به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 3,712
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 11,380
بازدید ماه: 32,350
بازدید کل: 23,694,172
افراد آنلاین: 136
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
918 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۰/۲۳

خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... 

۱۴۰۲/۱۰/۲۳

آمریکا نمی‌تواند اشتباه کند و توقع جبران از سوی ایران را داشته باشد
شبکه تلویزیونی انگلیسی «اسکای نیوز» تاکید کرد ایران نقش مؤثری در تقویت گروه‌های مقاومت در منطقه دارد اما مالک و عروسک‌گردان آنها نیست و اگر اقدامات آمریکا موجب گسترش جنگ در منطقه شود، ایران نمی‌تواند مانع از جنگ آن گروه‌ها علیه آمریکا شود.
اسکای نیوز با بیان این که «آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که تمایل یا توانی برای تاثیرگذاری بر اقدامات اسرائیل در غزه ندارند و اعتبار خود را در منطقه از دست داده‌اند»، خاطر نشان کرد: دیپلمات‌های ارشد در خاورمیانه به اسکای نیوز گفته‌اند هر چه جنگ در غزه بیشتر ادامه داشته باشد و گسترش آن به دیگر مناطق شدت یابد، امکان مهار آن کمتر می‌شود. این دیپلمات‌ها می‌گویند در حالی که ایران به دنبال تشدید یک جنگ منطقه‌ای نیست، اما نمی‌تواند محاسبات در لبنان، یمن یا عراق را کاهش دهد، زیرا گروه‌هایی که در آنجا فعالیت می‌کنند، هر روز مستقل‌تر می‌شوند.
مقامات آمریکایی می‌دانند ایران، مالک گروه‌های محور مقاومت در منطقه نیست بلکه بیشتر، حامی و تقویت‌کننده آنهاست.
یکی از مقامات دولت بایدن به من (تحلیلگر اسکای نیوز) گفت: «ایران حامی حوثی‌ها است و به صورت عملیاتی در انجام حملات آنها مشارکت داشته است.»
اما آمریکایی‌ها در مورد ایرانی حرف می‌زنند که تقویت‌کننده است تا عروسک‌گردان. آنها می‌دانند که نیابتی‌های ایرانی در خاورمیانه، دست‌نشانده نیستند.
حزب‌الله در لبنان، حوثی‌ها در یمن و حماس در غزه همه نیروهای مستقلی هستند که تصمیم‌های راهبردی می‌گیرند، البته همسو با ایدئولوژی ایران و با سلاح‌های ساخت ایران، اما با بلند پروازی‌‌های خودشان هدایت می‌شوند.
شیوه‌ای که اسرائیل برای تلافی حملات 7 اکتبر حماس انتخاب کرده که در اثر آن بیش از 20 هزار نفر از مردم غزه در طی سه ماه کشته شدند، به قدرت‌های غیردولتی در حال رشد منطقه و همسو با ایران، تمرکز جدیدی داد تا آرمانی قدیمی را دوباره احیا کنند. 
حوثی‌ها مدعی هستند که حملات آنها به کشتی‌های اسرائیل در دریای سرخ، در راستای همبستگی با آرمان فلسطین است. آنها این حملات را به عنوان اعتراضی علیه آنچه که نسل‌کشی می‌نامند، توصیف می‌کنند.
آمریکا و انگلیس، اقدام نظامی را برای توقف موشک‌های حوثی انتخاب کردند. آنها فقیرترین کشور جهان را با بمب‌های دقیق بمباران کردند. این کار، مخاطره‌آمیز و ناموجه است.
راه دیگر برای گرفتن حذف بهانه از حوثی‌ها، تلاش و تسریع برای پایان دادن به درگیری غزه و حل مسئله اسرائیل و فلسطین بود. اما بعید است که این راهکار در کوتاه مدت مورد توجه باشد. مقامات آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که تمایل یا توانی برای تاثیرگذاری بر اقدامات اسرائیل در غزه ندارند و به همین دلیل آنها نه فقط اعتبار خود را در میان مقامات منطقه بلکه در افکار عمومی را هم از دست داده‌اند. هر چه درگیری‌ها در غزه بیشتر ادامه داشته باشد و گسترش یابد، امکان مهار آن کمتر می‌شود. مهم‌تر این که هرچند ایران به دنبال تشدید جنگ منطقه‌ای نیست، اما نمی‌تواند محاسبات احتمالی در لبنان، یمن یا عراق را کاهش دهد، زیرا گروه‌ها در آنجا روز به روز مستقل‌تر عمل می‌کنند و اگر محاسبات نادرست آمریکا و اسرائیل منجر به درگیری شود، ایران به دنبال توقف آن نخواهد بود، زیرا چنین درگیری‌ای به سرعت برای آنها وجود خواهد شد.
 
 
درخواست ناتو از ایران:حملات یمن به کشتی‌های تجاری را متوقف کنید!
ساعاتی پس از حملات آمریکا و انگلیس به اهدافی در یمن، «دیلان وایت» سخنگوی ناتو با نادیده‌گرفتن نقش کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی در تشدید تنش‌ها در منطقه، مدعی شد ایران به دلیل حمایت از یمن، مسئولیت ویژه‌ای در پایان دادن به حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های تجاری دارد.
نیروهای مسلح یمن پس از آغاز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه با حمایت تمام‌عیار غرب، کشتی‌های مرتبط با این رژیم در منطقه دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را هدف قرار داده و بارها تاکید کرده‌اند کشتی‌های تجاری دیگر کشورها مانند گذشته، می‌توانند از این منطقه عبور کنند.
آمریکا و انگلیس اما با بهانه «حمایت از آزادی دریانوردی و کاهش توان یمن برای حمله به کشتی‌های تجاری» بامداد جمعه مواضعی را در چهار استان این کشور هدف قرار دادند.
سخنگوی ناتو روز جمعه توپ را به زمین ایران انداخته و مدعی شده است: «نیروهای حوثی(انصارالله) از طرف ایران حمایت و تجهیز می‌شوند، بنابراین تهران مسئولیت ویژه‌ای برای متوقف‌کردن نیروهای نیابتی خود دارد».
ایران بارها اعلام کرده «نیروهای نیابتی» در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت در غرب آسیا و همچنین ارتش یمن بر اساس منافع کشورهای خود عمل می‌کنند.
وایت در ادامه مدعی شده حملات بامداد امروز به یمن توسط آمریکا و انگلیس «اقدامی دفاعی و با هدف حفظ آزادی ناوبری در یکی از مهم‌ترین آبراه‌های جهان» بوده است.
نیروی دریایی آمریکا پیشتر خبر داده بود ارتش یمن ۲۷ بار به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده است.
به گزارش ایسنا، مقام‌های سیاسی و نظامی یمن تاکید کرده‌اند به حملات آمریکا و اسرائیل پاسخ خواهند داد.
 
