به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 349
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 19,007
بازدید ماه: 85,080
بازدید کل: 23,746,887
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
858 - خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار ۱۴۰۲/۰۹/۰۴

خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار 

۱۴۰۲/۰۹/۰۴

اسرائیل در جنگ غزه غافلگیر شد اما هرگز نتوانست غافلگیر کند
 
در حالی که رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی به شکل بی‌سابقه‌ای غافلگیر شد، در مقابل نتوانست گزینه‌ای برای غافلگیر کردن مقاومت غزه داشته باشد.
در این زمینه وبسایت فرارو با فهرست کردن برخی شکست‌های بزرگ رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نوشت: ناپلئون بناپارت می‌گوید: «سعی کنید با دشمن خود به مدت طولانی نجنگید. زیرا وی عملا تمامی حیله‌هایتان را فرا می‌گیرد و تدابیر خاص و مؤثری را علیه شما می‌اندیشد». انعکاس عینی این موضوع را در میدان‌های جنگ غزه، پس از وقوع حادثه هفتم اکتبر و آغاز حملات گسترده ارتش اسرائیل به نوار غزه می‌توان مشاهده کرد. اسرائیل و دولت‌های غربی متحد آن همواره عادت کرده بودند که با اتکا به جریان‌های رسانه‌ای و اهرم‌های تبلیغاتی فراگیر خود، در بحبوحه یک بحران بین‌المللی که پایِ منافع آن‌ها در آن به نحوی بارز و برجسته در میان است، به نحوی از کلیتِ روند تحولات، روایت‌سازی کنند که جدای از اقناع گسترده افکار عمومی بین‌المللی، زمینه‌های لازم برای مشروعیت بخشی به اقدامات غیرقانونی و نامشروعشان نیز فراهم شود.
اساسا بر همین پایه، شاهد آن بوده‌ایم که گروه‌های مقاومت فلسطینی و کلیت محور مقاومت در منطقه غرب آسیا، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را روی اهرم رسانه و تبلیغات انجام داده و می‌دهند. معادله‌ای که سبب شده اکنون شاهد باشیم در بحبوحه جنگ غزه، دیگر این اسرائیل نیست که مسائل و تحولات جنگی را روایت می‌کند و جبهه مقابل نیز صداهای قابل توجهی را برای روایت تحولات مذکور دارد.
اساسا همین قدرتِ جدیدِ ایجاد شده نیز سبب شده تا مثلا ادعاهای مختلف مطرح شده اسرائیلی‌ها در مدت اخیر نظیر اقدام نیروهای حماس در سربریدن کودکان ساکن در اراضی اشغالی و یا تجاوز به زنان صهیونیست از سوی آن‌ها و همچنین سازماندهی مرکز فرماندهی جنبش حماس در فضای زیر بیمارستان شفای غزه، خیلی زود هدفِ افشاگری قرار گیرد و دروغ بودن ادعاهای اسرائیل در این حوزه‌ها، پیش چشمِ افکار عمومی بین‌المللی قرار گیرد.
