به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,726
بازدید دیروز: 4,060
بازدید هفته: 5,786
بازدید ماه: 71,859
بازدید کل: 23,733,670
افراد آنلاین: 16
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 5 May 2024
الأحد ، ۲۶ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۲۹ - در نشست رئیس‌جمهور با جمعی از سران احزاب و فعالان سیاسی چه گذشت؟ ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

در نشست رئیس‌جمهور با جمعی

از سران احزاب و فعالان سیاسی چه گذشت؟

  ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

در جلسه احزاب سیاسی با رئیسی چه گذشت؟

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، برای دومین بار پس از روی کار آمدن دولتش میزبان سران احزاب و فعالان سیاسی کشور بود. اولین نشست وی با فعالان سیاسی در اردیبهشت ۱۴۰۱ و در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان برگزار شد و دومین نشست؛ دوشنبه‌شب؛ در یک شب نیمه‌سرد زمستانی؛ نشستی بی‌تکلف و در برخی لحظات پرتنش با حضور ۵۰ فعال سیاسی از تمامی طیف‌های سیاسی کشور، از دبیرکل احزاب، رؤسای ائتلاف‌های سیاسی و فعالان سیاسی که محور اصلی آن انتخابات اسفند ۱۴۰۲ بود. این نشست که قرار بود ۹۰ دقیقه باشد، ۱۸۰دقیقه طول کشید و ۲۵ نفر از میهمانان نیز سخنرانی کردند.
مجری جلسه سید محمدتقی شاهچراغی، معاون سیاسی وزیر کشور بود که پیش از ورود رئیس‌جمهور میکروفون خود را روشن کرد و ضمن خیر مقدم، از میهمانان خواست آنهائی که تمایل به سخنرانی در این جلسه دارند، اعلام کنند. سیاسیون حاضر در جلسه نیز از مجید انصاری گرفته تا مالک شریعتی نماینده تهران دست‌های خود را بلند کردند تا نام‌شان در لیست سخنرانان این نشست نوشته شود.
به گزارش ایرنا، ساعت ۱۹:۳۰ بود که آیت‌الله رئیسی وارد سالن شد و جلسه با قرائت قرآن کار خود را آغاز کرد. احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این جلسه حاضر بود و در صدر جلسه به همراه غلامعلی حدادعادل در سمت راست رئیس‌جمهور نشسته بود و مجید انصادی و مرتضی آقاتهرانی نیز در سمت چپ رئیسی.
غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در این نشست گفت که مانند دوران جنگ که بر روی جنگ اختلاف نداشتیم، امروز هم باید کمک کنیم تا انتخابات پرشور برگزار و مسائل و مشکلات حل شود.
محسن‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز بزرگ‌ترین دشمن جامعه را فقر دانست و با ذکر خاطره‌ای از مرحوم ‌هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم پدرم به همراه شهید باهنر در سال ۴۶ بنیاد رفاه را راه‌اندازی کردند؛ این یعنی برای مبارزین انقلاب هم مسئله رفاه حائز اهمیت بوده است اما صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری در بخشی از سخنان خود به اظهارات محسن ‌هاشمی اشاره کرد و در اعتراض به او گفت: جالب است که شما از فقر صحبت می‌کنید، در دوران حاکمیت شما بود که می‌گفتید لازمه پیشرفت کشور این است که مردم فقیر زیر چرخ‌های توسعه له بشوند.
رئیس خانه احزاب: هر کاری کردیم که بتوانیم در قالب خانه احزاب با روحانی جلسه داشته باشیم، موفق نشدیم
گفتنی است، حشمتیان، رئیس خانه احزاب هم در این جلسه از رئیس‌جمهور برای برگزاری چنین نشستی قدردانی می‌کند و ضمن گلایه از بی‌‌توجهی روحانی به درخواست خانه احزاب می‌گوید که تلاششان برای حضور رئیس‌جمهور سابق در نشست خانه احزاب بی‌ثمر بوده است.
به گزارش فارس، وی گفت: در گذشته هر کاری کردیم که بتوانیم در قالب خانه احزاب با آقای روحانی جلسه داشته باشیم، موفق نشدیم.
اگر این نشست نمایشی است شما چرا حضور یافتید؟
جواد امام، فعال اصلاح‌طلب در نوبت سخنرانی خود از دعوت نشدن آذر منصوری، رئیس غیرقانونی جبهه اصلاحات به این جلسه انتقاد کرد و سخنانش را از روی کاغذ خواند؛ به نظر می‌رسید سخنان او بیانیه‌ای از سوی «جبهه اصلاحات ایران» بود که به نمایندگی در نشست با رئیس‌جمهور قرائت کرد. او در این سخنان «نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی را نشستی نمایشی خواند که به میزان مشارکت در انتخابات اسفندماه هیچ کمکی نمی‌کند.» در این میان سیدنظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس در اعتراض به امام گفت: شما به جمع حاضر توهین می‌کنید، اگر این نشست نمایشی است شما چرا حضور یافتید؟
