به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,881
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 6,881
بازدید ماه: 27,851
بازدید کل: 23,689,673
افراد آنلاین: 19
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
915 - حمله ترکیبی یمن به کشتی جنگی آمریکا در دریای سرخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
حمله ترکیبی یمن به کشتی جنگی آمریکا در دریای سرخ
   ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
Magiran | روزنامه کیهان (1402/10/21): حمله ترکیبی یمن به کشتی جنگی آمریکا  در دریای سرخ
از زمان آغاز حملات به غزه و نسل‌کُشی رژیم آپارتاید اسرائيل در غزه، جنبش مقاومت در یمن، «انصارالله»، که غربی‌ها آن‌ها را «حوثی‌ها»‌ می‌خوانند در حمایت از مردم غزه به کشتی‌های اسرائيلی و آن‌هایی که به سمت اراضی اشغالی در حرکت هستند حمله می‌کند.
به گزارش مهر، «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، نیز اعلام کرد: «کشتی آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی را با چندین موشک بالستیک و پهپاد هدف قرار دادیم.» نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوائی و نیروهای مسلح یمن، عملیات نظامی مشترکی را با تعداد زیادی موشک بالستیک و دریایی و پهپاد انجام داده و یک کشتی آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند. عملیات هدف قرار دادن کشتی آمریکایی پاسخی به حمله نیروهای دشمن آمریکایی به نیروی دریایی یمن است. درباره برخورد مناسب با تمامی تهدیدات خصمانه در چارچوب حق دفاع مشروع کشور، مردم و ملت خود تردید نخواهیم کرد. به گزارش مهر، وی افزود: «هدف قرار دادن کشتی آمریکایی، اولین واکنش به حمله ددمنشانه دشمن آمریکایی به نیروی دریایی ما بود.» وی افزود: «ما همچنان مانع از حرکت کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند، تا زمان توقف جنگ غزه و رفع محاصره ساکنان غزه، خواهیم شد.» یحیی سریع بیان کرد: «ما بر تمایل خود برای تداوم حرکت در آبراه‌های بین‌المللی در دریای سرخ و عرب به غیر از مقصد بنادر فلسطین اشغالی، تاکید می‌کنیم.»
بیست و ششمین عملیات انصارالله
فرماندهی مرکزی آمریکا گفت ارتش یمن سه‌شنبه در عملیاتی با موشک‌های کروز، موشک بالستیک ضد کشتی و پهپادها یک کشتی در جنوب دریای سرخ را هدف قرار داد. فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) ادعا کرد که نیروهای آمریکایی و انگلیسی ۱۸ فروند پهپاد، دو موشک کروز و یک فروند موشک بالستیک را سرنگون کردند. طبق گزارش الجزیره، این مرکز همچنین گفت حملات ارتش یمن خسارت مادی یا جانی نداشته است. طبق بیانیه سازمان تروریستی سنتکام، این حمله بیست و ششمین حمله ارتش یمن علیه کشتی‌ها در دریای سرخ بوده که از ۱۹ نوامبر انجام شده است. سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقامات وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا ۲۴ موشک و پهپاد ارتش یمن را سرنگون کرد. وزیر دفاع انگلیس نیز گفته است: «یکی از کشتی‌های جنگی ما به همراه ناوهای آمریکایی موفق شد بزرگ‌ترین حمله حوثی‌ها در دریای سرخ تا امروز را دفع کند.» این یکی از پیچیده‌‎ترین عملیات‌های نیروهای مقاومت یمن بوده است.
خبر دیگر آنکه، به گزارش ایرنا، یک کشتی انگلیسی در دریای سرخ هدف قرار گرفت.
