به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,651
بازدید دیروز: 5,718
بازدید هفته: 7,651
بازدید ماه: 28,621
بازدید کل: 23,690,443
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۰۸ اردیبهشت ۱٤۰۳
Saturday , 27 April 2024
السبت ، ۱۸ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
917 - یمن: تمام منافع آمریکا و انگلیس در زمین و آسمان و دریا هدف مشروع ما است ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
پس از تجاوز آمریکا و انگلیس
یمن: تمام منافع آمریکا و انگلیس
در زمین و آسمان و دریا هدف مشروع ما است
   ۱۴۰۲/۱۰/۲۲

Magiran | روزنامه کیهان (1402/10/23): یمن: تمام منافع آمریکا و انگلیس در  زمین و آسمان و دریا هدف مشروع ما است

رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترک آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. در ساعات ابتدائی یک مسئول در پنتاگون به اسکای نیوز عربی گفت: «تقریبا ۱۰ هدف حوثی‌ها(انصارالله) را مورد اصابت قرار دادیم.» اما کمی بعد برخی از منابع از فرمانده نیروی هوائی آمریکا در منطقه نقل کردند: «۶۰ هدف در ۱۶ مراکز وابسته به ارتش یمن را هدف حمله هوائی قرار دادیم. در این حمله بیش از ۱۰۰ موشک هدفمند استفاده شده است. در این حمله مراکز فرماندهی انبارهای سلاح و سامانه موشکی ارتش یمن را هدف حمله قرار دادیم.»
بنا به گفته منابع شبه رسمی یمن، آمریکا و انگلیس در حمله بامدادی خود به یمن، شهرهای صنعاء، الحدیده، صعده و ذمار را هدف قرار دادند: پایگاه هوائی الدیلمی در شمال صنعاء؛ اطراف فرودگاه الحدیده و مناطقی در شهرستان زبید در این استان؛ پادگان کهلان واقع در شرق شهر صعده؛ فرودگاه شهرستان عبس در استان حجه و فرودگاه‌ تعز و پادگان تیپ 22 ارتش یمن در شهرستان التعزیه و...
موضع آمریکا
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، بامداد جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز به دستور من، نیروهای نظامی ایالات متحده به همراه بریتانیا و با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند با موفقیت حملاتی را علیه تعدادی از اهداف در یمن انجام دادند که توسط حوثی‌ها (انصارالله) برای به خطر انداختن آزادی دریانوردی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان مورد استفاده قرار گرفتند.» کاخ سفید همچنین در بیانیه دیگری اعلام کرد ۱۰ کشور شامل آمریکا و کشورهای استرالیا، بحرین، کانادا، دانمارک، آلمان، هلند، نیوزیلند، کره جنوبی و بریتانیا در حمله به یمن مشارکت داشتند. رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه تجاوز نظامی به یمن مدعی شد: «این حملات در پاسخ مستقیم به حملات بی‌سابقه حوثی‌ها علیه کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ و استفاده از موشک‌های بالستیک ضد کشتی برای اولین بار در تاریخ است.» همچنین «مایکل اریک کوریلا»، فرمانده کل سنتکام، ادعا کرد: «ما نیروهای حوثی و حامیان آن‌ها را مسئول حملات غیرقانونی و بی‌ملاحظه به کشتیرانی بین‌المللی می‌دانیم که تاکنون ۵۵ کشور را تحت تأثیر قرار داده و جان صدها دریانورد از جمله آمریکایی‌ها را به خطر انداخته است.»
موضع انگلیس
«ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس، مدعی شد: «نیروی هوائی سلطنتی حملات هدفمندی علیه تأسیسات نظامی مورد استفاده حوثی‌ها در یمن انجام داد. عملیات ما حملاتی ضروری، محدود و متناسب برای دفاع از خودمان بود. از حوثی‌ها می‌خواهیم حملات خود را متوقف کنند و برای کاهش تنش گام‌هایی بردارند.»
تمام منافع آمریکا و انگلیس هدف مشروع هستند!
