به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 7,431
بازدید دیروز: 5,006
بازدید هفته: 43,039
بازدید ماه: 64,009
بازدید کل: 23,725,824
افراد آنلاین: 70
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۱٤ اردیبهشت ۱٤۰۳
Friday , 3 May 2024
الجمعة ، ۲٤ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۵۰ - در حضور رؤسای جمهور دو کشور: امضای 10 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و ترکیه ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
در حضور رؤسای جمهور دو کشور:
امضای 10 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و ترکیه 
  ۱۴۰۲/۱۱/۰۶

امضای ۱۰ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و ترکیه - خبرگزاری مهر | اخبار  ایران و جهان | Mehr News Agency10 سند همکاری مشترک میان ترکیه و ایران امضا شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سفر رسمی به ترکیه، پس از حضور در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، مقامات دو کشور در حضور رؤسای جمهور، 10 سند همکاری در زمینه‌های فرهنگی، رسانه و ارتباطات، حمل‌ونقل ریلی و هوایی،‌ برق، انرژی و اقتصادی و مناطق آزاد تجاری امضا کردند.
این اسناد همکاری از سوی وزرای امور خارجه، راه و شهرسازی، نفت، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و رئیس شرکت توانیر جمهوری اسلامی ایران و وزرای صنعت و فناوری، حمل‌ونقل و زیرساخت، انرژی و منابع طبیعی، کشور، فرهنگ و گردشگری، رئیس سازمان ارتباطات ریاست جمهوری و معاون وزیر تجارت ترکیه به امضا رسید.
 شکایت آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها مورد تجلیل و تحسین همه آزادی‌خواهان است
آیت‌الله رئیسی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با آقای «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، با تمجید از ابتکار عمل و اقدام شجاعانه دولت آفریقای جنوبی در طرح شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین‌المللی اظهار داشت: این اقدام از سوی کشوری که سال‌ها تلخی نژادپرستی و نسل‌کشی را تجربه کرده، نه فقط در جهان اسلام، بلکه از سوی همه ملت‌های آزاده و آزادی‌خواه جهان مورد تجلیل و تحسین واقع شده است.
رئیس‌جمهور با اعلام حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از این اقدام شجاعانه آفریقای جنوبی افزود: این اقدام در دوره انفعال و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی، نام شما آقای رامافوزا را در کنار نام نلسون ماندلا به عنوان شخصیتی ضد نژادپرستی و عدالت‌خواه در جهان تثبیت خواهد کرد.
 رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی: ایران همواره دوستی واقعی و قابل اطمینان در زمان‌های دشوار بوده است
«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره به عنوان دوستی واقعی و قابل اطمینان در زمان‌های دشوار در کنار ملت آفریقای جنوبی بوده است، گفت: بسیار خرسندیم که می‌بینیم کشورهای تاثیرگذار و صلح دوستی همچون جمهوری اسلامی ایران حامی مردم فلسطین بوده و خواهان استیفای حقوق آنها هستند.
وی در ادامه مخالفت برخی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را در اراده کشورش برای مبارزه با نسل‌کشی و جنایتگری رژیم صهیونیستی بی‌تاثیر دانست و افزود: این کشورها همواره در مناسبات جهانی رویکردی ریاکارانه و مزورانه داشته‌اند، اما در فجایع دهشتناک غزه چهره واقعی‌شان عیان شده و ملت‌های دنیا دریافته‌اند که آنها هیچ اهمیتی برای جان انسان‌ها قائل نیستند.
بیانیه مشترک ایران و ترکیه؛ از ارتقای حداکثری حجم تجارت فی‌مابین تا محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی
جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در بیانیه مشترکی بر عزم راسخ دو کشور برای گسترش مناسبات دوجانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی تأکید و ضمن تببین دیدگاه‌های خود درخصوص مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه ضرورت همکاری در راستای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی بر علیه مردم مظلوم غزه، تاکید کردند: برای بازگشت به شرایط عادی در منطقه دریای سرخ، اقدامات قاطع برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی ضروری است.
متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
- جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در پرتو روابط سنتی خود بر اساس احترام متقابل، منافع مشترک، دوستی و پیوندهای ریشه‌دار فرهنگی و تاریخی، بر اراده قوی سیاسی خود برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها از طریق دیدارهای متقابل در سطوح عالی و تقویت ارتباطات بین مردم تاکید کردند.
- دو کشور بر عزم خود برای مبارزه مشترک با همه اشکال و مظاهر تروریسم که به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عصر ما تبدیل شده و آسیب‌های زیادی در منطقه وارد کرده، تصریح نمودند و بر مبارزه با قاچاق کالا، سلاح، مواد مخدر و مبارزه با جنایات سازمان‌یافته در طول مرزهای مشترک تاکید کردند.
