به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,222
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 23,880
بازدید ماه: 89,953
بازدید کل: 23,751,758
افراد آنلاین: 17
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
847 - خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار
  ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
 

اسلام‌هراسی به سبک واتس‌آپ

نمایش عیان اسلام‌هراسی در استیکرهای واتساپ / عکس - خبرآنلاین

به گزارش ایرنا و به نوشته گاردین، یکی از ویژگی‌های واتس‌آپ که در پاسخ به جست‌وجوی کاربران تصاویر مختلفی تولید می‌کند، زمانی که عباراتی مثل «فلسطینی»، «فلسطین» یا «پسربچه مسلمان فلسطینی» مورد جست‌و‌جو قرار می‌گیرد، تصویری از یک اسلحه یا پسری با تفنگ را نشان می‌دهد. در مقابل و برای مثال، وقتی برای کلماتی مثل «پسر اسرائیلی» جست‌وجو انجام می‌شود، کارتون‌هایی از کودکانی که فوتبال بازی می‌کنند و کتاب می‌خوانند، ارائه می‌شود. همچنین در پاسخ به درخواست کلمه «ارتش اسرائیل»، هوش مصنوعی نقاشی‌هایی از سربازان خندان و در حال دعا کردن ایجاد کرد که البته بدون اسلحه بودند.
واتس‌آپ متعلق به متا است و در ویژگی جدید خود به کاربران این امکان را می‌دهد که تولیدکننده تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی باشند. این ویژگی از کاربران می‌خواهد «ایده‌ها را با هوش مصنوعی به برچسب (استیکر) تبدیل کنند».
نکته قابل توجه اینجاست که ویژگی جدید واتس‌آپ وقتی کلماتی درخصوص «اسرائیل» یا حتی عبارت صریح «ارتش اسرائیل» را جست‌وجو می‌کند، محتوای نهائی بدون هیچ خشونتی منتشر و به تصاویری با اسلحه منجر نمی‌شود و تصاویر کارتونی افرادی را با ژست‌های مختلف در حالی که یونیفرم پوشیده و عمدتاً خندان و شاد هستند، به تصویر می‌کشد. این عملکرد متا که یکطرفه بوده و مصداق ترویج اسلام‌هراسی و نژادپرستی در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، از سوی کاربران زیادی مورد انتقاد قرار گرفته و البته در پاسخ، متا گفته که «هیچ‌وقت قصد ما سرکوب یک جامعه یا دیدگاه خاص نبوده و نیست». به گفته منتقدان عملکرد این ویژگی جدید واتس‌آپ، تصاویر هوش مصنوعی از کودکان فلسطینی که با اسلحه در واتس‌آپ به تصویر کشیده می‌شوند، مصداق بارزی از معیارهای نژادپرستانه و اسلام‌هراسی است که در این الگوریتم گنجانده شده است. متا بارها از سوی سازندگان، فعالان و روزنامه‌نگاران فلسطینی، به ویژه در زمان تشدید خشونت یا تجاوز به فلسطینی‌های ساکن غزه و کرانه باختری با انتقادهای زیادی مواجه شده است. مطالعات زیادی نشان داده که سیاست‌های محتوایی فیس بوک و اینستاگرام در جریان حملات اسرائیل به نوار غزه در ماه مه ۲۰۲۱، حقوق فلسطینی‌ها را نقض کرده و می‌کند. در این گزارش آمده است که اقدامات متا ممکن است «تأثیر نامطلوبی بر حقوق کاربران فلسطینی برای آزادی بیان، آزادی اجتماعات، مشارکت سیاسی و عدم تبعیض داشته باشد و در نتیجه بر توانایی فلسطینیان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تاثیر داشته است».

حمله پلیس آلمان به مراکز اسلامی به اتهام ترویج مفاهیم انقلابی جمهوری اسلامی ایران

اقدام عجیب آلمان علیه مسلمانان/ حمله پلیس مراکز اسلامی

دولت آلمان اعلام کرده پلیس این کشور ۵۴ نقطه در سراسر این کشور را در راستای تحقیقات درباره یک سازمان اسلامی در ‌هامبورگ مورد تفتیش قرار داده است. وزارت کشور آلمان مدعی شده «مرکز اسلامی‌هامبورگ» یا IZH از مدت‌ها پیش تحت رصد آژانس اطلاعات داخلی این کشور قرار داشته است. این وزارتخانه مدعی شده فعالیت‌های مرکز اسلامی ‌هامبورگ در راستای ترویج «مفاهیم انقلابی» جمهوری اسلامی ایران است که نقض قانون اساسی آلمان محسوب می‌شود. مسئولان آلمانی علاوه ‌بر این مدعی شده‌اند که این مرکز از فعالیت‌های گروه حزب‌الله لبنان که در روزهای گذشته درگیر تبادل آتش با رژیم اسرائیل بوده حمایت کرده است. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره این خبر نوشته مرکز اسلامی‌ هامبورگ یک مسجد را در این شهر آلمانی اداره می‌کند.  وزارت کشور آلمان گفته دستگاه اطلاعاتی آلمان معتقد است که از کنترل و نفوذ قابل توجه روی برخی از دیگر مساجد و گروه‌های فعال در آلمان برخوردار است. این وزارتخانه گفته مساجد و مراکز مذکور اغلب «دیدگاه‌هایی که آشکارا یهودستیزانه و ضداسرائیلی هستند» را ترویج می‌کنند. مسئولان آلمانی گفته‌اند در حال تحقیق درباره این هستند که آیا می‌توان فعالیت‌های IZH را ممنوع اعلام کرد یا خیر. مسئولان آلمانی علاوه‌بر این گفته‌اند کالاهای به دست آمده از مراکز اسلامی در جریان جست‌وجوها نیز مورد ارزیابی و تحقیق قرار خواهند گرفت. 
واشنگتن پست نوشته حملات روز چهارشنبه در ‌هامبورگ و ۶ شهر دیگر آلمان انجام شده‌اند. این تحقیقات، علاوه‌بر IZH، پنج گروه دیگر که به نظر می‌رسد زیرنظر همین مرکز فعالیت می‌کنند را نیز نشانه گرفته است. وزیر کشور آلمان در یک کنفرانس خبری در برلین گفت: «اقدامات ما نشان می‌دهد که ما فعالیت‌های اسلام‌گرایانه را تحت رصد خودمان داریم. می‌خواهم به صراحت بگویم که ما داریم علیه افراط‌گرایی اسلامی اقدام می‌کنیم و هدف ما اقدام علیه یک مذهب نیست.» وی در ادامه اضافه کرد: «اما این مسئله نیز به همان اندازه واضح است که ما هیچ پروپاگاندای اسلام‌گرایانه‌ای که یهودستیزانه و ضداسرائیل باشد را در این‌جا تحمل نخواهیم کرد.» دفتر دادستان کل آلمان هم روز پنجشنبه در بیانیه‌ای جداگانه گفت که ۲۰ نقطه در منطقه ‌هانوفر جهت تحقیق درخصوص پنج عضو گروه حزب‌الله مورد جست‌وجو قرار گرفته‌اند. 
به گزارش فارس، آلمان بعد از فرانسه میزبان بیشترین جمعیت مسلمانان ساکن در اروپا است، اما گزارش‌های متعدد حاکی است که اسلام‌هراسی در این کشور به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.



