به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,817
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 12,485
بازدید ماه: 33,455
بازدید کل: 23,695,277
افراد آنلاین: 39
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
893 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۰/۰۱

خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....  

۱۴۰۲/۱۰/۰۱

 

 

هزینه کمرشکن توقف کشتیرانی در دریای سرخ برای اقتصاد اروپا
«تغییر دادن مسیر از دریای سرخ می‌تواند هزینه حمل‌ونقل کالا و بیمه را تا ۳۰ درصد بالا ببرد. گاز انتقالی به اروپا هم به جای 10 روز، یک ماه در راه خواهد بود و اروپایی‌ها زمستان سختی در پیش خواهند داشت. اروپا، مبدا یا مقصد اغلب کشتی‌های عبوری از دریای سرخ است».
وبسایت بی‌بی‌سی انگلیس با بیان این که تهدید مقاومت، نگرانی درباره شوک بزرگ تجاری را در پی داشته، نوشت: اگر کشتی‌ها مجبور شوند مسیر خود را تغییر دهند، قیمت کالاها ممکن است به‌شدت افزایش پیدا کند.
شرکت‌های بزرگ کشتیرانی، عبور بسیاری از کشتی‌های بزرگ باری خود از این مسیر را متوقف کرده‌اند. دلیل آن حملاتی بود که در تنگه باب‌المندب در ورودی جنوبی دریای سرخ رخ داد. این مسیر در تجارت جهانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی از کانال سوئز در انتهای دریای سرخ عبور می‌کند. این رقم شامل ۳۰ درصد از کانتینرهای جهان می‌شود.
حمله‌هایی که اتفاق افتاد تا همین‌جا هم هزینه حمل‌ونقل را بالابرده است. «امبری»، شرکت کارشناسی و مدیریت خطرهای دریایی، می‌گوید هزینه بیمه هم به‌سرعت در حال بالا رفتن است. این رقم به حدود
۰.۵ درصد ارزش بدنه کشتی رسیده، درحالی‌که فقط چند هفته پیش، حدود ۰.۰۱۵ درصد بود. تفاوت به وجود آمده در قیمت بیمه می‌تواند به هزینه این سفرها‌، تا ده‌ها هزار دلار اضافه کند.

کارشناسانی می‌گویند تغییر مسیر حمل کالا از دریای سرخ می‌تواند هزینه حمل‌ونقل کالا، بیمه و دیگر خدمات لجستیک دریایی را تا ۳۰ درصد بالا ببرد و این افزایش درنهایت به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد شد.
حوثی‌های تحت حمایت ایران می‌گویند به تلافی عملیات نظامی اسرائیل در غزه، به کشتی‌هایی که به اسرائیل می‌روند، حمله می‌کنند. آنها مسئولیت دو حمله‌ به کشتی‌های تجاری را برعهده‌گرفتند. یکی از این کشتی‌ها،‌ تانکر سوان آتلانتیک بود و دیگری کشتی حامل کانتینر به نام اس سی کلارا. اولین کشتی با پهپاد موردحمله قرار گرفت و انفجاری نزدیک دومین کشتی اتفاق افتاد.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند بریتیش پترولیوم، شرکت او او سی آل که دفتر آن در هنگ‌کنگ است، شرکت مرسک،‌ هاپاک لوید، ‌ام‌اس‌سی و سی‌ام‌ای سی جی‌ام، فعالیت‌های خود در دریای سرخ از طریق کانال سوئز را لغو کرده‌اند و یا مسیر کشتی‌ها خود را به جنوب آفریقا و دماغه امید نیک تغییر داده‌اند. اما این تغییر مسیر، سفر را بسیار طولانی خواهد کرد. سفر دریایی از خلیج‌فارس تا لندن از مسیر کانال سوئز ۱۲۰۰۰ کیلومتر است و ۱۴ روز طول می‌کشد، اما از طریق دماغه امید نیک، مسیر ۲۰۹۰۰ کیلومتر است و ۲۴ روز طول می‌کشد. این در مقایسه با کانال سوئز، حدوداً ۷۵ درصد از جهت فاصله و زمان، طولانی‌تر است.
تهدیدهایی که برای حمل‌ونقل کشتی‌ها از مسیر کانال سوئز ایجاد شده، از بد حادثه در دورانی در حال رخ دادن است که این مسیر به دلایل مختلف، شاهد ترافیک بالای رفت‌وآمد کشتی‌ها بود. یکی از دلایل، خشکسالی در کانال پاناما است که باعث شده تعداد کشتی‌هایی که روزانه می‌توانند از آن عبور کنند کاهش پیدا کند.
تعدادی از شرکت‌های تجاری به همین دلیل برای حمل کالاهای خود تصمیم گرفتند از مسیر کانال سوئز استفاده کنند. یکی از اقلامی که شامل این تغییر مسیر شد گاز مایع طبیعی است. صالح حجازی، متخصص مصری حمل‌ونقل دریایی گفت این کشتی‌ها که گاز مایع را به مقصد آسیا یا ساحل غربی آمریکا حمل می‌کنند، به‌جای آنکه هفته‌ها در صف طولانی کانال پاناما منتظر بمانند، مسیر خود را به کانال سوئز تغییر دادند. اگر قرار باشد از کانال سوئز هم احتراز کرد، مشکل بزرگی در تجارت جهانی ایجاد خواهد شد.
بزرگ‌ترین صادرکننده گاز مایع جهان در سال ۲۰۲۲، قطر بود. حجم صادرات گاز مایع قطر به ۱۱۴.۱ میلیارد مترمکعب رسید. حجازی می‌گوید: اگر ۵۰ درصد این گاز از مسیر کانال سوئز به غرب فرستاده شود، به‌جای ۱۰ روز که از طریق کانال سوئز طول خواهد کشید با تغییر مسیر، یک ماه درراه خواهد بود. با فرارسیدن زمستان، اروپایی‌ها روزهای سختی در پیش خواهند داشت.»
درگیری‌های دیگر هم باعث افزایش استفاده از مسیر کانال سوئز شده است. احمد الشمی، مشاور دریایی وزیر حمل‌ونقل مصر می‌گوید جنگ اوکراین باعث دو برابر شدن انتقال سوخت از سوئز شده. نگرانی‌هایی در مورد تأثیر این حوادث و اختلال‌های ناشی از آن، روی زنجیره جهانی تأمین کالاها وجود دارد. درست مانند موقعیتی که سال ۲۰۲۱ با گیرکردن یک کشتی حمل کانتینر در سوئز به وجود آمد. زیاد البرزنجی، کارشناس ساکن واشنگتن می‌گوید در روزهای اخیر شاهد بالا رفتن ۱۰ درصدی هزینه نقل و انتقالات بوده‌ایم. شرکت‌ها همچنین به خاطر دیرتر رسیدن کالاها، تحت ‌فشار خواهند بود و این بر زنجیره انتقال و تأمین کالا تأثیر خواهد گذاشت. چرخه حمل کالایی که معمولاً یک‌ماهه است، سه ماه طول خواهد کشید.

