به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,418
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 21,076
بازدید ماه: 87,149
بازدید کل: 23,748,955
افراد آنلاین: 20
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
860 - خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

خبر هائی از اسلام ستیزان جنایتکار 

۱۴۰۲/۰۹/۰۷

ضربه جنگ غزه به آمریکا اختلافات در کاخ سفید را شدت بخشید
روزنامه واشنگتن‌پست درباره چالش جنگ غزه برای مقامات کاخ سفید نوشت: این جنگ به طرز بی‌سابقه‌ای تیم جو بایدن را آشفته کرده و مقامات آمریکایی امیدوارند که این درگیری تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده ادامه نداشته باشد. جنگ غزه به بزرگ‌ترین بحران سیاست خارجی برای دولت بایدن تبدیل شده است.
واشنگتن پست در گزارش خود، از تشدید اختلافات در کاخ سفید خبر داده و می‌نویسد: در اوایل ماه نوامبر و زمانی که جنگ غزه وارد ششمین هفته خود شد، گروهی متشکل از حدود ۲۰ نفر از کارکنان کاخ سفید، درخواست کردند با مشاوران ارشد بایدن دیدار کنند. آنها می‌خواستند سه پرسش اصلی را با جف زینتز، رئیس دفتر کاخ سفید، آنیتا دان مشاور ارشد و جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید مطرح کنند: استراتژی دولت برای محدود کردن تعداد کشته‌های غیرنظامی در غزه چیست، پیامی که دولت در نظر دارد درباره این درگیری ارسال کند چیست، و دیدگاه کاخ سفید پس از جنگ برای منطقه کدام است؟
یکی از مقامات کاخ سفید که از محتوای این جلسه آگاه بود و نخواسته نامش فاش شود، گفت: مشاوران بایدن در این جلسه گفتند دولت باید مراقب باشد که اسرائیل را به طور علنی مورد انتقاد قرار ندهد تا بتواند در پشت صحنه بر سران اسرائیل تاثیر بگذارد و مقامات آمریکایی فشار بیاورند تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.
واشنگتن پست افزود: جنگ اخیر اسرائیل و حماس بدون شک بزرگ‌ترین بحران سیاست خارجی دوران ریاست‌جمهوری بایدن است و این جلسه که خبر آن منتشر نشد، نشان می‌دهد چگونه کاخ سفید که به اجرای عملیات منضبط و یکپارچه افتخار کرده، دچار اختلاف شده است.
جنگ اسرائیل و حماس در غزه بیش از هر موضوع دیگری دولت آمریکا را آزار داده، زیرا کارکنان کاخ سفید را در برابر مسائل بسیار احساسی قرار داده است.
ایوو دالدر، مدیر اجرائی شورای امور جهانی شیکاگو که در زمان ریاست جمهوری اوباما به عنوان سفیر آمریکا در ناتو خدمت می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم دولت از همان ابتدا متوجه شده بود که در بند قرار گرفته است.»
شکاف در داخل کاخ سفید تا حدی بین دستیاران ارشد قدیمی بایدن و مجموعه‌ای از کارکنان جوان‌تر با پیشینه‌های مختلف است. مشاوران ارشد بایدن گفته‌اند که این درگیری به جایگاه جهانی آمریکا آسیب رسانده است. با این که اظهارات بایدن در مورد مسئولیت اسرائیل برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی و اجازه دادن به کمک‌های بشردوستانه مستقیم‌تر شده، او از درخواست برقراری آتش‌بس خودداری کرده است.
بسیاری در کاخ سفید از همان ابتدا از خطر سیاسی که این درگیری برای بایدن ایجاد می‌کند، آگاه بودند. بسیاری از مقامات، نگران هستند که هرچه درگیری طولانی‌تر شود، از نظر سیاسی و دیپلماتیک برای بایدن مضرتر شود. مقامات اسرائیلی گفته‌اند که این درگیری می‌تواند یک سال یا بیشتر طول بکشد. مقامات آمریکایی امیدوارند که این درگیری به بجبوحه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در سال آینده کشیده نشود.

