادی را متحمل شود. این اقدام حزب‌الله به هدف کاهش فشار نظامی از جبهه جنوب بوده و مقاومت در لبنان در این مدت 57 شهید داده است. اما وارد شدن حزب‌الله در یک جنگ فراگیر بستگی به سیر تحولات در نوار غزه دارد. او ورود به یک جنگ فراگیر را نفی نکرد و حالت ابهام وحشت‌انگیز را همچنان حفظ کرد. این سخنان باراک در واقع در نتیجه همین ابهام است. پیشتر نیز «آویگدور لیبرمن» با انتقاد از رویکرد کابینه حاکم رژیم صهیونیستی در قبال حزب‌الله لبنان، گفته بود: «تا زمانی که نیروهای حزب‌الله در مرز حضور دارند هیچ کس به هیچ یک از شهرک‌ها در شمال (فلسطین اشغالی) بر نخواهد گشت.»
حمله حزب‌الله لبنان به مواضع اسرائیل
خبر دیگر اما از تحولات میدانی نبرد مرزی حزب‌الله با رژیم آپارتاید اسرائیل است. ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از فعال شدن آژیرهای هشدار در شمال اراضی اشغالی در نزدیکی مرز لبنان خبر داد. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای کوتاه بدون افشای جزئیات بیشتر از فعال شدن آژیرها در شمال اراضی اشغالی خبر داد. خبرنگار الجزیره در این باره گزارش داد، آژیرهای هشدار در کیبوتسِ مسکاف عام در مرزهای شمالی اراضی اشغالی به صدا درآمدند. حزب‌الله لبنان پیشتر نیز از هدف قرار دادن نیروهای صهیونیست در داخل خانه‌ای در روستای المطله در جنوب لبنان خبر داده بود. حزب‌الله لبنان شنبه شب فیلمی از لحظه هدف قرار گرفته شدن چندین پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب این کشور با سرزمین‌های اشغالی را منتشر کرد. گفتنی است که با افزایش وحشی‌گری رژیم صهیونسیتی و سنگین‌تر شدن آتش آنها روی روستاهای لبنان، حزب‌الله برای اولین بار از موشک‌های نابودگر برکان استفاده کرد و پایگاه دشمن در جل‌العلام را در هم کوبید.
حزب‌الله لبنان در بیانیه روز یکشنبه خود اعلام کرد که پادگان آویویم و پایگاه جل الدیر اسرائیل را با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار داده است. حزب‌الله همچنین از هدف قرار دادن پایگاه مسکاف عام با موشک‌های هدایت شونده و نیز انهدام بخشی از تأسیسات فنی آن خبر داد. حزب‌الله لبنان همچنین تأکید کرد که با موشک‌های هدایت شونده پایگاه آویویم و جل الدیر را در نزدیکی مرزهای جنوبی هدف قرار داده است. همچنین منابع لبنانی از سرنگونی پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی توسط حزب‌الله خبر دادند. شبکه خبری المیادین به منابع لبنانی اعلام کرد که مقاومت لبنان با موشک زمین به هوا پهپاد رژیم صهیونیستی را بر فراز محله‌های «زبدین» و «حاروف» در جنوب لبنان سرنگون کرد. یک پهپاد دیگر نیز بر فراز مناطق النبطیه و حاروف و مناطق دیگری در جنوب لبنان به پرواز درآمد اما بعد از سرنگونی پهپاد اول، به اراضی اشغالی عقب‌نشینی کرد. از طرف دیگر رسانه‌های لبنانی اعلام کردند که در حمله یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی به دو دستگاه آمبولانس در جنوب لبنان چهار تن زخمی شدند. خبرگزاری رسمی لبنان روز یکشنبه اعلام کرد که در حمله یک فروند پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی به دو دستگاه آمبولانس در جنوب لبنان چهار تن زخمی شدند. همچنین این خبرگزاری گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی دوباره شهرک‌های واقع در مرزهای جنوب لبنان را هدف قرار داد.
 
 نشریه آمریکایی هیل: تا این لحظه حماس و ایران برنده جنگ غزه هستند
نشریه کنگره آمریکا -هیل:‌ التزام آمریکا برای اجرای تعهدات خود به مجاهدین
هیل عنوان می‌دارد: بدترین چیز در مورد جنگ، خود جنگیدن نیست، بلکه از دست دادن است. به همین دلیل است که همه درخواست‌های خیرخواهانه از ایالات متحده برای پیگیری آتش‌بس فوری در جنگ بین اسرائیل و حماس به طرز خطرناکی نادرست است، و چرا دولت بایدن حق داشته است که آنها را رد کند. آتش‌بس در حال حاضر تنها منجر به جنگ بیشتر و کشتار بیشتر در آینده خواهد شد.
