به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 100
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 30,702
بازدید ماه: 51,672
بازدید کل: 23,713,493
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
1 ۰۳/۰۲/۱۲
(0 بازدید)


1 ۰۳/۰۲/۱۲
(0 بازدید)


***علامه مصباح(ره) سرمشقی تابناک برای نسل‌های مختلف است ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
در کنگره بین‌المللی مطرح شد
علامه مصباح(ره) سرمشقی تابناک برای نسل‌های مختلف است 
۱۴۰۲/۱۰/۰۹

آیت‌الله مصباح یزدی منتخب مردم خراسان‌رضوی برای مجلس خبرگان رهبری - قدس  آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

روز شنبه 9 دی‌ماه سومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) با حضور ریاست محترم جمهور، علما و فضلای دین و اندیشه، شخصیت‌های لشکری و کشوری و جمعی دانشجویان و طلاب در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهور در این کنگره با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های پس از رحلت آیت‌الله مصباح یزدی به مناسبت‌هایی جامعه را به شخصیت فکری، اندیشه‌ای و انقلابی و جامعیت و ظرفیت وجودی ایشان توجه دادند، اظهار داشت: علامه مصباح یک شخصیت اندیشه‌ورز، دارای اندیشه‌های نو و اساسا چهره‌ای آزاداندیش بود و نکته مهم‌تر این است که آزاداندیشی و نوآوری‌های ایشان در عرصه اندیشه مبتنی بر مبانی محکم و استوار بود.
دکتر رئیسی در ادامه با بیان اینکه علامه مصباح شخصیتی جریان‌ساز بود و این جریان‌سازی حتی پس از رحلت ایشان نیز ادامه دارد، دوره‌های طرح ولایت که میراث آیت‌الله مصباح است را دوره‌هایی پرجاذبه توصیف کرد که بر رفع گره‌های ذهنی جوانان تمرکز دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر گره‌های ذهنی جوانان گشوده نشود تبدیل به مسئله شده و کنش و واکنش‌هایی در زندگی اجتماعی و سیاسی آنها ایجاد می‌کند. اما آیت‌الله مصباح یزدی از همان سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال رفع گره‌های ذهنی در میان نوجوانان و جوانان بود و بنده خودم نیز در سال‌های نوجوانی و در ابتدای مسیر طلبگی در مشهد با آثار ایشان آشنا شدم.
دکتر رئیسی دفاع عقلانی و منطقی از عقاید و باورهای اسلامی را کلان‌پروژه فکری آیت‌الله مصباح یزدی دانست و گفت: دفاع منطقی و عقلانی از باورهای دینی و مقابله با انحرافات فکری و عقیدتی نکته محوری است که باید مورد توجه همه صاحبان اندیشه و خرد باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه یکی از مهم‌ترین نکات در سلوک و رفتار علمی آیت‌الله مصباح یزدی را ایستادگی شجاعانه در عرصه دفاع از دین در مقابل فضاسازی‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: گاهی فضاسازی‌های شایعه‌سازان عرصه را بر اهل حق تنگ کرده و حتی به کسانی که حق را می‌فهمند مجال تبیین حق را نمی‌دهد. در جامعه ما روی فعالیت‌های مرجفون و شایعه‌سازان و فضاسازان به اندازه کافی کار نشده است، اما بدانید شرط اثربخشی در عرصه فکری و اندیشه‌ای همین شناخت حق و ایستادگی در مسیر تبیین حقایق است.
وی نکته مهم دیگر در شخصیت علامه مصباح یزدی را یگانگی در حرف و عمل عنوان و تصریح کرد: آنچه بیش و پیش از هر چیز باعث جذب مردم به امام راحل و در دوره حاضر رهبر معظم انقلاب شد، صداقت و یگانگی ایشان در حرف و عمل بوده و هست. صادق‌القول بودن برای یک انسان سالک و به‌ویژه کسانی که می‌خواهند در مسائل اجتماعی ایفای نقش کنند بسیار مهم است.
دکتر رئیسی با اشاره به سال‌های ابتدائی مسئولیت خود در دستگاه قضائی که برخی از خوبان و نه بدان به دلیل جوسازی‌ها به نصب عکس شهید بهشتی روی میز وی خرده می‌گرفتند، اظهار داشت: باید تلاش کنیم شخصیت بزرگانی مثل امام، رهبری و آیت‌الله مصباح را که از چهره‌های اثرگذار بودند بیش از پیش بشناسیم و از ایشان شناخت حق، گرایش به حق، ایستادگی در مسیر حق و نهراسیدن در این مسیر را بیاموزیم.
رئیس‌جمهور همچنین در بخشی از سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و گفت: آنچه امروز از مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم عزیز فلسطین و ایستادگی مثال‌زدنی آنان شاهدیم در پرتو دین و قرآن است. رفتار و مقاومت مردم غزه در برابر مصائبی که به آنها در از دست دادن عزیزانشان وارد می‌شود، دنیا را در حیرت فرو برده است. این مردم دل به قرآن و ارزش‌های الهی بسته‌اند و این باور همچون یک دژ مستحکم پیروزی ملت فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی را نوید می‌دهد.
