به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,195
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 42,803
بازدید ماه: 63,773
بازدید کل: 23,725,588
افراد آنلاین: 20
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۳۴ - رئیسی در نشست شورای اداری استان زنجان: هر اقدامی در حوزه تولید تیری است که به قلب دشمن شلیک می‌شود ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
رئیسی در نشست شورای اداری استان زنجان:
 هر اقدامی در حوزه تولید تیری است
که به قلب دشمن شلیک می‌شود
  ۱۴۰۲/۱۰/۱۷

نشست شورای اداری استان زنجان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که روز شنبه در دوازدهمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی، به استان زنجان سفر کرده بود، در ادامه برنامه‌های این سفر، در نشست شورای اداری استان، مسئولیت را فرصتی برای خدمت توصیف و تصریح کرد: مخاطب رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اینکه ناامیدی ممنوع است، در وهله اول ما مسئولین هستیم که باید با تمام وجود برای خدمت به مردم تلاش کنیم.
وی فلسفه برگزاری جلسات شورای اداری را ایجاد هماهنگی بین مدیران دانست و افزود: امروز یکی از ابتلائات ما در سازمان‌ها بروکراسی‌های اداری پیچیده است که باید با هماهنگی میان مدیران آن را رفع کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نمی‌توان از وجه کارشناسی امور چشم پوشید، اظهار داشت: البته اختلاف نظرات کارشناسی نباید موجب توقف توسعه کشور و کُند شدن رشد اقتصادی و تولید شود. اشتغال، اقتصاد مقاومتی، فعال شدن تمامی عرصه‌های اقتصادی و حتی استقلال کشور در گرو رشد تولید است. هر چه موجب توقف تولید می‌شود، نباید در کشور اتفاق بیفتد.
رئیسی افزایش بهره‌وری را یکی از مسائل مهم کشور عنوان کرد و گفت: رهبر انقلاب و قانون به همه ما درخصوص افزایش بهره‌وری توصیه کرده‌اند. ما امروز در کشور در حوزه بهره‌وری مشکل داریم و باید از تجارب دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم.
وی بهره‌مندی از تجارب دیگران را امری پسندیده اما پیروی از نسخه‌پیچی‌ها را مذموم دانست و خاطرنشان کرد: ما به نسخه‌ها عمل نمی‌کنیم، بلکه آنها را بومی‌سازی می‌کنیم؛ در واقع ما می‌توانیم از تجربه‌های دنیا استفاده کنیم اما از نسخه‌ها نه.
رئیس‌جمهور با اشاره به مسئله آب در استان زنجان و با طرح این سؤال که آیا می‌توان با یک برنامه‌ریزی و استفاده صحیح از منابع آبی در حوزه کشاورزی مشکلات این بخش را حل کرد؟ گفت: باید در این حوزه تجارب دیگر کشورهای دنیا را مورد توجه قرار بدهیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب هر جا به صورت جهادی کار کردیم و خلاقیت داشته‌ایم پیشرفت کردیم، تصریح کرد: دشمنان نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم، آنها نمی‌خواهند ادارات ما کارایی لازم داشته باشد و دستگاه‌ها پاسخگوی مردم باشند؛ بنابراین ما به عنوان یک مدیر باید تلاش کنیم تا دشمن ناامید شود.
وی افزایش «سرمایه‌گذاری» و «بهره‌وری» را دو پایه مهم رشد اقتصادی دانست و به همه مسئولین و مدیران ادارات و سازمان‌ها توصیه کرد که افزایش کارآیی و ارتقای بهره‌وری را در اولویت کاری خود قرار دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت عظیم معادن استان زنجان گفت: ما در حوزه معادن استان زنجان یک زمان‌بندی در نظر گرفتیم تا در موضوعاتی از جمله مسائل زیست محیطی این معادن اقداماتی را انجام دهیم. در دیگر کشورهای دنیا اگر این تعداد معدن وجود داشته باشد، دست روی دست نمی‌گذارند و قطعا در جهت بهره‌برداری از آنها اقدام می‌کنند چرا که معادن ظرفیتی برای افزایش تولید و بهره‌وری است.
رئیسی همچنین با اشاره به مسئله اشتغال در استان زنجان و ضرورت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ایجاد شغل، گفت: باید به شرکت‌های دانش بنیان میدان دهیم، همان‌طور که امروز بسیاری از وزارتخانه‎‌های ما از جمله وزارت نفت و نیرو از ظرفیت این شرکت‌ها استفاده می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه برای ایجاد اشتغال باید در یک کارخانه خط تولید جدید راه‌اندازی کنیم، گفت: نباید ابتدا نیرو بیاوریم و سپس صندلی اضافه کنیم بلکه باید با افزایش صندلی‌ها، به جای یک نفر، موجب اشتغال هزار نفر شویم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در کل کشور در کانال 6 هزار قرار دارد، خاطرنشان کرد: تمامی این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند موجب افزایش اشتغال جوانان شود.