شورای عالی سیاسی یمن تأکید کرد که در راستای پاسخ به جنایت شب گذشته تمام منافع آمریکا و انگلیس اکنون یک هدف مشروع برای نیروهای مسلح این کشور به حساب می‌آیند. شورای عالی سیاسی یمن افزود کرد که حمله خائنانه و بزدلانه آمریکا و انگلیس به ملت یمن در بامداد امروز، تجاوزی غیرقانونی و برخلاف همه قوانین بین‌المللی و تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی است. این شورا، این حملات را در امتداد اقدامات خیانتکارانه آمریکا در هدف قراردادن نیروهای دریایی یمن و حملات آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه و حملاتی که از مارس ۲۰۱۵ علیه مردم یمن آغاز شده است، دانست و افزود: «در هر حال رفتاری بی‌شرمانه و گستاخانه و محکوم و مردود است.» این بیانیه تاکید کرد که این حمله، تهدید واقعی صلح و امنیت بین‌المللی است و منطقه را در معرض خطرات حقیقی قرار می‌دهد که پیامدهای آن 
برعهده آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌ها است. شورای عالی سیاسی یمن اضافه کرد که پاسخ این کشور در چارچوب دفاع مقدس، حاکمیت، استقلال و تصمیم‌گیری آزادانه و مستقل یمن است و آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها باید بدانند که از مجازات نیروهای مسلح قهرمان ما در امان نخواهند ماند و شادی متجاوزان دیری نخواهد پایید و دست ما با یاری و استعانت خداوند متعال و توکل بر او، برتر خواهد بود. این بیانیه اشاره کرد که تمامی منافع آمریکا و انگلیس در پاسخ به تجاوز مستقیم و آشکار علیه مردم یمن برای نیروهای مسلح این کشور به اهداف مشروعی تبدیل شده است.
سریع:  در زدن اهداف در زمین و دریا تردید نمی‌کنیم
یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای درباره حمله روز جمعه آمریکا و انگلیس به یمن گفت: «دشمن آمریکایی و انگلیسی تجاوزی را با ۷۳ حمله به یمن انجام داد. این تجاوز منجر به شهادت ۵ تن و زخمی شدن ۶ تن از نیروهای مسلح یمن شد. ما در هدف قرار دادن تمام طرف‌هایی که از سوی آن تهدید می‌شویم تردید نخواهیم کرد. این تجاوز هرگز ما را از موضع خودمان درباره حمایت از مظلومیت ملت فلسطین باز نخواهد داشت.» در بیانیه ارتش یمن آمده است: «دشمن آمریکایی-انگلیسی مسئولیت این تجاوز جنایتکارانه علیه ملت یمن را بر عهده‌دارد. حمله آمریکا و انگلیس بدون پاسخ و مجازات باقی نخواهد ماند. ما در هدف قرار دادن تمام منابع تهدید و تمام اهداف متخاصم در زمین و دریا در راستای دفاع از یمن و حاکمیت آن تردید نخواهیم کرد. ما همچنان به ممانعت از عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که در دریای سرخ و بحرالعرب به سمت بنادر اراضی اشغالی می‌روند، ادامه خواهیم داد.»
واکنش دیگر مقامات یمنی
«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، تأکید کرد: «آمریکا و انگلیس در حمله به یمن اشتباه کردند و از تجارب قبلی خود درس نگرفتند. واشنگتن و لندن بی‌تردید به زودی درک خواهند کرد که حمله امروز آنها به یمن بزرگ‌ترین حماقت در تاریخ این دو کشور بوده است.» همچنین «فضل ابوطالب»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، نیز گفت که تجاوز آمریکا و انگلیس بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. کشورهای متجاوز مسئولیت نتایج و پیامدهای آن را بر عهده ‌دارند. «محمدعلی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی یمن، تأکید کرد: «حملات آمریکا و انگلیس به یمن وحشیانه و تروریستی است. این حملات تجاوزی عمدی و توجیه نشدنی و اقدامی وحشیانه است.» وی تاکید کرد: «حملات آمریکا و انگلیس به یمن مجددا نشان داد که این دو کشور تجاوز به غزه و یمن را مدیریت می‌کنند. حمله آمریکا تجاوزی آشکار است و در زمانی صورت گرفته که جهان به دنبال توقف کشتار در غزه است. این حملات بدون پاسخ نخواهد ماند و پاسخ به حملات از طریق بیانیه‌ای که بعدا منتشر خواهد شد، اعلام خواهد شد.» همچنین «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، روز جمعه تصریح کرد، آمریکا و انگلیس با دست زدن به حملات هوائی نسنجیده اخیر به مواضع این جنبش تلاش می‌کنند توجهات را از نسل‌کشی در نوار غزه منحرف کنند و...
