به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,680
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 20,338
بازدید ماه: 86,411
بازدید کل: 23,748,217
افراد آنلاین: 86
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۹۹۹ - رئیسی در گفت‌وگوی همزمان با 5 شبکه محور مقاومت درباره فلسطین: ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
رئیسی در گفت‌وگوی همزمان با 5 شبکه محور مقاومت درباره فلسطین:
عادی‌‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی
کاملا به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است
۱۴۰۲/۰۹/۰۳

رئیسی: خسارت های رژیم صهیونیستی در غزه بسیار سنگین بوده است - اقتصاد آنلاین  | خبر فارسیMagiran | روزنامه ایران (1402/09/04): آیت الله رئیسی در گفت و گوی همزمان با  پنج شبکه محور مقاومت: نسبت به پیروزی فلسطین تردید نداریم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در گفت‌وگویی همزمان با 5 شبکه تلویزیونی محور مقاومت، شبکه المنار لبنان، الاتجاه عراق، فلسطین الیوم فلسطین، الاقصی فلسطین و المسیره یمن، به سؤالات خبرنگاران آنها درباره ریشه‌های عملیات طوفان‌الاقصی، ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نقش آمریکا و دیگر حامیان غربی رژیم صهیونیستی در این جنایات، ابتکارات گروه‌های مقاومت اسلامی و شکل و سیاق روابط آنها با یکدیگر و مکانیزم تصمیم‌گیری و اقدام این گروه‌ها، تاثیرات روشنگرانه خون مطهر شهدای غزه و ارتباط آن با ایجاد نظم نوین عادلانه در جهان، حمایت‌های جهانی از فلسطین و فرجام نبرد غزه پاسخ گفت.
بخشی از متن این گفت‌وگوی یک‌ساعته به شرح زیر است؛
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در ابتدا ضمن تشکر از اصحاب رسانه که صدای ملت مظلوم فلسطین هستند درباره فلسطین گفت: بسم‌الله الرحمن الرحیم. در ابتدای سخن از شما اصحاب رسانه که صدای مظلومیت فلسطین مقتدر را به عالم مخابره می‌کنید، تشکر می‌کنم. موضوع فلسطین موضوعی مهم و مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است، نه امروز که از بدو پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، امام عظیم‌الشان و راحل ما فرمودند مسئله اول جهان اسلام، مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف است و نه فقط فلسطینیان بلکه همه مسلمانان امت اسلامی باید نسبت به آن حساسیت داشته باشند که بحمدالله دارند.
وی طوفان الاقصی را این‌گونه توصیف کرد: طوفان الاقصی، به لحاظ گستره کار، اهمیت موضوع و سطح شکنندگی که از دشمن به نمایش گذاشت، عملیات بسیار مهمی بود. این عملیات هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست و ادعاهای آنها را درباره گنبد آهنین و اینکه جایگاهی نفوذناپذیر دارند، بی‌اعتبار کرد و به طور کلی تمام محاسبات دشمن را به هم ریخت. این عملیات برای رژیم صهیونیستی یک شکست حیثیتی بزرگ و تلخ نظامی، امنیتی و اطلاعاتی بود و حقیقتا هیمنه رژیم صهیونیستی را خرد کرد. به نظرم تحلیل عملیات 7 اکتبر بدون توجه به پیشینه رخدادهای فلسطین خطاست، باید مسئله را درست تحلیل کرد. پاسخ به این سؤال بر می‌گردد به اینکه چه چیز باعث شکل‌گیری این عملیات شد؟
رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: علت این عملیات عبارت است از تداوم اشغال سرزمین فلسطین و جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی در طول 75 سال هر روز مرتکب شد. در کرانه باختری که دیگر سخن از موشک نیست، اما در همین مدت کوتاه 200 نفر فقط در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند.
رئیسی محدودیت‌ها و سختی‌هایی که رژیم موقت اسرائیل به مردم غزه طی 75 سال وارد کرد را این‌گونه عنوان کرد: به شهادت رساندن، زندانی کردن، شکنجه، خراب کردن خانه‌های مردم، تصرف مزارع فلسطینیان، تداوم هر روزه تصرفات و شهرک‌سازی صهیونیست‌ها، وارد شدن و اهانت به مسجدالاقصی، اینها به صورت مدام صورت گرفته، یعنی طاقت فلسطینیان بر اثر این ظلم‌های متعدد طاق شده است.
