به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,749
بازدید دیروز: 2,950
بازدید هفته: 20,407
بازدید ماه: 86,480
بازدید کل: 23,748,286
افراد آنلاین: 67
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 10 May 2024
الجمعة ، ۲ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۰۴ - رئیسی در دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی: ۱۴۰۲/۰۹/۱۲

 

رئیسی در دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی:

تصمیمات، رفتارها و عمل ما در جمهوری اسلامی

باید با قانون اساسی انطباق جامع داشته باشد 

   ۱۴۰۲/۰۹/۱۲

همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسیایرنا - دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در «دومین همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» با بیان اینکه هر چه نسبت به قانون اساسی داریم، منبعث از تدابیر و هدایت‌های حکیمانه امام خمینی(ره) است،‌ یاد ایشان و نیز همه کسانی که در تدوین و تصویب این میثاق ملی نقش‌آفرین بودند، گرامی داشت.
وی قانون اساسی را به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، منشور شکوهمند انقلاب اسلامی و تجسم انقلاب و آموخته‌های آن توصیف و تصریح کرد: قانون اساسی، بستر قوانین و مقررات و ارتباطات بین بخش‌های مختلف و اساس نظام اسلامی، تشکیلات و ساختار نظام اسلامی را به ما آموخته است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبحث ولایت فقیه از آغاز دوره فقه اجتهادی در قرون 4 و 5 هجری در آثار تمام فقهای بزرگ مطرح است، افزود: شاید در میزان بسط ید فقیه در مباحث فقهای مختلف تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، اما اصل ولایت فقیه در آثار همه فقها وجود دارد.
رئیسی با اشاره به اینکه نظریه ولایت فقیه با ساختارسازی که شهید بزرگوار بهشتی و دیگر خبرگان قانون اساسی داشتند، نمود و نماد قانون اساسی شد، گفت: قانون اساسی همه نیازهایی را که برای انسان معاصر فرض می‌شود و قرار است در جامعه اسلامی پیاده شود، دیده است؛ همه نیازها در زمینه‌های ارتباطات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، روابط داخلی و خارجی، نهادها و ساختارهای ضروری برای پیشرفت کشور در این قانون دیده شده است.
وی با بیان اینکه این سخن به معنای آن نیست که نمی‌توان هیچ عیب و نقصی بر این قانون وارد کرد، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز محصول یک کار بشری است، اما یکی از برجسته‌ترین حقوقدانان آفریقای جنوبی که از طرف آقای ماندلا مسئول مطالعه قوانین اساسی کشورهای مختلف برای تدوین قانون اساسی این کشور شده بود، برای بنده تعریف کرد که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بین دموکراسی و آرمان جمع ایجاد کرده و لذا مترقی‌ترین قانون اساسی جهان است.
رئیس‌جمهور یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران را آن دانست که تمام سازمان‌ها و ساختارهای آن مبتنی بر رای مردم است و افزود: سیاسیون در دنیا معمولا دم از مردم و رای مردم می‌زنند، اما در نگاه قانون اساسی، امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و اساسا در نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه به مردم، برآمده از باور حقیقی به حقوق آنهاست.
رئیسی نکته مهم دیگر را ضرورت انطباق همه رفتارها در جمهوری اسلامی با اصول قانون اساسی دانست و خاطرنشان کرد: درست است که شورای نگهبان به لحاظ شکلی مراقبت می‌کند تا مصوبه و امری خلاف قانون اساسی نباشد، اما همه مسئول هستیم تا رفتارها و عمل ما با قانون اساسی انطباق جامع داشته باشد.
رئیسی با بیان اینکه فعالیت توأمان بخش‌های سه‌گانه اقتصاد در کشور می‌تواند بسیار اثربخش باشد، گفت: اگر چه بخش‌های زیادی از تصدی‌گری‌های اقتصادی دولت در قالب اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده، اما همچنان باید برای کاهش تصدی‌گری دولت تلاش کرد تا دولت در جایگاه هدایت، حمایت و نظارت قرار گیرد. میدان اقتصاد باید به بخش‌های خصوصی و تعاونی واگذار شده و دولت در جایگاه نظارت قرار گیرد.
وی افزود: یک نگاه اشتباهی در زمینه اجرای اصل 44 وجود داشت که آن را برابر با واگذاری صرف می‌دانست اما با تاکید و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی جلوی آن گرفته شد. دولت باید بعد از واگذاری بخش‌های اقتصادی، از فعالان اقتصادی که کار را به دست گرفته‌اند، حمایت کند؛ واگذاری برای دولت نه پایان کار که آغاز راهی جدید برای هدایت، حمایت و نظارت به جای تصدی‌گری است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند اجرای اصل 49 قانون اساسی مبنی بر استرداد اموال نامشروع صرفا مربوط به مصادیق قبل از انقلاب است، تصریح کرد: اموالی که قبل از انقلاب به شکل نامشروع تصاحب شده بود باید بازگردانده شود و تلاش‌های خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است، اما آیا این اصل فقط مربوط به قبل از انقلاب است.
