به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,056
بازدید دیروز: 5,805
بازدید هفته: 27,715
بازدید ماه: 48,685
بازدید کل: 23,710,506
افراد آنلاین: 9
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 1 May 2024
الأربعاء ، ۲۲ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
943 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....  

  ۱۴۰۲/۱۱/ ۱۰ 

با اشاره به کشته‌شدن 3 سرباز آمریکایی در اردن
بایدن: نیازی به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه نداریم
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 10 بهمن ماه در سخنانی اعلام کرد: نیازی به جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه (غرب آسیا) نداریم. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: تصمیم گرفته‌ام که چگونه به حملات به نیروهای آمریکایی در اردن پاسخ دهم. سی ان ان دو شب گذشته با انتشار خبری فوری به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده بود که بر اثر وقوع حمله پهپادی به پایگاه نظامیان این کشور در اردن، ۳ نظامی کشته شدند. در این حادثه ۲۵ نظامی این کشور نیز زخمی شدند. به گزارش مهر، مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که این نخستین بار پس از آغاز جنگ غزه است که نظامیان آمریکایی بر اثر شلیک آتش دشمن در غرب آسیا کشته می‌شوند.

تحلیلگر آمریکایی: بعید است که پاسخ نظامی آمریکا، وضعیت نظامی خاورمیانه یا محاسبات ایران و نیروهای نیابتی‌اش را تغییر دهد
جان بی‌آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی CSIS در واشنگتن دی سی در پرسش و پاسخی درباره وضعیت فعلی آمریکا در غرب آسیا عنوان داشت: نیروهای مرتبط با ایران از 17 اکتبر تاکنون بیش از 150 حمله به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. ایران یک «محور مقاومت» را در خاورمیانه تأمین مالی، آموزش و تجهیز کرده است که شامل حماس می‌شود، و به دنبال سرمایه‌گذاری از جنگ غزه برای افزایش فشار بر ایالات متحده است. هدف بلندمدت این تلاش‌ها بیرون راندن آمریکا از منطقه است. این کشور تا حدی با افزایش خصومت منطقه‌ای با حضور ایالات متحده و تا حدودی با افزایش هزینه‌های ایالات متحده برای این حضور تلاش می‌کند.
وی در باب پاسخ‌های محتمل آمریکا با بعید دانستن تاثیر پاسخ نظامی آمریکا بر تغییر رفتار محور مقاومت در قبال جنگ غزه و آمریکا عنوان داشت: در حالی که ایالات متحده احتمالاً حملات نظامی انجام می‌دهد، بعید است که وضعیت نظامی در خاورمیانه را به طور چشمگیری تغییر دهد یا محاسبات ایران یا نیروهای نیابتی آن را تغییر دهد. دستیار ویژه اسبق وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک خاطرنشان کرد: به هر حال، تلاش‌های قبلی ایالات متحده برای بازدارندگی نمایندگان ایران شکست خورده است. همین هفته گذشته، نیروهای آمریکایی به حملات به پایگاه هوائی عین‌الاسد در عراق با حمله به سه سایت مرتبط با نیروهای مرتبط با ایران در این کشور پاسخ دادند و بیش از یک هفته حملاتی را به شورشیان حوثی یمن انجام دادند که حملات آنها تهدیدی برای خطوط کشتیرانی دریای سرخ است.
وی افزود: بیانیه‌های وزارت دفاع ایالات متحده پس از حملات ایالات متحده از آنها به عنوان «ضروری» و «متناسب» یاد کرده است، که راهی برای نشان دادن تبعیت آنها با قوانین بین‌المللی است. با این حال، حمایت بین‌المللی از استفاده ایالات متحده از زور، حتی از سوی اعضای ناتو مانند فرانسه و ایتالیا بسیار اندک بوده است.
