به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 455
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 19,113
بازدید ماه: 85,186
بازدید کل: 23,746,993
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۰۳ - با وجود گره زدن این پروژه به برجام در دولت قبل: قطار امید در ایستگاه پرند متروی پرند بدون برجام به بهره‌برداری رسید ۱۴۰
با وجود گره زدن این پروژه به برجام در دولت قبل:
قطار امید در ایستگاه پرند متروی پرند بدون برجام به بهره‌برداری رسید
  ۱۴۰۲/۰۹/۱۰

جوان - رئیسی با قطار پیشرفت به پرند رفت - صاحب‌خبرایمنا - مترو پرند با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید - صاحب‌خبر

پروژه خط مترو پرند که با پیشرفت
30 درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از 750 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و 200 میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد.
درحالی که مدعیان اصلاحات بعد از دولت یازدهم و دوازدهم همچنان به تمجید از پروژه شکست خورده برجام و دیپلماسی التماسی دولت پیشین می‌پردازند و تحقق امور کشور را هنوز هم منوط به رفع تحریم جا می‌زنند، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بدون برجام و وادادگی در برابر غرب، اقدام به بازگشایی کارخانه‌ها، افتتاح پروژه‌های مسکونی و خط متروی شهر تهران می‌کند و حال آنکه مدعیان اصلاحات پیشبرد خط متروی تهران و ایجاد تونل برای مترو را در گرو برجام می‌دانستند.
خوب است صحبت‌های گذشته دولتمردان قبلی را یادآوری کنیم. صحبت‌هایی که در آنها حل مسائل کشور حتی همین خط متروی پرند که با همت و کار جهادی دولت سیزدهم به سرانجام رسید نیز به برجام بند بود.
محسن‌ هاشمی سال 99 گفته بود: «در این سه سال حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشده است؛ در‌حالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرائی ندارد و می‌توان اعتبار آن را از طریق بودجه غیرنقد تأمین کرد. اگر این دستگاه‌ها در سه سال گذشته فعالیت می‌کردند، الان سه خط جدید مترو داشتیم.»
رئیس پیشین شورای شهر تهران همچنین سال 98 نوشته بود: «مدیریت شهری به صورت یکدست در اختیار اصلاح‌طلبان است... در این دو سال سپری شده از عمر مدیریت شهری، دستاوردهای عینی و واقعی کافی را تحقق نبخشیدیم نباید با گارد و پاک کردن صورت مسئله، به این موضوع بپردازیم.»
همچنین عباس قائد رحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی سال 94 گفت: «در ارتباط با بحث فاینانس واگن‌های مترو آنچه پیش‌نیاز به‌حساب می‌آید، اصلاح و ترمیم تعامل دولت با دنیاست و خوشبختانه با اجرای برجام این امر محقق می‌شود و در دوره پساتحریم بدون شک روزبه‌روز این تعامل بهتر خواهد شد. برای فاینانس نیاز به سرمایه‌گذاری و گشایش اعتبار در بانک‌ها است و امیدواریم در دوره پساتحریم بستر آن فرهم شود.»
با این حال، دوسال از آغاز به کار دولت مردمی می‌گذرد و در این مدت نه تنها طرح‌هایی با عمر بیش از 10 سال به افتتاح می‌رسد، بلکه تورم کشور نیز بدون برجام در حال کاهش و روابط با کشورها دنیا با دیپلماسی اقتدار و عقلانیت و نه از موضع دیپلماسی التماسی در حال پیشرفت است.
افتتاح مترو پرند پس از 18 سال
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، پنج‌شنبه به منظور بهره‌برداری از دو طرح عمرانی دولت مردمی وارد شهرستان رباط کریم شد، و با طی مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند با قطار شهری، از متروی این شهر به صورت رسمی بهره‌برداری کرد.
این طرح که با پیشرفت 30 درصدی تحویل دولت سیزدهم شده بود، با اعتباری بیش از 750 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و 200 میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت تامین اعتبار و تکمیل شد.
خط متروی شهر جدید پرند به طول 50 کیلومتر از ایستگاه شاهد در خط یک به سمت شهر جدید پرند امتداد می‌یابد و بر همین اساس شهروندان می‌توانند از تجریش تا پرند و بالعکس را مستقیم و با مترو طی کنند.
مطالعات پروژه خط مترو تهران-پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شد. عملیات اجرائی این پروژه سال 1390 شروع شد و در سال 1391 اجرای کل طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بخشی از این طرح در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما قطعه دوم پروژه متروی شهر جدید پرند به طول 19 کیلومتر از فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند طراحی شد که به دلیل محدودیت‌های مالی و سایر مشکلات متوقف ماند.
رئیس‌جمهور آذرماه سال گذشته و در نخستین برنامه سفر یک روزه خود به شهرستان رباط کریم، از روند احداث خط مترو شهر جدید پرند بازدید کرد. دکتر رئیسی همچنین در فروردین امسال در سفر به رباط کریم به مسئولان دستور داد تا هر چه سریع‌تر موانع تکمیل خط مترو برداشته شود.
ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌شود که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل‌ونقل به مسافران شهر جدید پرند و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است و به‌جز حمل‌ونقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه‌جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافران را در پی دارد. شهر جدید پرند در 30 کیلومتری جنوب‌ غربی تهران و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) واقع شده است و روزانه بیش از 30 هزار نفر بین تهران و پرند تردد می‌کنند.