جالب اینکه مثلا در مورد آنچه سربریده شدن کودکان ساکن در اراضی اشغالی به دست نیروهای مقاومت ادعا شده بود، کار به جایی رسید که خبرنگار شبکه سی ان ان رسما از مخاطبان بین‌المللی به دلیل انتشار این خبر عذرخواهی کرد.
در نمونه‌ای دیگر، ارتش اسرائیل در قالب کارزار نظامی خود علیه نوار غزه، با شوک‌های قابل توجهی رو به رو شده است تاکنون حدود 400 خودروی زرهی و ‌تانک ارتش اسرائیل در جریان حمله زمینی به نوار غزه آسیب دیده یا منهدم شده است. نکته جالب اینکه اسرائیلی‌ها قبل از حمله زمینی خود به نوار غزه، مانور گسترده‌ای را با محوریت توان ‌تانک‌ها و خودروهای زرهی خود انجام می‌دادند و تاکید داشتند که با تکیه بر این ادوات، می‌توانند پیشروی‌های مؤثر زمینی را در نوار غزه ثبت کنند.
با این حال، شناخت مقاومت فلسطین از موضوع و درنظرگرفتن تمهیدات لازم برای آن در قالب انهدام خودروهای زرهی با «راکت‌های ضدزره یاسین»، شوک جدی را به ارتش اسرائیل وارد کرد. موضوعی که حتی نشریات و تحلیلگران نظامی رژیم اسرائیل نیز به آن اشاره داشته‌اند. ارتش اسرائیل به دلیل وارد آمدن آسیب‌های جدی به یگان ‌تانک‌های مرکاوا، برای جلوگیری از خسارات بیشتر، اقدام به وارد کردن‌ تانک‌های قدیمی‌ترِ به میدان‌های جنگ غزه کرد.
جدای از همه این‌ها، یکی از نکاتی که بسیاری از ناظران و تحلیلگران نظامی در مدت اخیر به آن اشاره داشته‌اند، تلفات پایین نیروهای جنبش حماس در بحبوحه نبرد با اسرائیل بوده است. از این رو، این‌طور به نظر می‌رسد که تئوریسین‌ها و فرماندهان نظامی حماس به خوبی مدل جنگاوری ارتش اسرائیل را مطالعه کرده‌اند و خود را برای سناریوهای مختلف در قالب جنگ با این ارتش و دور ماندن از آسیب‌های احتمالی در این جنگ، آماده کرده‌اند.
همه این موارد سبب شده یکی از به اصطلاح پیشرفته‌ترین ارتش‌های دنیا، پیشروی‌های بسیار کُندی را در میدان‌های جنگ غزه به ثبت برساند و چشم اندازهای روشنی نیز پیش روی تحرکات آتی نظامی آن نباشد. جالب اینکه حتی در بحبوحه جنگ شاهدیم اسرائیل به آتش‌بس موقتی تن می‌دهد که در قالب آن، تا حد زیادی اصول مد نظر حماس لحاظ شده است.
از این رو، باید اذعان کرد که اسرائیل عملا با بحرانی رو به رو شده که ناپلئون بناپارت مدت‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده بود: سعی کنید با طرف متخاصم خود به مدت طولانی نجنگید. زیرا وی تمامی نیرنگ و فریب‌های شما را یاد می‌گیرد!
 