 

 

سرگیجه رویترز: فرمان جنگ را ایران صادر کرد؛ اما بی‌خبر بود (!)

رویترز - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ضد و نقیض‌گویی آشکار خبرگزاری انگلیسی درباره حمایت ایران از جنگ مقاومت در غزه و سپس تلاش برای انکار آن، وضعیتی از درماندگی در اتاق عملیات روانی غرب را نشان می‌دهد.
خبرگزاری رویترز که حتی در محافل رسانه‌ای غرب هم به انتشار اخبار فیک به نیابت از سرویس‌های اطلاعاتی معروف است، روز چهارشنبه گذشته، مدعی شد: «دلخوری رهبر ایران از حماس» شده و نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیرش با اسماعیل هنیه در تهران به او گفته است شما به ما خبر ندادید می‌خواهید دست به حمله در هفت اکتبر بزنید. ما برای شما وارد جنگ نمی‌شویم و به افراد خودتان بگویید مرتبا از ایران و حزب‌الله نخواهند که وارد جنگ شویم. (آیت‌الله) خامنه‌ای با گلایه از هنیه به خاطر بی‌خبر نگه‌داشتن تهران گفته که ایران در جنگ حماس با اسرائيل مداخله نمی‌کند. مقام‌های ارشد ایرانی و حماس که نخواستند نامشان فاش شود، همچنین به رویترز گفتند که خامنه‌ای در این دیدار تاکید کرده که جمهوری اسلامی به حمایت سیاسی و اخلاقی خود از حماس ادامه می‌دهد اما مستقیما در این درگیری مداخله نخواهد کرد. رهبر ایران از هنیه خواسته است صداهایی را که به طور علنی خواستار دخالت ایران و یا حزب‌الله لبنان در جنگ علیه اسرائیل می‌شوند، ساکت کند.».
عملیات روانی ناشیانه و گل درشت رویترز در حالی است که همین خبرگزاری انگلیسی، 17 مهر به نقل از مقامات مطلع (اما ناشناس!) در ایران، مدعی شده بود: عملیات ۷ اکتبر حماس با چراغ سبز آیت‌الله خامنه‌ای اجرا شد و فرمان حمله ۷ اکتبر را ایران صادر کرد(!)
اکنون در حالی که 42 روز از جنگ گذشته، و رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا بدون هیچ دستاوردی شکست‌های بزرگی را متحمل شده‌اند، رسانه‌های وابسته به سرویس‌های جاسوسی غرب می‌کوشند خلا شکست‌های فاحش میدانی را با دروغ‌پراکنی پر کنند. با این حال، مرور نمونه‌هایی از واکنش‌های محافل غربی، میزان سر درگمی و پریشان گویی آنها را بازتاب می‌دهد:
وزیر جنگ اسرائیل: ایران آشکارا جنگ با ما را آغاز کرده است.
- دنیس راس، دستیار دولت اوباما در امور ایران: حماس که می‌خواهد از ایجاد صلح فراگیر در منطقه جلوگیری کند. با ایران، یک حمله غافلگیرانه را برنامه‌ریزی کرد و نزدیک به 200 اسرائیلی را کشت.
- منوشه امیر سردبیر رادیو اسرائیل: ایران نیروهای مقاومت را در عمق خاورمیانه به گونه‌ای چیده که بتواند اسرائیل را به محاصره خودش دربیاورد. اسرائیل نمی‌تواند در جبهه‌های مختلف بجنگد؛ جنگ مزمن و دراز مدت بزرگ‌ترین خطر برای اسرائیل است.
- نیوزویک: جنگ غزه نشان می‌دهد که ایران در همه جا حضور دارد.
- جو بایدن در بازگشت از اسرائیل: ایران از جنگ حماس حمایت می‌کند.
- شبکه سی‌ان‌ان: به گفته چندین مقام آمریکایی، ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در حال برنامه‌ریزی برای تشدید حملات علیه نیروهای آمریکایی در غرب‌آسیا هستند. این گروه‌ها قبلاً حملات متعددی را با هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند. اما ایالات متحده اکنون اطلاعات خاصی در اختیار دارد که نشان می‌دهد فعالیت همان گروه‌ها می‌توانند با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس تشدید شود. یک مقام آمریکایی در منطقه گفت چراغ‌های قرمز در همه جا چشمک می‌زنند.
- متیو دالی خبرنگار روزنامه فرانسوی اکسپرس: شبه نظامیان تحت حمایت ایران، مسئولیت حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق را بر عهده گرفتند. شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه حضور چشمگیری دارند، جایی که نیروهای آمریکایی به طور نسبتاً منظم زیر آتش قرار می‌گیرند. مقاومت اسلامی در عراق پس از اعلام جنگ اسرائیل علیه حماس، حملات خود را آغاز کردند. این حملات با شدت بیشتری در عراق و سوریه ادامه دارد.
- وزیر انرژی اسرائیل دربازدید از شهرک شلومی، نزدیک مرز لبنان: ما در جنگ جهانی سوم علیه ایران و اسلام رادیکال هستیم.
- برخی رسانه‌های غربی با اشاره به تصویر دیدار سران حماس و جهاد با دبیرکل حزب‌الله در اتاقی که تصاویر امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای در کادر تصویر قرار داشت، به کنایه نوشتند: این تصویر ثابت می‌کند که ایران هیچ دخالتی در جنگ ندارد!
- اندرو بوستامانته، مامور ویژه پیشین سازمان سیا: ایرانی‌ها درحال کشاندن اسرائیل به نسخه اسرائیلی باتلاق جنگ ویتنام هستند. نتانیاهو باید بفهمد که دارد از ایران بازی می‌خورد.
- نتانیاهو: نمی‌توانم بگویم ایران در برنامه‌ریزی حمله هفتم اکتبر دست داشته است. (اما) مصلحت بعضی‌ها در توقف عادی‌سازی روابط ما با کشورهای عربی و بازگرداندن ما به عصر حجر است.
- کامالا هریس، معاون بایدن در مصاحبه‌ با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه ام‌بی‌سی، و در پاسخ به سؤال مجری برنامه که باتوجه به جنگ اسرائیل و حماس از او پرسید «برای جمهوری اسلامی چه پیامی دارید» گفت: «نکن». مجری مجددا پرسید: «همین؟ مثل رئیس‌جمهور بایدن فقط می‌گویید نکن؟» و هریس پاسخ داد: «دقیقا، یک کلمه. خیلی سرراست».
- خبرگزاری رویترز/ 11 آبان: اوضاع خاورمیانه به حد انفجار رسیده و طرف‌های درگیر در حال تشکیل صفوف درگیری هستند. ایران تعداد زیادی گروه و کشور را به سمت جنگ با اسرائیل گسیل کرده است.
- گزارش شورای روابط خارجی آمریکا: ایران در طول چهار دهه، تعداد فزاینده‌ای از نیروهای رزمی متحد را در سراسر خاورمیانه تشکیل داده و از آن حمایت کرده است. نیروی قدس، بخشی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان نقطه تماس اصلی با این گروه‌های شیعه و سنی عمل می‌کند و آموزش، تسلیحات و بودجه برای پیشبرد اهداف منطقه‌ای ایران در اختیار آنها قرار می‌دهد. در قلب این شبکه، حزب‌الله لبنان قرار دارد.
- جو بایدن در نامه‌ای خطاب به کنگره، قانونگذاران آمریکایی را از اقدامات انجام شده برای مبارزه با ایران و گروه‌های وابسته به ایران مطلع کرد.
- شبکه ‎رژیم صهیونیستی به نقل از پایگاه صهیونیستی «اینتلی تایمز»: نیروهای ویژه واحد فناوری و جنگ الکترونیک سپاه قدس به منظور کمک به ‎حزب‌الله در جنگ با اسرائیل وارد ‎لبنان شده‌اند.
- وزارت خارجه آمریکا: نشانه‌ای وجود ندارد که ایران یا نیروهای نیابتی آن قصد گسترش و سرعت بخشیدن به جنگ در خاورمیانه را داشته باشند.
- دونالد ترامپ: ایرانی‌ها جنگ در غزه را رهبری می‌کنند؛ تنها احمق‌ها می‌گویند که این درست نیست. ایرانی‌ها خیلی زیرک و باهوش هستند. این بحران پیچیده، برای نتانیاهو دشوار است. اسرائیل جنگ رسانه‌ای را باخته‌ است.
- داگلاس مک گرگور مشاور سابق پنتاگون: اظهارات لیندسی گراهام در مورد حمله به ایران مسخره و مزخرف است. آمریکا برای یک جنگ منطقه‌ای آماده نیست. بزرگ‌ترین مشکل ما این است که دشمن خود را درک نکرده‌ایم. ایرانیان برخی از بهترین متخصصین موشکی جهان را دارند. زرادخانه موشکی ایران می‌تواند اسرائیل را ویران کند.