آلترمن تصریح کرد: اکنون، بایدن شخصاً حملات هدفمند آمریکا در عراق و یمن را تصمیم گرفته است. این به این دلیل است که هدف استراتژیک در کاخ سفید جلوگیری از مارپیچ به سمت یک جنگ گسترده است که هیچ هدف یا نقطه پایانی فوری نخواهد داشت. با این حال، این احتیاط می‌تواند بازدارندگی ایالات متحده را تضعیف کند، زیرا اهداف می‌توانند خطرات اقدامات خود را با دقت محاسبه کنند. در حالی که ارتش ایالات متحده فهرست بلندبالایی از اهداف همسو با ایران در عراق و سوریه (و حتی ایران) را تهیه کرده است که می‌تواند از بین آنها یکی را انتخاب کند، از حمله به اهدافی که فکر می‌کند خطر ایجاد پاسخی گسترده را دارند، خودداری می‌کند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده به هر حال وارد یک جنگ خواهد شد؟ اظهار داشت: در حالی که احتمال خشونت در مقیاس وسیع‌تر افزایش یافته است، یک جنگ منطقه‌ای گسترده بعید است. در عوض، هر دو طرف احتمالاً برای کشف خطوط قرمز یکدیگر تحقیق می‌کنند و به جای یک فوران ناگهانی، رفتار و شدت ثابتی از از خشونت علیه یکدیگر را در ماه‌های آینده ایجاد می‌کنند.
آتش‌بس در غزه دمای منطقه را کاهش می‌دهد
آلترمن با اشاره به تاثیر آتش‌بس در غزه بر تحولات غرب آسیا عنوان داشت: در حالی که می‌توان نوعی اقدام نظامی ایالات متحده در این هفته را انتظار داشت، چشم‌انداز میانجیگری ایالات متحده برای آتش‌بس موقت دیگری در غزه همچنان تمرکز اصلی تلاش‌های کاخ سفید خواهد بود. توافق در غزه دمای منطقه را کاهش می‌دهد.
سی ان ان: پاسخ آمریکا احتمالا قوی‌تر از حملات آمریکا در عراق و سوریه خواهد بود
شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابعی ناشناس مدعی شد که پاسخ ایالات متحده به حمله پهپادی به پایگاه آمریکایی برج 22 در اردن «احتمالا قدرتمندتر از حملات تلافی‌جویانه قبلی آمریکا در عراق و سوریه خواهد بود». حمله پهپاد انتحاری به پایگاه نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن و در نزدیکی مرز سوریه موسوم به برج 22 که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و جراحت بیش از 40 نفر دیگر شد تحولات منطقه غرب آسیا را تحت تاثیر قرار داده است. سی‌ان‌ان با اشاره فشار زیادی که بر دولت بایدن برای پاسخ به این حمله وجود دارد، به اجتناب واشنگتن از تشدید تنش اشاره کرده و به نقل از چند مقام گزارش داده است که پاسخ آمریکا شدید خواهد بود اما پنتاگون و کاخ سفید مراقب بوده‌اند که هیچ نشانه‌ای درباره چگونگی این پاسخ بروز ندهند.
یک مقام آمریکایی نیز به این شبکه تلویزیونی گفت؛ یکی از دلایل عدم صراحت و عدم شفافیت مقام‌های مختلف درباره عامل اصلی حمله پهپادی به «برج ۲۲» حفظ اصل غافلگیری برای پاسخ است.
در همین راستا بایدن عنوان داشت: با اعضای تیم امنیت ملی خود در اتاق وضعیت کاخ سفید (اتاق مرکز مدیریت) در جریان آخرین تحولات مربوط حمله به نیروهای آمریکایی در شمال شرقی اردن قرار گرفتم. ‏وی افزود: همان‌طور که گفتم، ما همه مسئولین را در زمان و به روشی که خود انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.
سی ان ان: حمله به ایران نامحتمل‌ترین گزینه‌ است
شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی در مدت‌زمان سپری‌شده پس از کشته شدن نظامیان آمریکایی در حمله پهپادی در خصوص اقدامات احتمالی پیش‌رو، نوشت که حمله به ایران یکی از نامحتمل‌ترین گزینه‌ها است.‌ کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید نیز در همین راستا عنوان داشت: ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما به دنبال درگیری بزرگ‌تر در خاورمیانه نیستیم. در حقیقت تمامی اقدامات رئیس‌جمهور (بایدن) با هدف تنش‌زدایی و تلاش برای کاهش تنش‌ها طراحی شده است.