 
اسرائیل وارد جنگ شد اما نمی‌داند چگونه خارج شود
 
تحلیلگر معروف آمریکایی با اشاره به گرفتارشدن اسرائیل در جنگ غزه تاکید کرد: اسرائیل باید قبل از ورود به جنگ برای خروج از آن فکر می‌کرد.
دیوید ایگناشیس در تحلیلی که روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرده، نوشت: ضرب‌المثل عربی هشدار می‌دهد که شما باید «قبل از وارد شدن، به خارج شدن فکر کنید». این تمثیل، به طرز دردناکی درباره ورود اسرائیل به جنگ غزه صدق می‌کند؛ جایی که استراتژی منسجمی برای خروج ندارد. اسرائیل خواهان شکست قاطع حماس است تا از انجام حمله‌ای مشابه حمله ۷ اکتبر جلوگیری کند. اما با وجود گذشت سه ماه، دستیابی به هدف مذکور بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. حماس تونل‌های زیرزمینی را مانند یک شهر زیرزمینی در زیر غزه ایجاد کرده و گروگان‌های اسرائیلی را در آنجا نگهداری می‌کند. جامعه بین‌المللی خواستار آتش‌بس برای نجات غیرنظامیان فلسطینی است. دولت بایدن در تلاش است با همکاری با متحدان عرب، به اسرائیل کمک کند تا راه خروج از درگیری را مشخص کند. آنتونی بلینکن در سفر منطقه‌ای، از عربستان، امارات، اردن و مصر، وعده حمایت برای بازسازی غزه پس از جنگ دریافت می‌کند مشروط بر این که اسرائیل با تشکیل یک دولت فلسطینی موافقت کند.
راه خروج از بحران به وضوح مشخص شده است. با این وجود، بنیامین نتانیاهو تاکنون از ارائه تعهد لازم برای تشکیل کشور فلسطینی خودداری کرده است. بنابراین، بازی پایانی مهندسی‌شده توسط آمریکا متوقف شده. بلینکن اعراب را جذب کرده اما به نظر نمی‌رسد بتواند نظر نتانیاهو را تغییر دهد.
دولت بایدن در تلاش است تا از گسترده‌تر شدن دامنه جنگ غزه جلوگیری کند و این هم کار دشواری است. بایدن و شرکای اسرائیلی او بلافاصله پس از ۷ اکتبر از حمله به حزب‌الله لبنان صحبت کردند، اما موشک‌های حزب‌الله، شمال اسرائیل را به شهر‌های ارواح تخلیه‌شده تبدیل کرده است.
حزب‌الله می‌گوید پس از پایان جنگ غزه آماده مذاکره برای حل اختلافات مرزی لبنان و اسرائیل است، اما به شلیک موشک به شمال اسرائیل ادامه می‌دهد. همچنین، انصارالله موشک‌هایی را به سوی کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک کرده‌اند که یک مسیر دریایی کلیدی جهانی را مختل کرده است. مقام‌های آمریکایی هشدار دادند که اگر این حملات متوقف نشوند ایالات‌متحده اقدام نظامی علیه انصارالله انجام خواهد داد و اسرائیل در نهایت مجبور خواهد شد حزب‌الله لبنان را هدف قرار دهد. در انتهای آن راه تاریک تقابلی است که ۴۵ سال است بین ایران انقلابی و دشمنان‌اش یعنی اسرائیل و آمریکا در حال شکل‌گیری است.
چگونه می‌توان بحران را پیش از بدتر شدن خنثی کرد؟ چگونه ایالات‌متحده و متحدان‌اش می‌توانند اسرائیلی‌ها را تشویق کنند تا راه را به سوی یک کشور فلسطینی باز کند؟ یکی از اقدامات عملی می‌تواند اصلاحات واقعی در تشکیلات خودگردان فلسطین باشد. ظهور یک رهبر جدید در تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند حکومت را از دست محمود عباس رئیس ناکارآمد آن تشکیلات خارج ساخته و باعث ایجاد کابینه جدیدی متعهد به مبارزه با فساد و بهبود خدمات ارائه‌شده شود.
در حالی که دولت بایدن برای مهار پیامد‌های جنگ غزه تلاش می‌کند با همان تناقضی رو‌به‌رو می‌شود که برای نیم‌قرن سیاست خاورمیانه را تحت‌الشعاع قرار داده بود: ایالات‌متحده تنها قدرت خارجی است که می‌تواند منطقه را از نظر نظامی و سیاسی شکل دهد، اما نمی‌تواند راه‌حل‌هایی را به ویژه بر متحد نزدیکی مانند اسرائیل تحمیل کند. ایالات‌متحده علی‌رغم همه ناکامی‌هایش همچنان «کشور ضروری» در خاورمیانه است. با این وجود، اسیر حوادثی شده که نمی‌تواند آن را کنترل کند.
 
