به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 28
بازدید دیروز: 1,937
بازدید هفته: 1,965
بازدید ماه: 117,471
بازدید کل: 23,779,269
افراد آنلاین: 7
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 19 May 2024
الأحد ، ۱۱ ذو القعدة ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۱۲۶ - سخنگوی فضائی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: ماهواره‌بر سریر در حال طی مراحل طراحی و توسعه فناوری است ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
سخنگوی فضائی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:
 ماهواره‌بر سریر در حال طی مراحل طراحی و توسعه فناوری است
   ۱۴۰۲/۱۱/۱۰

نشست خبری سخنگوی فضایی وزارت دفاع- عکس خبری تسنیم | Tasnim

سید احمد حسینی مونس، سخنگوی فضائی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری با اشاره به توان بومی کشور در حوزه فضائی بیان کرد: حوزه فضائی به عنوان یکی از پیشران‌های صنعت و جزو فناوری‌های مهم برای آینده کشور است که اگر امروز از این فرصت‌ها استفاده نشود، شاید در آینده نتوان جبران کرد.
به گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش کشورهای غربی به پرتاب اخیر ماهواره‌بر سیمرغ ایران، تصریح کرد: فناوری فضائی کشور ما کاملاً علمی و فناورانه است و این پرتاب از پایگاه امام خمینی(ره) انجام شد که یک پایگاه شناسنامه دار و کاملا شناخته شده است و این فعالیت با کار نظامی بسیار متفاوت است. بنابراین؛ این‌گونه اظهار نظرها برای جلوگیری از پیشرفت کشور ما در این عرصه است، ما حق خود می‌دانیم که در این عرصه فعالیت داشته باشیم.
حسینی مونس گفت: پرتابگر سیمرغ نیز با وزن برخاست 80 تن کاملا شناخته شده و مؤلفه‌های آن با کار نظامی کاملا متفاوت است و اکثر واکنش‌ها در دنیا ناشی از نگرانی آنها از انحصارشکنی ایران است.
سخنگوی فضائی وزارت دفاع بیان داشت: برنامه فضائی کشور طبق سندهای بالادستی انجام می‌شود و ما در ادامه با همین ماهواره‌بر سیمرغ و نمونه‌های پیشرفته‌تر آن پرتاب‌هایی را انجام خواهیم داد و این ماهواره‌ها در کلاس‌های مختلف وزنی در شرکت صاایران و با همکاری دانشگاه مالک اشتر تولید می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. فعالیت فضائی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های فضائی در مجموعه وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضا جزو فعالیت‌های فناورانه و علمی است.
وی خاطرنشان کرد: در مجموعه صنعت فضائی وزارت دفاع که در سازمان‌های مختلف این نهاد دنبال می‌شود جمعی از خبرگان و نخبگان جوان فعالیت می‌کنند. ۱۴ بهمن ۸۷ یعنی ۱۵ سال قبل اولین پرتاب فضائی کشور توسط ماهواره‌بر سفیر انجام شد و کشورمان به عنوان اولین پرتاب‌کننده ماهواره در جهان اسلام این رکورد را کسب کرد.
حسینی مونس گفت: ما از نیروهای جوان و دانشگاه به وفور استفاده می‌کنیم چه در جمع خودمان و چه در جمع شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی تراز اول کشور. بیش از ده‌ها شرکت در لایه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.
سخنگوی فضائی وزارت دفاع در پاسخ به سؤالی درباره نقشه راه آینده صنعت فضائی کشور تصریح کرد: متعاقب نقشه راه آینده، ماهواره‌بر سیمرغ حدود ۲۵۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار لئو قرار می‌دهد، در نسخه بعدی ماهواره‌بر سریر را خواهیم داشت که اکنون در حال طی مراحل طراحی و توسعه فناوری است.
وی گفت: این ماهواره‌بر وزنی معادل ۱.۵ تن را در مدارات نزدیک زمین قرار خواهد داد که قطعاً می‌تواند بیش از ۶ یا ۷ ماهواره را به صورت همزمان در مدار قرار دهد و یا یک ماهواره کوچک را به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر حمل کند. در آینده دور‌تر نیز، ماهواره‌برهای خانواده سروش را خواهیم داشت که محموله‌هایی از 6 تا 15 تن را به فضا خواهند برد.
حسینی مونس در پاسخ به سؤالی درباره نحوه و چگونگی دستیابی وزارت به پیشرانه‌های کرایوژنیک یا سرمازا، اظهار داشت: ساخت پیشرانه‌های سرد شونده در دستور کار ما قرار دارد. سال‌های گذشته فن چالشی برای توسعه یک موتور سرمازا کوچک زیر یک تن برگزار کردیم که هم اکنون در مراحل ساخت است.
وی افزود: در مجموعه وزارت دفاع ساخت موتور سرمازا تعریف شده که در آینده نه‌چندان دور تست موتور متوسط سرمازا را خواهیم داشت. نقشه راه تولید این دست موتورها در حال اجراست که به ماهواره‌بر سروش ختم خواهد شد.
سخنگوی فضائی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پرتابگرهای ما مراحل آخر تثبیت را طی می‌کنند در حوزه پرتاب‌های زیرمداری هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم‌ برای کشورهای مختلف این کار را انجام دهیم و در حوزه مداری هم در رده وزنی 150 کیلوگرم می‌توانیم پرتاب را برای کشورهای همسو انجام دهیم و مذاکراتی با برخی کشورها هم در این حوزه انجام شده که خبرهای خوبی به‌زودی از این مذاکرات شنیده خواهد شد.
وی افزود: در دنیا برای اینکه یک ماهواره‌بر تثبیت شود، پرتاب‌های بسیاری انجام می‌شود تا یک ماهواره‌بر به قابلیت اطمینان برسد و یک ماهواره‌بر باید 40 پرتاب داشته باشد تا به نقطه اطمینان برسد. اما امیدواریم در ماهواره‌بر سیمرغ با تعداد پرتاب کمتر بتوانیم به قابلیت اطمینان برسیم.
حسینی‌مونس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم به سمت 36 هزار کیلومتری بر‌ویم باید گام به گام پیش برویم، تصریح کرد: این در نقشه راه پرتاب‌ها تعریف شده و مطابق با آن، قدم به قدم به سمت مدار ژئو پیش خواهیم رفت.
وی افزود: سرفصل اکتشافات فضائی جزو سرفصل‌های چالشی فضائی کشور است و ما به عنوان وزارت دفاع و متولی پرتابگر آمادگی داریم که در صورت اعلام نیاز سازمان فضائی وارد این حوزه بشویم. سخنگوی فضائی وزارت دفاع در پاسخ به سؤالی درباره نحوه تحقق برنامه اعزام فضانورد توسط ایران به فضا، خاطرنشان کرد: یک ماهواره‌بر برای پرتاب انسان به فضا باید تست‌های بیشتری را برای رسیدن به قابلیت اطمینان انجام دهد. در این حوزه نیز کار آغاز شده است و اخیرا پرتابگر سلمان به‌خوبی کپسول زیستی را پرتاب کرد. قدم‌های بعدی در این حوزه تعریف شده و به‌تدریج برداشته خواهد شد.