 

ادعای مایکروسافت درباره جاسوسی سایبری ایران از مراکز نظامی آمریکا
شرکت آمریکایی مایکروسافت، مدعی حمله یک گروه جاسوسی سایبری به پیمانکاران دفاعی در آمریکا و برخی کشور‌های همسو شد.
مایکروسافت می‌گوید: یک گروه جاسوسی سایبری تحت حمایت سپاه، از بدافزاری برای حمله به پیمانکاران و کارکنان صنایع دفاعی در کشورهای مختلف استفاده کرده که مایکروسافت قبلا آن را کشف نکرده بود. این گروه جاسوسی سایبری که با نام‌های مختلفی از جمله پیچ سنداستورم و ای‌پی‌تی٣‬٣ شناخته می‌شود، برای ایجاد یک درب پشتی جهت دسترسی به اطلاعات افرادی که برای پیمانکاران و سازمان‌های بخش دفاعی کار می‌کنند، از بدافزاری به نام فالس فونت که پیشتر شناسایی نشده بود، استفاده می‌کند.
مایکروسافت در یک رشته توئیت در شبکه ایکس (توئیتر) ادعا کرده است: اهداف گروه جاسوسی سایبری که حداقل از سال ٢٠١٣‬ فعالیت دارد، طیف گسترده‌ای از بخشهای دولتی، دفاعی، تحقیقاتی، مالی و مهندسی در سراسر آمریکا عربستان و کره جنوبی را در بر می‌گیرد. در حملات این گروه، بیش از ١٠٠ هزار شرکت دفاعی و پیمانکار فرعی که در تحقیق و توسعه سیستم‌ها، زیرسیستم‌ها و قطعات تسلیحات نظامی مشارکت دارند، هدف قرار گرفته‌اند.
بدافزار فالس فونت که پریروز توسط مایکروسافت شناسایی رونمایی شد، برای اپراتورهای خود این امکان را فراهم می‌کند تا از راه دور به سیستم کامپیوتری هدف دسترسی داشته و بتوانند فایل‌های موجود را اجرا کرده و یا به سرورهای فرماندهی و کنترل خود منتقل کنند. به گفته مایکروسافت، این نوع بدافزار برای اولین بار در اوایل نوامبر ٢٠٢٣‬ شناسایی شد.
این گروه سایبریبا نام «پیچ سنداستورم» (Peach Sandstorm) یا هولمیوم سابق که به نام‌های «ای‌پی‌تی۳۳»، الفین و ری‌فایند کیتین نیز شناخته می‌شود، افرادی را هدف می‌گیرد که در صنایع دفاعی فعالیت می‌کنند.
مایکروسافت در ماه سپتامبر (شهریور) نیز گفته بود هکرهای مورد حمایت ایران سعی کرده‌اند به اطلاعات شرکت‌های نظامی و ماهواره‌ای دسترسی پیدا کنند.
شرکت مایکروسافت فروردین امسال در گزارشی اعلام کرد، یک گروه هکری مرتبط با ایران که پیش از این عملیات شناسایی انجام می‌داد، اکنون با تغییر رویکرد خود بر حمله به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا احتمالا برای تخریب آنها متمرکز شده است.
همچنین هکرهای وابسته به سپاه در کارزار جدید خود متخصصان امور خاورمیانه، امنیت هسته‌ای و تحقیقات ژنوم را هدف قرار داده‌اند تا از این طریق اطلاعات حساسی را به دست بیاورند. علاوه‌بر این، چندی پیش، یک گزارش سازمان‌های امنیتی آمریکا حاکی بود که حمله سایبری هکرهای «مرتبط با ایران» که با یک سامانه رایانه‌ای ساخت اسرائیل انجام شده، چند ایالت آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است.