 

گاردین: یک بمب بزرگ در انتظار انفجار در خاورمیانه است بایدن نباید با حمله به ایران فیوز را روشن کند
روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی از سیمون تیسدال (مفسر مسائل خارجی، سردبیر سرویس خارجی و سردبیر سرویس آمریکای این روزنامه) در روز 29 ژانویه به کشته و زخمی شدن نیروهای آمریکایی در مرز اردن و سوریه پرداخت و عنوان داشت: رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار شدیدی است تا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران پاسخ دهد، اما این یک فاجعه خواهد بود.
گاردین می‌افزاید: 7 اکتبر، آتش تمام خاورمیانه را به آتش کشید. اکنون،مگا بمب ترسناک و تصویری که در نهایت فیوز به آن روشن شود (درگیری مستقیم بین ایالات متحده و ایران) ممکن است در شرف وقوع باشد و عواقب ویرانگری داشته باشد.
این روزنامه چاپ لندن همچنین اظهار داشت: هر روز که بمباران غیرقانونی اسرائیل به غزه ادامه می‌یابد، با هر برآورد جدید از ده‌ها هزار کشته فلسطینی، انفجاری عظیم نزدیک‌تر می‌شود. از دریای سرخ گرفته تا عراق، سوریه و لبنان، یک مارپیچ چهار ماهه تشدید خشونت، که عمدتاً شامل شبه‌نظامیان طرفدار فلسطین و تحت حمایت ایران است، به‌طور اجتناب‌ناپذیری ایجاد شده است.
گاردین خاطرنشان کرد: اکنون، پس از آخرین حمله شبه‌نظامیان در روز یکشنبه - به یک پایگاه آمریکایی در اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی شدن تعداد زیادی دیگر شد و رئیس‌جمهور جو بایدن، رئیس‌جمهور آن را به طور خاص ایران را مقصر دانست - آیا به نقطه بدون بازگشت رسیده‌ایم؟ این همان است؟ آیا بمب در شرف انفجار است؟
در ادامه این یادداشت عنوان شده است: ایران اصرار دارد که مسئول نبوده است. اما تعداد کمی در واشنگتن با توجه به سابقه طولانی حمایت ایران، آموزش و تسلیح نیروهای نیابتی شبه نظامیان (سیاستی که توسط ژنرال قاسم سلیمانی از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آغاز شد، تا زمانی که ایالات متحده او را در ژانویه 2020 ترور کرد (به شهادت رساند)، چنین سخنی را باور می‌کنند.
این روزنامه مشهور انگلستانی همچنین افزود: هدف راهبردی دیرینه ایران بیرون راندن نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های خود در عراق، سوریه و خلیج‌فارس و در نهایت پایان دادن به حضور آمریکا در منطقه‌ای است که تهران به دنبال تسلط بر آن است. وحشت ناشی از 7 اکتبر و واکنش دافعه بار اسرائیل با حمایت ایالات متحده فرصتی غیرقابل از دست دادن برای پیشبرد این هدف فراهم کرده است.
در ادامه آمده است: اما هنوز مشخص نیست که آیا حمله به پایگاه آمریکایی در اردن تشدید عمدی از سوی ایران و متحد محلی آن، شبه‌نظامیان مقاومت اسلامی عراق بوده است یا خیر. این ممکن است صرفاً یک حمله تصادفی و فرصت‌طلبانه دیگر با هواپیماهای بدون سرنشین باشد.
این روزنامه چاپ لندن مدعی است: اگر آمریکایی‌ها به این نتیجه برسند که شبه‌نظامیان با کمک گزارش شکست سپر ضد موشکی دفاعی پایگاه خوش‌شانس بوده‌اند، ممکن است حملات انتقام‌جویانه را به پایگاه‌های شبه‌نظامی که حمله از آنجا آغاز شده محدود کنند. اما اگر آنها تصمیم بگیرند (با فرض اینکه اطلاعات به اندازه کافی قابل اعتماد دارند، که یک فرض بزرگ است) که این حادثه عمداً تشدید شده است، بازپرداخت ممکن است به طور گسترده‌تری تنبیهی باشد و به طور بالقوه دارایی‌ها و سرزمین ایران را هدف قرار دهد. گاردین می‌افزاید: همان‌طور که هدایت جنگ غزه توسط ائتلاف راست افراطی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو نشان داده است، محاسبات سیاسی حداقل به اندازه الزامات نظامی در این تصمیم نقش دارند. بایدن برای ضربه زدن مستقیم به تهران تحت فشار زیادی است.
