به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 5,134
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 40,742
بازدید ماه: 61,712
بازدید کل: 23,723,527
افراد آنلاین: 32
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۴۲ - رئیسی در جلسه نظارت ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
رئیسی در جلسه نظارت ستادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
تأکید بر صیانت از آزادی اندیشه،
قلم و بیان به عنوان بزرگ‌ترین دستاوردها
و افتخارات جمهوری اسلامی ایران
۱۴۰۲/۱۰/۲۶

رئیس‌جمهور به‌منظور نظارت ستادی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید کرد | وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پانزدهمین مقصد از برنامه نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرائی، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استماع گزارش وزیر، معاونین و مدیران این وزارتخانه، در سخنانی نکات و رهنمودهایی در راستای تقویت فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای صیانت از فرهنگ و ارزش‌های ایرانی و اسلامی ارائه کرد.
وی در ابتدای سخنان خود تلاش برای تحقق، حفظ و ارتقای هویت ایرانی-اسلامی و همچنین شناخت و به کارگیری بهترین، موثرترین و به‌روزترین ابزار و روش‌‌ها برای مقابله با تهدیدات هویت ایرانی–اسلامی را چهار ماموریت بسیار مهم و اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.
رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر ضرورت حرکت تحولی و جهادی برای مقابله با هجوم گسترده فرهنگی تاکید و تصریح کرد: امروز در جمع مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور یافتیم تا ضمن ارزیابی طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجام ماموریت خطیر حفاظت از هویت فرهنگی و دینی کشور، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم را برای تداوم حرکت تحولی، انقلابی و جهادی در این مسیر انجام دهیم.
رئیسی نهاد خانواده در ایران اسلامی، وجود 80 هزار مسجد، 26 هزار کانون فرهنگی مساجد و شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها و شهرستان‌ها را از جمله سرمایه‌ها و پایگاه عظیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور برشمرد که می‌توانند به شکلی مؤثر در صیانت از فرهنگ ایرانی-اسلامی مورد استفاده قرار گیرند.
تولید ابزارهای سرگرمی و اسباب‌بازی، تولید در بخش‌های پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای فرهنگی از جمله دیگر نکات مورد اشاره دکتر رئیسی بود که در تشریح اهمیت آنها اظهار داشت: از جمله عرصه‌های مهم فرهنگی که تا حدود زیادی مورد غفلت واقع شده و نیازهای آن همچنان از منابعی تامین می‌شود که محصولات‌شان چندان با باورها، رسوم و بوم فرهنگ ایرانی-اسلامی ما سازگاری ندارد، همین بخش‌ها هستند.
رئیسی در ادامه به مسئله مهم تشویق و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر اشاره و خاطرنشان کرد: تعامل با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب نیاز به ظرافت‌های زیادی دارد. مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه کافی به وضعیت زندگی فعالان فرهنگی و هنری داشته باشند و از آنان در تامین نیازهایشان حمایت لازم را به عمل آورند.
وی همچنین مسئولان فرهنگی را به الگوگیری از رهبر معظم انقلاب اسلامی در نشست و برخاست با اصحاب فرهنگ، هنر و ادب کشور فراخواند و تاکید کرد: برگزاری جلسات و نشست و برخاست با اصحاب فرهنگ و هنر در ترویج و تقویت عرصه هنر و فرهنگ بسیار اثربخش است. با وجود گام‌های خوبی که در این زمینه برداشته شده، همچنان جای کار بیشتر نیز وجود دارد.
رئیس‌جمهور در ادامه تامین و صیانت از آزادی‌های مشروع را از وظایف مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: این وزارتخانه مرزبان فرهنگی کشور است و مسئولان آن باید در جایگاه رصد فضای فرهنگی کشور از هر اقدامی در راستای آسیب زدن به آزادی‌های مشروع و مخدوش کردن اذهان و امید مردم ممانعت کنند. ایجاد و حفظ امید و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن برای مأیوس شدن مردم از جمله اهداف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
رئیسی آزادی اندیشه، بیان و قلم را جزو بزرگ‌ترین دستاوردها و افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست که برخی تلاش دارند با قلم و بیان زهرآگین خود آنها را مخدوش کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از به ثمر رسیدن این تلاش‌ها ممانعت کند.
وی تقویت ارتباطات فرهنگی در کنار تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو را حائز اهمیت بسیار توصیف و تصریح کرد: امپراطوری رسانه‌ای غربی همواره سعی در مخدوش جلوه دادن وجهه و ایجاد گره‌های ذهنی در افکار عمومی جهانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد و لذا رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید همه توان خود را برای خنثی کردن این تلاش‌ها و ترویج ارزش‌ها و داشته‌های فرهنگ ایرانی-اسلامی به کار بگیرند.