شرکت مایکروسافت شهریور ماه گذشته مدعی نفوذ گسترده «هکرهای تحت حمایت ایران» به پست‌های الکترونیکی شرکت‌های دفاعی، ماهواره‌ای و دارویی آمریکا به منظور گردآوری اطلاعات ارزشمند برای کمک به تولیدات داخلی ایران در این بخش‌ها شد. این هکرها از فوریه (زمستان پارسال) موفق به نفوذ به چند هزار سازمان با استفاده از یک تکنیک هکری شده‌اند که نشان‌دهنده عزم تهران برای دسترسی به اهداف دارای اطلاعات ارزشمند است. شرود دی‌گریپو، رئیس استراتژی تهدیدات اطلاعاتی مایکروسافت آن زمان گفته بود: اگرچه تشخیص دلیل این که این هکرها چرا به سراغ شرکت‌های ماهواره‌ای، دفاعی و دارویی رفته‌اند، دشوار است، تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های ایران را برای دست یافتن به اسرار تجاری کشورهای خارجی افزایش داده است.
مایکروسافت مهر ماه 1400 هم اعلام کرده بود: ایران ضمن انجام حمله سایبری، شرکت‌های نظامی آمریکا و اسرائیل را هک کرد. بیش از ۲۵۰ حساب کاربری سرویس اشتراکی مایکروسافت ۳۶۵ که با اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا مرتبط بوده‌اند از طریق حملات اسپری رمز عبور هک شده‌اند.

 

تدارک سنا برای تصویب قطعنامه ضدایرانی به بهانه حملات به نظامیان آمریکا
دو قانونگذار ارشد کنگره آمریکا روز پنج‌شنبه قطعنامه‌ای را ارائه خواهند کرد که بر اساس آن، حملات نیروهای نزدیک به ایران به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه محکوم می‌شود.
به گزارش «فاکس نیوز»، تد کروز سناتور جمهوری‌خواه بیانیه‌ای درباره قطعنامه پیشنهادی مشترک خود با کریس کونز سناتور دموکرات در این باره منتشر کرد.
نماینده تگزاس در سنای آمریکا در بیانیه مدعی شده است: نظام سیاسی ایران به آمریکایی‌ها، متحدانمان و منافعمان در اقصی نقاط خاورمیانه حمله می‌کند. آن‌ها نه فقط اقدام به انجام حمله می‌کنند و موجب کشتار متحدان عرب و اسرائیلی ما می‌شوند بلکه همچنین متحدان تهران در یمن یعنی حوثی‌های یمنی نیز امنیت کشتیرانی بین‌المللی را تهدید می‌کنند. موضوعی که برای اقتصاد آمریکا و جهان کاملا ضروری و مهم است. این نکته کاملا اشاره شده که بازدارندگی مؤثری علیه آن‌ها ایجاد نشده و دولت بایدن باید مدت‌ها قبل اقدامات لازم را در این زمینه جهت مقابله با فعالیت‌های مخرب ایران بر می‌داشت.
از سوی دیگر، «تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز خواستار آن شده که فشارهای دولت بایدن علیه ایران جهت متوقف کردن حمایت‌هایش از گروه‌های شبه نظامی افزایش یابد. وی همچنین از تلاش‌ها جهت ایجاد بازدارندگی علیه ایران و نیروهای مورد حمایتش در «انجام حمله علیه نیروهای آمریکایی» حمایت کرده است.
طبق گزارش‌ فاکس نیوز، قطعنامه پیشنهادی تد کروز و کریس کونز با حمایت اعضای قانونگذار از هر دو حزب اصلی آمریکا دریافت کرده است. از زمان اجرای عملیات هفتم اکتبر توسط جنبش حماس، میزان حملات نیروهای محور مقاومت در منطقه به اهداف آمریکا در عراق و سوریه افزایش یافته است.
به گزارش فارس، گفته می‌شود که از زمان اجرای عملیات هفتم اکتبر تاکنون پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه حداقل ۹۰ مرتبه مورد حمله قرار گرفته است. نیروهای مقاومت در منطقه عنوان کرده‌اند که حملاتشان به پایگاه‌های آمریکایی به تلافی حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی و حضور
نظامی آمریکا در سوریه و عراق است.

