به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 160
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 7,828
بازدید ماه: 28,798
بازدید کل: 23,690,620
افراد آنلاین: 18
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۵۳۴ - خاطره ای از ســـرو قــامــتـان : فرهنگ بسیج از نگاه شهدا ۱۴۰۲/۰۹/۰۷

خاطره ای از ســـرو قــامــتـان :

فرهنگ بسیج از نگاه شهدا  

۱۴۰۲/۰۹/۰۷

جوانان بسیجی بلوچ در لبیک به فرمان بنیان‌گذار انقلاب راهی جبهه شدند

خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency - «بسیج» در کلام شهید  حاج «قاسم سلیمانی»

 
کامران پورعباس
به مناسبت فرا رسیدن هفته بسیج، فرازهایی از وصیت‌نامه‌های شهدا در مورد جایگاه اعلای بسیج و مقام والای بسیجیان و گزیده‌ای از توصیه‌ها و سفارش‌های شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان خطاب به بسیجیان و مسئولان بسیج و همچنین توصیه‌های شهید قاسم سلیمانی به بسیجیان را نقل می‌نماییم: 
پوشیدن لباس شهادت
یکی از شاخص‌های مهم بسیجی بودن، آمادگی برای رسیدن به مقام شهادت است. 
شهید يادگار ظفري در فرازی از وصیت‌نامه‌اش نوشته است:
«برادران پاسدار و بسيجي، قدر و منزلت خود را بدانيد. شماها سربازان امام زمان، هميشه شماها پاك باختگان مكتب ايثار و شهادت هستيد؛ شماها اين لباسي كه بر تن كرديد، لباس شهدا است؛ شماها مديون شهدا هستيد و بايستي در آخرت جواب شهدا را بدهيد.»
شهید ابوالفضل اسفندیاری، نیز در این باره می‌نویسد:
«امت حزب‌الله از شما می‌خواهم که همیشه به یاد تمام نیرو‌های مسلح و جان بر کف مخصوصاً این برادران بسیجی پاکباخته باشید و برای موفقیت‌شان دعا کنید که به قول شهید مظلوم بهشتی بسیجیان مرغان آغشته به عشقی هستند که جایشان در این دنیا نیست.» 
شهید محمدرضا افراز هم در فرازی از وصیتنامه‌اش چنین نوشته است: 
«نمی‌خواهید خون شهدا پایمال شود، پس در [بسیج] شرکت کنید که بسیج واقعاً مدرسه عشق است، عشق به لقاءالله.»
شهید محمد آقاجانی حاجی آقا دیگر شهیدی است که یادآور شده است: 
«‌ای بسیجی‌ها قدر خود را بدانید؛ خاک زیر پای شما شفای امراض است و وجودتان صفای انصار؛ سلاح‌تان همان شمشیر علی‌(ع) و نگاه‌تان همان نگاه حسینی(ع) است.»
 بسیجی بودن عشق است
بسیجی بودن یک فرهنگ و مرام است و صرفا عضویت در فلان پایگاه یا داشتن کارت بسیج نیست.
شهید مدافع حرم حسن عبدالله‌زاده در وصیتنامه‌اش نوشته است: «یکی از عواملی که ما می‌توانیم سربلند باشیم، خدمت صادقانه و با اخلاص در بسیج است. ما همواره باید یک بسیجی باشیم و یک بسیجی بمانیم. بسیجی بودن به گذراندن دوره‌های مختلف و شرکت در کلاس‌های مختلف نیست. بسیجی بودن به صفا و صمیمیت و تقوا و اخلاص و کار برای رضای خداست. یک بسیجی مردم‌دار است، رازدار است، کار راه‌انداز است، در تمامی سختی‌ها و مشکلات پای کار انقلاب است، هیچ موقع دست از تلاش مقدس خویش بر نمی‌دارد گرچه سایرین با او هماهنگ نباشند، گرچه خسته باشد، طرد بشود، مسخره بشود و...!!! عَلَم انقلاب همیشه بر دوش اوست حتی اگر تنها بماند. بسیجی بودن عشق است، عشق. عشق به اسلام و انقلاب و عشق به خمینی(ره) و نائب بر حقش امام خامنه‌ای(حفظه ا...) و این عشق سبب حرکت اوست. اگر ما عاشق باشیم، خسته نمی‌شویم و انگیزه‌مان کمرنگ نمی‌شود. باید عاشق بود، عشق علی(ع) در دل‌هایمان شعله می‌کشد. چطور بنشینیم و نگاه کنیم؟؟ باید خود را خرج این محبت و ولایت کنیم. باید در راه علی و آرمان اسلام ناب حتی اگر بشود و قابل باشیم جان ناقابل خود را نیز بدهیم. بسیجی یعنی عاشق علی و علی یعنی تمام خوبی‌ها. من همیشه به این بسیجی بودنِ خویش افتخار می‌کردم و می‌کنم و هیچ‌گاه خود را پاسدار قلمداد نکرده‌ام. من یک بسیجی‌ام، یک بسیجی پا برهنۀ انقلاب، یک بسیجی صفر رهبری و آماده‌ام در هرجای این کرۀ خاکی تحت فرمان او جان خویش را فدا کنم، باشد که مورد رضایت حضرت باری‌تعالی قرار گیرم و روسفید در محضر حضرت صدیقه طاهره(س) گردم.»
 هميشه به خاطر رضاي خدا كار كنيد
فعالیت بسیجی، یعنی کار مخلصانه و الهی و با سایر فعالیت‌ها که برای امر معاش و یا رسیدن به قدرت و شهرت است، در تعارض قرار دارد.
شهید اسماعيل جاقوري در این باره در وصیت‌نامه‌اش نوشته است:
«به تمام اعضاي بسيج و امت حزب‌الله و ياري‌دهندگان روح‌الله يك پيام دارم كه دوستي و صميميت خود را حفظ كنيد و هميشه به ياد شهدا باشيد. هر وقت كه مي‌خواهيد كاري را انجام دهيد فقط هدف‌تان في سبيل‌الله باشد و هميشه به خاطر رضاي خدا كار كنيد، حاصل كارتان هميشه باقي بماند.»
شهید احمد پاسبان نیز یادآور شده است:
«‌ای برادران عزیز بسیجی، بدانید که خداوند همواره ناظر بر اعمال و رفتار ماست، مبادا خدای ناکرده مرتکب کاری شوید که از قداست بسیج بکاهد. دوستانم از شما می‌خواهم که بسیج را سنگری و پایگاهی جهت مبارزه با دشمنان داخلی و خارجی ‌نمایید.
برادرم، مسئولیت بسیجی بودن خیلی سنگین است و همه‌کس از عهده آن بر نخواهد آمد. سعی کنید که همواره راستگو، صدیق و درستکار باشید و کوشش کنید که یاوران خوبی برای رهبر انقلابمان باشید و از شما می‌خواهم تمام قدرت‌تان را جهت حفظ انقلاب صرف ‌نمایید و لحظه‌ای خستگی به خود راه ندهید.»
مردمی بودن و دوری از غرور
فرهنگ بسیجی، بعد از رضایت الهی، برای مردم بودن است. 
شهید ابراهيم الله‌داديان در این باره در وصیت‌نامه‌اش نوشته است:
«اي برادران بسيج و سپاه، شما نور چشم امام هستيد. امام امت بر بازوان پرقدرت شما بوسه مي‌زند. شما سعي كنيد كمال تواضع را در مقابل مردم و برادران عزيز و خواهران محترم داشته باشيد و با آنان با كمال مهرباني رفتار كنيد.»
شهید ابوالقاسم جمشیدنژاد، نیز چنین به بسیجیان توصیه می کند: «ای عاشقان شهادت مقامی بس والا دارید که امام به بازوان‌تان بوسه می‌زند و می‌گوید ‌ای کاش من یک بسیجی بودم. شما نور چشم این امتید، حیثیت خود را حفظ کنید، ولی مواظب تکبر و غرور باشید.»
همیشه پیشتاز بودن
پیشتاز و جلودار بودن و فعالیت به عنوان عنصری مترقی و آگاه و عامل به حق، از دیگر شاخص‌های مهم یک بسیجی است که در وصیت‌نامه شهدا به آن اشاره شده است.
شهید احمد اسعد سامانی در این‌باره وصیت کرده است: 
«جمله‌ای هم به شما بسیجیان؛ شما عزیزان سعی کنید همان‌گونه که تاکنون پیشتاز بوده‌اید، باشید و بازوی مسلح ولایت فقیه باشید. سعی کنید بیشتر مسائل و احکام اسلام را فرا گیرید، بیشتر به مطالعه کتاب‌های اسلامی بپردازید و اخلاق اسلامی را، اخلاق نیکو را زیر بنا و اساس کار خویش قرار دهید و خدا را بر کار‌ها شاهد و ناظر بدانید.»
 سرباز آقا امام زمان و پشتيبان ولايت‌فقيه بودن