در ادامه آمده است: خشم به این فشار دامن می‌زند. اما همین‌طور، ادعاهای دیرینه جمهوری خواهان، که توسط رقیب احتمالی رئیس‌جمهور در انتخابات نوامبر، دونالد ترامپ منعکس شده، مبنی بر اینکه بایدن در واکنش به حملات قبلی ضعیف بوده و از طریق گفت‌وگوهای مرتبط با هسته‌ای و مبادله اخیر زندانیان، تلاش کرده ایران را راضی کند نیز وجود دارد. سناتور جمهوری خواه تام کاتن که برای بسیاری از سمت جناح راست صحبت می‌کرد، گفت: «او سربازان ما را به عنوان اردک نشسته رها کرد. تنها پاسخ... باید انتقام نظامی ویرانگر علیه نیروهای تروریستی ایران، چه در ایران و چه در سراسر خاورمیانه باشد.
گاردین می‌افزاید: بایدن در آستانه یک نبرد برای انتخاب مجدد که در حال حاضر شکست خواهد خورد، ممکن است نتواند در برابر چنین فشاری مقاومت کند، هرچند که بدون شک بیشتر آن ناعادلانه است.
این روزنامه خاطرنشان کرد: بایدن بلافاصله پس از 7 اکتبر در ارائه حمایت بی‌قید و شرط ایالات متحده اشتباه محاسباتی کرد. او حداقل در ملأ عام ظاهر شد تا به نتانیاهو کارت سفید بدهد. حالا ممکن است دوباره اشتباه محاسباتی کند، با پیامدهای وحشتناک‌تر. گاردین تصریح کرد: تلافی مستقیم نظامی آمریکا علیه ایران خود فاجعه خواهد بود. درگیری غزه را طولانی‌تر می‌کند. تقریباً به طور قطع باعث حمله همه‌جانبه حزب‌الله به اسرائیل خواهد شد. این می‌تواند آتش‌سوزی‌های محلی را به جهنمی‌های خشمگین در عراق و سوریه تبدیل کند و رژیم‌های دوست آمریکا در مصر، اردن و خلیج‌فارس را بی‌ثبات کند. در ادامه آمده است: رویارویی ایالات متحده و ایران، شاید به طور دائمی، دموکراسی‌های غربی را بین دموکراسی‌هایی مانند بریتانیا که از واشنگتن حمایت می‌کنند و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا که ممکن است به طور معقولی برای برقراری ارتباط دیپلماتیک مجدد با تهران در اولویت قرار گیرند، تقسیم کند. این به چین در پیشبرد جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی ضد دموکراتیک خود و روسیه در توجیه تجاوزات خود در اوکراین کمک خواهد کرد.
این رسانه انگلیسی همچنین اظهار داشت: اگر این کافی نیست، در اینجا دلیل دیگری و حتی اساسی‌تر وجود دارد که چرا بایدن باید از تمام محدودیت‌های ممکن استفاده کند. حمله به ایران به اهداف دوگانه اساسی حفاظت از امنیت غرب و تغییر رفتار رهبران ایران دست نخواهد یافت. این فقط کار نمی‌کند. در حقیقت، با شتاب دادن به مارپیچ پلکانی نتیجه معکوس خواهد داشت.
گاردین در پایان با توصیه آمریکا به جلوگیری از رفتار ظالمانه اسرائیل عنوان می‌دارد: اقدام ایمن‌تر و عاقلانه‌تر، که جهان و بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی از او تشکر می‌کنند، این است که بایدن بدون تأخیر بیشتر به دلایل اصلی رسیدگی کند. او باید خواستار توقف بمباران غزه توسط اسرائیل شود، آتش‌بس را اجرا کند.
یک چیز مسلم است: منفجر شدن آن بمب بزرگ خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست.