وی همچنین راجع به مقاومت مردم فلسطین مطرح کرد: موضوع مقاومت برای فلسطین و آزادی قدس شریف موضوعی است مربوط به امت اسلامی و خط مقدم این قضیه فلسطینی‌ها هستند. فلسطینی‌ها 75 سال است که مقاومت می‌کنند، ابتکار عمل در میدان امروز دست مجاهدان فلسطینی است.
رئیس‌جمهور هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی را این‌گونه توصیف کرد: دیروز با سرگرم کردن فلسطینیان یا سرگرم کردن کشورهای اسلامی یا سرگرم کردن دنیا به قراردادهای مختلفی مثل قرارداد کمپ دیوید، قرارداد شرم‌الشیخ و قرارداد اسلو، دنبال این بودند که مسئله فلسطین را از اذهان دور کنند و از اولویت بیندازند، اما نتوانستند. تلاش کردند با موضوع جدید عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه و عربی و اسلامی، اهمیت موضوع فلسطین را از بین ببرند تا موضوع آزادی قدس شریف در حاشیه قرار بگیرد و دیگر آزادی قدس مسئله اصلی جهان اسلام نباشد.
وی در ادامه گفت: معتقدیم امروز روند عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی کاملا به حاشیه رفته و پرونده آن بسته شده است. عملیات طوفان الاقصی، مقاومت ملت فلسطین و شهادت هزاران نفر از زنان و کودکان غزه معادلات در جهان اسلام را هم تغییر داده است.
رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: شما در این قضیه دیدید که جریان عادی‌سازی روابط کاملا نقش بر آب شد. امروز در دنیا هیچ کشوری جرأت نمی‌کند از ترس ملت خودش بگوید رابطه ما با رژیم صهیونیستی برقرار یا عادی است، اصلا فضا به حدی ضد‌صهیونیستی، ضد ظلم و پیگیر عدالت‌خواهی و حق‌خواهی شده که جرات نمی‌کنند از این موضوع حرفی بزنند و تازه اگر دستشان برسد، خواهند گفت ما نبودیم که آن روز روابط را عادی‌سازی کردیم و مثل اینکه یکی دیگر بود که این کار را کرد؛ از بس جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نفرت ایجاد کرده و معادلات را به‌هم ریخته است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: همچنان که رهبری معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی) چند بار در سخنان خود گفتند، ما پیروز این میدان را مقاومت و ملت فلسطین می‌دانیم و بازنده این میدان را رژیم صهیونیستی و حامیانش؛ این بازندگی اول در وجدان‌ها ایجاد شد و تمام وجدان‌ها آنها را محکوم کردند قبل از اینکه دادگاه کیفری رسمی آنها را محکوم کند. یعنی الان محکوم این میدان آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی هستند و آنها در وجدان‌ها محکوم شده‌اند. یقینا هم ان‌شاءالله خداوند متعال پیروزی را نصیب ملت فلسطین می‌کند و این را من به عنوان یک وعده الهی عرض می‌کنم.
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که موضع کشورهای اسلامی و پیشاپیش آن جمهوری اسلامی ایران در خصوص این تحولات و صداهایی که از گوشه و کنار جهان بلند می‌شود، چیست؟ بیان داشت: اینها می‌خواستند مقاومت را از بین ببرند و نتوانستند، آن هم مقاومتی که 16 سال محاصره بوده است. امروز غزه به عنوان یک زندان روباز شناخته می‌شود و از سوی دیگر آیا نیروی مقاومت، از نیروی هوائی مشابه آنچه که صهیونیست‌ها برخوردارند، برخوردار است؟‌رژیم صهیونیستی نتوانست با همه ادعاهای خود، در مدت 40 روز، مقاومتی را که می‌خواست نابود کند، شکست دهد؛ در واقع پیروز این میدان تا امروز مقاومت است.
