۲۰۸ - در نشست شورای عالی قوه قضائیه: دستورات رئیس قوه قضائیه درباره اجرای قانون حمایت از گزارشگران فساد ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
در نشست شورای عالی قوه قضائیه:
دستورات رئیس قوه قضائیه درباره اجرای قانون حمایت
از گزارشگران فساد
۱۴۰۲/۱۰/۲۵
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجتالاسلام محسنی اژهای، روز دوشنبه 25 دیماه با اشاره به ابلاغ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» در روز شنبه هفته جاری، ضمن تبیین و تشریح مفاد این قانون تصریح کرد: در قانون «حمایت از گزارشگران فساد» که دارای ۱۷ ماده و بیش از ۲۰ تبصره است، وظایف و مسئولیتهایی برای دستگاههای مختلف از جمله بخشهایی از قوه قضائیه تعیین شده است؛ لذا ضرورت دارد در سریعترین زمان ممکن به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم؛ از جمله در ماده ۳ قانون مزبور، سازمان بازرسی کل کشور موظف است ظرف مدت ششماه پس از لازمالاجراء شدن این قانون با همکاری سایر نهادهای پذیرنده و قوه قضائیه نسبت به طراحی و راهاندازی سامانه گزارشگران فساد اقدام نماید که در این مورد در گذشته نیز اقداماتی صورت گرفته است. باید در سامانه مذکور محرمانگی هویت گزارشگر و اطلاعات مندرج در سامانه رعایت شود و گزارش از طریق سامانه و با انتخاب سامانه برای یک نهاد پذیرنده ارسال گردد.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: همچنین در یکی از مواد قانون فوقالذکر به نحوه و چگونگی حمایت از گزارشگر فساد و اشخاص وابسته اشاره شده است؛ در این بخش نیز در قالب تبصرهای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانونهای وکلای دادگستری مکلفند خدمات حقوقی رایگان را حسب مورد از طریق معرفی و تعیین وکیل یا مشاور به گزارشگر ارائه دهند.
وی بیان داشت: در تبصره ۶ ماده ۱۰ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» قید شده که مؤلفههای مؤثر در تعیین پاداش گزارشگران فساد در دستورالعملی که ظرف مدت سه ماه پس از لازمالاجرا شدن این قانون به تصویب رئیس قوه قضائیه میرسد، مشخص میشود؛ لذا از آن جهت که مرجع تدوین این دستورالعمل در قانون مشخص نشده، معاون حقوقی قوه قضائیه را مکلف میکنم تا با همکاری سایر بخشهای ذیربط از جمله «وزارت دادگستری» و «سازمان بازرسی» و بخشهای مربوطه از دولت و مجلس، نحوه تدوین دستورالعمل مزبور را در دستورکار قرار دهند.
پاداش گزارشگران فساد
حجتالاسلام محسنی اژهای با بیان اینکه سقف پرداخت مبلغ پاداشها به گزارشگران فساد اعم از گزارشگران حقیقی و حقوقی، براساس ارزش پرونده و همچنین میزان تأثیر گزارش در کشف فساد، در قانون جدید مشخص شده است، گفت: مطابق با ماده ۱۲ قانون «حمایت از گزارشگران فساد» دولت موظف است ردیف مستقلی به منظور اجرای این قانون ایجاد تا از محل درآمدهای حاصل از اجرای این قانون، در قالب قوانین بودجه سنواتی، جهت پرداخت پاداش و سایر هزینههای اجرای این قانون در اختیار وزارت دادگستری قرار گیرد؛ بر همین مبنا، معاونتهای «حقوقی» و «مالی» و «امور مجلس» قوه قضائیه، مقولهی ناظر بر تعیین ردیف مستقل برای اجرای قانون مزبور را مورد اهتمام و پیگیری قرار دهند.
تبیین عوامل مؤثر در اطاله دادرسیها
رئیس قوه قضائیه در جریان نشست روز دوشنبه، در ادامه تبیین و تحلیل عوامل مؤثر در اطاله دادرسیها، ضمن اشاره به مقوله «کارشناسی پروندههای قضائی» و روشهایی که باید با اتخاذ آنها از اطاله رسیدگیها به سبب تأخیر در انجام کارشناسیها جلوگیری کرد، گفت: علاوهبر مقوله کارشناسی پروندههای قضائی، یکی دیگر از عوامل اطاله رسیدگیها، لوایحی است که وکلا و ذینفعان پرونده با کسب مجوز از دادگاه، قصد ارائه آنها را دارند، اما بعضاً تقدیم آنها به دادگاه تا مدتها به طول میانجامد و همین امر سبب طولانی شدن روند رسیدگی و صدور حکم میگردد؛ در این قبیل موارد، قضات باید وکیل یا ذینفعی که قصد ارائه لایحه را دارد، مکلف گردانند در ظرف زمانی معین و مشخصی به انجام این کار مبادرت ورزد؛ بدون تردید تأخیر در ارائه اینگونه لوایح، هم شائبههایی را ایجاد میکند و هم اطاله دادرسی را به دنبال دارد.
وی در ادامه نشست روز دوشنبه با اشاره به گزارشی که از ناحیه دادستان تهران به نزد وی ارائه شده است و حاوی آمارهای امیدوارکنندهای در زمینههای مختلف میباشد، گفت: این گزارش دادستان تهران را به معاونت راهبردی ارجاع دادهام تا به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه آمارهای قیدشده در این گزارش به صورت دقیق و کامل، مقرون به صحت و درستی باشند، هم باید از مجموعه دادستانی تهران تقدیر ویژه به عمل آورد و هم فرآیندهای کاری آنها را به عنوان الگو و نمونه در سطح دادسراهای کشور تبلیغ کرد.
کاهش موجودی پروندههای شعب تحقیق و اجرای احکام تهران
حجتالاسلام محسنی اژهای به تبیین و تشریح برخی از معیارها و فرآیندهای قیدشده در گزارش دادستانی تهران پرداخت و گفت: از موارد مطلوب که در گزارش دادستان تهران قید شده، تشکیل جلسات مشورتی با حضور دادستان و معاونین وی و قضاتِ خبره برای نحوه رسیدگی به پروندههای مهم و کثیرالشاکی است. همچنین در گزارش مزبور قید شده که شعب تحقیق و اجرای احکام در دادستانی تهران به ترتیب با کاهش موجودی ۴۵درصدی و ۲۶درصدی مواجه بودهاند و زمان ارجاع پروندهها در این دادستانی که پیشتر یکی از موارد مورد گلایه مردم بود، از ۶۰ساعت به ۸ساعت تقلیل یافته است.