لیبراسیون و رویترز: آمریکا مراقب است به درگیری با ایران سُر نخورد

این جنگجویان فرانسه زبان و متحد کردها از سوریه بازگشته اند [پییر آلونزو،  لیبراسیون (فرانسه)، 11 اکتبر 2019] (اداره کل رسانه های خارجی، مترجم: سیده  هاجر محسنیان) | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی تحلیلی تاکید کرد: آمریکا مراقب است به سمت جنگ با ایران سُر نخورد.
لیبراسیون دربارۀ حملات مداوم موشکی و پهپادی گروه‌های مقاومت منطقه به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق نوشت: این حملات، عملیات تلافی‌جویانۀ تهران در پاسخ به حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ جاری غزه است. به‌رغم احتیاط‌های مداوم واشنگتن، حملات موشکی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در منطقه، خطر برافروخته شدن آتش جنگ در کل منطقه به ویژه در شرایط حاضر را در بر دارد.
از هفتم اکتبر گذشته و حملۀ غافلگیرانۀ حماس به اسرائیل، دست کم ٥٦ حملۀ پهپادی و موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه انجام گرفته که در نتیجۀ آنها حدود ٦٠ سرباز آمریکایی زخمی شده‌اند. عاملان این حملات همگی در گروه جدیدالتاسیسی به نام سازمان «مقاومت اسلامی در عراق» ساماندهی شده‌اند. گروه‌هایی از این دست که از تهران فرمان می‌برند تاکنون مسئولیت ٧٣ حمله به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را برعهده گرفته‌اند. در پس گروه «مقاومت اسلامی در عراق» گروه‌های وابسته به حکومت اسلامی ایران نهفته‌اند که همگی از دستورات راهبردی تهران تبعیت می‌کنند و همگی نابودی نفوذ غرب در خاورمیانه را در دستور کار دارند. حملات این گروه‌ها از ایران هماهنگ می‌شود، هر چند این گروه‌ها استقلال عمل خود را حفظ می‌کنند.
جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند علناً مسئولیت این حملات خصمانه را برعهده بگیرد، به همین خاطر، گروه های نامرئی نظیر سازمان «مقاومت اسلامی در عراق» تشکیل می‌شود تا مسئولیت حملات صورت گرفته را برعهده بگیرند. هدف همگی این گروه‌ها کشتن سربازان آمریکایی است تا فشار افکار عمومی برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از خاورمیانه را در پی داشته باشد. خود وزارت دفاع آمریکا نیز در واکنش‌اش خویشتنداری از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر تاکنون به ٥٦ حملۀ پهپادی و موشکی رسماً سه بار پاسخ داده است.
برای آمریکا، پاسخگویی به حملات ایران به یک معادله بسیار پیچیده تبدیل شده است: زیرا نه می‌تواند مواضع خود را در منطقه رها کند، آن‌هم در زمانی که متحدش، اسرائیل، درگیر جنگ است و با خطر رویارویی نظامی در چند جبهه رو‌به‌رو است؛ و نه با قدرت آتش سنگین پاسخ ایران را بدهد، زیرا، این امر  آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور می‌کند و خروج اضطراری آمریکا از منطقه را در پی خواهد داشت. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، آرتور کنه، آمریکا نمی‌تواند با یک کابل جدید در عراق و سوریه مواجه شود. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که در آن کسی اعلام جنگ نمی‌کند، بلکه تدریجاً به سمت جنگ سُر می‌خورد.
در همین حال، خبرگزاری رویترز در تحلیلی نوشت: جنگ در خاورمیانه و انتخابات آمریکا، دست بایدن را در قبال پیشرفت برنامۀ اتمی ایران بسته‌اند.
رویترز می‌نویسد: آمریکا و متحدانش از این پس از دامنۀ عمل بسیار محدودی برای متوقف کردن برنامۀ اتمی ایران برخوردارند. به استناد به یک گزارش محرمانۀ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران از این پس از حجم کافی اورانیوم غنی شده (با غلظت شصت درصد) برخوردار است.
یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفته است که نوعی بی‌تحرّکی و انفعال به ویژه در دولت آمریکا در قبال برنامۀ اتمی ایران وجود دارد، زیرا رهبران آمریکا نمی‌خواهند در وضعیت کنونی منطقه، نفت روی آتش بریزند.
به نوشتۀ رویترز، مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا برای دستیابی به تفاهم برای کاستن از دامنۀ فعالیت‌های هسته‌ای ایران مستلزم عقب‌نشینی‌هایی از سوی واشنگتن نظیر تعدیل تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت تهران است. چنین سازشی از سوی آمریکا غیرممکن است به ویژه پس از حملۀ هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و واکنش نظامی اسرائیل علیه حماس در نوار غزه.
به موازات جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، شبه نظامیان همسو با حکومت ایران دهها حملۀ موشکی و پهپادی به مواضع ارتش آمریکا در عراق و سوریه انجام داده‌اند. از این گذشته، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است نوامبر سال آینده برگزار شود دست جو بایدن، را بسته است به ویژه این که حریف اصلی او در انتخابات آتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه است، که قادر است از کوچک‌ترین تفاهم میان بایدن و حکومت ایران به عنوان نقطه ضعف حریف انتخاباتی خود استفاده کند.
آمریکا و سه متحد اروپایی آن - فرانسه، بریتانیا و آلمان - خواهند کوشید در اجلاس آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجدداً
بر پروندۀ ایران متمرکز شوند، اما، بعید است که آنان برای پیشگیری از تشدید و توسعۀ دامنۀ جنگ در خاورمیانه این‌بار بکوشند قطعنامۀ تازه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند.
رویتزر سپس به نقل از دو دیپلمات اروپایی افزود در ماه‌های پیش رو
به جز حمایت از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای تقویت نظارت بر برنامۀ اتمی ایران، اقدام دیگری میّسر نخواهد بود. در این میان، ایران به غنی‌سازی اورانیوم همچنان ادامه خواهد داد.