انصارالله خطاب به انگلیس: تاریخ خود را بازنگری کنید
پس از آن‌که انگلیس اعلام کرد یک ناو به دریای سرخ ارسال کرده، یکی از رهبران جنبش انصارالله یمن از این کشور خواست تاریخ خود را بازنگری کند و «گوشت قربانی» برای رژیم صهیونیستی یا آمریکا نباشد. «محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن، در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «انگلیسی‌ها، ناوشکن شما قبل از توسعه تکنولوژی ساخته شده است و این درحالی است که امروز این تکنولوژی، زرادخانه مدرن نیروهای مسلح یمن را تقویت می‌کند.» براساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وی در ادامه افزود: «زمانی که ناوشکن ساخته شد، مردم یمن در آن زمان دارای تفنگ‌های موزر بودند که خشاب آن فقط از یک گلوله پر می‌شد و اتوماتیک نبود و انگلیسی‌ها با این نیرو بخش‌هایی از یمن را اشغال کردند.» محمد علی الحوثی همچنین تصریح کرد: «علی‌رغم برتری کامل انگلیسی‌ها در آن زمان، آنها رانده شدند و آخرین سرباز با ناامیدی و شکست از کشور ما خارج شد.»
رویترز از تردد راحت نفتکش‌های غیرمرتبط با آمریکا و اسرائیل گفت
رویترز گزارش داد با وجود تداوم حملات یمنی‌ها، رفت و آمد کشتی‌های حامل نفت و سوخت در دریای سرخ طی ماه دسامبر وضعیت باثباتی داشت و معدود کشتی‌های تغییر مسیر داده وابسته به آمریکا و اسرائیل بودند. تحلیل رویترز از داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها حاکی است که تردد کشتی‌های حامل نفت و سوخت در دریای سرخ در ماه دسامبر ثابت و برقرار بوده با وجود اینکه بسیاری از کشتی‌های کانتینری به دلیل حملات یمنی‌ها مسیر خود را تغییر دادند. به گزارش رویترز، این حملات منجر به افزایش شدید هزینه‌های حمل‌ونقل و حق بیمه شده، اما تأثیر آنها بر ترانزیت نفت کمتر از حد انتظار بوده و شرکت‌های کشتیرانی همچنان از کریدور اصلی شرق به غرب(تنگه باب‌المندب) استفاده می‌کنند، زیرا کشتی‌های مورد حمله یمنی‌ها عمدتا حامل کالاهای غیرنفتی بودند و صنعاء هم درباره حمله به کشتی‌های کانتینری عازم اسرائیل هشدار داده بود. اولین حمله نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی در بحبوحه تجاوز نظامی این رژیم به غزه مربوط به نوزدهم نوامبر(28 آبان) بود که یک کشتی ویژه حمل خودرو به نام گلکسی لیدر را هدف گرفتند؛ به دنبال آن چندین کشتی دیگر هم که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند با اخطار یا حمله نیروهای مسلح یمن روبه‌رو شدند. صنعاء تاکید کرده تا زمانی که اسرائیل تجاوز به غزه را متوقف نکند این حملات ادامه دارد.
اذعان صهیونیست‌ها به تعطیلی بندر ایلات
منابع رسانه‌ای عبری از تعطیلی کامل بندر «ایلات» در جنوب سرزمین‌های اشغالی در نتیجه محاصره دریایی تحمیل شده توسط ارتش یمن به رژیم صهیونیستی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی این رژیم پرده برداشتند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های صهیونیستی نوشتند که بندر ایلات به دلیل عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در دریای سرخ به طور کامل بسته شده‌است.
پیام رزمندگان حزب‌الله لبنان به نصرالله
شامگاه سه‌شنبه مبارزان حزب‌الله لبنان پیامی به سید «حسن نصرالله»، دبیرکل این حزب در راستای جنگ با اشغالگران ارسال کردند. رزمندگان حزب‌الله در پیام خود خطاب به سید حسن نصرالله اعلام کردند: «ای آقای ما،‌ ای لقب حق و اخلاص، ‌ای پدر مبارزان و شهدا، همه سلام و احترام، همه سلام و صلوات ما برای شماست، همه حب و عشق و وفای ما نسبت به شماست... شما با سلام و درود شروع کردید و دعایتان را نثار ما کردید، ما را در میدان حمایت و یاری رساندید که خستگی شبها و روزها را از ما دور کرد.» طبق گزارش شبکه المنار در این پیام آمده‌است: «ای مولای ما...‌ ای وعده حق خداوند و قدرت شهادت او... سربازان تو سرهایشان را به خدا سپرده‌اند...‌ ای بزرگ ما،‌ ای محبوب ما،‌ ای سرور عشق و مبارزه... از شما شجاعت و شهامت را آموخته‌ایم.» رزمندگان حزب‌الله افزودند: «ما به شما و مردم وفادارمان قول دادیم که به وصیت شهدا وفادار بمانیم... سربازان شما تحت فرمان شما هستند تا خداوند با دستانشان دشمنان را عذاب کند و دل‌های مؤمنان را تسکین دهد.»