 
بی‌بی‌سی: رأی‌دهندگان آمریکایی می‌گویند مقامات آمریکایی زیادی پیر هستند
 
«رای‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا اشتراکات زیادی ندارند، اما در یک موضوع توافق دارند: بسیاری از آنها معتقدند که مقامات آمریکایی بیش از حد پیر و سالخورده‌ هستند».
نومیا اقبال و الکس لدرمن خبرنگاران بی‌بی‌سی در واشنگتن در تحلیلی نوشتند: درباره سن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دونالد ترامپ، رقیب احتمالی او در انتخابات بعدی، زیاد صحبت شده. بایدن روز دوشنبه ۲۰ نوامبر ۸۱ ساله شد تا مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد، و آقای ترامپ هم الان ۷۷ سال دارد. اما آنها پیرترین نامزدها در رای‌گیری‌های سال آینده آمریکا نخواهند بود. نانسی پلوسی ۸۳ ساله می‌گوید در انتخابات آتی باز هم نامزد مجلس نمایندگان خواهد شد، و چاک گرسلی ۹۰ ساله مسن‌ترین سناتور آمریکایی است.
گفته کوین مانگر، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «شکاف سنی: چرا نسل 
پر زاد و ولد هنوز بر سیاست و فرهنگ آمریکا تسلط دارد»، سنای امروز با میانگین سنی ۶۵ سال، از همیشه پیرتر است.
او گفت: «انتظار داریم که این افراد در سنین ۵۰ یا ۶۰ سالگی باشند. کاملا معقول است که آدم‌هایی باتجربه کشور را اداره کنند. اما موضوع الان به این دلیل داغ شده که افراد بالای ۸۰ سال دارند آمریکا را اداره می‌کنند و این یک موقعیت منحصربه‌فرد است.»
مانگر می‌گوید: بالا رفتن سن مقامات سیاسی در زمان حاضر دلایل مختلفی دارد. بسیاری از آنها حاضر نیستند قدرت را رها کنند و نبود محدودیت دوره خدمت در بعضی مقام‌ها ماندن در قدرت را برای آنها امکان‌پذیر کرده است. ما در واقع شاهد پیامدهای دوره‌های هستیم که با وقایع مشخص تاریخی و سنت‌های سیاسی آمریکایی تشدید شده است.»
دایان فاینستاین، سناتور دموکرات که چندی پیش در سن ۹۰ سالگی درگذشت، با درخواست‌های بسیاری برای کناره‌گیری به‌دلیل نگرانی از وضعیت سلامتی‌اش رو‌به‌رو بود. همان نگرانی‌ها اکنون درباره میچ مک‌کانل،‌ رهبر ۸۱ ساله اقلیت جمهوری‌خواه در سنا مطرح است. او در جریان دو نشست خبری، دوبار در میان صحبت‌هایش برای مدتی طولانی خشکش زد و سکوت کرد. همین باعث شد که سؤالاتی درباره سلامتی او مطرح شود. نتیجه پژوهش مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که ۷۹ درصد آمریکایی‌ها خواهان تعیین محدودیت سنی برای مقام‌های فدرال و تغییر نسل آنها هستند.
 