 
نیویورک تایمز: خویشتنداری ایران برای عدم گسترش جنگ دائمی نیست
روزنامه آمریکایی معتقد است هر چند ایران برای عدم گسترش جنگ در منطقه تاکنون خویشتنداری نشان داده، اما با توجه به اقدامات آمریکا هیچ تضمینی برای ادامه آن خویشتنداری وجود ندارد.
نیویورک تایمز با اشاره به حملات آمریکا علیه یمن نوشت: با آغاز حملات ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا علیه یمن، این سؤال مطرح شده که آیا جنگ اسرائیل و حماس به یک نبرد بزرگ‌تر بدل می‌شود یا خیر؟ از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس 
از ۱۰۰ روز قبل تاکنون، دولت بایدن از ترس ورود نیروهای آمریکا به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، در تکاپوی مهار درگیری بوده است.
اما اکنون با حمله ائتلاف واشنگتن به ۱۶ منطقه در یمن، این سؤال مطرح شده که آیا درگیری منطقه‌ای دیگری هم پدید خواهد آمد یا نه؟ جنگ هم اکنون آغاز شده و باید در واقع این سؤال را طرح کرد که آیا می‌توان، مانع شدت آن شد یا خیر؟ چیزی که هیچ یک از طرف‌ها نمی‌خواهند، ورود ایران به این جنگ است.
تصمیم بایدن برای انجام حملات هوائی علیه حوثی‌های یمن، پس از مقاومت این کشور در برابر درخواست‌ها برای توقف حملات مکرر به کشتی‌ها در دریای سرخ صورت گرفت؛ موضوعی که خسارت بسیاری به تجارت جهانی وارد کرده است.
هیو لوات کارشناس خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا در این زمینه گفت: «این یک جنگ منطقه‌ای است که دیگر محدود به غزه نیست، بلکه به لبنان، عراق، سوریه و یمن هم رسیده است. واشنگتن می‌خواست با آوردن ناوهای هواپیمابر به منطقه پس از آغاز جنگ در غزه نشان دهد که آماده ممانعت از اقدامات تحرک‌آمیز ایران است، اما همین مواضع، پای آمریکا را بیشتر به درگیری کشاند».
در طول ۱۲ هفته گذشته، حملاتی از لبنان، عراق و سوریه علیه منافع اسرائیل، آمریکا و غرب انجام گرفته که در مقابل واکنش هدفمند واشنگتن و تل‌آویو را در پی داشته است. واشنگتن همچنین به ایران هشدارهایی داده که به گفته بسیاری از ناظران آمریکایی چندان درخور نبوده است. اما در پی نادیده گرفتن هشدارها از سوی حوثی‌ها، شاهد حملات تلافی جویانه علیه این گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران هستیم. کالین پی کلارک مدیر تحقیقات گروه سوفان (یک شرکت آمریکایی مشاوره امنیتی و اطلاعاتی متمرکز بر خاورمیانه) در همین زمینه توضیح داد: ما در حال حاضر در یک جنگ منطقه‌ای با تنش نسبتا آرام هستیم. بایدن در حال ایجاد توازن میان بازدارندگی و تشدید تنش است. اما دولت وی اذعان دارد که چنین وضعیتی را نمی‌توان با محاسبات دقیق مورد بررسی قرار داد. تهران و متحدانش، از جمله حزب‌الله لبنان تاکنون محتاط عمل کرده‌اند. اما سؤال اینجاست که ایران تا چه اندازه بر نیروهای نیابتی خود کنترل دارد؟
اسرائیل حملات خود علیه نیروهای نیابتی ایران، به ویژه در لبنان و سوریه را شدت داده است. بر اساس گزارش‌ها در پی حملات هوائی اسرائیل ظرف سه ماه گذشته،
۱۹ عضو حزب‌الله در سوریه کشته شده‌اند که این تعداد بیش از 2 برابر مجموع نیروهای کشته شده حزب‌الله در سال ۲۰۲۳ است. بیش از ۱۳۰ عضو حزب‌الله نیز توسط اسرائیل در لبنان کشته شده‌اند. تهدید حوثی‌ها برای تجارت دریایی می‌تواند اثرات بسیار گسترده جهانی در پی داشته باشد. چرا که نزدیک به ۳۰ درصد از کشتی‌های کانتینری جهان از دریای سرخ عبور می‌کنند.
هر چند رهبران ایران و حزب‌الله می‌گویند به دنبال جنگ نیستند، اما اسرائیل هم با اشتباه محاسباتی نتوانست پیش از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حمله حماس را پیش‌بینی کند و به همین دلیل اکنون هم نباید نسبت به ورود نکردن تهران و حزب‌الله به جنگی گسترده‌تر اطمینان خاطر داشت.
 