رویترز: علت عدم حضور عربستان در ائتلاف دریایی آمریکا در دریای سرخ ترس از به ‌هم خوردن روابط با ایران و صلح با یمنی‌هاست

رویترز عنوان می‌دارد: نام عربستان سعودی در فهرست کشورهایی که ایالات متحده به عنوان بخشی از ائتلاف دریایی جدید خود برای محافظت از کشتیرانی در دریای سرخ در برابر یمنی‌ها اعلام کرد، به طور آشکار- شاید به طرز شگفت‌انگیزی- غایب بود.

این خبرگزاری مطرح بریتانیایی عنوان داشت: اگرچه عربستان دارای ارتشی مجهز به سلاح‌های آمریکایی است، نزدیک به 9 سال با یمنی‌ها جنگ کرده است و 36 درصد از وارداتش را به بنادر دریای سرخ متکی است، عربستان سعودی و متحد خلیج‌فارس امارات متحده عربی اعلام کرده‌اند که هیچ علاقه‌ای به حضور در این ائتلاف ندارند.
رویترز اذعان داشت: به نظر می‌رسد دلیل اصلی غیبت عربستان نگرانی از این است که مشارکت در این ائتلاف باعث نابودی یک هدف راهبردی بلندمدت شود: رهایی از جنگ آشفته در یمن و بهبود روابط و از بین بردن خصومت مخرب با ایران.
این خبرگزاری همچنین خاطر نشان می‌کند: حوثی‌ها که کنترل بسیاری از یمن را در دست دارند، هفته‌ها در واکنش به جنگ اسرائیل در غزه به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله می‌کنند.
رویترز اذعان می‌دارد: حملات آنها تأثیر مستقیم زیادی بر اسرائیل داشته(شرکت‌های بزرگ کشتیرانی می‌گویند چندین کشتی مورد هدف به آنجا حرکت نکرده‌اند) کارزار آنها با پیچیده کردن تجارت جهانی به متحدان غربی اسرائیل ضربه زده است. روز چهارشنبه رهبر آنها تهدید کرد که این کمپین را به کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده گسترش خواهد داد.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: اما چه آن‌ها کاملاً درگیر نباشند یا نقشی پشتیبانی داشته باشند، هر دو کشور می‌خواهند از دیده شدن به عنوان شرکت‌کننده در کارزاری که می‌تواند راهبرد بلندمدت منطقه‌ای آنها را بر هم بزند و خشم اعراب از غزه را علیه آنها برگرداند اجتناب کنند.
رویترز بار دیگر اذعان می‌دارد: دو منبع آگاه در خلیج‌فارس گفتند غیبت عربستان و امارات به این دلیل است که آنها می‌خواستند از تشدید تنش‌ها با ایران یا به خطر انداختن فشار صلح در یمن با پیوستن به هر اقدام دریایی جلوگیری کنند.
رویترز می‌افزاید: ایاد الرفایی از دانشگاه ملک عبدالعزیز در جده گفت: «یک جنگ دیگر به معنای انتقال از روند سیاسی به یک جنگ نظامی دیگر است که واقعاً نقشه ژئوپلیتیک خاورمیانه را در حال حاضر به هم می‌زند.»
این خبرگزاری همچنین عنوان می‌دارد: عربستان سعودی و امارات تا حدی سال‌ها تلاش کرده‌اند تا سیاست منطقه‌ای خود را تغییر دهند، به دنبال شرکای جدید باشند، نگاهی تازه به روابط با رژیم صهیونیستی داشته باشند و رقابت با ایران را حل و فصل کنند.
در ادامه این گزارش خاطرنشان شده است: سعودی‌ها همچنین می‌خواهند به جنگ 9 ساله خود در یمن پایان دهند، جنگی که به یک بن‌بست خشک تبدیل شده است که به اعتبار آنها آسیب رسانده و از طریق حملات پهپادی حوثی‌ها به فرودگاه‌ها و نیروگاه‌های انرژی، ناامنی ایجاد کرده است. صلح در یمن برای امارات متحده عربی نیز مهم است، اگرچه این کشور تا حد زیادی نیروهای خود را در سال 2020 خارج کرد. این کشور همچنان از گروه‌هایی در یمن حمایت می‌کند و حوثی‌ها سال گذشته پایتخت آن ابوظبی را با حملات پهپادی و موشکی هدف قرار دادند.