علت اصلی حمله 
به گفته برخی از کارشناسان علت اصلی حمله آمریکا و انگلیس به یمن تحت‌الشعاع قراردادن محاکمه اسرائیل به اتهام نسل‌کشی است. به گزارش ایسنا حملات تجاوزکارانه آمریکا و متحدانش به نقاطی در یمن در حالی انجام شد که روز پنجشنبه جلسه رسیدگی به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه که توسط آفریقای جنوبی تنظیم شده، در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه آغاز شد. در متن شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی خواسته شده فوراً عملیات نظامی خود در نوار غزه را متوقف کند. آمریکا و انگلیس از فشار بر اسرائیل و توفیق ارتش یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی نگران هستند. ارتش اسرائیل عملا در برابر حملات انصارالله و ارتش یمن نتوانست کاری انجام دهد و این برای اعتبار و آبروی اسرائیل یک افتضاح بود و چهره ضعیفی از ارتش اسرائیل نشان می‌داد. از این‌رو اسرائیل، آمریکا و متحدان غربی را برای واکنش نسبت به انصارالله تحت فشار قرار داد.
تظاهرات در برابر کاخ سفید
در پی حملات شبانه آمریکا و متحدانش علیه مواضع و تاسیسات انصارالله یمن، معترضان به این حملات تظاهراتی را در برابر کاخ سفید بر پا کردند. فعالان معترض علاوه‌بر مطالبه پایان جنگ در غزه همچنین خطاب به واشنگتن شعار می‌دادند: «در یمن مداخله نکنید.» نیروهای پلیس آمریکا در نزدیکی محل این تظاهرات حضور پیدا کردند اما درگیری پیش نیامد.
همچنین خبر می‌رسد که اعضای جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا نسبت به حملات ائتلاف کشورهای تحت رهبری آمریکا به یمن ابراز نگرانی کردند. این نمایندگان کنگره پس از حمله بامداد امروز به یمن اعلام کردند: «این حملات هوائی توسط کنگره تایید نشده است. قانون اساسی روشن است: تنها کنگره اختیار دارد که اجازه دخالت نظامی در درگیری‌های خارج از کشور را بدهد.» در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس علیه مواضعی در یمن، وزارت خارجه سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره افزایش تنش‌ها در منطقه دریای سرخ هشدار داد. عربستان همچنین ورود نیروهای خارجی به این کشور را تکذیب کرد.
تظاهرات میلیونی یمنی‌ها
یمن دیروز شاهد تظاهرات گسترده در حمایت از مردم غزه و مخالفت با تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن است. استان صعده یمن صبح روز جمعه شاهد تظاهرات مردمی گسترده‌ای با شعار پیروزی موعود و جهاد مقدس در حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن بود. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات پرچم‌های یمن، فلسطین و تصاویر شهدای نیروی دریایی ارتش یمن و تصاویر عبدالملک الحوثی، فرمانده کل نیروهای مسلح یمن را در دست داشتند. آن‌ها شعارهایی سردادند 
که از جمله آنها این شعارها بود: ما پیروزی حتمی را محقق کردیم، نصیحت ما به جهان این است که طرف ظالم را نگیرند، الله اکبر، آمریکا شیطان بزرگ است، روح و جانمان را فدای الاقصی می‌کنیم. معترضان حمایت خود را از ملت فلسطین اعلام و تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. یمنی‌ها در این تظاهرات میلیونی و با شکوه خود که در آن هیچ نشانی از ترس و هراس نبود اعلام کردند پای آرمان مقاومت و فلسطین خواهند ایستاد. این تظاهرات نشان داد که اهداف آمریکا از این حمله بسیار دوردست‌تر از آن است که تصور می‌شد. باید افزود که بحرینی‌ها نیز در حمایت از یمن دست به تظاهرات زدند و دولت عمان نیز این حمله به یمن را منزجر کننده خواند.
واکنش ایران، چین و روسیه
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست. چین به تحولات اخیر مربوط به حملات آمریکا و متحدانش به یمن واکنش نشان داده و نسبت به وضعیت این منطقه ابراز نگرانی کرد. «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار کرد: «چین نسبت به تشدید تنش‌ها در دریای سرخ نگران است.» این مقام دولت چین ادامه داد: «ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم آرامش را حفظ کرده، خویشتنداری به خرج داده و جلوی گسترش درگیری را بگیرند.» روسیه حملات آمریکا و متحدانش به مواضع انصارالله در یمن را یک نمونه دیگر بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی خواند. همچنین «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین، روز جمعه گفت که قطعنامه‌ای که در شورای امنیت به پیشنهاد آمریکا تصویب شد، هیچ حقی برای انجام این‌گونه حملات علیه یمن ارائه نمی‌کند.