 
اسرائیل در تله متحدان ایران گرفتار شده است
روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل معتقد است اسرائیل وارد تله ایران شده و در حال باخت در شطرنج پیچیده ایران است.
این روزنامه به قلم «باز گانور، رئیس دانشگاه ریچمن» نوشت: در حالی که جنگ میان اسرائیل با فلسطین ادامه دارد، ضروری است که سابقه و عوامل آغاز جنگ را درک کنیم و به چند سؤال اساسی بپردازیم، چرا این جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد؟ چه کسی پشت آن است؟ آیت‌الله خمینی، در اوایل سال 1979، جمهوری اسلامی ایران را تأسیس کرد. او اصل اساسی «صدور انقلاب ایران» را بنا نهاد. جنگ اول لبنان که در سال ۱۹۸۲ آغاز شد، شرایط ایده‌آلی را برای ایران فراهم کرد تا بتواند طرح خود را در لبنان اجرا کند. نفوذ ایران به صحنه فلسطین، هم در اصل و هم در عمل پیچیده‌‌‌تر بود. سازمان‌های اسلامگرای فلسطینی به جریان سنی تعلق دارند. با این حال، آغوش باز ایران برای فلسطینی‌‌‌ها به سرعت مورد استقبال جناح‌‌‌های جهاد اسلامی قرار گرفت. حماس به طور کامل با ایران هماهنگ نشد؛ اما در نهایت با حفظ حوزه عملیاتی مستقل، به نمایندگی از «حلقه دوم» تبدیل شد.
من اواخر سال ۲۰۰۹ به ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا گفتم که نمی‌توانم متوجه شوم چرا ایالات‌متحده از اسرائیل انتظار دارد برای همه کشورهای منطقه به اقدامات خطرناک و ریسک‌آمیز دست بزند. اگر ایالات‌متحده لازم بداند که به ایران ضربه بزند، باید یک اتحاد بین‌المللی شامل کشورهای عرب و دیگر همتایان جهانی ایجاد کند. یک دهه بعد، این اتحاد در قالب توافق ابراهیم شکل گرفت. بزرگ‌ترین کابوس ایران در شرف تحقق بود. 
اسرائیل طی سال‌ها، تحت رهبری نتانیاهو عملیات مختلفی را با هدف آسیب‌‌‌رسانی، بازدارندگی و جلوگیری از فعالیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران آغاز کرد. خواه ترور هدفمند، نفوذ اطلاعاتی، حملات سایبری، خرابکاری، آتش‌‌‌سوزی یا سایر اقدامات باشد. ایران خشمگین شد و قول داد انتقام خواهد گرفت. حتی در موارد متعددی اقدام به انجام حملاتی کرد که بعضا موفق بودند.
پیش‌‌‌زمینه جنگ و حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، تمایل ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل است. اما ایرانی‌‌‌ها از روی غریزه برای انتقام عمل نمی‌‌‌کنند. حمله حماس فقط از نظر انتقام قابل درک نیست. محرک این جنگ، هدف استراتژیک یعنی سازماندهی یک انفجار منطقه‌‌‌ای بود که یک‌بار برای همیشه تلاش‌‌‌های آمریکا و اسرائیل را برای ایجاد ائتلاف‌‌‌ها و ائتلاف‌‌‌های ضدایرانی با عربستان و دیگر کشورهای عربی از بین می‌‌‌برد.
جنگ غزه، جنگ نیابتی است. روش اجرائی که به‌کار گرفته شد، در تهران برنامه‌‌‌ریزی شد. زیرا این دقیقا همان نقشه‌‌‌ای است که ایران سال‌ها برای حمله حزب‌‌‌الله به اسرائیل برنامه‌‌‌ریزی کرده بود. فقط اینکه به جای هزاران نفر از اعضای نخبه نیروی حماس، طرح اولیه شامل ضربه شدیدتر به اسرائیل توسط گروه بسیار بزرگ‌تری از نیروی رضوان حزب‌‌‌الله بود که همزمان با شلیک ده‌‌‌ها‌هزار موشک به جبهه داخلی اسرائیل، به آنجا نفوذ کنند.
نویسنده در ادامه برخلاف واقعیت (حمله مستقل حماس) ادعا می‌کند: مدل جنوبی یعنی حمله حماس همان طور که گفته شد، دقیقا شبیه طرح ایران برای مرز شمالی از سوی حزب‌‌‌الله بود. با تمام احترامی که برای حماس قائل هستم، آنها توانایی طراحی چنین حمله‌‌‌ای، آماده شدن برای آن، آموزش، مسلح شدن، جمع‌آوری اطلاعات و مهم‌تر از همه غافلگیری اسرائیل را نداشته و ندارند. اما این غافلگیری اسرائیل در کتاب‌‌‌های تاریخی بدون اشاره به کمک و برنامه‌‌‌ریزی ایران نوشته خواهد شد.
اسرائیل مستقیما وارد تله ایران شد. ضربه مهیبی که از بازوی کمتر قوی خورد، اسرائیل را بر آن داشت تا قول نابودی کامل حماس را بدهد. اسرائیل دقیقا طبق نقشه ایران عمل می‌‌‌کرد. اسرائیل نه‌تنها از طریق کانال‌‌‌های اطلاعاتی خود در مقابل حماس قادر به تشخیص مقاصد و نقشه‌‌‌های عملیات نشد، بلکه در شناسایی سیگنال‌‌‌های اطلاعاتی در مورد این موضوع در مقابل حزب‌الله و ایران نیز ناکام ماند. در نتیجه، این باور غالب وجود دارد که ایران در حمله به اسرائیل دست نداشت.
در سال ۲۰۱۹، من با معاون رئیس شورای امنیت ملی ژاپن، ملاقات کردم. گفت‌‌‌و‌‌‌گو به توافق هسته‌ای ایران کشیده شد. در آن مقطع زمانی (در اواخر دوره ترامپ)، رئیس‌جمهور متوجه اشتباهی شد که مرتکب شده بود و به شدت در تلاش بود تا به چارچوب یک توافق هسته‌‌‌ای جدید بازگردد. من اضافه کردم: «و تناقض این است که ایرانی‌‌‌ها نیز به توافق هسته‌‌‌ای جدید علاقه دارند اما آنها حاضرند کمتر از آنچه در توافق قبلی داده بودند، بدهند و ترامپ باید بیشتر دریافت کند. لبخندی زد و گفت: حق با شماست. اما مشکل اینجاست که برای رسیدن به همین هدف، آمریکایی‌‌‌ها پوکر (بازی تاکتیکی آمریکایی مبتنی بر فریبکاری و فریب) بازی می‌کنند و ایرانی‌‌‌ها «شطرنج» (بازی استراتژیک بر اساس برنامه‌‌‌ریزی بلندمدت و محاسبه قدم‌‌‌های پیش‌رو). به نظر می‌رسد که قبل از شروع جنگ ۷ اکتبر، اسرائیل نیز در حال بازی پوکر- با استفاده از تاکتیک‌‌‌های حیله‌گرانه، دستکاری و حیله بود؛ در حالی که ایران درگیر بازی شطرنج بود و چند حرکت پیش‌رو را برنامه‌ریزی می‌‌‌کرد.

 بایدن: در جنگ نیابتی با ایران نیستیم

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از حملات مشترک با انگلیس به یمن در بامداد جمعه، گفت معتقد نیست که کشورش در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد.
بایدن بامداد شنبه که به بازدید یک مرکز کسب و کار کوچک در آلِن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا رفته بود، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا آمریکا در جنگ نیابتی با ایران قرار دارد» پاسخ داد: «نه. ایران جنگ با ما را نمی‌خواهد».
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت: «من پیام را به ایران رسانده‌ام. آن‌ها می‌دانند نباید کاری انجام دهند».
بایدن همچنین مدعی شد حملات بامداد گذشته به یمن «موفقیت‌آمیز» بوده و «هیچ تلفاتی در بین غیرنظامیان» مشاهده نشده است.
او گفت: «همراه با متحدان خود مطمئن خواهیم شد که اگر حوثی‌ها (انصارالله) به رفتار زننده خود ادامه دهند، ما پاسخ خواهیم داد».
بایدن روز گذشته گفت آمریکا و انگلیس با کمک هلند، استرالیا، کانادا و بحرین حملاتی را علیه مواضع انصارالله در یمن انجام داده‌اند.
مقام‌های یمنی نیز تاکید کرده‌اند به حملات آمریکا و متحدانش پاسخ خواهند داد.
ارتش یمن در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، شماری از کشتی‌های مرتبط با این رژیم را در دریای سرخ هدف قرار داده و بهانه بایدن برای حمله نیز «محافظت از آزادی کشتی‌رانی و کاهش توانایی» ارتش یمن برای ادامه حملات بوده است.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مایل است انصارالله را یک «سازمان تروریستی» بخواند نیز گفت: «فکر می‌کنم  آن‌ها (یک سازمان تروریستی) هستند».
به گزارش ایسنا، رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی خود خارج کرده است.
کاخ سفید: دنبال درگیری با ایران نیستیم
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی تأکید کرد واشنگتن دنبال تشدید تنش‌ها و درگیری با ایران نیست. 
اظهارات جان کربی یک روز بعد از حمله آمریکا و انگلیس به نقاطی در یمن مطرح شده است. 
بامداد جمعه آمریکا و انگلیس در پاسخ به عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی و نیروهای آمریکایی، بیش از ۱۲ نقطه در یمن را با هواپیما، کشتی و زیردریایی مورد هدف قرار دادند. 
براساس ادعای مقامات آمریکایی سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوائی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارالله یمن، اهداف این حمله 
بوده‌اند.
بلافاصله بعد از این حمله، نیروهای انصارالله یمن خبر دادند که در حال شلیک موشک‌های بالیستیک به سمت مواضع دشمن در آب‌ها هستند.
به گزارش فارس، در پی این حمله گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه‌ ضمن حمایت از مردم یمن، حمله موشکی را محکوم کردند.