هر بسیجی باید طوری عمل کند که گویی سرباز حضرت ولی‌عصر(عج) است. یعنی اگر قائم آل محمد(ص) امروز ظهور نمودند و قیام کردند، یک بسیجی باید شایسته قرار گرفتن در لشکر حضرت باشد. همچنان‌که ولایت‌مداری از ویژگی‌های اصلی و معیار یک بسیجی است.
شهید مجید ارجمندی در فرازی از وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «‌ای بسیجیان سعی کنید وظیفه‌ای را که با بسیجی شدن بر دوش‌تان سنگینی می‌کند، ادا کنید تا فردا بتوانید جوابگوی خون همسنگران‌تان باشید. بسیجی شدن یعنی سرباز آقا امام زمان شدن.»
شهید محمود اميني، نیز در این باره نوشته است:
«سخني چند با برادران بسيجي خود دارم. اي برادران بسيجي، از شما مي‌خواهم كه دست از اسلام و قرآن برنداريد و در خط امام حركت كنيد و پشتيبان ولايت‌فقيه باشيد؛ دست از روحانيت برنداريد كه اگر دست از روحانيت كشيديد اسلام شكست خواهد خورد و از شما مي‌خواهم كه با هرگونه فساد در هر جا كه باشد برخورد كنيد.»
 دعوت کردنِ مردم به بسیج
برخی شهدا سفارش کرده‌اند که بسیجیان، علاوه ‌بر خودشان، دیگران را هم به فعالیت بسیجی دعوت نمایند. به طور مثال،
شهید علي بيگي هرچگاني در وصیت‌نامه‌اش نوشته است:
«بسيج را خالي نگذاريد چون همين پايگاه‌هاست كه امت را براي دفاع از اسلام عزيز آماده مي‌نمايد، آري از اين پايگاه‌هاست كه شما بسيجيان ره صد ساله را يك شبه طي مي‌كنيد و به كمال واقعي كه عارفان چندين سال تلاش مي‌كنند كه به آن برسند، مي‌رسيد. سعي كنيد مردم را بيشتر دعوت كنيد به بسيج تا ان‌شاءالله جزو سربازان امام زمان(عج) قرار بگيرند.»
شهید اسماعیل اردستانیان جوادی هم در این باره یادآور شده است: «توصیه می‌کنم به برادران بسیج که در همه کار‌ها نمونه باشند تا بی‌تفاوتان به اسلام را جذب کنید و به مسئولین عزیز بسیج تا می‌توانید کمک کنید و بیشتر به فکر جذب نیرو با اخلاق اسلامی باشید.»
پشتیبانیِ مردم از بسیج
اما در عین حال، بسیاری از شهدا نیز به مردم تأکید کرده‌اند که حامی و یاور بسیج باشند. ازجمله شهید علي اسمعيلي، در بخشی از وصیت‌نامه‌اش نوشته است: «از سپاه و بسيج پشتيباني نمايید چون اينها بازوي انقلابند.»
و یا شهید احمد مفید، این‌گونه بر پشتیبانی مردمی از بسیج تأکید و تصریح کرده است: «در پُر نگه داشتنِ مساجد و حفظ آن و پشتیبانی این نیروی عظیم بسیج که عاشقانه برای خدا خدمت می‌کنند، کوشا باشید.»
 توصیه‌های حاج قاسم به بسیجیان
بسیجی مؤمن و مخلص و سردار بزرگ و پر افتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی در نامه‌ای خطاب به بسیجیان بیان نموده است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
برادران و عزیزان بسیجیم سلام علیکم
خداوند شما را برای خدمت به اسلام حفظ بفرماید.
عزیزانم، اولاً؛ بزرگ‌ترین امانت سپرده شده به ما جمهوری اسلامی است که امام عارف‌مان فرمود: حفظ آن از اوجب واجبات است؛ [بنابراین] در حفظ این امانت از هر کوششی دریغ نفرمایید.
ثانیاً؛ به حلال خداوند و حرام آن، توجه خاص خاص بفرمایید.
ثالثاً؛ پدر و مادرتان را آن‌چنان بزرگ بشمارید که شایسته آن باشد که خداوند و ائمه معصومین(ع) توصیه فرموده‌اند.
رابعاً؛ دوستی و رفاقت ارزش بزرگی است؛ اما مهم این است که با چه کسی رفاقت و برای چه راهی [این کار را] می‌کنید.
خامساً؛ نماز شب، نماز شب، نماز شب کلید تمام عزت‌هاست.
برادرتان قاسم

Image result for ‫گل لاله‬‎