بسیاری از سران کشورهای منطقه و دنیا درخواست خرید محصولات نظامی از ما دارند
رئیسی با تاکید بر اینکه صنایع نظامی با وجود محدودیت‌های زیاد و اعمال تحریم‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: ما امروز در حوزه صنایع نظامی حرف زیادی برای گفتن داریم تا جایی که بسیاری از سران کشورهای منطقه و دنیا در گفت‌وگوهایی که با بنده دارند، درخواست خرید محصولات نظامی می‌کنند.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها می‌توانند برای ما مشکلات زیادی ایجاد کنند، اما ما با اراده‌های پولادین باید آنها را خنثی کنیم، خاطرنشان کرد: خنثی کردن تحریم‌ها در گرو کارهای بزرگی است که ما می‌توانیم در حوزه تولید انجام دهیم؛ هر کاری که در حوزه تولید انجام بگیرد، تیری در قلب دشمن است. تحریم‌ها نباید ما را از حرکت بازبدارد. ملت ایران از تحریم‌ها و تهدیدها فرصت‌های زیادی ساخته است.
رئیس‌جمهور ایجاد اشتغال و فراهم کردن زمینه کار برای دانشجویان و نخبگان دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: امروز بسیاری از محصولات دانش بنیانِ جوانان ایرانی برای دیگر کشورهای دنیا قابل توجه است؛ به عنوان مثال اولین موضوعی که در دیدار ما با رئیس‌جمهور اندونزی مطرح شد، یک محصول دانش‌بنیان ایرانی در حوزه پزشکی بود.
رئیسی با تاکید بر اینکه نباید حتما در یک شرایط اضطراری به موفقیت رسید، گفت: ما باید در یک شرایط عادی کاری کنیم که اصلاً به اضطرار نرسیم. باید به اندازه‌ای آمادگی فنی داشته باشیم که تمامی اقدامات دشمن نقش بر آب شود و نتواند مردم را ناامید کند.
وی وظیفه نیروهای انقلابی را امیدوار کردن مردم دانست و گفت: امیدواری با حرف زدن میسر نمی‌شود بلکه با عمل محقق خواهد شد. هر کاری در جهت یأس مردم باشد در چهارچوب هدف دشمن است. دشمن می‌خواهد نقاط ضعف را بزرگنمایی کند و نقاط قوت را بپوشاند. ما باید در نسل نو با اقدام و عمل، امیدواری ایجاد کنیم.
رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری از تحقق اقدامات شایسته و در شأن مردم در دومین دور از سفر استانی به زنجان، خاطرنشان کرد: روحیه جهادی ایجاب می‌کند که اقدامات به گونه‌ای به سامان برسد تا مردم راضی باشند و احساس کنند کارهایشان به دست بنده و شما انجام گرفته است. در این شرایط هیچ نگرانی در زمینه مشارکت مردم در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی نخواهیم داشت و بحث مشارکت تضمین‌شده خواهد بود.
رئیسی در پایان با گرامیداشت یاد شهدای مظلوم فلسطین، برای مردم غزه آرزوی موفقیت و پیروزی و نابودی کامل رژیم صهیونیستی را از خداوند مسئلت کرد.
تأمین مالی پروژه دو خطه کردن خط‌آهن قزوین- زنجان
آیت‌الله رئیسی همچنین در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی دولت مردمی به استان زنجان با حضور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان، ضمن بررسی موانع و دلایل چرایی معطل ماندن برخی مسائل و موضوعات اولویت‌دار زنجان ضمن تعیین زمان، دستورات لازم برای رفع این موانع را صادر و مسئولان مربوطه را به تسریع در اجرای این مسائل مکلف کرد.
در این جلسه ابتدا موضوع دوخطه کردن راه‌آهن قزوین-زنجان به عنوان یکی از مطالبات و خواسته‌های جدی مردم استان مطرح و موانع اجرای این طرح از جمله تامین اعتبار لازم برای احداث آن مورد بررسی قرار گرفت.
بر اساس گزارش وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن، این پروژه به طول 181 کیلومتر در دور اول سفر استانی رئیس‌جمهور به استان بالغ بر 800 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته است که تاکنون تنها نیمی از آن تحقق یافته و تکمیل این پروژه نیازمند تخصیص اعتبار باقی مانده است که با دستور رئیس‌جمهور مقرر شد بخشی از آن از طریق اجرای قانون مولدسازی از سوی استانداری و مابقی از منابع وزارت راه و شهرسازی و اعتبارات سازمان برنامه و بودجه تامین شود.
در ادامه این جلسه موضوع بلاتکلیفی طرح سد مشمپا با 40 درصد پیشرفت فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت. این پروژه که عملیات اجرائی آن از سال 92 آغاز شده بود، در سال 95 متوقف شد.
پس از ارائه گزارش‌های نمایندگان وزارت نیرو و رئیس سازمان محیط زیست، با توجه به نیاز مبرم استان به منابع آبی و اهمیت این پروژه در تامین آب شهروندان زنجانی و همچنین با توجه به اینکه ساخت سد دارای مجوز قانونی بوده، مقرر شد عملیات ساخت و تکمیل آن آغاز شود.
در این جلسه همچنین موضوع اخذ مجوز محیط زیستی برای 10 معدن اولویت‌دار استان زنجان از جمله سنگ آهن ارجین، مس مشکین، مس ماری، مس قوزلو، مس کرد کندی، آهن بلقیس، چینی تخته یورد، قره داش، بلند پرچین و گون مطرح شد که با موافقت رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مشکل مجوز 5 معدن مرتفع شد و برای رفع مشکل مابقی معادن نیز معاون اجرائی رئیس‌جمهور مکلف شد با تشکیل تیمی مهندسی، نظرات کارشناسان سازمان محیط زیست را با قانون انطباق دهند تا طرح‌های باقی مانده معدنی نیز تعیین تکلیف شوند.