 
هراس غرب از گسترش جنگ در صورت فشار علیه برنامه هسته‌ای ایران
 
خبرگزاری فرانسه می‌گوید: ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش داده و از همکاری با آژانس کاسته اما، قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌های خاورمیانه، تمایلی به سخت‌گیری در قبال تهران ندارند.
در حالی کاهش همکاری‌های ایران، کمترین واکنش ایران به بدعهدی‌های آمریکا و تروئیکای اروپایی در توافق هسته‌ای بوده است، فرانس‌پرس در گزارشی نوشت: 
«گزارش محرمانه آژانس‌، نشان‌می‌دهد غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی به سطح تسلیحاتی ۶۰درصد، نزدیک شده است. این در شرایطی است که حذف شماری از بازرسان و امتناع از نصب مجدد تجهیزات نظارتی در مراکز اتمی‌اش، چالش‌های تازه‌ای را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند.»
خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: قدرت‌های غربی در هراس از تشدید تنش‌های خاورمیانه، در شرایطی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را به‌پیش می‌برد و همزمان همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را کاهش داده است، تمایلی به سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ندارند.
بر اساس این گزارش، در شرایطی که شورای حکام آژانس می‌گوید: اقدامات اخیر ایران، مرزهای بی‌سابقه‌ای را جابه‌جا کرده است، اما از ارائه قطعنامه الزام‌آور نیز خودداری کرده است.
یک دیپلمات ارشد در جمع‌بندی بن‌بست کنونی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: وضعیت بسیار تیره و تار است، اما واقعیت این است که هیچ علاقه‌ای برای تحریک جمهوری اسلامی به واکنش در شرایط جنگ در خاورمیانه وجود ندارد.
فرانس‌پرس اذعان کرد: شکست برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی و به‌دنبال آن، پیشبرد برنامه هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.
بر اساس این گزارش، در بحبوحه تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان مورد حمایت جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد هدف از رویکرد محتاطانه قدرت‌های غربی، جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای و سرریز شدن احتمالی درگیری‌ها است. از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر و متعاقب آن حمله هوائی و زمینی اسرائیل به غزه، نگرانی‌هایی در مورد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر به‌وجود آمده است. آژانس در گزارش خود که چهار روز قبل منتشر شد، اعلام کرده بود: مذاکرات با تهران در مورد دو موضوع مهم، نصب تجهیزات کنترل و بازرسی بیشتر در تاسیسات هسته‌ای و دریافت پاسخ‌های قانع‌کننده در مورد کشف آثار اورانیوم در دو تأسیسات هسته‌ای ایران، بدون پیشرفت به پایان رسیده است. ایران در واکنش به این گزارش عنوان کرد که سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر طرح شده و این کشور هیچ تعهدی برای پاسخگویی به آنها ندارد.
در همین حال یورونیوز در گزارشی ضمن طرح این سؤال که چرا قدرت‌های غربی در مقابل تهران منفعل هستند؟ نوشت: ایجاد ممنوعیت فعالیت شماری از بازرسان هسته‌ای سازمان ملل متحد، فعال نبودن دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای و افزایش ذخایر اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی، سه موضوع مهم در پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. با وجود این، قدرت‌های غربی از ترس تشدید تنش‌ها در خاورمیانه از اقدام عملی در برابر فعالیت هسته‌ای ایران خودداری می‌کنند. یک دیپلمات بلندپایه وضعیت پرونده ایران در آژانس را این‌گونه خلاصه می‌کند: «غم‌انگیز است، اما واقعیت این است که در حال حاضر هیچ‌ فردی نمی‌خواهد ایران را به واکنش در برابر جنگ اسرائیل و حماس وادار کند.»
در نشست شورای حکام آژانس که این هفته در وین برگزار شد، آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا اگرچه عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کردند اما از ارائه قطعنامه انتقادی خودداری کردند. با این حال بنا به گفته لورا هولگیت، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به شکل بی‌سابقه‌ای از محدودیت‌ها عبور کرده است. فرانسه هم نگرانی خود را از عملکرد «غیرقابل توجیه» ایران اعلام کرد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آنکه قدرت را در این کشور در دست گرفت تلاش کرد تا از طریق گفت‌وگوها در وین به احیای برجام کمک کند اما این روند از تابستان ۲۰۲۲ به بن‌بست رسید. تهران در ماه سپتامبر تصمیم گرفت از ورود شماری از بازرسان ممانعت کند. این در حالی بود که این کشور نصب دوباره دوربین‌های نظارتی در مراکز هسته‌ای‌ را به تعویق می‌انداخت.
کلسی داونپورت، کارشناس انجمن کنترل تسلیحات گفت: «اکراه شورای حکام آژانس قابل درک است. این موردی است که ژئوپلیتیک بر موضوع منع گسترش تسلیحات غلبه می‌کند.» غرب از گسترش جنگ غزه به اسرائیل و لبنان، نگران است.
اذعان خبرگزاری فرانسه و یورونیوز به هراس قدرت‌های غربی از گسترش جنگ در صورت سخت‌گیری علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی است که برخی محافل مرعوب یا مأمور غرب، روایتی خلاف واقعیات ارائه کرده و با لحنی غرب‌هراسانه ادعا کرده‌اند باید مراقب دام غرب برای کشاندن ایران به میدان جنگ بود. این محافل در گذشته نیز در حالی مدعی بودند می‌خواهند سایه جنگ را از سر کشور دور کنند که بیشترین تهدید و ناامنی و تخریب و تحریم و ترور، در دوره مدیرت آنها رخ داد و اگر درایت نظام در برخورد قاطع با تهدید‌های فزاینده دشمن نبود، امروز به جای گرفتاری دشمنان ایران با جنگ و بحران‌های متعدد، کشور ما باید گرفتار جنگ و ناامنی می‌شد. اما همین حالا رسانه‌های غربی اذعان می‌کنند که دولت‌های متبوع آنها، نگران باز کردن جبهه‌ای جدید و لو در حد فشار علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند.
 