پیشرفت‌های امروز کشور نتیجه مقاومت مردم است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آیین افتتاح «ایستگاه مترو شهر جدید پرند» با اشاره به سفر آذرماه سال گذشته دولت به شهرستان رباط‌کریم و وعده تکمیل این ایستگاه و خطوط مواصلاتی آن در مدت یک‌سال، از همه مسئولان و دست‌اندرکارانی که با تلاش برای اجرای این وعده، جلوه‌ای از صادق‌الوعد بودن دولت را به نمایش گذاشته و باعث خرسندی و ارتقای امید مردم شدند، قدردانی کرد.
وی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تسهیل تردد مردم را یکی از ضرورت‌های توسعه‌یافتگی دانست و گفت: امروز دولت، وزارت راه، شهرداری و همه دستگاه‌های دیگر دنبال تسهیل زندگی مردم و رفع موانع و مشکلات هستند و گزارش شهردار محترم تهران درباره اقدامات این دستگاه برای توسعه مترو و امکانات حمل‌ونقل عمومی نیز جای قدردانی دارد.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوائی جزو سیاست‌ها و دستور کارهای اصلی دولت مردمی است، افزود: دولت با وجود همه تحریم‌ها و فشارها دست از تلاش برای توسعه کشور برنداشته و مصمم هستیم حرکت قطار پیشرفت کشور سرعت گرفته و تداوم یابد. دشمن تلاش می‌کند پیشرفت ایران اسلامی متوقف شود، اما در برابر ملتی با اراده که عزم خود را برای پیشرفت جزم کرده موفق نخواهد شد.
رئیسی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته ایشان با بسیجیان و تاکید بر حضور در همه عرصه‌ها با روحیه بسیجی و جهادی اظهار داشت: باید از همه کسانی که در هر دوره‌ای در مسیر پیشرفت کشور تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد، اما جای این سؤال نیز وجود دارد که آیا طرح‌ها و پروژه‌ها با تلاش جهادی و با روحیه بسیجی نمی‌توانست زودتر به سرانجام برسد!
وی با بیان اینکه امروز برای قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این پروژه که با روحیه جهادی و بسیجی آن را در کوتاه‌ترین زمان و حتی فراتر از وعده‌ای که داده شده بود، تکمیل کردند، به اینجا آمده‌ام، تصریح کرد: کارهای بسیاری برای پیشرفت کشور شده، اما کارهای بسیاری نیز باقی مانده و نباید در مسیر خسته و ناامید شویم.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه آنچه امروز در فلسطین می‌بینیم نمایش اقتدار و عزت مردمی مقاوم و صبور است که مقاومت آنها دشمن را مستأصل و درمانده کرده است، خاطرنشان کرد: کشتن زنان و کودکان از یک‌سو نشانه درماندگی در مقابل مجاهدان مقاومت است و از سوی دیگر باعث ایجاد تنفری عمیق و گسترده از رژیمی شده که در مقابل چشم جهانیان بیش از 5 هزار کودک مظلوم، بی‌دفاع و بی‌گناه را به شهادت رسانده است.
رئیسی، مقاومت ملت ایران در مقابل فشارهای دشمن را نیز ستودنی توصیف و تصریح کرد: پیشرفت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم نتیجه مقاومت ملت ایران است؛ این پیشرفت‌ها نتیجه برکت خداوند به کار و تلاش‌های صورت گرفته با روحیه بسیجی و جهادی است.
رئیس‌جمهور همچنین با قدردانی از روحیه همدلی و هماهنگی که امروز در میان بخش‌های مختلف وجود دارد، گفت: امروز بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف به جای درگیر شدن به حاشیه‌ها تمام توان خود را صرف تلاش برای سازندگی کشور، خدمت‌رسانی به مردم و رفع مشکلات کرده‌اند و این بسیار ارزش دارد؛ در دولت تصمیم گرفته‌ایم که هرگز دچار حاشیه‌ها نشویم و بر این عزم استوار هستیم.
4 هزار و 380 واحد مسکن مهر در شهر جدید پرند به بهره‌برداری رسید
آیت‌الله رئیسی همچنین در سفر به شهرستان رباط‌کریم 4 هزار و 380 واحد مسکن مهر پرند را افتتاح کرد.
با حضور رئیس‌جمهور کلید هشت واحد مسکونی به صورت نمادین به خانواده‌های متقاضی مسکن مهر تحویل داده شد.
طرح مسکن مهر شهر جدید پرند از سال 1388 با هدف ساخت بیش از 95 هزار واحد مسکونی شروع شد که در دولت سیزدهم حدود 10 هزار واحد آن نیمه تمام بود و متقاضیان چشم انتظار تکمیل واحدها بودند.
رئیسی، 17 آذر ماه 1401، در اولین سفر خود به شهر جدید پرند، ضمن بازدید از پروژه‌های مسکن مهر، بر تسریع تکمیل واحدهای نیمه کاره تاکید کرد و در این راستا بیش از 6 هزار واحد در پایان سال 1401 افتتاح شد و  4 هزار و 380 واحد باقیمانده نیز با حضور رئیس‌جمهور رسماً به بهره‌برداری رسید تا پرونده این طرح عظیم نیمه تمام بسته شود.
پیشرفت 90 درصدی احداث مجتمع‌های مسکونی
آیت‌الله رئیسی، در ادامه سفر به پرند، به منظور بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی دولت مردمی، از طرح 570 واحدی نهضت ملی مسکن شهر جدید پرند بازدید کرد.
به گفته مسئولان این طرح به پیشرفت 90 درصدی رسیده و در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.
این پروژه از جمله پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن است که در تابستان سال 1401 احداث آن آغاز شده است.
رئیس‌جمهور 17 آذر ماه سال گذشته در جریان سفر به شهرستان رباط کریم از این طرح که در مراحل ابتدائی ساخت بود، بازدید و بر ضرورت اهتمام مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در روند تکمیل آن تأکید کرده بود.