 

بی‌بی‌سی: بسیاری از اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مقصر و ناتوان می‌دانند
برخی از اسرائیلی‌ها به بی‌بی‌سی گفته‌اند که درباره صلاحیت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای هدایت کشورشان، اختلاف‌نظر دارند.
به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، شارف، فرمانده بازنشسته یکی از واحد‌های کماندویی در ارتش و از بنیانگذاران «برادران مسلح» بوده؛ گروهی از سربازان ذخیره که با اصلاحات دولت نتانیاهو برای تغییر عملکرد نظام قضائی مخالف بودند. این تغییرات، باعث شکاف شد و صدها هزار معترض را به خیابان‌ها کشاند. شارف می‌گوید «آنها نسبت به شکست دولت در جلوگیری از حملات خشمگین‌ هستند و می‌خواهند برای کمک هر چه در توان دارند به کار گیرند. زمان پرسش فرا خواهد رسید. زمانی برای پاسخگو کردن. اما اکنون نیاز به اتحاد و ترمیم داریم».
با این حال بعضی از اسرائیلی‌ها چنین صبری ندارند. بسیاری از آنها همین حالا خواهان پاسخگویی هستند، و توانایی نتانیاهو برای اداره کشور در این دوران پرمخاطره را زیر سؤال برده‌اند. نتانیاهو سه هفته پس از آغاز جنگ نوشت که درباره نیت حماس برای حمله به او «هشدار داده نشده بود. بالعکس، برآورد همه مقام‌های امنیتی، این بود که حماس هراسیده و در پی دستیابی به یک توافق است». این پیام بلافاصله با واکنش‌های شدید رو‌به‌رو شد. نتانیاهو متهم شد که در حین جنگ، انگشت اتهام را به سوی نهادهای امنیتی نشانه گرفته است. او پس از چند ساعت ضمن عذرخواهی این پیام را پاک کرد. با این حال لطمه واردشده پا برجا بود. بسیاری در اسرائیل گمان کردند نتانیاهو در تلاش است با سلب مسئولیت از خود، از پیامدهای بعدی‌ شانه خالی کند.
ایال والدمن که از این پیام منزجر شده بود معتقد است نتانیاهو باید بی‌درنگ کناره‌گیری کند. این کارآفرین می‌گوید نتانیاهو حتی از داخل حزب خودش با انتقاد رو‌به‌رو شد. والدمن بنیانگذار شرکت ملانوکس می‌گوید: ما صلح خواهیم کرد، اما اول باید حماس را نابود کنیم و در جنگ پیروز شویم». اما او معتقد است نتانیاهو شایسته نخست‌وزیری نیست.
نتانیاهو که در بین هواداران پر و پا قرصش به «شاه بی‌بی» شهرت دارد، با شش دوره نخست‌وزیری بیش از هر شخص دیگری در تاریخ اسرائیل، نخست‌وزیری را در دست داشته است. او در پی انتخاب دوباره در نوامبر ۲۰۲۲، با برقراری یک ائتلاف، راست‌گراترین دولت تاریخ اسرائیل را تاسیس کرد.
انشل ففر، خبرنگار روزنامه ‌هاآرتص می‌گوید نتیجه آن انتخابات در واقع وضعیت رایج را بیش از پیش آشکار کرد. «در اسرائیل و جامعه یهودی یک جنگ داخلی فرهنگی یا هویتی بین آنچه که عده‌ای آن را بخش لیبرال یا بازتر جامعه اسرائیل می‌دانند با بخش مذهبی‌تر و افراطی‌تر آن در جریان است. این موضوع تازه‌ای نیست. اما نتانیاهو در جهت نیل به اهداف سیاسی‌اش به این اختلافات دامن زد».
سارا‌ هائتسنی-کوهن، رهبر جنبش «اسرائیل من»، یک سازمان غیردولتی طرفدار صهیونیسم معتقد است اسرائیلی‌ها در حال حاضر نباید بر نتانیاهو تمرکز کنند. «دولتی که مثل دولت پیشین نتانیاهو از اقبال عمومی برخوردار نباشد، توانایی رهبری این جنگ را ندارد. او ناموفق بود و باید به فعالیت سیاسی‌اش پایان دهد».
بر اساس نظرسنجی‌ روزنامه معاریو، حدود ۸۰ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند نتانیاهو باید مسئولیت شکست امنیتی که در پی حمله حماس آشکار شد را برعهده بگیرد. چنین یافته‌هایی با تجربه بیشتر رهبران در شرایط جنگی در مغایرت است. به‌طور مثال محبوبیت جورج بوش در هفته‌های بعد از حملات ۱۱ سپتامبر روند صعودی داشت. بر اساس یک نظرسنجی دیگر معاریو، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در پاسخ به این سؤال که آیا ارتش باید بلافاصله دست به یک حمله زمینی همه‌جانبه بزند یا خیر، معتقد بودند بهتر است چنین حمله‌ای را به تعویق بیندازد.
هاداس کالدرون که در جریان حمله هفتم اکتبر حماس جان به در برد. اما پسر و دختر او که چند خانه آن‌سو‌تر با پدرشان بودند، در جریان حمله حماس گروگان گرفته شدند. او از دولت خواست: «عملیات نظامی را متوقف کنید. امروز تنها هدف ما خارج کردن و نجات کودکان و گروگان‌ها است. بی‌هیچ ملاحظه‌ای درباره اینکه طرف مقابل کیست، با او برای آزادی گروگان‌ها مذاکره کنید».