اسرائیل در میانه جنگ غزه با عملیات سایبری گسترده مواجه است

اسرائیل در میانه جنگ غزه با عملیات سایبری گسترده مواجه است - مشرق نیوز
یک مدیر ارشد آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: اسرائیل با فشار سایبری عظیمی از سوی ایران مواجه است.
راب جویس، رئیس اداره امنیت سایبری آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: اسرائیل علاوه‌بر جنگ با گروه حماس، حملات سایبری و کارزارهای رسانه‌ای مختلفی را از سوی جمهوری اسلامی و گروه‌های متخاصم دیگر تجربه می‌کند.
به گفته او بخشی از حمله‌های صورت‌گرفته به شیوه «وایپر» و بخشی دیگر نیز شامل حملات باج‌افزاری می‌شوند.
به گفته این مقام ارشد آژانس امنیت ملی آمریکا، اسرائیل در حال حاضر در زمینه سایبری نگران سه گروه تهدید مختلف و در رأس آن جمهوری اسلامی است.
به‌دلیل رابطه نزدیک جمهوری اسلامی با گروه حماس، مقامات امنیت ملی آمریکا درباره حضور ایران در این درگیری به‌واسطه توان سایبری‌اش و افزایش تنش‌های جاری هشدار داده‌اند.
وب‌سایت صهیونیستی «اینترنشال» ضمن انتشار خبر فوق نوشت: اخیرا کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی تاکید کرده بود در صورت گسترش درگیری‌های فعلی در غزه ممکن است هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های حیاتی توسط ایران و دیگر گروه‌های سایبری افزایش پیدا کند.
راب جویس، تهدید دوم علیه اسرائیل را گروه‌های «هکتویست» دانست و گفت: این‌گونه گروه‌های هکری اغلب مستقل و با اهداف سیاسی و اجتماعی هستند. در نبرد فعلی اسرائیل، تشخیص وابستگی و یا عدم وابستگی هکتویست‌ها به حکومت‌های متخاصم امری دشوار است. تهدید آخر به گروهای باج‌افزاری مربوط می‌شود که درگیری‌های فعلی را بازه مناسبی برای اقدام در نظر گرفته‌اند.
راب جویس یادآور شد در حال حاضر بیشترین فعالیت مخرب علیه اسرائیل، از سوی ایران و هکتویست‌ها صورت می‌گیرد. اما از اظهارنظر درباره نقش احتمالی روسیه در مناقشه سایبری فعلی، خودداری کرد.
وی گفت: انتشار اطلاعات نادرست احتمالا بیشترین تاثیر را بر درگیری‌های فعلی گذاشته است.

پولیتیکو: دکترین خاورمیانه بایدن در حال فروپاشی است وی نتوانست ایران را مهار کند
پولیتیکو: استبداد مذهبی نمی‌تواند خودش را رفرم کند
پایگاه خبری تحلیلی پولیتیکو در یادداشتی از گِرِگ کارلستروم، خبرنگار اکونومیست در خاورمیانه و نویسنده کتاب «تا چه مدت اسرائیل زنده خواهد ماند؟» در روز 14 نوامبر 2023 به نقد سیاست‌های بایدن و آمریکا در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) می‌پردازد و عنوان می‌دارد: این روزها با هر یک از مقامات صهیونیست صحبت کنید، احتمال زیادی وجود دارد که آنها به مفهوم کانسپتزیا (‌اصطلاح «کانسپتزیا» به یک پیش فرضیه فراگیر اشاره دارد که تفسیر ما از واقعیت را تعیین می‌کند.) اشاره کنند. این اصطلاح به کمیسیون تحقیق پس از جنگ غافلگیرکننده یوم کیپور در سال 1973 بازمی‌گردد، راهی برای توصیف نه‌تنها شکست‌های عملیاتی اطلاعات، بلکه شکست‌های مفهومی. اکنون نیز مانند آن زمان، سرویس‌های امنیتی اسرائیل سیاستی را بر اساس یک فرض ناقص ساخته بودند: این بار، حماس بر حفظ سیطره خود بر غزه تمرکز کرده بود و علاقه خود را به رویارویی گسترده با اسرائیل از دست داده بود. این مفهوم منطقی بود- تا زمانی که حماس با (عملیات طوفان‌الاقصی ) و کشتن بیش از 1400 اسرائیلی در 7 اکتبر ثابت کرد که به شدت اشتباه است.