 
نتانیاهو ناتوان از ادامه جنگ نگران فروپاشی کابینه و زندان است
 
«نتانیاهو دچار سرگردانی در جنگ شده، چرا که نه می‌تواند به آتش‌بس دائم تن دهد و دست خالی از غزه بیرون بیاید و نه برایش راحت است همین‌طور جنگ را ادامه دهد».
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان درباره تحلیل فوق نوشت: در حالی که اسرائیل بلاتکلیف است، نتانیاهو سرگردان است. آمریکا به نفعش نیست جنگ غزه را گسترش دهد. از آن طرف قضیه، اسرائیل در غزه گیر افتاده و به دلایل مختلفی از جمله فشار فضای بین‌المللی افکار عمومی کاملا به ضرر آنها جریان پیدا می‌کند.
از طرفی خانواده‌هایی که فرزندان‌شان به اسارت گرفته‌ شده‌اند نتانیاهو را تحت فشار قرار گذاشته‌اند و دلیل اینکه نتانیاهو در اظهاراتی بعد از اعلام آتش‌بس چهار روزه گویا قصد دارد جنگ را متوقف نکند به‌خاطر این است که اگر این جنگ متوقف شود نتانیاهو سرنوشت بسیار غم‌انگیزی خواهد داشت و کابینه‌اش سقوط می‌کند و حتما به دادگاه کشیده خواهد شد و احتمالا به زندان می‌ر‌ود. چرا که این حادثه‌ای که روز هفتنم اکتبر اتفاق افتاد ضربه جبران‌ناپذیری به نتانیاهو و حزب لیکود وارد کرد و آنهائی که از حامیان نتانیاهو بودند از این حادثه راضی نیستند.
لذا نتانیاهو دچار یک سرگردانی در جنگ غزه شده چرا که نه می‌تواند به یک آتش‌بس دائم تن دهد و دست خالی از غزه بیرون بیاید و نه برایش راحت است همین‌طور که جنگ را در شمال با ویرانی آغاز کرد، در جنوب هم همین کار را انجام دهد. لذا فضای بین‌المللی بسیار به زیان اسرائیل ادامه پیدا می‌کند و هم دولت‌های غربی و هم غیرغربی و فضای بین‌المللی و درونی، مخالف اسرائیل است. آنچه تاکنون مشخص شده اینکه نتانیاهو در جنگ غزه گرفتار شده و هم فشار خانواده‌ها و هم فشار حزبی روی او بسیار است. در فضای غربی هم دل خوشی از نتانیاهو ندارند. لذا یک درهم‌پیچیدگی و بلاتکلیفی در اسرائیل رخ داده که نمی‌دانند به کدام سمت‌وسو حرکت کنند.
آرمان در تحلیل دیگری به قلم زیباکلام (که سابقه جانبداری از اسرائیل داشت) نوشت: در ایران رسانه‌ها آتش‌بس را پیروزی حماس اعلام کرده‌اند. در این معنا که اسرائیل مجبور شده است آتش‌بس را بپذیرد در حالی که اسرائیلی‌ها اعلام کرده بودند به هیچ وجه حاضر به پذیرش هیچ‌گونه آتش‌بسی نیستند تا آزادی کامل همه اسراها و نابودی کامل حماس! از این بابت قطعا دولت نتانیاهو کابینه جنگی وی و جریانات تندروی درون دولت نتانیاهو مجبور شده‌اند که تن به عقب‌نشنی بدهند. آنچه مسلم است در این بیش از یک و ماه نیم گذشته و به‌رغم حملات بسیار شدید علیه غزه 
چه به‌صورت بمباران و چه بعد به‌صورت اعزام تانک و نیروی رزمی به غزه و تحمیل بیش از 14هزار شهید که بسیاری از آنها زنان و کودکان هستند به فلسطینی‌ها.  واقعیت آن است که نظامیان و سیاسیون دستِ ‌راستی اسرائیل نتوانسته‌اند به دو هدف اولیه و اصلی خود یعنی نابودی حماس و آزادی اسراها دست یابند. آتش‌بس به تعبیری نوعی پیروزی برای حماس به حساب می‌آید و اگر نگفته باشیم شکست، اما شاهد خرد شدن غرور نظامیان اسرائیل بودیم. نظامیان اسرائیلی یعنی مجبور شدند چیزی را بپذیرند که باورش را نداشتند.