سایر واکنش‌ها
حزب‌الله لبنان، جنبش جهاد اسلامی فلسطین و گردان‌های سیدالشهدای عراق همه این حملات را محکوم کرده است. «سامی ابوزهری»، از رهبران جنبش حماس، نیز گفت: «تجاوز آمریکا و انگلیس به یمن به دلیل حمایت ارتش یمن از غزه است.»
واکنش رسانه‌های آمریکایی به حمله
روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که مقامات آمریکایی انتظار دارند که یمنی‌ها به حمله علیه کشتی‌ها در مدت کوتاهی پس از حملات ما ادامه دهند تا نشان دهند که این گام‌ها «بازدارنده نیست» و «آن‌ها به تهدید کشتی‌های دریای سرخ ادامه خواهند داد». نیویورک‌تایمز هم به تبعات منطقه‌ای این رویداد پرداخته و نوشت: «بیم آن می‌رود حملات به یمن باعث تداوم درگیری بین نیروهای یمنی و نیروی دریایی آمریکا شود.» روزنامه واشنگتن‌پست در تأیید این نگرانی‌ها نوشت که «حملات به یمن تقریباً به طور قطعی منجر به افزایش تنش در سراسر خاورمیانه خواهد شد.» بلومبرگ هم با توصیف این حملات آمریکا به «قمار» هشدار داد که واشنگتن در شرایطی حمله کرد که بارها اعلام کرده بود در بحبوحۀ جنگ بین اسرائیل و حماس، جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر اولویت ماست. این رسانه آمریکایی ضمن تاکید بر اینکه بازداشتن صنعاء مسئلۀ آسانی نیست، نوشت: «یمن موفق شد در برابر عملیات نظامی به رهبری عربستان مقاومت کند و هنوز هم [عزم آن] به شدت راسخ است.»
آماده‌باش در سرزمین‌های اشغالی
آمریکا و متحدانش پیش از حمله دیروز به یمن به دولت رژیم صهیونیستی اطلاع داده بودند و هم‌ اکنون نیز در سرزمین‌های اشغالی از بیم واکنش مقاومت، آماده‌باش کامل اعلام شده است. پایگاه خبری آکسیوس روز جمعه با استناد به یک مقام اسرائیلی با بیان این مطلب گزارش کرد، در سراسر سرزمین‌های اشغالی هشدار امنیتی صادر شده و صهیونیست‌ها برای پاسخ مقاومت در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.
عملیات سایر شاخه‌های مقاومت
حزب‌الله لبنان تجمعات سربازان رژیم صهیونیستی در اطراف یکی از پایگاه‌های این رژیم را هدف قرار داد. حزب‌الله لبنان تجمع سربازان رژیم صهیونیستی را در اطراف پایگاه حدب البستان هدف قرار داد. به نقل از المیادین، این حمله منجر به تلفاتی در میان نیروهای رژیم صهیونیستی شد. حزب‌الله لبنان همچنین از حمله به شهرک صهیونیست‌نشین «کریات شمونه» با ده‌ها راکت خبر داد. در طرف مقابل، منابع خبری از حمله رژیم صهیونیستی به یک مرکز درمانی در جنوب لبنان و شهادت و زخمی شدن چهار لبنانی در این حمله خبر دادند. همچنین مقاومت اسلامی عراق از هدف قرار دادن پایگاه غیرقانونی آمریکا در منطقه «الشدادی» واقع در شمال شرق سوریه خبر داد. از سوی دیگر منابع خبری از کشته شدن ۳ افسر جاسوسی رژیم صهیونیستی در حمله پهپادی مقاومت عراق در اربیل خبر دادند. منابع میدانی در گفت‌وگو با المیادین اعلام کردند که مقاومت اسلامی عراق ساعاتی پیش و همزمان با شب سال نو میلادی در عملیاتی نظامی ۷ نفر از اعضای یگان ۸۲۰۰ جاسوسی رژیم صهیونیستی در اربیل را هدف قرار دادند. مقاومت عراق همچنین بندر ایلات در اراضی اشغالی مورد حمله قرار داد. 
آخرین رویدادها
انگلیس از دریافت گزارش‌های جدید از حادثه در جنوب شرقی خلیج عدن خبر داد. طبق این بیانیه از کشتی‌ها خواسته شده تا احتیاط کنند. تا زمان تنظیم این گزارش اطلاعات بیشتری مخابره نشده است.