پولیتیکو می‌افزاید: در حال حاضر همه در واشنگتن به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، که در سخنرانی در 29 سپتامبر گفت که «منطقه خاورمیانه امروز ساکت‌تر از دو دهه گذشته است.» طعنه می‌زنند. اما حتی اگر حماس حمله خود را انجام نمی‌داد، باید چشمان خود را بالامی‌بردند (بیشتر مراقب بودند).
این پایگاه خبری آمریکایی مدعی است: خارج از شورای همکاری خلیج‌فارس، باشگاهی از پادشاهی‌های نفتی پایدار، این منطقه کمانی از کشورهای شکست خورده یا در حال شکست است. چهار کشور درگیر جنگ داخلی هستند. مصر، پرجمعیت‌ترین کشور عربی، در آستانه نکول(عدم توان بازپرداخت بدهی‌ها) قرار دارد، در حالی که لبنان یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی در تاریخ خودرا تحمل می‌کند. فهرست مصیبت‌ها ادامه دارد و خاورمیانه(غرب آسیا) تنها در صورتی ساکت به نظر می‌رسد که کسی آن را نادیده بگیرد. اما این دقیقاً همان کاری است که دولت بایدن تلاش کرده است.
پولیتیکو همچنین عنوان می‌دارد: مقامات آمریکایی برای بیان «دکترین بایدن» در منطقه تلاش کرده‌اند، اما سالیوان در سخنرانی ماه سپتامبر خود بسیار نزدیک شد: «ما می‌خواهیم (تنش) منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را کاهش دهیم، تنش‌زدایی کنیم و در نهایت یکپارچه کنیم.»
این پایگاه مدعی است: برای انجام این کار، دولت بر سه رشته سیاست تکیه کرد: ترویج عادی‌سازی اعراب و اسرائیل، پیگیری دیپلماسی با ایران و تلاش برای ادغام اقتصادی. این رشته‌ها به منظور تقویت یکدیگر بودند. آنها تنش‌های سال‌های ترامپ را کاهش می‌دهند، اتحاد امنیتی جدیدی در منطقه ‌ایجاد می‌کنند و همه را در یک دایره با فضیلت از ثبات و رشد حبس می‌کنند.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: همه چیز دیگر چشم‌پوشی شد. درگیری اسرائیل و فلسطین نادیده گرفته شد. پست‌های کلیدی دیپلماتیک خالی ماندند: دولت تا ماه مارس امسال به خود زحمت تعیین سفیر در مصر را نداد. سال گذشته از یک دیپلمات آمریکایی خواستم تا سیاست کشورش در سوریه را شرح دهد. ‌شانه بالا انداخت و خندید. او گفت که وظیفه او این بود که خاورمیانه (غرب آسیا) را دور از میز بایدن نگه دارد و سخنانی را تکرار می‌کند که من از سال 2021 بارها از مقامات آمریکایی شنیده ام.
پولیتیکو خاطرنشان می‌کند: این مفهوم معیوبی در آمریکا بود. این کشور فکر می‌کرد که گسترش پیمان ابراهیم و دستیابی به آتش‌بس با ایران به آن اجازه می‌دهد تا از (مسائل) خاورمیانه (غرب آسیا) جدا شود.
در ادامه این رسانه مدعی است: اما درگیری که آمریکا سعی کرد نادیده بگیرد، اکنون خاورمیانه (غرب آسیا) را به آستانه جنگی گسترده‌تر سوق داده است که توسط ایران و نیروهای نیابتی آن دامن زده شده است. ائتلاف امنیتی جدید اعراب و اسرائیل در هیچ کجا یافت نمی‌شود: اکثر کشورهای عربی برای ایفای نقش در این بحران ضعیف‌تر از آن هستند و آمریکا را مجبور می‌کند تا نیروها را به منطقه‌ای که می‌خواست ترک کند، بازگرداند.
پولیتیکو می‌افزاید: تمرکز اصلی سیاست بایدن عادی‌سازی اعراب و اسرائیل بوده است، ایده‌ای که او از دولت دونالد ترامپ به ارث برده و مشتاقانه از آن استقبال کرده است. تیم او ساعت‌های زیادی را صرف صحبت با مقامات سعودی و اسرائیلی درباره توافق سه‌جانبه کرده است که به موجب آن سعودی‌ها اسرائیل را به رسمیت می‌شناسند و به توافقنامه ابراهیم می‌پیوندند.
برخی از تقویت‌کنندگان تلاش کردند تا استدلال کنند که این توافقنامه می‌تواند با دادن اهرم‌های بیشتر به کشورهای عربی بر تصمیم‌گیری اسرائیل به فلسطینیان کمک کند. این یک تفکر رویایی بود. استدلال قابل قبول‌تر برای این معامله این بود که عادی‌سازی به ایجاد ساختار امنیتی جدید در منطقه کمک می‌کند.
این رسانه مدعی است: اولین دو کشوری که اسرائیل را در سال 2020 به رسمیت شناختند، امارات متحده عربی و بحرین، در مخالفت اسرائیل با ایران مشترک بودند. عربستان سعودی هم همین‌طور. امید آمریکا این بود که این احساس تهدید متقابل یک اتحاد نظامی و امنیتی را تقویت کند. برای مثال، اگر کشورهای عربی و اسرائیل می‌توانستند دفاع موشکی خود را یکپارچه کنند، می‌توانستند بدون اتکا به کمک آمریکا از منطقه در برابر ایران و نیروهای نیابتی آن محافظت کنند. شاید روزی آنها بتوانند فراتر رفته و «ناتوی عربی» را تشکیل دهند.
در ادامه عنوان شده است: این همیشه یک خیال بود. هفته‌ها پس از به رسمیت شناختن اسرائیل توسط امارات، انور قرقاش، مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور امارات، گفت که هدف از ایجاد ائتلاف علیه «این کشور یا آن حزب» نیست، که اشاره‌ای نه چندان پنهان به ایران است. یکی از دیپلمات‌های خلیج‌فارس سال گذشته به من گفت: «توافق‌نامه آبراهام برای پیشبرد منافع ما بود و جنگ با ایران یکی از آنها نیست».
پولیتیکو اذعان دارد: مطمئناً، طی چند هفته گذشته، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل که با فهرست فزاینده‌ای از نیابت‌های ایران مبارزه می‌کند، در صفوف خود قرار نگرفته‌اند. آنها نگران هستند که جنگ غزه به درگیری‌های منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شود. سعودی‌ها حملاتی را که در سال 2019 به میادین نفتی آنها صورت گرفت، به خاطر دارند که نیمی از تولید آنها را به طور موقت از بین برد. امارات متحده عربی پس از حمله پهپادی به ابوظبی در سال گذشته که منجر به کشته شدن سه کارگر مهاجر شد و وجهه کشور را به عنوان واحه ثبات مخدوش کرد، همچنان ناامید است. هر دو توسط گروه‌های مورد حمایت ایران انجام شد.