ادعای ترور مقام حزب‌الله تکذیب شد
یک منبع وابسته به حزب‌الله لبنان ادعای اشغالگران صهیونیستی مبنی بر ترور فرمانده واحد پهپادی حزب‌الله را تکذیب کرد. خبرگزاری الجزیره نیز به نقل از حزب‌الله لبنان اعلام کرده است: «ادعای اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن فرمانده واحد پهپادی حزب‌الله یا مقام عملیات هوائی حزب‌الله را رد می‌کنیم و فرمانده واحد پهپادی حزب‌الله هرگز مورد سوءقصد قرار نگرفته است.» همچنین المیادین به نقل از رابط رسانه‌ای حزب‌الله گفته است که شایعات مبنی بر اینکه دشمن صهیونیستی فردی را به‌عنوان فرمانده یگان پهپادی حزب‌الله ترور کرده است، تکذیب می‌کنیم.
محبوبیت حزب‌الله افزایش یافته
نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط «انستیتو واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» در لبنان حاکی از افزایش محبوبیت حزب‌الله و جنبش حماس در میان لبنانی‌ها است. به گزارش ایسنا، این نظرسنجی انجام شده در لبنان نشان می‌دهد که محبوبیت حزب‌الله در مقایسه با آخرین نظرسنجی انجام شده در اواخر ۲۰۲۰ افزایش یافته و تمایل به حمایت از جنبش حماس نیز در جامعه لبنان بیشتر شده است. شبکه المیادین در این باره گزارش داد طبق نتایج این نظرسنجی، ۷۹ درصد لبنانی‌ها نظر مثبتی نسبت به حماس دارند و تصور راه‌حل نظامی به جای راه‌حل سیاسی برای حل و فصل مناقشه با رژیم صهیونیستی در لبنان بسیار گسترده‌تر از سایر کشورهای عربی است.
رسانه‌های عبری: نصرالله استاد مدیریت جنگ
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که دبیرکل حزب‌الله لبنان در مدیریت جنگ استاد است و این رژیم بار دیگر در دام وی افتاده ‌است. «جرشون‌هاکوهن»، سرتیپ ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: «سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان همواره استاد اداره جنگ و درگیری بوده‌ است.» وی در مقاله‌ای برای روزنامه یسرائیل هیوم گفت: «سید حسن نصرالله اساساً بر هدف قرار دادن روحیه اسرائیلی‌ها و توهین به آن متمرکز است. سید حسن نصرالله سپتامبر ۲۰۲۲ در توافق دریایی این دستاورد را محقق کرد و امروز نیز با پاسخ گسترده و حمله شدید به پایگاه مرون در الجلیل این دستاورد را محقق می‌کند. اسرائیل بار دیگر در یک درگیری محدود در دام سید حسن نصرالله افتاد. با تخلیه تمام شهرک‌های شمال و تبدیل این منطقه به میدان جنگ حزب‌الله لبنان به یک دستاورد استراتژیک بی‌سابقه دست یافت.»
به گزارش ایسنا، وی تأکید کرد: «وضعیت مرزهای لبنان از آغاز جنگ هفت اکتبر اسرائیل را وارد یک تنگنای سخت کرده‌ است چرا که بازگشت ساکنان به شهرک‌های شمال حتی بعد از توافق سیاسی یا عملیات نظامی مأموریت آسانی نخواهد بود و این مسئله باعث نمی‌شود امنیت در این منطقه به طور کامل تضمین شود و حزب‌الله همچنان به هدف قرار دادن تمام منطقه شمال و حتی مرکز اراضی اشغالی ادامه می‌دهد. حزب‌الله به عنوان یک قدرت نظامی در تمام لبنان، سوریه و عراق خواهد ماند و به تلاش‌های خود برای افزایش قدرت خود به عنوان یک تهدید استراتژیک علیه اسرائیل ادامه خواهد داد.»