 

حیرت گزارشگر بی‌بی‌سی از لو رفتن پایگاه آمریکایی برج 22

گزارشگر بی‌بی‌سی عربی می‌گوید پایگاه آمریکایی برج ۲۲ در اردن قرار بود مخفی بماند اما از سوی گروههای مقاومت در منطقه شناسایی شد و هدف قرار گرفت.
وبسایت بی‌بی‌سی به قلم فراس کیلانی نوشت: قرار بر این بود که پایگاه نظامی موسوم به «برج۲۲» یک پایگاه مخفی و مستتر باشد. آمریکا و اردن تا پیش از حمله اخیر هیچ‌کدام اطلاعاتی درباره این پایگاه منتشر نکردند اما پس از حمله اخیر وزارت دفاع آمریکا برای اولین‌بار مجبور شد محل پایگاه و مشخصات آن را که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده بود فاش کند. در سال ۲۰۱۷ به من اجازه محدود و دور از انتظاری داده شد تا از آنجا دیدن کنم با این حال اکیدا به من گفتند که اجازه فیلمبرداری از داخل پایگاه را ندارم.
ما با هلیکوپتر از یک پایگاه نظامی اردن در امان به آنجا پرواز کردیم. وقتی سوار بر هلیکوپتر بودیم مشخص بود که این پایگاه در فاصله بسیار کمی از مرز سوریه قرار دارد کمی آن‌طرف‌تر هزاران چادر را دیدم که آواره‌های سوری فراری از تهدیدهای داعش در دل صحرا بر پا کرده بودند.
این پایگاه کوچک از هر طرف با دیوارهای مستحکم همراه با سیم‌خاردار و دوربین‌های مداربسته محافظت شده بود ارتش اردن هم در محافظت از این پایگاه تمامی تلاش خود را به کار بسته بود آن زمان من متوجه بعضی از پرسنل شدم که لباس غیرنظامی به تن داشتند. علاوه‌ بر آن تعدادی خودرو سبک سنگر دفاعی و دکل‌های مخابراتی هم به چشم می‌خورد.
در این منطقه از جمله اردوگاه موسوم به الركبان گروه‌های شیعه و ارتش سوریه برای مبارزه با داعش با هم همکاری می‌کردند. جایی که خطر افراطیون جهادی هم هر لحظه شدیدتر می‌شد.
بی‌بی‌سی همچنین در گزارشی نوشته است: در حمله روز یکشنبه به پایگاه نظامی آمریکا موسوم به برج۲۲ دست‌کم ۳4 تن دیگر زخمی شدند.
هدف حمله شبه‌نظامیان پایگاه نظامی آمریکا موسوم به برج۲۲ بود که در شمال شرق اردن نزدیک مرز سوریه واقع شده است. یک مقام نظامی ایالات متحده به شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس‌نیوز گفت که پهپاد دشمن با پرواز در سطح بسیار پایین و با سرعت بسیار کم همزمان با بازگشت یک پهپاد آمریکایی به این پایگاه وارد شد به همین دلیل تجهيزات واکنش خودکار سامانه پدافند هوائی پایگاه خاموش شده بود تا پهپاد آمریکایی ساقط نشود در نتیجه علامت هشدار برای نیروهای مستقر در برج۲۲ که بنا به گزارش‌ها هنوز در خوابگاه بودند به صدا درنیامد.
به گفته سنتکام حدود ۳۵۰ نظامی آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

 

پای آمریکا در منطقه گیر است نمی‌تواند بزند و فرار کند!