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: از 7 اکتبر، آمریکا دو گروه ناو هواپیمابر را به شرق دریای مدیترانه هجوم آورده، باتری‌های دفاع موشکی را در سراسر خاورمیانه مستقر کرده و هواپیماهایی از نیروها را اعزام کرده است. در همین حال، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سعی کرده‌اند بی‌طرف بمانند. سعودی‌ها نشان داده‌اند که همچنان به تنش‌زدایی که در ماه مارس با ایران انجام دادند، متعهد هستند. رهبران امارات به طور علنی با اسرائیل همدردی کرده‌اند و درخصوصی از ایده سرنگونی حماس مشتاق هستند. اما آنها نیز به دنبال اجتناب از جانبداری در هر درگیری منطقه‌ای بوده‌اند. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که مجبور به انتخاب بین تمایل آمریکا برای یک اتحاد امنیتی منطقه‌ای و منافع شخصی فوری خود شدند، دومی را انتخاب کردند.
پولیتیکو در ادامه با اشاره به توافق اخیر ایران و آمریکا عنوان می‌دارد: با وجود اعتراضات جمهوری خواهان، هیچ ارتباطی بین معامله زندانیان و حمله حماس وجود ندارد. مقامات ارشد نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در مصاحبه‌های چند هفته گذشته تاکید کردند که ایران و نیروهای نیابتی آن از اقدامات حماس شگفت زده شده‌اند. هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که نشان دهد ایران حمله به اسرائیل را تایید یا مجوز داده است.
بایدن در نهایت نتوانست برنامه هسته‌ای و گروه‌های نیابتی ایران را محدود کند.
در ادامه عنوان شده است: با این حال، ایران میلیاردها دلار برای ایجاد شبکه نیابتی‌هایی که به اسرائیل حمله کرده و منطقه وسیع‌تر را تهدید می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده است. منطق برجام این بود که برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی بزرگ‌تر از آن گروه‌های نیابتی است – که انتخاب محدود کردن اولی در حالی که دومی را نادیده می‌گیرد، یک معامله قابل دفاع بود. بایدن در نهایت به سیاستی دست یافت که نمی‌توانست هیچ یک از آنها را محدود کند.
سال 2023 مرگبارترین سال ثبت‌شده برای فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی بود
پولیتیکو خاطر نشان کرد: به همان اندازه که بایدن بر آن تاکید کرد، چیزی که نادیده گرفت، گویا است. مناقشه اسرائیل و فلسطین همچنان یک مشکل داغ است: تقریباً هیچ موضوع دیگری نمی‌توانست کل منطقه را به آستانه جنگ برساند. حتی قبل از حمله حماس، سال 2023 مرگبارترین سال ثبت شده برای فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی بود، جایی که تشکیلات خودگردان فلسطین، نهاد خودگردان محدودی که 30 سال پیش توسط توافقنامه اسلو تأسیس شد، به تدریج قدرت خود را از دست می‌دهد. پولیتیکو می‌افزاید: با این حال، برای سال‌ها، آمریکا به خود اجازه داده است که توسط بنیامین نتانیاهو رهبری شود. این تنها جایی نیست که سیاست آمریکا در آن منحرف به نظر می‌رسد. تعداد کمی از نیروها را در عراق و سوریه نگه داشته است، استقرارهایی که مانند اندام‌های باقی مانده دیگر به نظر نمی‌رسد در خدمت اهداف عملی باشند. در عین حال، نشان داده است که می‌خواهد حضور نظامی خود را در خاورمیانه کاهش دهد تا بر اروپا و آسیا تمرکز کند. نمایش‌های گاه به گاه - پرواز بمب‌افکن‌های 52 B در نیمه راه جهان برای هیاهوی خلیج‌فارس- ارزش بازدارندگی کمی دارد. آمریکا همچنان قدرت منطقه است، اما قدرتی بی‌علاقه و سردرگم است. مقامات اماراتی هنوز از این واقعیت که تماس همتایان آمریکایی آنها پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در سال 2022 چند روز طول کشید، نگران هستند. پولیتیکو مدعی است: عبدالفتاح السیسی، دیکتاتور مصر، کشورش را با هزینه‌های هنگفت برای پروژه‌های فیل سفید (فیل سفید اصطلاحی است که برای اشاره به دارایی‌هایی به کار می‌رود که مالک آنها نمی‌تواند به‌سادگی از بندِ آنها رها شود و در عین حال میزان استفاده و مفیدبودنشان نسبت به هزینه‌ نگهداری‌شان ناچیز است.) و واردات تسلیحات درگیر بحران بدهی کرده است. نگرانی درباره‌ی دورنمای ورشکستگی مصر هستند که می‌تواند بزرگ‌ترین ملت عرب را بی‌ثبات کند و شاید موجی از پناهجویان را به خارج از کشور بفرستد فزاینده است و مقامات آمریکایی از آن چشم پوشی کردند. اولویت اصلی آنها در مصر متقاعد کردن سیسی برای نهائی کردن قرارداد واگذاری دو جزیره دریای سرخ به عربستان سعودی بوده است، که آنها آن را گامی به سوی توافق عادی سازی عربستان و اسرائیل می‌دانستند.
این پایگاه عنوان می‌دارد: سیاستمداران در خاورمیانه اغلب از نفوذ آمریکا اغراق می‌کنند. آمریکا یک ابرقدرت است، اما نه دانای کل یا قادر مطلق. در زمانی که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها با اختلافات داخلی درگیر بودند، برای بایدن دشوار بود که پیشرفت زیادی در زمینه صلح اسرائیل و فلسطین داشته باشد. او همچنین نمی‌توانست مصر را از بحران مالی بیرون بکشد یا سیاستمداران لبنان را متقاعد کند که شروع به مقابله با بحران خود کنند. اما یک سیاست واقع‌بینانه خاورمیانه حداقل باید از این فرض شروع شود که این نوع چیزها مشکل هستند.
در پایان این یادداشت عنوان شده است: خاورمیانه بر روی میز رئیس‌جمهور بازگشته است: او با حمایت قاطع خود از اسرائیل، سرپرستی مشترک یک جنگ ویرانگر بدون پایان بازی مشخص را برعهده گرفته است. در این‌جا نیز دولت برخی از خیالات خام خود را تعقیب کرده است. وادار کردن به پذیرش پناهندگان غزه را که مصر هرگز آنها را نمی‌خواهد (یکی از آنان است). (بیم آن است که پناهندگان موقت به آوارگان دائمی تبدیل شوند.)
تقریباً هر روز از تاکتیک‌های اسرائیل با تعداد وحشتناک کشته‌شدگان غیرنظامی و استراتژی‌اش انتقاد می‌کند، بدون چشم‌اندازی از آنچه پس از حماس می‌آید – اما همچنان به حمایت کامل از جنگ اسرائیل در غزه ادامه می‌دهد. به نظر می‌رسد که چیزهای بد هنوز بر خوبی‌ها سایه می‌اندازد و دولت بایدن برنامه‌ای برای مقابله با آن ندارد.