استراتژی منطقه‌ای
رویترز خاطرنشان می‌کند: عربستان سعودی امیدوار بود که حل این اختلافات منطقه‌ای به این کشور اجازه دهد تا بر برنامه جاه‌طلبانه ساخت شهرهای جدید آینده نگر و گرفتن جایگاه بزرگتری در امور جهانی از جمله میزبانی جام جهانی 2034 تمرکز کند.
این خبرگزاری مطرح بریتانیایی می‌افزاید: جنگ اسرائیل در غزه با حمایت کامل ایالات متحده، تهدیدی برای خنثی کردن این رؤیا است و منطقه را وارد دوره جدیدی از عدم اطمینان و خشم اعراب علیه غرب و متحدانش در خلیج‌فارس می‌کند.این جنگ روابط امارات با اسرائیل را سرد کرده، مذاکرات عادی سازی عربستان و اسرائیل را از مسیر خود خارج کرده و هرگونه پذیرش سیاست ایالات متحده را به چشم اندازی ناراحت‌کننده برای رهبران عرب تبدیل کرده است.
رویترز می‌افزاید: در همین حال، بسیاری از اعراب به گرمی از حملات پهپادی حوثی‌ها با هدف اسرائیل و حملات این گروه علیه کشتیرانی دریای سرخ به عنوان نمونه نادری از اقدامات اعراب در حمایت از فلسطینیان صحبت کرده‌اند.
در ادامه عنوان شده است: در مقابل، ایران در راس آنچه که آن را محور مقاومت می‌نامد قرار دارد، ائتلافی سست که شامل حماس و همچنین گروه‌های مسلمان شیعه مسلح در منطقه می‌شود که به طور نظامی با اسرائیل و متحدان غربی آن مقابله کرده‌اند.
رویترز در ادعایی واهی اظهار می‌دارد: ایران ادعاهای عربستان و غرب را رد می‌کند که از حوثی‌ها، بخشی از محور مقاومت خود، حمایت مادی می‌کند یا به آنها جهت می‌دهد. اما دیدگاه خود را در مورد ائتلاف دریای سرخ آشکار کرده است. علی شمخانی مشاور مقام معظم رهبری در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت: هر کشوری که برای مقابله با این اقدام (حوثی‌ها) به ائتلاف آمریکایی بپیوندد، مشارکت مستقیم در کشتار کودکان توسط رژیم صهیونیستی است.
این خبرگزاری همچنین مدعی است: با این حال، بی‌میلی عربستان به از بین بردن استراتژی منطقه‌ای مبتنی بر تنش‌زدایی با ایران و صلح با حوثی‌ها، با نیاز این کشور به امنیت در دریای سرخ به طور کلی و اتکای مستمرش به چتر امنیتی ایالات متحده متعادل خواهد شد.
رویترز به نقل از جرالد فایرشتاین، سفیر سابق آمریکا در یمن گفت: ایالات متحده «احتمالاً خرسند نیست» که عربستان سعودی و امارات به طور علنی در این گروه ضربت شرکت نکرده‌اند. فایرشتاین افزود، کاخ سفید «باید بسیار کور، کر و لال باشد تا متوجه نشود که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و از واکنش طرف سعودی یا طرف اماراتی شگفت زده شود.»
رویترز می‌افزاید: با وجود سال‌ها اختلاف نظر بر سر عناصر سیاست خاورمیانه، ایالات متحده همچنان مهم‌ترین متحد عربستان سعودی و تامین‌کننده اصلی نظامی آن باقی مانده است.این ممکن است این سؤال را ایجاد کند که آیا عربستان سعودی در پشت صحنه نقشی برای همکاری بیشتر با ایالات متحده در زمینه امنیت دریای سرخ دارد یا خیر.
این خبرگزاری همچنین عنوان می‌دارد: هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی قبلاً اعضای یک نیروی دریایی ترکیبی به رهبری ایالات متحده بودند که در خلیج و دریای سرخ فعالیت می‌کردند، اگرچه امارات در ماه مه اعلام کرد که این گروه را ترک می‌کند.