شبکه الجزیره می‌گوید ایران به آمریکا پیغام داده: «حمله به خاک ایران، خط قرمز است و چنین حمله‌ای با پاسخ مناسب مواجه می‌شود. ایران به دنبال جنگ نیست اما با هرگونه ماجراجویی آمریکایی مقابله خواهد کرد».
وب‌سایت الجزیره به نقل از «منابع ایرانی» ناشناس نوشت: «آمریکا در دو روز گذشته چندین پیام برای ایران ارسال کرده است. واشنگتن در پیام‌های خود، ضمن تاکید بر اینکه درصدد یک جنگ فراگیر نیست، هشدار داده: توسعه جنگ از سوی ایران با اقدامات آمریکا مواجه می‌شود. تهران ضمن رد تهدیدهای طرف مقابل، حمله به اراضی خود را خط قرمزی خوانده که به پاسخ مناسب مواجه می‌شود. پاسخ تهران مبنی بر آن بوده که ایران به دنبال جنگ نیست اما با هرگونه ماجراجویی آمریکایی مقابله خواهد کرد».
این روایت که به نقل از «منابع ایرانی» نامعلوم منتشر شده، درست، اما ناقص است. روایت الجزیره- با هر انگیزه‌ای- این‌گونه القا می‌کند که ایران درباره تعرض به متحدانش، بی‌تفاوت است و فقط به خاک خود حساسیت دارد. و انگار آمریکا مجوز دارد به کشورهای دیگر در منطقه تعرض بکند! برعکس، جمهوری اسلامی ایران، پشت متحدانش در جبهه نستوه مقاومت را رها نمی‌کند. نشان به آن نشان که برای عزت مسلمین در فلسطین و لبنان و عراق و سوریه و یمن، شهیدان والامقامی را تقدیم کرده، اما پا پس نکشیده است.
این ارزیابی قطعی است که اگر پشتیبانی «انسانی و فنی و آموزشی» بی‌وقفه و بی‌دریغ- و در عین حال هوشمندانه و حکیمانه- ایران نبود، اضلاع جبهه مقاومت نمی‌توانستند ضربات راهبردی بی‌نظیر را ظرف همین چندماه اخیر (بلکه دو دهه گذشته) به دشمنان اصلی ملت‌های منطقه وارد کنند.
بنابراین، ایران هر نوع دست‌درازی آمریکا و اسرائیل به کشورهای عضو محور مقاومت در منطقه را محکوم می‌کند و بر اساس سیره عملی خود، هشدار می‌دهد که هر نوع تعرضی، با ضربات دردناک‌تر از سوی جبهه مقاومت پاسخ داده خواهد شد؛ چنان که داده شده است. نمونه، همین تلفات آخر آمریکا در پایگاه مخفی خود در اردن و قبل از آن، تلفات و خساراتی که در دریای سرخ و باب‌المندب و عراق و سوریه به خاطر تجاوزطلبی و اشغالگری و حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی متحمل شده است.
آمریکا هیچ صرفه‌ای نخواهد برد از این که بخواهد با طناب پوسیده اسرائیل، وارد چاهی عمیق‌تر از ویتنام و افغانستان و عراق شود؛ و حال آن که رقبای جهانی‌اش مانند روسیه و چین و دیگران، به گرفتار شدن او امید بسته‌اند.
اگر از نگاه کاخ‌سفید، کشته‌شدن گروهی از نظامیان و انهدام چند کشتی تجاری و نظامی برای ازاله حیثیتش کافی نیست، می‌تواند بر سر تتمه حیثیت خود قمار کند.
پیش از این، اسرائیل خواست چنین قماری بکند و الان از موضع استیصال، و نمی‌داند چگونه جنگ مغلوبه را آبرومندانه به سرانجام برساند. آیا دولت بایدن، هزینه‌های هنگفت چنین سوءمحاسبه‌ای را به جان می‌خرد، در حالی که پیش از این ترجیح داد از باتلاق افغانستان بگریزد؟! یا این که خیال می‌کند می‌تواند مثلا چند نقطه را در منطقه بزند و در برود؟! آمریکا در این صورت پایش گیر است و قطعا ضربات بدتری را متحمل خواهد شد.