رئیسی با اشاره به برنامه دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن، آن را نیاز کشور و تکلیف قانونی دولت دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه در گذشته کاستی‌هایی در عرصه ساخت مسکن و نیز ایجاد شغل داشتیم، اما این دولت بنا دارد تمام تلاش خود را برای تامین نیاز کشور به مسکن و شغل به‌کار بگیرد، چرا که اگر این کار را نکنیم کشور عقب می‌ماند.
وی تاکید کرد: شاید قبلی‌ها باور نداشتند که می‌شود مشکلات را با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی رفع کرد اما نگاه این دولت این است که ما به برکت عنایت الهی، کمک شما جوانان و اساتید می‌توانیم مسیر رفع مشکلات و تامین نیازها را با قوت طی کرد.
رئیس‌جمهور در پایان خطاب به نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست تصریح کرد: بنای ما تقویت سیاست همسایگی و ارتباط با کشورهای اسلامی، همسو و همسایه است و در راستای تعقیب این سیاست دست همه کسانی که خواهان همکاری با جمهوری اسلامی ایران باشند، به گرمی خواهیم فشرد.
بررسی لایحه بودجه 1403 و ابعاد مختلف آن پیش از ارائه به مجلس شورای اسلامی
در جلسه سران سه قوه که به میزبانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، آخرین وضعیت تحولات فلسطین و غزه و تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنایتگری رژیم صهیونیستی و کمک‌رسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر ضرورت استمرار و افزایش این تلاش‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای همسو تأکید شد.
در این جلسه همچنین راهکارهای ارتقای امنیت اجتماعی و همچنین راهبردهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.
بررسی بودجه 1403 و ابعاد مختلف آن پیش از ارائه به مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر محورهای جلسه امروز سران قوا بود.
کشورها با برگزاری همه‌پرسی میزان حمایت مردم خود از حق ملت فلسطین را بسنجند
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، در پاسخ به تماس تلفنی آقای «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن، روابط دو کشور را خوب و تاریخی و دارای ظرفیت‌های متنوع برای توسعه همکاری به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی توصیف و تصریح کرد: روابط رو به رشد ایران و ژاپن باید بدون توجه و اثرپذیری از خواست برخی بدخواهان،‌ با قوت ادامه پیدا کند.
وی در این راستا پیشنهاد کرد که کشورهای مختلف از جمله ژاپن می‌توانند با برگزاری همه‌پرسی از مردم خود میزان حمایت از حق ملت فلسطین را به عینه مشاهده کنند؛ هر چند کشورهای غربی از برگزاری چنین همه‌پرسی به شدت واهمه دارند.
رئیس‌جمهور در ادامه به نقش آمریکا به عنوان بانی جنایات و حامی اصلی ماشین جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی ‌با حمایت‌های مستقیم آمریکا و با زیر پا گذاشتن بیش از 400 قطعنامه بین‌المللی از ابتدای جنگ غزه تاکنون معادل 7 بمب اتم در مقیاس جنایت هیروشیما بر سر مردم غزه بمب ریخته و این در حالی است که آمریکایی‌ها وقیحانه کشورهای دیگر را به خویشتنداری در قبال این جنایات دعوت می‌کنند تا رژیم جعلی صهیونیستی با خیال راحت به جنایت و نسل‌کشی خود ادامه دهد.
رئیسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیانیه اخیر برخی کشورهای اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را ریاکارانه دانست و تاکید کرد:‌ سؤال این است که فعالیت‌های اتمی رژیم صهیونیستی تحت نظارت کدام نهاد بین‌المللی است و چه نهادی به این رژیم مجوز داشتن کلاهک‌های اتمی را داده که امروز با آن مردم غزه را تهدید می‌کنند؟
«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تقدیر از مواضع دکتر رئیسی نسبت به تحولات غزه، با ابراز نگرانی از وقوع بحران انسانی در این منطقه بر ضرورت تلاش برای توقف حملات به غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تاکید کرد. نخست‌وزیر ژاپن همچنین روابط ایران و ژاپن را دوستانه و تاریخی توصیف و علاقه‌مندی کشورش برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف را ابراز کرد.