روزنامه فرانسوی: جنگ غزه باعث افزایش نفرت از غرب شده است

مجله لوپوئن فرانسه در شماره ویژه پنجاه سالگی خود از مبارزه زنان ایرانی نوشت

روزنامه فرانسوی لوپوئن با اشاره به حجم حمایت‌های غرب از جنایات غزه نوشت، جنگ در خاورمیانه قدرت‌هایی را با منافع متفاوت، اما با نفرت مشابه از کشورهای غربی، متحد کرده است.
روزنامه لوپوئنِ فرانسه نوشت: «هرچه اقدامات اسرائیل وحشیانه‌تر و شیطانی‌تر شوند، فرصت برای تضعیف هژمونی آمریکا بیشتر می‌شود.» آن‌طور که ایسنا از این روزنامه نقل کرده است، عملیات نظامی روسیه به اوکراین باعث ایجاد شکاف در صحنه جهانی شد اما درگیری‌های تازه در خاورمیانه آن را عمیق‌تر کرده است. نفرت از غرب در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین دیده می‌شود، «جنوب جهانی» که تمایلی به حمایت از کی‌یف و محکوم‌کردن مسکو از جمله در رأی‌گیری به قطعنامه‌های سازمان ملل نداشت. از ۷ اکتبر [15 مهر] و عملیات طوفان الاقصی نیز تعداد زیادی از کشورهای نوظهور علیه حمایت «بی‌قیدوشرط» کشورهای غربی از اسرائیل موضع گرفته‌اند. همزمان شاهد کاهش نفوذ قدرت‌های غربی هستیم نمونه روشن آن فرانسه که از ساحل رانده شد.