 
 ابراز نگرانی گروسی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی در مصاحبه با «فرانس ۲۴» گفت «ایران تسلیحات اتمی ندارد اما قابلیت‌های هسته‌ای خاصی دارد که مایه نگرانی است». 
وی در اشاره به موضوعات باقیمانده ادعایی گفت: سؤالات زیادی حول برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شد و ما همان‌طور که باید، در تلاش بوده‌ایم با ایران برای حل آنها همکاری کنیم که می‌گویم موفقیت ترکیبی بوده، در برخی موارد توانستیم و در برخی موارد نتوانستیم. در حال حاضر در نقطه‌ای هستیم که همچنان علامت سؤال‌های مهمی وجود دارد که باز هستند و البته در تلاش برای کار هستیم. 
گروسی در ادامه ادعاهایش گفت: ما سازمانی بین‌المللی هستیم که به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل اعتقاد دارد اما این‌جا وضعیتی داریم که در جایی که دوست داشتیم باشد، قرار ندارد. 
وی در ادامه سخنانش از ایران خواست همکاری کاملی با آژانس داشته باشد و در اشاره به اظهارات مقام‌های ایرانی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما به همه باور داریم اما همه چیز را راستی‌آزمایی می‌کنیم و باید این کار را بکنیم...پس آنچه می‌گوییم این است که درِ تاسیسات خود را باز کنید و با آژانس در سطحی که باید همکاری کنید. 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً هم در گزارشی ابراز نگرانی کرده بود که به نظر می‌رسد ایران اجرای بیانیه مشترک ماه مارس در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی آژانس را متوقف کرده است. گروسی در این گزارش فصلی همچنین مدعی شد که اقدام ایران در جلوگیری از فعالیت چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گونه‌ای انجام شده که در توانایی آژانس برای انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخلال جدی ایجاد می‌کند. 
نمایندگی ایران در آژانس در پاسخ به این ادعاها، با اعلام اینکه تمامی مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به آژانس اعلام و توسط آن راستی‌آزمایی شده، عنوان کرد «در نامه‌ای به مدیرکل موافقت خود را با انتصاب ۸ بازرس جدید پیشنهادی اعلام کرده‌ایم».
ایران در یادداشت توضیحی خود افزود: اگرچه هیچ تعهدی برای پاسخگویی به سؤالات آژانس بر اساس اسناد ساختگی و غیرمعتبر ندارد، با این حال، به صورت داوطلبانه در راستای همکاری، تمام اطلاعات لازم، اسناد پشتیبان و دسترسی‌های درخواستی آژانس را فراهم کرده است.
به گزارش فارس، ایران بار دیگر بر اهمیت و ارزش همکاری گسترده با آژانس تأکید و اعلام کرد: این همکاری سازنده نباید به دلیل منافع سیاسی کوته‌بینانه تضعیف شود. بر این اساس، آژانس مسئولیت دارد که عقلانیت لازم را در پرداختن به چنین موضوعاتی به شکل مجدانه نشان دهد تا از مخدوش شدن تصویر بزرگ‌تر در مورد همکاری بین ایران و آژانس جلوگیری شود. اصولاً اطلاعات نامعتبر، جعلی و ساختگی نباید مبنای راستی‌آزمایی قرار گیرد.