درخواست انگلیس از ایران برای میانجی‌گری در موضوع یمن

انصارالله یمن بارها تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های این جنبش ندارد، ولی وزیر دفاع بریتانیا گرانت شاپس، ایران را وارد بازی‌ سیاسی غرب علیه یمن کرد.
شاپس در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» با لحنی تهدید‌آمیز از تهران خواست تا به گروه‌های مقاومت در منطقه بگوید «متوقف شوند و کنار بکشند» زیرا «صبر جهان رو به اتمام است».
وزیر دفاع انگلیس با اشاره به این‌که انصارالله یمن و حزب‌الله لبنان از متحدان کلیدی جمهوری اسلامی و حامیان حماس محسوب می‌شوند، تأکید کرد که ایران نقش حیاتی درتنش‌زدایی در منطقه غرب آسیا دارد.
نیروهای آمریکا و انگلیس به بهانه مقابله با انصارالله مواضعی در داخل یمن را هدف قرار دادند و مدعی شدند که با هدف پاسخ به حملات یمن به کشتی‌های تجاری این اقدام صورت گرفته است. انصارالله بارها گفته که تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را در حمایت از غزه هدف می‌گیرد.
شاپس در پیامی به جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آن‌که انصارالله را نائبان ایران در منطقه توصیف کرد گفت: «ما آن‌چه شما انجام می‌دهید و نحوه انجام آن را به خصوص از طریق حوثی‌ها (انصارالله) مشاهده می‌کنیم».
به گزارش فارس، وزیر دفاع انگلیس در واکنش به موجی از انتقادات به حملات دو روز اخیر به یمن استدلال کرده که این اقدامی در دفاع از خودشان بوده است تا از کشتی‌های خود محافظت کنند.
 