در پی تحمل تلفات سنگین در غزه اتفاق افتاد

خوشحالی تیپ ویژه گولانی پس از صدور فرمان عقب‌نشینی

77 روز پس از جنگ غزه، و چند روز پس از انتشار اخباری راجع به «افزایش تلفات در میان فرماندهان ارشد نظامی صهیونیست در غزه» خبر رسیده، تیپ ویژه گولانی که صهیونیست‌ها امید زیادی به آن دارند، از غزه عقب‌نشینی کرد! رسانه‌های عبری زبان می‌گویند، علت این عقب‌نشینی، تلفات سنگین آنهاست!
دیروز اعلام شد، تیپ ویژه «گولانی» که متشکل از نظامیان زبده و آموزش دیده رژیم صهیونیستی است و چیزی بالغ بر 60 روز در غزه با جوانان فلسطینی می‌جنگید، از غزه عقب‌نشینی کرد. درباره دلایل این عقب‌نشینی دو روایت کلی از سوی رسانه‌های عبری منتشر شده است. تحلیل اول می‌گوید، این تیپ قرار است به جبهه شمال و جنگ با حزب‌الله لبنان ورود کند چون شرایط جنگی جبهه شمال کاملا به نفع حزب‌الله لبنان است. طرفداران این‌گونه تحلیل‌ها-که غالبا به دولت نتانیاهو نزدیک هستند- این را هم می‌گویند که، تیپ گولانی برای گرفتن تنفس یکی دو روزه از غزه خارج شده و به زودی بر می‌گردند. اما طیف وسیعی از رسانه‌های عبری زبان هم هستند که معتقدند، دلیل این عقب‌نشینی، توقف تلفات سنگینی است که این تیپ گران‌قیمت در این 60 روز متحمل شده است. آنها به اخباری که به ویژه طی 10 روز گذشته از تلفات فرماندهان ارشد این تیپ در غزه منتشر شده است اشاره کرده و می‌گویند، دلیل این عقب‌نشینی توقف همین روند است.
انتشار تصاویر شادی نظامیان گولانی پس از شنیدن فرمان عقب‌نشینی نیز نشان می‌دهد، تحلیل دوم به واقعیت نزدیک‌تر است چرا که بنابر گزارش‌ها و تصاویری که منتشر شده است، تعداد زیادی از نظامیان صهیونیستی طی این دو ماه و نیم جنگ، از نظر روحی و روانی ضربات سختی خورده‌اند و چیزی بالغ بر 500 نظامی این رژیم کارشان به روانشناس کشیده شده است. «فرار» از این وضعیت، طبیعی است که با خوشحالی و شادی همراه باشد!
شبکه 13 رژیم صهیونیستی در این باره نوشت: «ارتش اسرائیل تصمیم گرفته تیپ گولانی را به دلیل تلفات زیاد نظامیان این تیپ، از غزه خارج کند.» و کانال تلگرامی مرکز مطالعات فلسطین نیز در این باره نوشت نیروهای گولانی پس از اعلام تصمیم ارتش برای خروج آنها از نوار غزه جشن گرفتند و رقصیدند. تیپ گولانی زبده‌ترین نیروی ارتش رژیم صهیونیستی است که اشغالگران اسرائیلی برای رویارویی با مقاومت امید زیادی به آن بسته بودند. همزمان با انتشار این خبر، در فضای مجازی و رسانه‌ها تصاویری از غافلگیری تیپ گولانی توسط جوانان فلسطینی منتشر شد. ویدیوهای منتشر شده از مناطق حضور این تیپ نشان می‌دهد که عناصر این تیپ طعمه آسانی برای رزمنده‌های مقاومت فلسطین در غزه بوده‌اند.
ابوعبیده: طی 3 روز 25 نظامی صهیونیست را کشتیم
ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام هم پنج‌شنبه شب یعنی یک روز قبل از صدرو فرمان عقب‌نشینی تیپ گولانی گفته بود، طی 72 ساعت گذشته، بیش از 25 نظامی رژیم صهیونیستی به هلاکت رسیده و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.‌41 خودروی نظامی اسرائیل را نیز در این 3 روز به‌طور کامل منهدم کردیم.
ما دروغگو هستیم و دروغ را دوست داریم!
«میراو زونزین» تحلیلگر استراتژیک و رسانه‌ای اسرائیلی هم ضمن مقایسه این اخبار با خبرهایی که رسانه‌های نزدیک به دولت نتانیاهو منتشر می‌کنند، گفت: «روزها و هفته‌هاست که ارتش ادعا می‌کند شمال غزه را تحت کنترل خود گرفته و عملیات نظامی در این منطقه در شرف پایان است اما با این حال، هر روز در اخبار می‌خوانیم که نظامیانی در آنجا کشته شدند. این به هیچ وجه سیطره و کنترل به نظر نمی‌رسد، اگر این چیزی است که الان شاهد هستیم، نوید خوبی نخواهد بود.»