رئیسی در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها برای چه جلوی قطعنامه‌ها را می‌گیرند؟ چون احساس می‌کنند هیچ چیزی جز شکست مفتضحانه نصیب رژیم صهیونیستی نشده است. هم شکست اول، هم شکست‌هایی که بعد از این همین‌طور پی‌در‌پی می‌آید. یعنی هر روز که می‌گذرد، چون صهیونیست‌ها به اهدافشان نرسیدند، این برایشان شکست است. ما صداها را می‌شنویم، اینکه می‌گویم خبر است، تحلیل نیست. دارم این اخبار را از درون صهیونیست‌ها به شما می‌گویم.
وی با اشاره به به هم‌ریختگی نیروهای اسرائیلی گفت: ارتش رژیم صهیونیستی روحیه ندارد. اینها با رفتن به درون غزه ضرباتی از مقاومت خوردند که اگر چه آمار دقیق کشته‌ها و خسارت‌های خود را نمی‌گویند، اما خسارت‌ها بسیار سنگین بوده است. تعداد ‌تانک‌های منهدم شده را گاهی می‌گویند، گاهی نمی‌گویند، اما تعداد بسیاری از بین رفتند. برای پذیرش این حجم از خسارت و تلفات آمادگی ندارند، چون نه روحیه دارند و نه ایمان و تحلیل و استنباط آنها این است که ادامه این قضیه می‌تواند به نفع‌شان شود! آنچه امروز دارد در عالم اتفاق می‌افتد قطعا به نفع جریان مقاومت و آزادی فلسطین و قدس رقم خواهد خورد.
رئیسی در پاسخ به این سؤال که آنها به دنبال کوچاندن اجباری مردم غزه هستند و از این صحبت می‌کنند که بعد از بیرون کردن مقاومت فلسطین، اداره غزه را به دست بگیرند، به نظر شما این شدنی است، مطرح کرد: کوچاندن مردم غزه امکان ندارد و صهیونیست‌ها موفق نخواهند شد. مردم غزه مردمی مقاوم و استوار هستند، درست است برایشان زحمت زیادی ایجاد شده، اما امکان اینکه صهیونیست‌ها بتوانند غزه را به دست بگیرد وجود ندارد. آنها فکر می‌کردند کرانه باختری به نحوی تحت سیطره خودشان است، اما آیا این‌طور بود؟ شهدایی که این روزها در کرانه باختری می‌بینید، مقاومت و ایستادگی که در کرانه باختری می‌بینید، این مقاومت مردم فلسطین است.
وی درباره اینکه ملت فلسطین باید برای دفاع از خود مسلح شوند اظهار کرد: آنچه من در آن سخنرانی گفتم این بود که اگر قرار باشد آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی همچنان به تجاوزات، بمباران‌ها و کشتن زنان و کودکان ادامه دهند، یا باید کاری کرد که این جنایات پایان یابد و یا در غیر این صورت باید به افرادی که به دفاع در مقابل این تهاجم و جنایت مشغولند، کمک‌ و یاری رساند. راه دیگری وجود ندارد و آنهائی که تماشاگر باشند در کنار ظالم قرار می‌گیرند که این پیشنهاد عقلانی با مخالفت هیچ یک از کشورها نیز مواجه نشد. 
رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که این تحرکات دیپلماتیک گسترده جمهوری اسلامی چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حامی ملت فلسطین و خواستار احقاق حقوق فلسطینیان بود و به‌رغم چرخش و تزلزل بسیاری از کشورهای اسلامی در این مسیر، طی 45 سال گذشته پای این آرمان خود نیز ایستاد و به دنیا اثبات کرد رژیم صهیونیستی، رژیمی خونخوار و نژادپرست و مظهر همه زشتی‌ها و پلشتی‌هاست که خود را نژاد برتر می‌داند و مقامات این رژیم علنا اعلام می‌کنند مردمان دیگر حیوان‌های انسان‌نما هستند، باید بر سر مردم فلسطین بمب اتم ریخت و مهم نیست بمب‌های ما کجا اصابت می‌کند، مهم آن است که هر قدر که می‌توانیم انسان بکشیم.
رئیسی افزود: مسئله دوم رسوایی آمریکا و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر بود که از این زمان به بعد آنها حق به‌کار بردن واژه حقوق بشر را ندارند، چرا که از نظر مردم دنیا ادعاهای آنها شبیه طنز و شوخی است.
وی عنوان کرد: مسئله سوم اثبات ناعادلانه بودن نظم جهانی و ناکارآمدی سازوکارهای بین‌المللی نظیر سازمان ملل، شورای امنیت آن و کمیسیون‌ها و شوراهای مدعی حقوق بشر برای مقابله با ظلم در نزد ملت‌ها بود.