دولت مردمی آماده همکاری با هنرمندان برای عرضه داشته‌های فرهنگی ایران اسلامی در قالب‌های هنری است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان نظارت ستادی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن بازدید از معاونت امور سینمایی این وزارتخانه، دیداری با دبیر، هیئت انتخاب و هنرمندان دست‌اندرکار «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» داشت و پس از استماع توضیحات و نظرات آنان، با ابراز خرسندی از حضور در جمع ایشان تصریح کرد: تمدن ایرانی اسلامی داشته‌های فرهنگی، هنری و ادبی ارزشمندی دارد که یکی از موثرترین روش‌های ارائه آن به دنیا به تصویر کشیده شدن این داشته‌ها در قالب سینما است و دولت مردمی آمادگی دارد که در این عرصه با همکاری اهالی فرهنگ و هنر و به همت خود هنرمندان قدم بردارد.
وی در ادامه ضمن قدردانی از برگزار کنندگان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، بر تلاش برای تقویت نقاط قوت و رفع کاستی‌ها و ضعف‌های این رویداد مهم تاکید کرد و اظهار داشت: استفاده از نگاه و تجارب پیشکسوتان در این زمینه بسیار اهمیت دارد و به هیچ وجه نباید اجازه داد این تجارب ارزنده در حاشیه قرار گیرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران پیشینه و تمدن بزرگ و درخشان دارد که قابل ارائه به همه جهان است، افزود: سینما موضوعی مهم و قابل توجه است که هر گونه هزینه در آن نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است.
رئیسی همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده درباره افزایش قابل توجه آثار ارائه شده در این دوره جشنواره از فیلمسازان فیلم اولی و شهرستانی گفت: یکی از وظایف مهم دولت‌ها این است که زمینه شکوفایی همه استعدادها در هر نقطه از کشور، حتی نقاط دورافتاده و محروم را فراهم کنند.
وی همچنین گزارش ارائه شده از ارتقای کمی و کیفی جشنواره امسال را مایه خرسندی دانست و خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف برای رویدادهای بسیار کم اهمیت‌تر از دفاع مقدس، آثار هنری و ادبی متعددی تولید می‌شود؛ رشادت‌ها، ایستادگی و از خودگذشتگی‌های دوران دفاع مقدس ظرفیت‌های بسیار زیادی برای تولید آثار هنری، فرهنگی و ادبی دارد که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرند.
وی در پایان سخنانش به اهمیت عرضه آثار هنری، سینمایی و ادبی در کشورهای اسلامی، همسایه و همسو اشاره کرد و گفت: آنچه تاکنون از آثار فرهنگی، هنری و ادبی کشور به این بخش از کشورها ارائه شده با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و توانسته ارزش‌های جمهوری اسلامی را ترویج کند بنابراین تولید و عرضه این‌گونه آثار فاخر فرهنگی باید مورد حمایت قرار گیرد.

تأکید رئیسی بر تسریع در اجرای توافقات ایران و هند و لزوم جبران تاخیرها
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار آقای «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند، بر ضرورت پیگیری و تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور از جمله طرح توسعه بندر چابهار و لزوم جبران تاخیر صورت گرفته در اجرای تعهدات تاکید کرد.
وی در این دیدار همچنین با اشاره به روابط ریشه‌دار جمهوری اسلامی ایران و هند، تلاش برای تحقق اراده مسئولان عالی دو کشور در راستای توسعه و ارتقای سطح روابط در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، علم و فناوری، حمل‌ونقل و انرژی را مورد تاکید قرار داد.
«اهمیت نگاه مشترک دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم و جرائم سازمان یافته»، «لزوم همکاری برای استقرار ثبات و امنیت در افغانستان»، «تقویت تجارت فیمابین به‌ویژه از طریق ارزهای ملی» و «تاکید بر حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی» از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در دیدار وزیر امور خارجه هند بود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را از مصادیق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف و تصریح کرد: توقف حملات به غزه، مجازات رژیم صهیونیستی و تحقق حقوق مردم فلسطین تنها راهکار بازگشت ثبات و امنیت به منطقه است و نقش‌آفرینی هند برای خاتمه بمباران‌ها، رفع محاصره این منطقه و احقاق حقوق مردم فلسطین حائز اهمیت است.
«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در این دیدار ضمن عرض تسلیت و ابراز همدردی با دولت و ملت ایران در پی حادثه تروریستی اخیر در کرمان،‌ از اهتمام رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای منطقه و ایجاد تحول چشمگیر در روابط با هند تقدیر و تشکر کرد.
وزیر امور خارجه هند ضمن اعلام علاقه‌مندی این کشور برای انعقاد توافقنامه همکاری‌های جامع و بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران، بر پایبندی کامل هند به تعهدات خود در پروژه توسعه بندر چابهار و همچنین توسعه همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران تاکید کرد.