گاردین: بزرگ‌ترین قدرت خاورمیانه دیگر آمریکا نیست، ایران است
 
روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی از سیمون تیسدال (مفسر مسائل خارجی، سردبیر سرویس خارجی و سردبیر سرویس آمریکای این روزنامه) در روز 13 ژانویه(23 دی ماه)‌، عنوان داشت: تشدید بی‌پایان منازعات در خاورمیانه واقعیت ناخوشایندی را برجسته می‌کند. قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا، مصر‌، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست. این متحد اصلی حوثی‌ها، ایران است.
گاردین می‌افزاید: اولین حمله هوائی به رهبری ایالات متحده به شبه‌نظامیان شیعه حوثی تحت حمایت ایران در یمن، نقطه عطف دلهره‌آور  دیگری در مسیر طولانی شکست‌های سیاست‌های غرب در خاورمیانه است که مهم‌ترین و پیامدترین آن شکست در حل مناقشه اسرائیل و فلسطین دهه‌ها باقی مانده است. 
اهرم سیاسی واشنگتن رو به کاهش است دیپلماسی آن ناکارآمد است اقتدارش مورد تمسخر قرار می‌گیرد
این روزنامه چاپ لندن اذعان دارد: این واقعیت که ایالات متحده با حمایت بریتانیا موظف به استفاده از زور در پاسخ به حملات حوثی‌های خفه‌کننده تجارت به کشتی‌رانی دریای سرخ بود، واقعیتی ناخوشایند را منعکس می‌کند: اهرم سیاسی واشنگتن رو به کاهش است، دیپلماسی آن ناکارآمد است، اقتدارش مورد تمسخر قرار می‌گیرد. حوثی‌ها بدون هراس قول دادند که حملات ادامه خواهند یافت.
گاردین همچنین عنوان می‌دارد: با کاهش نفوذ واشنگتن، با چین و روسیه به عنوان متحدانش، ایران در حال تشکیل یک ائتلاف در خاورمیانه است.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: صحبت از برندگان و بازندگان در میان کشتار وحشتناک غزه (که حوثی‌ها می‌گویند باعث شروع کارزار آنها شد) آسان نیست. با این حال، از نظر استراتژیک، روشن است که چه کسی در این بحران پیشروی می‌کند. با نبرد توسط نیروهای نیابتی‌، جایگاه ایران با قربانی (شهادت) هر فلسطینی، موشک حزب‌الله، بمباران عراق و سوریه و پهپاد حوثی تقویت می‌شود.
جو بایدن، افکار جهانی و آمریکایی‌ها را با تعهد به حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل و وتو کردن طرح‌های آتش‌بس سازمان ملل متحد
با خود بیگانه کرد
گاردین عنوان داشت: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، افکار جهانی (و حتی بیشتر آمریکایی‌ها) را با تعهد عجولانه به حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل و وتو کردن طرح‌های آتش‌بس سازمان ملل متحد، با خود بیگانه کرد. سیاست او در خاورمیانه منسوخ و قدیمی به نظر می‌رسد. ایالات متحده که هرگز در جهان عرب محبوبیت نداشت، به عنوان یک شر ضروری تحمل شد. دیگر نه. ایران غیر عرب اکنون فرمان را در دست گرفته است.
این روزنامه چاپ لندن عنوان می‌دارد:
7 اکتبر برای اسرائیل زنگ هشداری بود، اگرچه سیاستمداران تندروتر آن هنوز آن را درک نمی‌کنند. وحشت در غزه برای همیشه تغییر کرده است، بدتر از آن‌، نحوه تغییر نگاه به اسرائیل است که شاهد ادعاهای بی‌سابقه نسل‌کشی در دادگاه لاهه هستیم. 
گاردین در ادامه عنوان می‌دارد: ایران با شراکت با پکن برای دور زدن تحریم‌ها، ماهانه میلیون‌ها بشکه نفت خام با تخفیف به چین می‌فروشد.
این روزنامه می‌افزاید: همه اینها برای ایران به درد می‌خورد. رهبران ایران سه هدف اصلی در سیاست خارجی دارند: بیرون راندن ایالات متحده، دشمن شیطانی انقلاب از خاورمیانه 1979؛ حفظ برتری منطقه‌ای و تقویت اتحادهای کلیدی با چین و روسیه. نابودی اسرائیل نیز چهارمین مورد است.
در ادامه این گزارش اظهار شده: شبکه‌های شبه‌نظامی‌های حامی ایران «محور مقاومت» در طول بازوی خود عمل می‌کنند. («طول بازو» اصطلاحی در تجارت است که معمولاً برای اشاره به معاملاتی استفاده می‌شود که در آن دو یا چند طرف غیر مرتبط و غیروابسته توافق می‌کنند که مستقلاً عمل خود را انجام دهند.) نظرات در مورد اینکه آیا حوثی‌ها، مثلاً توسط تهران آموزش دیده و مسلح شده‌اند، از دستورات آن پیروی می‌کنند یا خیر، متفاوت است. برخی تحلیلگران معتقدند که ایران کنترلی بر نیروهای یمنی ندارد. حزب‌الله لبنان نیز اصرار دارد که از نظر عملیاتی خودمختار است.
بمباران حوثی‌ها، به احتمال زیاد به روایت مقاومت ضد غربی و ضد اسرائیلی تهران در سراسر منطقه دامن می‌زند
گاردین همچنین خاطرنشان کرد: با این حال، وقتی حماس در غزه، گروه‌های فلسطینی کرانه باختری و شبه‌نظامیان مستقر در عراق و سوریه را بررسی می‌کنیم، آشکار است که ایران یک ائتلاف کنترل‌شده از راه دور و مایل به تقابل از ایالات متحده تشکیل داده است. بمباران پایگاه‌های حوثی‌ها، این واقعیت را تغییر نخواهد داد. به احتمال زیاد به روایت مقاومت ضد غربی و ضد اسرائیلی تهران در سراسر منطقه دامن می‌زند.
این روزنامه باسابقه انگلیسی می‌افزاید: ایران با هوشیاری بیشتر نسبت به گذشته، سال گذشته گام‌های عملگرایانه‌ای برای ترمیم روابط با رقبای عرب خلیج‌فارس برداشت و روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی را احیا کرد. اما هیچ عشقی بین ریاض و تهران رد و بدل نشده است. مهم‌ترین جنبه این معامله این بود که چین میانجی آن بود.
در ادامه این گزارش عنوان شده است: چین و روسیه بهترین دوستان جدید ایران هستند. و این بیش از سایر عوامل است که اقبال ایران را متحول کرده و آن را به یک قدرت تبدیل کرده است. تهاجم اوکراین و پیمان همکاری قبلی چین و روسیه «بدون انقضا»، کاتالیزور این انتقال بود.
گاردین می‌افزاید: جنگ و پیامدهای آن این باور را در پکن و مسکو متبلور کرد که رهبری جهانی ایالات متحده، پس از دونالد ترامپ، در حال عقب‌نشینی است و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین که واشنگتن بر آن نظارت می‌کند، برای گذار و جایگزینی آماده است.
این روزنامه چاپ لندن همچنین تصریح کرد: از زمانی که شی جین پینگ بیش از یک دهه پیش قدرت را در دست گرفت، چین حوزه‌های نفوذ ژئوپلیتیکی و اقتصادی را برای رقابت و در صورت امکان جانشین حوزه‌های ایالات متحده ایجاد کرده است. ایران محور برنامه‌های شی است. در سال 2021، دو کشور یک پیمان سرمایه‌گذاری استراتژیک و انرژی 25 ساله امضا کردند. ایران تحت حمایت چین به گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای پیوسته است.
پس از سال‌ها رکود، اقتصاد ایران در حال رشد است
در ادامه عنوان شده است: ایران با توطئه با پکن برای دور زدن تحریم‌ها، میلیون‌ها بشکه نفت خام با تخفیف را هر ماه به چین می‌فروشد که توسط ‌تانکرهای نفتی موسوم به «ناوگان کشتیرانی تاریک» به چین منتقل می‌شود. پس از سال‌ها رکود و اقتصاد ایران در حال رشد است. شی در ماه فوریه به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت که چین از مبارزه این کشور با «یکجانبه‌گرایی و قلدری» آمریکا حمایت می‌کند.
این روزنامه همچنین در ادعایی واهی بیان می‌کند: با روسیه، همه چیز در مورد اسلحه است. ایران پهپادهای مسلحی را تامین می‌کند که مسکو برای کشتن اوکراینی‌ها از آنها استفاده می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که اطلاعات ایالات متحده معتقد است که گروه مزدور واگنر روسیه قصد دارد یک سامانه دفاع هوائی میان‌برد به حزب‌الله ارائه دهد که در صورت صحت، اقدامی تحریک‌کننده است.
این روزنامه انگلیسی همچنین می‌افزاید: ایران نیز به نوبه خود ممکن است به زودی جنگنده بمب‌افکن و بالگردهای تهاجمی پیشرفته سوخوی سوخو 35 روسیه را که محصول یک «مشارکت دفاعی بی‌سابقه» است، تحویل بگیرد. صادرات روسیه به ایران در حال رونق است. مسکو 40 میلیارد دلار برای توسعه میادین گاز طبیعی خود متعهد شده است.
گاردین مدعی است: علاوه‌بر همه اینها، برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران طبق گزارش‌ها به سرعت در حال پیشروی است- هدف دیگری که می‌تواند به حذف توافق ضد اشاعه تحت حمایت سازمان ملل در سال 2015 توسط ترامپ نسبت داده شود. بایدن امیدوار بود که آن را احیا کند اما منصرف شد. روسیه و چین دیگر طرف نیستند. بدترین کابوس اسرائیل، بمب ایرانی، ممکن است از همیشه نزدیک‌تر باشد.
گاردین به نقل از دو تحلیلگر سیاسی روئل مارک گرچت و رِی تکی نوشتند: «امروز، جمهوری اسلامی روحیه پیروز دارد. «[ایران] از تحریم‌ها جان سالم به در برده است. این کشور با کمک متحدان قدرتمند خود، اقتصاد خود را تثبیت کرده و شروع به تجدید قوای دفاعی خود کرده است. بمب هسته‌ای در دسترس است.»
تحریم، منزوی کردن و تهدید تهران جواب نداده است
در پایان این گزارش عنوان شده است: پس از 44 سال تلاش، ایران بالاخره بازیگر بزرگ بلوک شد. تحریم، منزوی کردن و تهدید تهران جواب نداده است. ایالات متحده، بریتانیا – و اسرائیل – با یک رقیب سرسخت رو‌به‌رو هستند که بخشی از یک اتحاد مثلثی جهانی است که توسط شبه نظامیان قدرتمند و قدرت اقتصادی حمایت می‌شود. اگر می‌خواهیم از یک درگیری گسترده‌تر اجتناب کنیم، به یک رویکرد دیپلماتیک تازه نیاز است.
 
وال‌استریت ژورنال خبر داد
تیر آمریکا و انگلیس در یمن به سنگ خورد؛ انبارهای انصارالله خالی شده بود!