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما نسبت به پیروزی و موفقیت فلسطینی‌ها و نابودی رژیم صهیونیستی تردید نداریم و معتقدیم که حق و حقانیت همیشه پیروز است چرا که این اراده و سنت الهی است. ما به این سنت باور داریم و کسانی که در این مسیر طرفدار حق باشند حتماً مورد عنایت خدای متعال خواهند بود.
رئیسی در پایان گفت: بنده در جمع شما عزیزان رسانه‌ای یک‌بار دیگر یاد شهدای خبرنگار و اصحاب رسانه را گرامی می‌دارم و به روح بیش از 60 شهید خبرنگار که خونشان گواه ظلم و تعدی بی‌حد و حصر رژیم صهیونیستی است، درود می‌فرستم. این ظلم پایان خواهد پذیرفت و ان‌شاءالله پیروزی مردم فلسطین حتمی است.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم وزنه‌برداری کشورمان در مسابقات جوانان جهان
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در پیامی ضمن تبریک قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در مسابقات جوانان جهان 2023 در مکزیک، از همه مربيان و دست‌اندرکاران اين رشته ورزشی و به‌ویژه پولادمردان غیرتمند و باصلابت که با کسب مدال‌های رنگارنگ ارزشمند، اقتدار و توانمندی ایران قهرمان‌پرور را در برابر دیدگان جهانیان به نمایش گذاشتند و مایه فخر و مباهات ملت ایران شدند، سپاسگزاری کرد.
علامه طباطبایی احیاگر حکمت اسلامی در دوران معاصر فیلسوفی فقیه و مفسر عالی‌قدر قرآن بود
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در آئین اختتامیه همایش بین‌المللی علامه سید محمدحسین طباطبایی که به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و گرامیداشت یاد شهدای فلسطین و همچنین تجلیل از مقام والای علمی و دینی علامه طباطبایی، به نامگذاری سی‌ام آبان به نام روز فلسفه اشاره کرد و گفت: مراکز علمی، تحقیقی و پژوهشی به نقش فلسفه در تعالی و پیشرفت جوامع بشری، گسترش عقلانیت و خداباوری، بپردازند.
وی علامه طباطبایی را احیاگر حکمت اسلامی در دوران معاصر، فیلسوفی فقیه، حکیم، ریاضی‌دان، مفسر عالی‌قدر قرآن کریم و عالمی واصل دانست که با فتح قله‌های علم و اخلاق، انسان‌ها را به صداقت و پاکی و معرفت‌الله، معرفت‌النفس و معرفت‌الحجه دعوت می‌کند.
رئیس‌جمهور توجه به ابعاد شخصیتی علامه طباطبایی را برای پویندگان مسیر حق و حقیقت راهگشا دانست و گفت: سنگ زیربنای اندیشه علامه طباطبایی در مسائل فلسفی، فقهی، عرفانی، کلامی و سیره عملی و شخصی او کاملا برگرفته از نگاه توحیدی، دعوت به خداخواهی و خدا‌پرستی و مبارزه با الحاد است که در اثر ماندگار او یعنی تفسیر 20 جلدی المیزان و آثار دیگری چون «اصول فلسفه و روش رئالیسم» و «الرسائل التوحیدیه» تجلی یافته است.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت خودباوری در پژوهش‌های علوم انسانی،‌ به نقش علامه طباطبایی در مواجهه دادن فلسفه الهی با فلسفه غرب اشاره کرد و گفت‌: انسان‌شناسی در تولید علوم انسانی - اسلامی در نگاه علامه طباطبایی در کتاب «الانسان قبل الدنیا و الانسان بعد الدنیا» و همچنین مباحث انسان‌شناسی در تفسیر المیزان متجلی است.
تفکر بسیجی روند مبارزه با رژیم صهیونیستی را متحول کرد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه در گردهمایی سراسری مسئولین بسیج دانشجویی و طلاب بسیجی که به مناسبت فرارسیدن سالروز فرمان امام خمینی(ره) برای تشکیل بسیج برگزار می‌شد، ضمن تبریک هفته بسیج و نیز پیروزی رزمندگان عزیز مقاومت فلسطین تصریح کرد: در پیام امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج و رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی این مجموعه با تعابیری همچون لشکر مخلص خدا، مدرسه عشق، مکتب شاهدان و شهیدان و معراج پاک اندیشه اسلامی توصیف شده است.