هاآرتص: کاری که حزب‌الله می‌کند بی‌سابقه است
روزنامه‌هاآرتص نیز در مقاله‌ای نوشت: «استفاده حزب‌الله لبنان از موشک‌های دقیق و پیشرفته ضد زرهی به ویژه علیه شهرک‌ها در تاریخ اسرائیل و چه بسا در تمام جهان بی‌سابقه بوده‌است. لیست شهرک‌هایی که از حمله موشک‌های ضد زره حزب‌الله لبنان آسیب دیده‌اند، لیستی طولانی است. این شهرک‌ها در تمام طول مرزهای لبنان هستند و این منطقه به میدان تیر تبدیل شده ‌است.»
«دوتان روخمن»، افسر شورای منطقه‌ای الجلیل علیا، نیز گفت: «حزب‌الله لبنان یکی از سازمان‌های پیشرو در جهان در استفاده از موشک‌های ضدتانک است. تغییر بزرگ و اساسی که در حال حاضر رخ داده این است که حزب‌الله این موشک‌ها را به سلاح تک تیرانداز تبدیل کرده ‌است و از این توانایی‌ها نه فقط برای آسیب رساندن به زیرساخت بلکه برای کشتن نیروهای ما استفاده می‌کند. حزب‌الله از این سلاح‌ها علیه نیروهای ارتش که در شهرک‌های مرزی هستند، استفاده می‌کند.»
اسرائیل سست‌تر از خانه عنکبوت
خبر دیگر آن‌که عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تأکید کرد اگر رژیم صهیونیستی سست‌تر از خانه عنکبوت نبود به آمریکا و کشورهای غربی برای بازگرداندن شهرک‌نشینان به شهرک‌های شمال اراضی اشغالی متوسل نمی‌شد. مراسم تشییع پیکر وسام الطویل (الحاج جواد)، فرمانده میدانی و مسئول یگان الرضوان حزب‌الله لبنان سه‌شنبه در شهرک خربه سلم در جنوب لبنان با حضور تعدادی از نمایندگان حزب‌الله و نبیل قاووق، عضو شورای سیاسی مرکزی حزب‌الله لبنان و تعداد زیادی از حامیان حزب‌الله برگزار شد. طی این مراسم یک پهپاد اسرائیلی خودرویی را هدف قرار داد که منجر به آتش گرفتن آن شد. خبرگزاری سما گزارش داد، «نبیل قاووق» در این مراسم گفت: «وسام الطویل فرماندهی شجاع و عاشق جهاد و مقاومت بود و در طول ۳۰ سال میدان جنگ را ترک نکرد. وی از مهم‌ترین افرادی است که پیروزی را رقم زدند و در جنگ با داعش شرکت کردند و زندگی خودشان را در راه مقاومت فدا کردند. وی یک فرمانده و مربی بود و هزاران مبارز عاشق شهادت و مشتاق به جنگ بزرگ با دشمن صهیونیستی را آموزش داد.»
حملات رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
منابع از حملات رژیم صهیونیستی به مناطقی در جنوب لبنان خبر دادند. به گزارش ایسنا، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه حملاتی را به اطراف شهرک الناقوره و جبل‌اللبونه و شهرک کفرشوبا در جنوب لبنان انجام دادند. 
براساس گزارش الجزیره، این حملات یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت. از طرف دیگر، خبرها حاکی از حمله حزب‌الله به پایگاه فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل در الجلیل است. در پایان باید افزود که خبرهایی از حمله مقاومت اسلامی عراق به پایگاه اشغالگران آمریکایی حریر در اربیل منتشر شده است. همزمان، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، حضور نیروهای آمریکایی در خاک کشورش را بی‌ثبات‌کننده دانست.