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که ارتش یمن پیش از حملات بامداد جمعه آمریکا و متحدانش به مواضع آن‌ها، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را پنهان کرده بود. این یعنی آمریکایی‌ها به انبارهای خالی زده‌اند.
رسانه‌های بین‌المللی بامداد جمعه از حملات مشترکی آمریکا و انگلیس علیه اهدافی در چند استان یمن خبر دادند. پنتاگون اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در حمله اخیر خود به یمن حدود ۳۰ نقطه را با بیش از ۱۵۰ موشک هدف گرفته است. «داگلاس سیمز»، مدیر عملیات ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرد که آمریکا و انگلیس در حمله شب گذشته خود به مواضع ارتش یمن، بیش از ۱۵۰ موشک شلیک کرده‌اند؛ موشک‌هایی که از ناوهای جنگی و همچنین پرنده‌های نظامی شلیک شدند. سیمز در ادامه گفت: «درباره اینکه موشک‌ها به چه نقاطی اصابت کردند تقریبا مطمئن هستیم؛ اما در این لحظه هنوز ارزیابی کاملی از آسیب وارده نداریم.»
 اما گویا به کاهدان زده‌اند! روزنامه آمریکایی 
وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی و یک شخص نزدیک به انصارالله گزارش داد، نیروهای انصارالله پیش از حملات بامداد روز جمعه آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کرده‌اند. این روزنامه به نقل از یک شخص نزدیک به این جنبش نوشت، ارتش یمن موشک‌های خود را در پناهگاه‌های مستحکمی که «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور اسبق یمن در شهر صنعا ساخته، انبار کرده‌اند. البته این حمله باعث دو دستگی در اروپا شد؛ ایتالیا، اسپانیا و فرانسه از این حمله حمایت نکردند. 
روایت فایننشال تایمز از شکست بایدن
همچنین روزنامه فایننشال تایمز رویکرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، برای ایجاد تعادل میان دیپلماسی و بازدارندگی در خاورمیانه را محکوم به شکست دانسته و نوشت: «حمله ایالات متحده و متحدانش به یمن، ‌واشنگتن را بیش از پیش درگیر بحران‌های منطقه‌ای خواهد کرد.» به گزارش ایرنا از این نشریه تحلیلی انگلیسی، تلاش دولت بایدن برای مهار بحران در خاورمیانه و ایفای نقش بازدارندگی برای کاهش تنش‌ها پس از حملات [وحشیانه رژیم] اسرائیل به غزه، ‌نه تنها سودی نداشت، بلکه ارتش آمریکا را به درگیری نظامی مستقیم در منطقه کشانده است.
گاردین: به جای حمله به یمن به اسرائیل فشار بیاورید
روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به حملات اخیر آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن که در کنترل انصارالله قرار دارد، نوشت: «ایالات متحده و متحدانش می‌بایست از اشتباهات گذشته خود در خاورمیانه درس بگیرند و به جای هدف قرار دادن انصارالله باید اسرائیل را برای آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار دهند.» گاردین در مطلبی هشدار داد اقدام آمریکا و انگلیس علیه یمن ممکن است به بدتر شدن بحران در غرب آسیا منجر شود.
بلومبرگ: ایران پیروز ماجرای این حملات است
«مارک چمپیون»، مقاله نویس بلومبرگ، نتیجه می‌گیرد که حماس، ایران و متحدانش به دنبال دامن زدن به بی‌اعتمادی و نفرت نسبت به اسرائیل و آمریکا در سراسر خاورمیانه هستند، تا جایی که هرگونه ارتباط با آن‌ها به حدی سمی ‌شود که رهبران عربستان تا مصر مجبور به فاصله گرفتن از آن‌ها شوند. این رسانه مدعی شد، سیاست خارجی مسابقه محبوبیت نیست بلکه به قدرت نرم احتیاج دارد و به همین خاطر هیچ مدرکی مبنی بر تحریک حماس در ۷ اکتبر توسط ایران وجود ندارد و ایران تاکنون از واکنش‌های اسرائیل و آمریکا سود برده است. همچنین صرف نظر از این حکم، این واقعیت که اسرائیل اینک به اتهام نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی لاهه در حال محاکمه است، پیروزی دیگری برای مخالفان دولت یهود است.
واشنگتن در زدن سکوهای شلیک شکست خورد!
خبر دیگر از شکست دیگر متجاوزان به یمن است. «نصرالدین عامر»، رئیس هیئت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن، در گفت‌وگو با شبکه العربی اعلام کرد: «قدرت و نیروهای خود را به طور کامل حفظ کرده و توان هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی را داریم.» رئیس هیئت اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که حملات اخیر آمریکا به سکوهای شلیک موشک‌های یمنی، ناموفق بود و واشنگتن در تحقق اهداف خود شکست خورد.
باز هم تجاوز
همچنین خبر می‌رسد، شبکه المیادین بامداد شنبه از شنیده‌شدن صدای انفجار مهیب در شمال پایتخت یمن خبر داد. خبرنگار المیادین می‌گوید اطلاعات اولیه حاکی از آن است که فرودگاه صنعاء و اطراف آن هدف قرار گرفته‌اند. مدیر دفتر المیادین در یمن خبر داده اطلاعاتی درباره حملات هوائی و یا موشکی به پایگاه هوائی «الدیلمی» در شمال صنعاء که در نزدیکی فرودگاه پایتخت قرار گرفته، وجود دارد. خبرگزاری اسپوتنیک هم به نقل از یک منبع آگاه محلی نوشته است جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به پایگاه هوائی الدیلمی حمله کرده‌اند. خبرنگار شبکه المسیره یمن نیز می‌گوید: «دشمن آمریکایی و انگلیسی حملاتی را علیه صنعاء انجام داده‌اند.»
تهدیدِ وحشت‌زده بایدن!
رئیس‌جمهور آمریکا انصارالله یمن را «یک سازمان تروریستی» خواند و تهدید کرد، در صورت تداوم حملات یمن در دریای سرخ، آمریکا به حملات مشابه ادامه می‌دهد. «جو بایدن» همچنین با خط و نشان کشیدن برای گروه انصارالله، اعلام کرد که واشنگتن به دنبال جنگ نیابتی با ایران نیست. او همچنین مدعی شد که «ایران خواهان جنگ با ما نیست.»[!]
هشدار واشنگتن به کشتی‌های آمریکایی