«هاآرتص» هم ارتش اسرائیل را به «دروغگویی» و ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به «دوست داشتن دروغ» متهم کرده و نوشته «ارتش به دروغگویی و اسرائیلی‌ها به شنیدن دروغ علاقه دارند.»
مرکز مطالعات فلسطین در این باره نوشته: «حاییم لفینسون نویسنده صهیونیست با انتشار مقاله‌ای در روزنامه عبری زبان ‌هاآرتص از گزارش ارائه شده توسط دانیل هگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی درخصوص کشف یک تونل بزرگ متعلق به حماس در نوار غزه انتقاد نمود و تاکید کرد ارتش به اسرائیلی‌ها دروغ می‌گوید و آنها نیز لذت برده و این دروغ‌ها را باور می‌کنند....لفینسون اعلام کرد کشف یک تونل بزرگ او را به یاد اظهارات ارتش در می‌2021 در جریان عملیات «نگهبان دیوارها» (نبرد شمشیر قدس) می‌اندارد که اعلام کرد صلابت حماس را با نابودی تونل‌ها در هم شکسته است. در آن زمان یک عملیات آگاهی بخشی علیه اسرائیلی‌ها انجام شد تا آنها را متقاعد سازند که ارتش اسرائیل بزرگ است و نیروی هوائی بی‌نظیری در جهان دارد و حماس ضربات کوبنده‌ و کُشنده‌ای دریافت کرده است. مقامات سیاسی، ژنرال‌ها و خبرنگاران در آن زمان برای پوشش دادن تبلیغاتی دروغین گرد هم جمع شدند که در 7 اکتبر تو خالی بودن آن مشخص شد... در این زمینه باید اسرائیلی‌ها مورد سرزنش قرار گیرند زیرا آنها علاقه دارند برای آنها دروغ گفته شود.»
وی تاکید کرد: «دروغ در اسرائیل یک صنعت و کالایی است که مشتری زیادی دارد و هر کسی تلاش کند واقعیت را بیان کند به بخشی از صنعت افسرده‌سازی و ایجاد ناامیدی در جامعه تبدیل می‌شود...» گفتنی است دیروز ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «ما کنترل بیت حانون را به دست گرفتیم و عملیات پاکسازی شهر قدیمی را در آنجا انجام دادیم.»(!)
برای این تونل‌ها، به همه بمب‌های جهان نیاز داریم!
«تونل‌های غزه» شاید اصلی‌ترین چالش صهیونیست‌ها در جنگ غزه باشد. این تونل‌ها آن‌قدر پیچیده، بزرگ و پیشرفته‌اند که صهیونیست‌ها حتی با وجود رها کردن آب دریا به درون آن به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند ضمن این که این تونل‌ها یکی از اصلی‌ترین جاهایی است که جان صهیونیست‌ها را می‌گیرد. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشته است
برای تخریب این تونل‌ها، باید تمام بمب‌های جهان را به کار گرفت! این روزنامه صهیونیستی به نقل یکی از افسران ارتش نوشته است «برای تخریب همۀ تونل‌های حماس، به همۀ بمب‌های جهان نیاز داریم و ممکن است این هم کافی نباشد... آمریکا به‌دلیل پیشرویِ کُند ارتش در نوار غزه از تل‌آویو ناامید شده است... ارتش اسرائیل بوی پایان جنگ را حس می‌کند و تلاش دارد قبل از آن به دستاوردهایی دست یابد.» احتمالا منظور این فرمانده صهیونیست، ناممکن بودن تخریب تونل‌های غزه است.
بمباران بی‌سابقه تل‌آویو
به گزارش مرکز مطالعات فلسطین، پس از بمباران وحشیانه شمال غزه و اعلام مقامات رسمی صهیونیست مبنی بر این که، شمال غزه را «شخم زدیم و تصرف کردیم»، حملات موشکی گسترده‌ای از این ناحیه به تل‌آویو و دیگر شهرهای رژیم صهیونیستی انجام شده که برخی آنها را «بی سابقه» دانسته‌اند.
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین در این باره به نقل از پایگاه خبری عبری زبان «یانیر کوزین» اعلام کرد حمله موشکی اخیر به تل‌آویو در جریان دیدار اعضای مجلس سنای فرانسه با یائیر لاپید رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی انجام شد و موجب شد این دیدار ناتمام بماند. «الیاس کرام» خبرنگار «الجزیره» هم این طور موضع گرفت که «حمله موشکی اخیر به تل‌آویو مناطق دورتر از تل‌آویو را هم هدف قرار داده و چنین حمله‌ای از آغاز جنگ در غزه تاکنون سابقه نداشته است.» همین خبر را شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز منتشر کرد و گفت «از آغاز جنگ تاکنون چنین حمله گسترده‌ای را شاهد نبودیم و موشک‌ها به اسدود، عسقلان و مرکز اسرائیل هم رسیده است.»