وی با بیان اینکه مکتب انسان‌ساز بسیج عاشقان و دلدادگان راه حق را برای انجام مأموریت خطیر خودسازی و جامعه‌سازی قرآنی پرورش می‌دهد، بر ضرورت معرفی این مکتب برای عصرها و نسل‌های پیش‌رو تأکید کرد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بسیج یک سازمان نهاد، رسته و یا یک جریان سیاسی خاص نیست، تصریح کرد: بسیج را باید به گستردگی همه مردم، همه اقشار و همه آنانی که دغدغه‌مند انقلاب اسلامی و شکل‌گیری تمدن انقلاب اسلامی هستند، بلکه به عبارت دقیق‌تر باید به گستردگی همه امت اسلامی ببینیم.
رئیسی با اشاره به اینکه بنیاد بسیج را امام راحل با الهام از آیات قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه گذاشت، گفت: گویا امام راحل همان روز که پرچم انقلاب شکوهمند اسلامی را برافراشت و ملتی با اراده و مصمم دور ایشان جمع شدند تا حکومت ستمشاهی و استبداد داخلی و استعمار غربی خارجی را به عنوان موانع تحقق تمدن نوین اسلامی از پیش پا بردارند، این روزها و نیاز به تفکر و گفتمان بسیجی را می‌دید.
وی با اشاره به اینکه بسیج در نگاه امام راحل و در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی یک گفتمان و اندیشه تحول‌آفرین است، اظهار داشت: سازمان‌های آزادیبخش سال‌ها برای رهایی قدس تلاش کردند و در نهایت می‌خواستند دور میزهای مذاکره و با قراردادهای کمپ دیوید، شرم‌الشیخ و اسلو این هدف را پیش ببرند که ناکام ماندند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تفکر بسیجی موجب یک تحول در مبارزه با رژیم صهیونیستی شد.
رئیس‌جمهور به الهام گرفتن نیروهای مقاومت از آموزه‌های انقلاب اسلامی و مقاومت لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: گروه‌های مقاومت فلسطین نیز پس از چند مرحله انتفاضه و انقلاب سنگ حالا جنگ سنگ را تبدیل به جنگ موشک کرده‌اند و به جایی رسیده‌اند که احساس کردند می‌توانند رژیم صهیونیستی را شکست دهند و این اعتماد به نفس آنان در عملیات طوفان‌الاقصی تجلی و هویدا یافت.
رئیسی در ادامه بسیج را یک تفکر و گفتمان و احساس مسئولت نسبت به امروز و آینده داشتن توصیف و تصریح کرد: بسیج آمر به همه خوبی‌ها و ناهی از همه زشتی‌ها و پلشتی‌ها و عامل ایجاد تحول است. هر جا که تفکر بسیجی در هر لباسی از دانشجو تا طلبه تا یک شهروند عادی وارد شد، آنجا متحول شد؛ چه در کار و اقدام جهادی برای آبادانی و سازندگی کشور و چه در کمک‌رسانی مؤمنانه و چه در هنگامه وقوع بلایای طبیعی و چه در دفاع مقدس ورود تفکر بسیجی شرایط را متحول کرد.
وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان به تفکر بسیجی نیاز داریم و اگر کسی به این خاطر به ما بگوید که نگاه پنجاه و هفتی داریم، با افتخار می‌گوییم که بله نگاه ما پنجاه و هفتی است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جامعه‌سازی قرآنی و برقراری تمدن نوین اسلامی به همت بسیجیان حتما شدنی و تحقق یافتنی است، گفت: دولت مردمی نیز وظیفه خود می‌داند با اتکا به تفکر و اندیشه بسیجی و با روحیه و انگیزه جهادی و انقلابی کارها را دنبال کند. بارها نیز اعلام کرده‌ایم که اگر کسی از روحیه تحول‌خواهانه بسیجی برخوردار نیست باید از مسیر کنار رفته و راه را برای ایجاد تحول به دست نیروهای باانگیزه و تحول‌خواه برخوردار از اندیشه بسیجی باز کند.