گویا آمریکایی‌ها می‌دانند که حملاتشان تأثیر مشخصی بر امن شدن آبراه‌ها برای رژیم صهیونیستی نداشته است! نیروی دریایی آمریکا به کشتی‌های با پرچم این کشور هشدار داد از بخش‌هایی از سواحل یمن در دریای سرخ فاصله بگیرند. ساعاتی پس از حملات آمریکا و متحدانش به مواضعی در یمن، نیروی دریایی آمریکا روز جمعه به کشتی‌های حامل پرچم این کشور هشدار داد تا از مناطق نزدیک به یمن در دریای سرخ فاصله بگیرند.
کاهش ۴۰ درصدی درآمد کانال سوئز
با وجود مداخله نظامی آمریکا در دریای سرخ به بهانه تامین امنیت کشتی‌های عبوری از این منطقه، رئیس اداره کانال سوئز گفت که از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل کاهش تردد کشتی‌ها، درآمد کانال ۴۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رویترز، «اسامه ربیع»، رئیس اداره کانال سوئز، گفت: «پس از حملات حوثی‌ها در یمن به کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل می‌رفتند، درآمد دلاری کانال از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.»
ژنرال آمریکایی:انتظار حملات بیشتری از حوثی‌ها را داریم
در این میان یکی از ژنرال‌های آمریکایی اذعان کرد کشورش انتظار حملات بیشتری از سوی حوثی‌ها دارد. یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفته است که واشنگتن انتظار دارد حوثی‌ها با وجود دو شب متوالی اصابت موشک‌های غربی، حملات بیشتری را انجام دهند. ژنرال «داگلاس سیمز»، مدیر ستاد مشترک عملیات، در یک نشست مجازی به خبرنگاران گفت: «حوثی‌ها در پاسخ به حملات ایالات متحده و بریتانیا، حداقل یک موشک شلیک کرده‌اند. لفاظی آن‌ها بسیار قوی و بسیار بالا بوده است، و ما انتظار داریم که آن‌ها اقدام به نوعی تلافی کنند.»
رویارویی با واشنگتن حوثی‌ها را محبوب‌تر می‌کند!
«جرالد فایرشتاین»، سفیر سابق آمریکا، در یمن ‌با اشاره به پایگاه مردمی و محبوبیت حوثی‌ها در میان مردم یمن ‌پیش‌بینی کرد که رویارویی بیشتر این گروه با آمریکا و متحدانش و حمایت آن‌ها از مقاومت فلسطین به افزایش محبوبیت حوثی‌ها در منطقه منجر شود.
بی‌صبرانه منتظر ورود مستقیم آمریکا و انگلیس به جنگ بودیم!
«محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، شامگاه روز جمعه، گفت که یمن قواعد جدیدی را برای درگیری در دریای سرخ ایجاد کرده که ثابت و دائم است و کسی نمی‌تواند آن را تغییر دهد. این عضو ارشد انصارالله که با شبکه المیادین مصاحبه می‌کرد، گفت: «امروز آمریکا و انگلیس وارد تجاوز مستقیم [به یمن] شده‌اند و این لحظه‌ای است که بی‌صبرانه منتظرش بودیم. ما از برادرانمان در فلسطین تشکر می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم شما مردم یمن را یکپارچه کردید و این امت را گرد هم آوردید و تمام اتهامات باطلی را که به ما زده می‌شد، رفع کردید.» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد آمریکا و انگلیس باید در محاسبات خود بازنگری کرده و از تجارب گذشته استفاده کنند.
ادعاهای وزیر دفاع انگلیس و ناتو
در این میان وزیر دفاع انگلیس پس از حملات مشترک با آمریکا به مواضعی در یمن، به اتهام‌زنی به ایران پرداخت و گفت تهران باید مانع حملات نیروهای مقاومت منطقه شود. سخنگوی ناتو نیز با نادیده‌گرفتن ریشه‌های بحران در منطقه، مدعی شده ایران «مسئولیت ویژه» برای متوقف‌کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد!! یک عضو دفتر سیاسی انصارالله در پاسخ گفته است که ادعاهای آمریکا درباره نقش داشتن ایران در تصمیم‌گیر‌ی‌های یمن نخ‌نما و تکراری است و آمریکا از آنجا که می‌داند یمن پاسخ می‌دهد، دارد دست و پا می‌زند. البته از طرف دیگر سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت حملات آمریکا و متحدانش به یمن باعث بی‌ثباتی در امنیت منطقه خواهد شد. وی که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل سخن می‌گفت، تصریح کرد: «چنین گام‌های کوته‌بینانه و نسنجیده‌ای، اوضاع امنیتی را بی‌ثبات و عادی‌سازی شرایط منطقه‌ای را تضعیف می‌کند.»
رزمایش بزرگ ارتش یمن
همچنین خبر می‌رسد که رزمایش ارتش یمن به نام «برای فتح موعود و جهاد مقدس آماده‌ایم» دیروز (۲۳ دی) در شمال این کشور برگزار شد. یگان‌های مختلف ارتش یمن از تیپ ۱۴۱ دیروز (۲۳ دی) در رزمایش بزرگ «برای فتح موعود و جهاد مقدس آماده‌ایم» همزمان با حملات موشکی آمریکا و انگلیس شرکت کردند. منطقه ششم نظامی یمن شامل استان‌های شمالی این کشور (صعده، عمران و الجوف) می‌شود.
۱۳۰ حمله به مواضع آمریکا در عراق و سوریه
خبر دیگر اما از مقاومت عراق است. یک مقام آمریکایی با اذعان به حملات مقاومت اسلامی عراق به مواضع کشورش در منطقه، از ۱۳۰ حمله به پایگاه‌های واشنگتن در عراق و سوریه خبر داد. یک مقام نظامی آمریکایی به شبکه المیادین اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) تا روز پنج‌شنبه دست‌کم با ۱۳۰ حمله در سوریه و عراق مواجه بوده‌اند. وی اعلام کرد: «در این بازه زمانی ۵۳ حمله در عراق و ۷۷ حمله در سوریه انجام شده ‌است.»
رسانه‌های صهیونیستی: نصرالله به هدف خود رسید
همچنین رسانه‌های عبری با اشاره به این که دبیرکل حزب‌الله موفق شد به هدف خود در گرفتار کردن بخش بزرگی از نیروهای ارتش اسرائیل در جبهه شمالی برسد تاکید کردند، نصرالله با درایت‌ترین و باهوش‌ترین رهبر منطقه بوده و سخنان او بسیار حرفه‌ای است. از طرف دیگر رسانه‌های عبری گزارش دادند که طرح دبیرکل حزب‌الله برای مجبور کردن تعداد زیادی از نیروهای ارتش اسرائیل برای ماندن در جبهه شمالی موفق بود. خبر دیگر آن‌که حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از حمله به یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.