این پایگاه مطرح آمریکایی اذعان می‌دارد: تا این لحظه، حماس و ایران برنده این جنگ هستند و حماس حمله غافلگیرکننده‌ای را به اسرائیل انجام داد و 1300 اسرائیلی را به قتل رساند. 
هیل در ادعایی می‌افزاید: با این کار، آنها هدف صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را به عقب انداخته‌اند، هرگونه چشم‌انداز ظهور یک رهبری معتدل فلسطین را برای به چالش کشیدن آنها از بین برده‌اند، عادی ‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی را مسدود کرده اند، و بین ایالات متحده آمریکا و متحدان عرب آن شکاف ایجاد کرده‌اند.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: پایان دادن به جنگ اکنون تمام این دستاوردها را به همراه خواهد داشت. این یک پیروزی بزرگ به بدترین دشمنان آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) خواهد بود و فقط تضمین‌کننده این است که آنها چنین ترفندی را در آینده تکرار خواهند کرد، بارها و بارها تا زمانی که به همه اهداف خود دست یابند، ازجمله، در نهایت، نابودی اسرائیل و بیرون راندن آمریکا از منطقه.
این رسانه با اشاره به سخنان سابق باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به سعودی‌ها و با اتهام‌آفرینی و دروغ‌گویی مجدد عنوان می‌دارد: «اعراب باید یاد بگیرند خاورمیانه (غرب آسیا) را با ایران «سهیم» کنند.» مشکل این است که همان‌طور که سعودی‌ها می‌دانند، ایران علاقه‌ای به اشتراک‌گذاری ندارد. این کشور می‌خواهد مالک کل منطقه شود،  و تا آنجا که به تهران و دولت‌های عربی مربوط می‌شود، موفق است.»
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: به اطراف خاورمیانه (غرب آسیا) نگاه کنید. از سال 2009، زمانی که ایالات متحده شروع به جدایی از منطقه کرد، ایران و متحدانش در حال فعالیت هستند. همان‌طور که ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران می‌بالید، امروز ایران چهار پایتخت عربی را کنترل می‌کند: بیروت، دمشق، بغداد و صنعا. اگر متحد فلسطینی تهران بتواند با مصونیت از مجازات به اسرائیل حمله کند، قدرت بازدارندگی آن را تضعیف کند و هیچ عواقب معناداری را متحمل نشود - در حالی که توسط خیابان‌های عربی و بسیاری از چپ‌های غربی تسخیر شده است - این یک پیروزی خیره‌کننده دیگر برای ایران خواهد بود.
این پایگاه تحلیلی مدعی شد: به همین دلیل، وادار کردن اسرائیل به پذیرش آتش‌بس در حال حاضر تنها آینده‌ای خشن‌تر را تضمین می‌کند. این الگو بارها و بارها خود را در طول تاریخ ثابت کرده است. در سال 2008، ولادیمیر پوتین به گرجستان حمله کرد و جهان هیچ کاری نکرد. در سال 2014 او به اوکراین حمله کرد و کریمه را گرفت و جهان هیچ کاری نکرد. بنابراین در سال 2022 او دوباره به اوکراین حمله کرد و سعی کرد آن را به طور کامل فتح کند. 
هیل می‌افزاید: حماس و ایران فقط به این اهمیت می‌دهند، که یک کشور فلسطینی وجود دارد که تمام سرزمین‌ها از رود اردن تا مدیترانه را دربر می‌گیرد - سرزمینی بدون اسرائیل.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: در حال حاضر، همه به تشابهات بین جنگ اکتبر 1973 و جنگ اکتبر 2023 پی برده‌اند. اما دو درس دیگر باید آموخت.
اولاً، در سال 1973، ایالات متحده در اوایل جنگ در برابر درخواست‌های اعراب و روسیه برای آتش‌بس مقاومت کرد، دقیقاً به این دلیل که قبل از اینکه اسرائیل بتواند وضعیت نظامی را معکوس کند، دستاوردهای اعراب را محدود می‌کرد.
دوم، یک تفاوت اساسی بین سال‌های 1973 و 2023 وجود دارد: در سال‌های اول، اسرائیلی‌ها به اندازه کافی برای صلح با مصر احساس اعتماد نکردند تا زمانی که مطمئن شدند نه مصر و نه هیچ کشور عربی دیگر جرات حمله مجدد به آنها را نخواهد داشت، چیزی که برای 50 سال و یک روز صادق بود.
در مقابل، حماس وارد جنگ شد (با حمایت ایران) تا از صلح بین اعراب و اسرائیلی‌ها جلوگیری کند و نشان دهد که اسرائیل می‌تواند به نفع مهاجم مورد حمله قرار گیرد.