سیدحسن نصرالله:علامه مصباح در تاریکی و ظلمات افکار برای ما مصباح و صبح نورافشان بود
در این کنگره همچنین پیام سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان قرائت شد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای این پیام عنوان کرد: «ما معتقدیم که نشان‌ دادن میراث آن شخصیت بزرگ و فقید که دربردارنده دانش فراوان، روشنگری‌های معرفتی درخشان و روش‌های نوین در سطح بسیاری از علوم است، امانتی بر دوش علما، پژوهشگران و جویندگان حقیقت است.»
سیدحسن نصرالله همچنین خاطرنشان کرد: «همانا ایشان در تاریکی و ظلمات افکار، برای ما مصباح و صبح نورافشان؛ و در گرما و خشکی دل‌ها، بارانِ ریزان بود. هنگامی که بسیاری از ره‌پویان حق بر کرانه‌های ساحل معارف آفاقی و انفسی در جست‌وجوی حق و حقیقت بودند، ایشان از اعماق این دریا گوهرهای حکمت و گلچین‌های معرفت را استخراج و در سلوک خود نقشه راه وصول به حق را تفسیر می‌کرد.»
دبیرکل حزب‌الله با بیان اینکه ما معتقدیم امروز نیز ایشان همچون گذشته پاسدارِ عقیده بر دروازه دژ اسلام، حامل شمشیر کلمه و زرهِ اعتماد به خدا و دارای نشان یقین و دریایی از عطوفت، پدری و هدایت‌اند، تصریح کرد: «در لبنان رحلت ایشان در بین ما اثری عمیق ایجاد کرد و ما را به سوگی مضاعف نشاند؛ از یک‌سو با خسارت از دست دادنِ فکر پویا، حکمت متعالیه، پناه، ملجأ و مرجع؛ و از سوی دیگر، با خسارت از دست ‌دادن توجه، عطوفت، پدری، خیرخواهی و دعایش برای‌مان.»
وی در بخش دیگری از این پیام پندهای الهی آیت‌الله مصباح را حقیقتاً موعظه‌ای رسا دانست و یادآور شد: «کتاب‌های ایشان راهنمای ما شد که چگونه از جام کوثرش بنوشیم؛ و چه‌سان خود را در معرض خورشید ولایت قرار دهیم. او خودشناسی برای خودسازی را به ما شناساند و با نگاهی ژرف، بر انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن پرتو افکند. او ما را گِرداگرد جوانان پرسشگر، و پرسش‌ها و پاسخ‌ها بُرد، ما را در سفر به سرزمین هزار آیین همراه‌ ساخت و همراهش با تماشای فرزانگی و فروزندگی پهلو گرفتیم.»
سیدحسن نصرالله همچنین تصریح کرد: «ای‌کاش او اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزی‌ها و قهرمانی‌های کم‌نظیر مقاومت در فلسطین را می‌دید و با مشاهدۀ شکست و خواری آشکاری که صهیونیست‌ها در غزۀ نستوه به آن تن ‌در دادند، جان پاکش آرامش می‌یافت.»
به گزارش ایسنا، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پایان پیام خود بر عهد با آنچه آیت‌الله مصباح خواست و به آن خواند؛ یعنی اخلاص و استقامت در راه ولایت تاکید کرد.
شیخ زکزاکی: آیت‌الله مصباح سوخت و ذوب شد تا امت اسلامی غرق در نور شود
در کنگره بزرگداشت علامه مصباح یزدی همچنین شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه حضور یافت و به سخنرانی پرداخت. شیخ زکزاکی که در زمان رحلت آیت‌الله مصباح در زندان بود، با بیان اینکه فرصت را غنیمت می‌شمارم تا تسلیت و تعزیت خود را ابتدا به خانوادۀ عالم بزرگ، آیت‌الله مصباح یزدی و سپس به کل امت اسلامی عرض کنم، اظهار داشت: من نمی‌توانم دربارۀ این عالم متفکر فیلسوف سخن بگویم؛ عالمی که در زمان حیات خود حتی به اذعان جهان غرب نیز مرجع و متفکر بزرگی در فلسفه و تفکر اسلامی بودند. وی تصریح کرد: من شاگردِ شاگرد ایشان بودم؛ چرا که تعلیمات ایشان را از مترجم کتب ایشان، حجت‌الاسلام حقانی، فرا گرفتم و توحید و برخی تعلیمات اسلامی را از ایشان اخذ کردم. همچنین برخی کتب ایشان در موضوع توحید را نیز به طلاب نیجریایی تدریس کردم. ایشان در موضوع توحید، عقاید اسلامی و علوم دیگر اسلامی کتب متعددی تألیف کردند.
رهبر شیعیان نیجریه، آیت‌الله مصباح را یک فقیه، مرجع، عالم، عارف، با تقوا، پاک و مخلص خواند که زندگی خود را از کودکی تا وفات، صرف خدمت به اسلام و مسلمین و یاد دادن کرد. وی اظهار داشت: او به مانند یک چراغ فروزان و مصباح روشن، خود سوخت و ذوب شد تا امت اسلامی غرق در نور شود. او با افکار خود به امت نور تابید و امت اسلامی هنوز از کتب، افکار و فلسفۀ ایشان و نیز از شاگردان او در آفاق عالَم، از جمهوری اسلامی ایران تا دیگر نقاط عالم، بهره می‌برد. وی شاگرد بارز آیت‌الله بروجردی، امام راحل، علاوه طباطبایی و عالم متقی عارف، آیت‌الله بهجت و استادان بزرگ دیگر بود. شاگردان آیت‌الله مصباح نیز از اساتید و کارشناسان برتر در ایران و جهان‌اند. گفتنی است، سومین کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) با عنوان «استاد فکر» برگزار شد که برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره علامه مصباح یزدی در دیدار سال گذشته با دانشجویان بود.