- ایران و ترکیه همچنین، توافق نمودند با استفاده از سازوکارها و موافقتنامه‌های دوجانبه موجود، همکاری‌های اقتصادی و تجاری باثبات، پایدار و منصفانه را تقویت کرده و برای ارتقای حداکثری حجم تجارت فیمابین و افزایش همکاری در حوزه انرژی تلاش نمایند و با ایجاد محیط مناسب، سرمایه‌گذاری‌های متقابل را افزایش داده و بخش خصوصی دو طرف را برای افزایش همکاری و سرمایه‌گذاری متقابل ترغیب نمایند.
- طرفین با توجه به‌موقعیت استراتژیک و نقش مرکزی دو کشور در حمل‌ونقل بار و مسافر به عنوان دروازه‌های یکدیگر به اروپا و آسیا، بر تمایل و تعهد خود برای تقویت همکاری‌ها در حوزه ترانزیت جاده‌ای، ریلی و ترکیبی، همکاری در زمینه کریدورها، تقویت تجارت مرزی و ایجاد پایانه‌های مرزی جدید تاکید کردند.
- همکاری در زمینه محیط زیست و استفاده منصفانه و ‌پایدار از منابع مشترک آبی از دیگر محورهای گفت‌وگوی رؤسای جمهور دو کشور بود.
- دو طرف همچنین بر اهمیت همکاری‌های فرهنگی، آرشیو، جوانان، ورزشی، آموزش عالی و روابط سازنده رسانه‌ای تاکید کردند.
- دو طرف ضمن محکومیت شدید اهانت به مقدسات اسلامی، افزایش اسلام هراسی، نفرت‌پراکنی علیه اسلام، بر همکاری نزدیک خود در سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی برای تصویب قطعنامه‌های علیه حمله به کتب مقدس به‌عنوان نفرت مذهبی تصریح نمودند.
- محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه از دیگر موضوعات اصلی رؤسای جمهور دو کشور بود. دو طرف با ابراز نگرانی از تداوم این جنایات خواستار توقف فوری حملات رژیم اسرائیل، رفع فوری و بدون قید و شرط محاصره ظالمانه نوار غزه و ارسال فوری، کافی و بدون مانع کالاها و خدمات ضروری به مردم فلسطین شده و بر حقوق مشروع و مسلم مردم فلسطین به ویژه حق دفاع از خود تاکید کردند.
- دو طرف همچنین بر ضرورت مقابله با بی‌کیفر ماندن رهبران سیاسی و نظامی رژیم اسرائیل و محاکمه آنها در محاکم ذی‌صلاح بابت جنایات جنگی، نسل‌کشی و دیگر اشکال جنایات تاکید نموده و از اقدام حقوقی دولت آفریقای جنوبی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کردند.
- دو طرف همچنین ضمن تاکید بر اراده متقابل خود به عنوان شرکای روند آستانه برای حفظ آرامش در سوریه، تعهد خود به تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت سیاسی سوریه را تصریح نمودند. دو کشور، همچنین با اعلام حمایت از یکپارچگی سرزمینی، وحدت سیاسی و حاکمیت عراق بر انتظارات مشترک خود از این کشور برای مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری در این زمینه تاکید نمودند.
- دو کشور با تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه قفقاز، پلتفرم منطقه‌ای 3+3 را به عنوان یک مجمع مناسب رایزنی و همکاری سازنده بین کشورهای عضو ارزیابی کردند.
- دو کشور تعامل عملی و سازنده با مسئولان فعلی افغانستان را مهم ارزیابی کرده و بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر، مسئول و پاسخگو در افغانستان به نمایندگی از تمام مردم این کشور و تامین امنیت برای آن‌ها بدون هرگونه تبعیض قومی و فرقه‌‌ای تاکید کردند.
- ضرورت مبارزه همه‌جانبه با تمام گروه‌های تروریستی، تولید و قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و تردد غیرقانونی، فراهم نمودن امکان بازگشت امن، داوطلبانه و شرافتمندانه همه مهاجران غیرقانونی افغانستانی به کشورشان از دیگر موضوعات مورد تاکید دو طرف بود.
- دو کشور ضمن اعلام حمایت از یکپارچگی سرزمینی یمن، بر یافتن راه‌حل سیاسی پایدار و برقراری صلح و ثبات دایمی در این کشور و نیز ارسال کمک‌های فوری جامعه جهانی از جمله غذا، دارو و سایر اقلام ضروری برای مردم یمن تاکید کردند.
- رؤسای جمهور دو کشورضمن تاکید بر اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی در آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله دریای سرخ، تشدید تنش‌های منطقه‌ای و وضعیت کنونی دریای سرخ را نتیجه تجاوزات وحشیانه رژیم اسرائیل به مردم غزه دانسته و تاکید کردند که برای بازگشت به شرایط عادی در منطقه باید اقدامات قاطع برای جلوگیری از جنایات اسرائیل انجام شود.