افتضاح حمله به بیمارستان شفا دومین شکست اسرائیل پس از 7 اکتبر 
جوان - نتانیاهو: در غزه موفق نبودیم - صاحب‌خبر

تخت خالی در بیمارستان الشفا در شمال غزه کمیاب است. گاز اکسیژن، ضدعفونی‌کننده و حتی داروهای اولیه نیز به شدت نایاب شده، اما در بیمارستان الشفا بیمار کم نیست، شهید هم کم نیست، جنازه‌ها همه جا را پر کرده‌‍‍‌‌اند، برخی راهروها تا محوطه حیاط بیمارستان پر شده از جنازه بیمارانی که تا چند روز پیش زنده بودند، اما قطع برق و آب جان‌شان را گرفت. قطع آب و برقی که از سوی جانیان جنگ غزه، یعنی صهیونیست‌ها صورت گرفته است. بیمارستان الشفا در محاصره است و جنازه برخی بیماران را در حیاط بیمارستان دفن می‌کنند.‌ تانک‌های نظامی اشغالگران دور تا دور بیمارستان شفا را محاصره کرده تا هیچ کس از بیمارستان خارج نشود.
5 هزار آواره پناه گرفته در بیمارستان به همراه 500 کادر درمان و 650 زخمی در بیمارستان هستند، اما امکان خروج از بیمارستان محاصره شده شفا را ندارند. رئیس بخش سوختگی‌های بیمارستان شفا گفته است که به سبب ادامه محاصره بیمارستان، شمار زیادی از نوزادان نارس فوت شدند و نوزادان نارسی هم که زنده مانده‌اند، به سبب این شرایط چندان دوام نخواهند آورد.
نه فقط بیمارستان شفا، که صهیونیست‌ها از زمان بمباران غزه حداقل 81 بیمارستان و مرکز درمانی را بمباران کرده و بسیاری از این مراکز را از کار انداخته‌اند. به جز بیمارستان شفا، فقط 6 بیمارستان دیگر در غزه به صورت نیمه ویران و با حداقل امکانات در شرایط کمبود دارویی فعال است. بیمارستان‌های کودکان سرطانی رنتیسی و بیمارستان اردن در غزه از دیگر بیمارستان‌هایی است که به صورت روزانه هدف هجوم نظامیان صهیونیستی قرار می‌گیرند. با این حال تمرکز صهیونیست‌ها روی بیمارستان شفاست. بیمارستانی که به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع درمانی غزه به شمار می‌رود ولی اکنون بخش‌هایی از آن از کار افتاده است. بیمارستان شفا مرکز رسیدگی به کودکان نارس هم است و محاصره آن باعث شده تا جان 300 نوزاد در مرز مرگ باشد. صهیونیست‌ها مدت‌هاست مدعی هستند که مرکز فرماندهی حماس در زیر بیمارستان شفا قرار دارد و بامداد چهارشنبه گذشته حمله به بیمارستان شفا و اعدام 30 پناهجو در این بیمارستان تشدید کردند، اما هنوز پس از چند روز هیچ نشانه و آثاری که نشان‌دهنده فعالیت نظامی نیروهای حماس در بیمارستان شفا باشد، پیدا نشده است.
شکست دوم
عدم اثبات ادعای فعالیت نظامی حماس در بیمارستان شفا، دومین شکست بزرگ صهیونیست‌ها در میدان جنگ پس از شکست در عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر است. «هرتزی‌هالیوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی به شکست در هفتم اکتبر اذعان کرده و دیروز گفت: «هفتم اکتبر به وظیفه خود در حفظ امنیت اسرائیل عمل نکردیم و به خاطر آن، بهای سنگینی پرداخت کردیم.» اکنون نیز منابع داخلی صهیونیستی به شکست در اثبات فعالیت نظامی حماس در بیمارستان شفا اذعان کرده‌اند. «امیر بوخبوط»، تحلیلگر و خبرنگار نظامی پایگاه خبری عبری زبان والا بیان کرد آنچه را که در بیمارستان شفا دنبال آن بودیم، نیافتیم و باور کلی ما این است هر چقدر سازمان اطلاعات ما به دنبال مراکز قدرت و فرماندهی حماس باشد، هر بار غافلگیر خواهد شد. «یوسی میلمن»، تحلیلگر اسرائیلی هم گفت ارتش حمله بی‌سابقه‌ای را علیه بیمارستان شفا آغاز کرده بود و به همه اعلام کرده بود که مقر فرماندهی حماس زیر این بیمارستان قرار دارد اما در داخل آن نه اسرای اسرائیلی را پیدا کرد و نه خبری از مقر فرماندهی حماس بود. اکنون که صهیونیست‌ها در اثبات ادعای خود درباره فعالیت نظامی در بیمارستان شفا شکست خورده‌اند، با این پرسش رو‌به‌رو هستند که چرا با وجود شکست در اثبات ادعای‌شان، اما همچنان به یورش به بیمارستان شفا ادامه می‌دهند؟
بهانه‌های حمله به بیمارستان‌ها
تمرکز و فشار صهیونیست‌ها بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه به‌ویژه بیمارستان شفا با دو هدف مهم صورت می‌گیرد:
سرپوش گذاشتن بر شکست در میدان نظامی: صهیونیست‌ها تاکنون در توقف حملات راکتی و موشکی حماس به شهرهای صهیونیستی شکست خورده‌اند و با وجود حمله زمینی به غزه، اما حملات موشکی به تل‌آویو و اشدود و دیگر شهرهای اشغالی ادامه دارد. تل‌آویو هدف خود را در حمله به غزه نابودی حماس اعلام کرده بود، اما نیروهای مقاومت فلسطینی و قسام همچنان به حملات خود ادامه می‌دهند. از این رو شکست در میدان نظامی باعث شده تا رژیم صهیونیستی حمله به بیمارستان‌ها را تشدید کند تا این حملات را دستاورد خود نشان دهد.
انحراف افکارعمومی: از سوی دیگر، صهیونیست‌ها با حمله به بیمارستان‌ها و طرح ادعای فعالیت نظامی در مراکز درمانی تلاش دارند تا افکارعمومی را از تحولات غزه منحرف کنند و بهانه‌ای برای جنایت خود در غزه ایجاد کنند، اما این بهانه تراشی تاکنون شکست خورده و افکارعمومی جهانی به شدت علیه صهیونیست‌ها بسیج شده است. تظاهرات گسترده دو روز گذشته در اردن، قطر، ژاپن، آمریکا و کره جنوبی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها با طرح ادعای فعالیت نظامی در بیمارستان شفا نتوانسته‌اند افکارعمومی جهانی را از جنایت در غزه منحرف کنند.
افتضاح پشت افتضاح
به نظر می‌رسد که تمام یافته‌های صهیونیست‌ها از بیمارستان شفا چند خشاب و اسلحه بوده که برخی گفته‌اند شاید این تجهیزات نیز از طرف خود صهیونیست‌ها وارد بیمارستان شده باشد. گروه مقاومت حماس نیز اسناد کذب ادعاهای اسرائیل درباره بیمارستان شفا را منتشر کرد و اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس پنجشنبه شب با برگزاری کنفرانس ویدئویی نشان داد که ارتش رژیم صهیونیستی سلاح‌هایی را که در طول جنگ با مقاومت فلسطین در میادین یا جاهای مختلف به‌دست آورده است، در داخل کارتن‌هایی وارد بیمارستان شفا کرده و سپس کارتن‌ها را باز و مدعی شده است که این سلاح‌ها را آنجا یافته است. حمدان با نشان دادن تصاویر این کارتن‌ها گفت که همان‌طور که شاهد هستید، لیبل‌های کارتن‌ها همان کارتن‌هایی است که ارتش رژیم صهیونیستی آنها را در پوشش مواد غذایی وارد بیمارستان شفا کرده تا سپس بگوید که این سلاح‌ها را از مقاومت در داخل بیمارستان به‌دست آورده است.
تونل‌های سوئد را جای غزه جا زدند از سوی دیگر، «آیدی کوهن»، فعال مجازی عبری زبان
با انتشار فیلمی مدعی شده است که نظامیان صهیونیست یک تونل عمیق حماس را کشف کرده و وارد آن شده‌اند، اما کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان سریع این دروغ اسرائیلی‌ها را بر ملا کرده و نوشتند این تونل یک مکان سیاحتی در جزیره شیوولمن سوئد است و تونل هم در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. چند روز قبل هم شبکه اسرائیلی ۱۴ نزدیک به نتانیاهو با انتشار یک ویدیو مدعی شد که ارتش «اسرائیل» چند تونل را در غزه کشف کرده و نیروهای ارتش داخل تونل‌ها رفته و نیروهای حماس را کشته‌اند، اما شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی سریع این ادعای شبکه ۱۴ را رد کرد و به قدیمی بودن کشف این فیلم اشاره و اعلام کرد که این ویدیو مربوط به یک‌سال قبل بوده و از داخل غزه نیست. حتی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که ما نشانه‌هایی داشتیم که زندانیان در بیمارستان شفا هستند؛ البته بعد از حمله هیچ اسیری پیدا نکردیم!
دروغ سوم
کشتار صهیونیست‌ها سومین دروغی بوده است که در چند روزه گذشته لو رفته است. رسانه‌های عبری زبان دیروز با انتشار یک ویدئو بیان داشتند که شرکت‌کنندگان در جشنوار موسیقی در نزدیکی مرز غزه در جریان عملیات طوفان الاقصی به دست رزمندگان حماس کشته نشدند، بلکه یک بالگرد آپاچی این افراد را که در حال فرار بودند، به گمان این که نیروهای حماس هستند، به رگبار بسته است و عده دیگری نیز در تبادل آتش میان ماموران مستقر در این مکان و نظامیان صهیونیست کشته شده‌اند. در حمله هفتم اکتبر، برخی مبارزان حماس یونیفرم نظامیان اسرائیلی را به تن داشتند و همین باعث شده بود که ماموران مسئول تامین امنیت جشنواره و همچنین نظامیان صهیونیست ناخواسته با هم درگیر شوند. در هفته‌های گذشته هم برخی شهرک‌نشینان صهیونیست در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیلی بیان داشتند که تعدادی از صهیونیست‌ها در مناطق دیگر در جریان تبادل آتش میان ارتش صهیونیستی و مبارزان حماس و با گلوله نظامیان صهیونیست کشته شده‌اند.
بایدن شریک نتانیاهو
«جاناتان کوک»، روزنامه‌نگار مستقل بریتانیایی برنده جایزه ویژه روزنامه‌نگاری مارتا گلهورن و نویسنده چند کتاب در مورد فلسطین و خاورمیانه در نوشتاری تفصیلی برای «میدل ایست آی»، سیاست دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در قبال جنگ غزه را تشریح کرده و می‌نویسد: «اولین فریب آشکار اصرار واشنگتن بر اجتناب اسرائیل از اشغال مجدد غزه است. فریب دیگر ایجاد این تصور است که ایالات متحده برای رویارویی با اسرائیل بر سر آینده غزه آماده می‌شود. حقیقت این است که واشنگتن سال‌ها پیش رسماً راه‌حل دو کشوری را کنار گذاشت.» نویسنده و روزنامه‌نگار بریتانیایی افزود که فریب نخورید، دست بایدن و نتانیاهو در یک کاسه است. آقای بایدن؟ کودکان فلسطینی از شما نخواهند گذشت.
سه بمب اتم!
سازمان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که میزان مواد منفجره‌ای که ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه بر سر مردم این باریکه فرو ریخته، معادل 3 بمب اتم است. سازمان مذکور همچنین بیان کرد که ارتش رژیم صهیونیستی بیش از 1000 مرتبه مناطق مسکونی در نوار غزه را با بمب‌های ممنوعه فسفری بمباران کرده است. تیم کارشناسی سازمان حقوق بشر اروپا مدیترانه بیان کرد که نیروهای اشغالگر اسرائیلی تنها شامگاه چهارشنبه گذشته در یک بازه زمانی 40 دقیقه‌ای 300 مرتبه محله‌ای مسکونی را در شهرک جبالیا در شمال نوار غزه با بمب‌های ممنوعه فسفری هدف قرار دادند. با وجود این جنایت‌ها، اما برخی چهره‌های دانشگاهی وابسته به تل‌آویو از این جنایت‌ها حمایت می‌کنند. از جمله «هابرماس» که به اصطلاح بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز دموکراسی و کرامت انسانی در غرب است، سلاخی بیش از 12 هزار ‌غیرنظامی در غزه را پاسخ قابل قبول اسرائیل و اطلاق نسل‌کشی به آن را شایسته برخورد قضائی-پلیسی می‌داند.

واکنش حماس به اظهارات بورل

واکنش حماس به اظهارات بورل - ایسنا

به گزارش المیادین، جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد: اظهارات جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به شدت محکوم و رد می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است که مسئولیت توجیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تعرض به بیمارستان‌ها، مدارس و اماکن دینی برعهده بورل است.

جنبش حماس خاطرنشان کرد که توجیه این کشتارهای رژیم صهیونیستی تحت عنوان حق دفاع از خود برعهده جوزپ بورل است.

در بخشی از این بیانیه آمده است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تلاش برای منحرف کردن اذهان از حق ملت فلسطین در مقاومت مقابل اشغالگران از حدود شایستگی ودیپلماسی تجاوز کرد.

به گزارش برخی منابع خبری، بورل پیشتر بدون محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی و با ژشتی صلح‌طلبانه خواستار آتش‌بس در غزه شد و از آنچه «حق اسرائیل برای دفاع از خود» خواند، حمایت کرد.

وی در موضعی دیگر حماس را به سوءاستفاده از بیمارستان‌ها به عنوان سپر انسانی متهم کرد.