فعالان سیاسی پس از برگزاری این نشست، نظرات خود را درباره آن بیان کردند.
از صحبت‌های مطرح‌شده از سمت اصلاح‌طلبان برمی‌آمد که سناریویی را طراحی کرده بودند
حبیب‌الله بوربور، دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جزئیات این جلسه، اظهار داشت: جلسه با خیر مقدم احمد وحیدی وزیر کشور شروع شد؛ وقت دادن در جلسه با آقای شاهچراغی معاون سیاسی وزیر کشور بود و اولین نفر آقای مجید انصاری صحبت کرد و بعد از آن به‌ترتیب خانم‌ها و آقایان الهیان، پزشکیان، بادامچیان، علی مطهری، مالک شریعتی، مصطفی کواکبیان، حسین الله‌کرم، نوبخت، روح‌الامین، علی ربیعی، سید نظام‌الدین موسوی، محسن‌هاشمی، حشمتیان، مرعشی، محصولی، محمدعلی ابطحی، جراره، وکیلی، رسایی، حسین کمالی، محمد‌ هاشمی، حداد عادل حرف زدند و جواد امام به‌نمایندگی از جبهه اصلاحات بیانیه‌ای قرائت کرد.
وی گفت: صحبت‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب بیشتر حول محور کمبودها و مسائل اقتصادی و ناامیدی در کشور بود اما دوستانی که از سمت اصولگرایان صحبت کردند، مطالبی درباره تبعات اقتصادی باقی‌مانده از دوره قبل و مسائلی مانند تحریم که از گذشته مانده است، حرف زدند و در دفاع از دولت گفتند که این مشکلات از زمان آقای رئیسی شروع نشده است.
بوربور با بیان اینکه از صحبت‌های مطرح‌شده از سمت اصلاح‌طلبان برمی‌آمد که سناریویی را طراحی کرده بودند و از قبل می‌دانستند چه بگویند، اظهار داشت: درباره کمرنگ شدن انتخابات استدلال‌ها بیشتر واهی و تکراری بود و طوری بود که هرکدام که صحبت می‌کردند از قبل مشخص شده بود چراکه در بیانیه آقای جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات، اشاره به اظهارات مجید انصاری شده بود و نوشته بود «همان‌طور که آقای انصاری فرمودند...»! در این بیانیه پیشنهاد شده بود در این مدت کوتاه تا انتخابات، قانون انتخابات عوض شود!
دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی درباره تنش لفظی بین صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری و علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی، بیان داشت: هر صحبتی که افراد می‌کردند، آنهائی که به‌نحوی رادیکال بودند از هر دو گروه، حرکت‌هایی که در شأن این جلسات نیست از آنها سر می‌زد و حتی صحبت‌هایی ابراز می‌کردند که در حضور رئیس‌جمهور مناسب نبود؛ آقای محصولی صحبتی درباره فتنه 88 و تقلب مطرح کردند که «با توجه به 11 میلیون اختلاف رأی بین آقایان موسوی و احمدی‌نژاد، اعتراض آن زمان نمی‌توانست قابل قبول باشد»، در مقابل، آقای ربیعی مدعی بود که «شما سال 88 به ما وقت ندادید که بگذاریم زمان انتخابات یک ساعت اضافه شود»؛ خب این حرف نامربوطی بود چون چطور می‌شود که در یک ساعت 11 میلیون رأی به آقای موسوی اضافه شود؛ همین مسئله موجب جدال لفظی بین آقایان شد.
وی همچنین تصریح کرد: آقای کواکبیان در این جلسه مطرح کردند همه با قانون انتخابات مخالف هستند حتی اصولگرایان و اسم من را بردند؛ در حالی که این حرف کاملاً غلط بود و من صحبتی درباره این قانون نداشتم و به آقای کواکبیان هم تذکر دادم «من چنین حرفی تابه‌حال نزدم»، و از ایشان خواستم اگر سندی مبنی بر این حرف من دارد بگوید که سندی نداشت، اتفاقاً به‌نظرم قانون فعلی فرصت بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها در اختیار شورای نگهبان می‌گذارد.
بوربور درباره حواشی ایجادشده بر سر چینش افراد در جلسه که نشستن آقای آقاتهرانی کنار رئیس‌جمهور را حمل بر نزدیکی رئیسی به جبهه پایداری کرده بودند، گفـت: چینش افراد بر اساس وقت آمدن بود و از قبل صندلی‌ها انتخاب نشده بود؛ آقای آقاتهرانی چون زودتر آمدند بالا نشستند و بعد آقای انصاری را به‌خاطر کسوت روحانی و سن‌شان دعوت کردند صدر مجلس بنشیند، آقای پزشکیان چون دیر آمد هم عقب نشسته بود اما صندلی آوردند تا ایشان هم بالای مجلس برود.
دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی افزود: هیچ تفاوتی در نحوه نشستن نبود و هرکس هرجایی دلش می‌خواست می‌نشست ولی متأسفانه عده‌ای از این مسئله هم حاشیه‌سازی کردند.
سیدنظام‌الدین موسوی: برگزاری جلسه رئیس‌جمهور با احزاب بسیار ارزنده و بی‌سابقه بود
سیدنظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایرنا، درباره جلسه دوشنبه آیت‌الله رئیسی با روسا و نمایندگان احزاب و تشکل‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی گفت: این جلسه که با حضور روسا و مدیران کل احزاب، گروه‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی برگزار شد اقدام بسیار ارزنده، مفید و ابتکار قابل توجهی بود.
وی افزود: تا آنجا که به یاد داریم از ادوار مختلف ریاست جمهوری تاکنون چنین جلسه‌ای با حضور همه احزاب و تشکل‌ها با حضور رئیس‌جمهور برگزار نشده بود و در این نشست بسیاری از چهره‌های سرشناس احزاب و تشکل‌های سیاسی به این موضوع اذعان داشتند.
موسوی با اشاره به مباحثی که در این نشست مطرح شد، بیان داشت: همه رؤسای احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی که در این نشست حضور داشتند، نظرات و دیدگاه‌های خود را به سمع رئیس‌جمهور رساندند که نشان می‌دهد دولت به دنبال حذف و نشنیدن صدای جریان‌ها و احزاب مختلف سیاسی در کشور نیست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی در این نشست با حوصله همه نظرات و دیدگاه‌های مختلف سیاسی را شنید، گفت: رئیس‌جمهور در این نشست به این موضوع تاکید کردند که بیشتر شنونده خواهند بود و نشست هم به همین شکل پیش رفت تا آنجا که بیش از ۲ ساعت رؤسای احزاب و جریان‌های سیاسی، نظرات خود را بیان کردند.
وی با شاره به اینکه تقریبا همه جریان‌های به نوعی در انتخابات پیش رو نامزد دارند تا بستر برای رقابت مهم آماده شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش دولت به عنوان مجری انتخابات و مشارکت همه تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی، شاهد برگزاری انتخابات پرشور در ۱۱ اسفندماه امسال باشیم.
موسوی تاکید کرد: چنین جلساتی نشان می‌دهد، افرادی که در چارچوب نظام فعالیت دارند و دلبسته نظام هستند، امکان مشارکت آنها در انتخابات وجود دارد و می‌توانند در این بستر فراهم شده حرکت کنند.
 محمد‌ هاشمی: رئیس‌جمهور به همه انتقادات صبورانه گوش داد
همچنین، محمد ‌هاشمی، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایرنا نشست فعالان سیاسی با رئیس‌ جمهور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: رئیس‌جمهور به همه انتقادات صبورانه گوش داد، یادداشت‌برداری کرد و جمع‌بندی او در پایان نشست، نشان داد که به خوبی مباحث مطرح شده را مورد توجه قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور از همه جریان‌های سیاسی خواست در کنار همه انتقادات، نقاط قوت و اقدامات دولت را هم مورد توجه قرار دهند.
هاشمی گفت: در این نشست خاطرنشان شد که با وجود کاستی‌ها و کمبودها در کشور که دولت هم آنها را قبول دارد، باید به مردم امید داد و رسانه‌ها و شخصیت‌های حزبی درباره کارهای مهمی که دولت انجام داده است به مردم اطلاع‌رسانی و امیدآفرینی کنند.
وی بیان داشت: آیت‌الله رئیسی سعه صدری خوبی در برابر انتقادات داشت و حتی زمانی که چهره‌های سیاسی از دو جریان انتقادات تندی هم به یکدیگر وارد می‌کردند، ورود و دعوت به آرامش و صبوری می‌کرد و جلسه ادامه می‌یافت.
محسن‌ هاشمی: جلسه تألیف قلوب بود
محسن‌ هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جلسه فعالان سیاسی و حزبی با رئیس‌جمهور، گفت: به نظرم نفس برگزاری این جلسه خوب بود و چنین جلساتی پیش از آنکه جلسه کاری باشد، جلسه تألیف قلوب بود.
وکیلی: نشست با احزاب ابتکار منحصر به فرد رئیسی بود
همچنین، محمدعلی وکیلی، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایرنا، نشست با احزاب را ابتکار منحصر به فرد رئیسی دانست و گفت: در این جلسه با وقتی که رئیس‌جمهور به دبیران احزاب اختصاص داد، تقریبا همه با فراغ بال حرف‌های خود را بیان کردند.
خلجی: نشست احزاب با رئیس‌جمهور در اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور صورت گرفت
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره این جلسه نوشت: برگزاری این نشست در اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت برگزاری انتخابات پرشور صورت گرفت و رئیس‌جمهور بیشتر شنونده مطالب اعضای جلسه بود. فضا کاملا آزاد، هم انتقاد بود و هم پیشنهاد.