- ضرورت برقراری صلح عادلانه و قابل دوام در اوکراین از طریق مذاکرات سیاسی و تلاش برای مقابله با اثرات منفی جهانی و منطقه‌ای این مناقشه که با تداوم و طولانی شدن جنگ در حال افزایش هست، از موضوعات مورد تاکید دو طرف بود.
 ملت مسلمان نیجر با تکیه بر داشته‌های خود آینده‌ای بسیار روشن خواهند داشت
افزون بر این، آیت‌الله رئیسی در دیدار آقای «علی لامین زین» نخست‌وزیر نیجر،‌ روابط جمهوری اسلامی ایران با نیجر و عموم کشورهای آفریقایی را ورای روابط سیاسی و دیپلماتیک و مبتنی بر علائق قلبی میان ملت‌ها عنوان کرد و با تمجید از گام‌های بلند ملت نیجر در مسیر استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی گفت:‌ قطعاً ملت مسلمان نیجر با چنین روحیه‌ای و با تکیه بر داشته‌های خود آینده‌ای بسیار روشن خواهند داشت.
وی با بیان اینکه هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و نیجر وجود ندارد، بر آمادگی کشورمان برای تبادل ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف به ویژه انرژی، صنعت و معدن و صدور خدمات فنی مهندسی تاکید کرد.
تاکید نخست‌وزیر نیجر بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی
«علی لامین زین» نخست‌وزیر نیجر نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه‌ای و جهانی «مبانی مشترک دینی»، «استقلال‌طلبی» و «حق‌خواهی» را از جمله نقاط اشتراک میان دو ملت ایران و نیجر بر شمرد و افزود: این اشتراکات موجب شده است که نیجر، جمهوری اسلامی ایران را دوست و شریکی مطمئن و قابل اتکا برای خود در جهان بداند.
ایرانیان مقیم نقش مهمی در اجرای تصمیمات در راستای توسعه روابط با ترکیه دارند
آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم ترکیه، با تبریک شب ولادت امیرالمؤمنین علی‌(ع)، روابط ایران و ترکیه را متکی بر سوابق تاریخی و اشتراکات اعتقادی دو ملت و کشور توصیف و تصریح کرد: امروز هم علاوه‌بر ظرفیت‌های متقابل بسیار خوبی که برای گسترش روابط وجود دارد، اراده سران دو کشور نیز تعمیق و تقویت بیش از پیش روابط است.
وی با اشاره به اراده رؤسای جمهور ایران و ترکیه برای ارتقای سطح روابط، نقش ایرانیان مقیم ترکیه را در عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه روابط دو کشور مهم دانست و اظهار داشت: علاوه‌بر عرصه اقتصادی، گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است ایرانیان مقیم خارج برای حفظ ارتباط خود و فرزندان‌شان با هویت، فرهنگ و سرزمین اجدادی تلاش کنند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست با اشاره به طرح برخی مسائل از جمله کمک به گسترش آموزش زبان فارسی در ترکیه با توجه به علاقه‌مندی که نسبت به آن وجود دارد، رفع موانع و مشکلات نوسازی مدارس و مراکز آموزشی ایرانی در ترکیه، رفع مشکلات مربوط به سربازی و تحصیل ایرانیان مقیم ترکیه و برخی مسائل مشابه، از سفیر و مسئولان مربوط خواست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.
تاکید بر تلاش و کار جهادی دو کشور ایران و ترکیه برای افزایش تجارت و صادرات و واردات میان دو کشور
آیت‌الله رئیسی همچنین در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به افزایش سطح روابط اقتصادی با ترکیه است، تصریح کرد: جلوه این تصمیم در اسناد و توافق‌نامه‌هایی که امروز میان دو کشور به امضا رسید به نمایش درآمد.
وی با اشاره به اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های متقابل متنوعی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند، افزود: دو کشور برای افزایش حجم تبادلات تجاری تا 30 میلیارد دلار در گام اول توافق کرده‌اند و شما فعالان اقتصادی افسران میدانی برای تحقق این هدف را برعهده ‌دارید.
رئیس‌جمهور دستگاه‌ها و سازمان‌های اداری دو کشور را مسئول و متولی برطرف کردن مشکلات و موانع و تسهیل فعالیت و همکاری‌های اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی فیمابین دانست و گفت: سران دو کشور در جلساتی که امروز داشتند و در تمام رایزنی‌هایی که در روند جاری روابط فیمابین دارند، بر اراده متقابل برای تعمیق و تقویت روابط تاکید داشته و دارند، لذا مسئولان دو کشور باید با تلاش و کار جهادی زمینه افزایش تجارت و صادرات و واردات میان دو کشور را تسهیل کنند.
 سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی یعنی گروهک تروریستی داعش
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ضمن ابراز رضایتمندی از برگزاری هشتمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه، بر اراده مقامات دو کشور برای ارتقاء و جهش روابط در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش تجاری و اقتصادی تأکید کرد و گفت: معتقدیم دو کشور ایران و ترکیه با برخورداری از ظرفیت‌های بسیار بالا می‌توانند در مسیر توسعه و جهش در روابط گام‌های مهمی بردارند و در این راستا در مرحله اول برای افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی به میزان 30 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده که با تلاش مسئولان و فعالان اقتصادی دو کشور کاملاً امکان تحقق آن وجود دارد.
جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه تردیدی ندارد
وی در ادامه بخش‌های مختلف انرژی، حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، فرهنگی و مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان‌یافته را از جمله زمینه‌های موجود و مورد توافق دو کشور برای توسعه و ارتقای سطح روابط میان ایران و ترکیه برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم هیچ‌گونه تردیدی ندارد و در این مسیر ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دست‌ساخته آمریکا و رژیم صهیونیستی یعنی گروهک تروریستی داعش گواه روشنی بر این مدعاست.
رئیس‌جمهور در ادامه اراده جدی کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با تروریسم را تنها راه ایجاد ثبات و امنیت در منطقه عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران امنیت ترکیه و دیگر کشورهای منطقه را امنیت خود می‌داند، کوچک‌ترین ناامنی در گوشه‌ای از منطقه بر ثبات و امنیت کل منطقه اثرگذار خواهد بود لذا همکاری کشورهای منطقه در این زمینه و در راستای خنثی‌سازی توطئه نظام سلطه برای اختلاف‌افکنی میان ملت‌های منطقه، تجزیه‌طلبی و ایجاد ناامنی بسیار مؤثر خواهد بود.
رئیسی همچنین محدودسازی ارتباط و قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای مرتبط با این رژیم را در وادار ساختن صهیونیست‌ها به توقف جنایت علیه مردم مظلوم غزه را مؤثر و حایز اهمیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بر حمایت از فلسطین، مقاومت اسلامی، احقاق حقوق ملت فلسطین، رفع اشغال 75 ساله و مؤاخذه اشغالگران توافق دارند و معتقدند استمرار جنایت نه مشروعیت‌ساز است و نه مالکیت خواهد آورد.
 جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با هر عامل برهم زننده امنیت خود اراده قاطعی دارد
آیت‌الله رئیسی در هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور، با تاکید بر ضرورت تلاش مقامات دو کشور برای تسریع در اجرای کامل توافقات فیمابین اظهار داشت: تشکیل و برگزاری هشت جلسه شورای‌عالی همکاری اقتصادی دو کشور نماد اراده سران ایران و ترکیه برای گسترش و ارتقای بیش از پیش سطح روابط فیمابین است و امیدوارم آثار آن در عرصه عمل نیز هرچه سریع‌تر آشکار شود.
وی همچنین با اشاره به مسئله افغانستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از حاکمیتی در این کشور حمایت می‌کند که نماینده همه اقوام باشد.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه توسعه و تقویت روابط با همسایگان سیاست محوری جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی است، اظهار داشت: ایران با همه همسایگان خود روابط خوب، دوستانه و سازنده‌ای دارد که این روابط تداوم و گسترش خواهد یافت، اما مسئله مقابله با تروریسم موضوعی جدا از همسایگی است و جمهوری اسلامی ایران برای برخورد با هر عامل برهم زننده امنیت خود اراده قاطعی دارد.
رئیسی ترکیه با تسلیت شهادت حادثه تروریستی کرمان به دولت و ملت ایران افزود: گفت‌وگوهای مفصلی برای توسعه تبادلات تجاری داشتیم و توافق کردیم که همه تلاش خود را برای رساندن حجم مبادلات به عدد 30 میلیارد دلار به‌کار بگیریم‌.
در این نشست توافقاتی میان اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه درباره موضوعات متعدد اقتصادی و روابط تجاری انجام شد که اهم محورهای آن عبارتند از:
- افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران
- افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه و رفع برخی موانع موجود
- توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای میان طرفین
- افزایش همکاری‌های بانکی
- انعقاد قراردادهای تجاری بین مناطق آزاد دو کشور
- افزایش صادرات و سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان و ترکیه
- خرید و فروش برق بین دو کشور و افزایش 200 میلیون دلاری سرمایه‌گذاری ترکیه در خطوط انتقال برق فیمابین (خوی-وان)
- همکاری در حوزه ساخت فیلم، سریال، مشارکت متقابل در برگزاری نمایشگاه کتاب و عرصه گردشگری.