برخی گزارش‌ها هم حاکی است که حمله موشکی اخیر قسام به تل‌آویو از فاصله چند صدمتری نظامیان اشغالگر اسرائیلی در غزه انجام شد و طی آن حداقل 35 راکت به سمت تل‌آویو شلیک شد.
گزارش معنادار نیویورک تایمز
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» اما به «ناتوانی اسرائیل» در «دستگیری» یا «کُشتن» حتی یکی از رهبران حماس با وجود گذشت بیش از 70 روز از جنگ غزه پرداخته و نوشته است «اسرائیل تاکنون نتوانسته حتی به یکی از رهبران حماس هم دست پیدا کند.» این روزنامه در ادامه نوشته این ناتوانی در حالی است که صهیونیست‌ها به شدت غزه را بمباران کرده‌اند.
ادامه اعتراض‌های جهانی علیه رژیم صهیونیستی
امروز هفتاد و هشتمین روز جنگ غزه است و صهیونیست‌ها به تعداد این روزها در غزه و کرانه باختری«غیر نظامی، زن و کودک» کشته‌اند. آنها حتی اقدام به بمباران مستقیم بیمارستان‌ها با اعلام قبلی می‌کنند و در توجیه این جنایات نیز، یا می‌گویند «چیزی به نام غیرنظامی در غزه وجود ندارد» یا تاکید می‌کنند «زیر این بیمارستان‌ها و مدارس نظامیان حماس پنهان شده‌اند.» این اظهارات شاید به اندازه جنایاتی که این رژیم خونریز مرتکب می‌شود، باعث خشم مردم آزاده در سراسر جهان شده است. همین دیروز واشنگتن پست نیز روایت صهیونیست‌ها درباره بیمارستان شفای غزه را «دروغ» خواند و نوشت «گزارش تحقیقی روزنامه واشنگتن‌پست ادعای رژیم اسرائیل درباره اینکه گروه مقاومت فلسطین، حماس از بیمارستان الشفاء به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کند را رد کرده است.» این روزنامه آمریکایی گفت بعد از بررسی تصاویر ماهواره‌ای و اسناد منتشر شده از سوی ارتش رژیم اسرائیل به این نتیجه رسیده که هیچ شواهدی در تأیید ادعاهای اسرائیل وجود ندارد. بیمارستان شفای غزه جایی است که یکی از وحشیانه‌ترین جنایات این رژیم در آن صورت گرفت.
حالا خبر رسیده است که تظاهرات بسیار بزرگی در نیویورک علیه جنایات صهیونیست‌ها برگزار شده است. مردم علیه حمایت‌های خجالت‌آور دولتمردان آمریکا از این رژیم شعار دادند. در روتردام هلند نیز نزدیک به ۸ هزار جفت کفش کودکانه به نشانه ۸ هزار کودک غزه که جان باخته‌اند روی زمین به نمایش درآمد.
اقتصاد رژیم صهیونیستی در فشار
دیروز در فضای مجازی، گزارشی با عنوان «گزارش وزارت دارایی رژیم صهیونیستی به کنست» منتشر شد که نشان می‌دهد، اقتصاد این رژیم نیز تحت تاثیر جنگ غزه- و صد البته حملات مؤثر یمن و ماجرای کشتی‌ها- قرار دارد. طبق این گزارش «پس از جنگ، افزایش ۵۰ میلیارد دلاری در هزینه‌های دولت در سال ۲۰۲۴ نسبت به پیش‌بینی قبلی وجود خواهد داشت.  همچنین کاهش ۴۸ میلیارد دلاری درآمد نسبت به پیش‌بینی اولیه دیده می‌شود.  در صورت عدم اتخاذ تدابیر ریاضتی، کسری بودجه افزایش یافته و به تقریباً ۶ درصد خواهد رسید.»
سایر رویدادها
* دیروز خبر رسید نخستین نفتکش عراقی حامل سوخت برای نوار غزه از بندر «خور الزبیر» در بصره به سوی کانال سوئز حرکت کرده است.
* سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در گفت وگو با الجزیره: بیمارستان‌های غزه حتی از ابتدائی‌ترین نیازها و امکانات برای کمک‌رسانی به صدها هزار نفر که در حملات و بمباران‌‌ها زخمی شده‌اند، برخوردار نیستند.
* «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی: «باید فورا در غزه آتش‌بس اعلام شده و از دست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل خلاص شویم.»