به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,049
بازدید دیروز: 5,805
بازدید هفته: 27,708
بازدید ماه: 48,678
بازدید کل: 23,710,499
افراد آنلاین: 53
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 1 May 2024
الأربعاء ، ۲۲ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
948 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....

   ۱۴۰۲/۱۱/۱۳

 
کاخ‌سفید:
نه دنبال جنگ با ایران هستیم، نه جنگ گسترده در منطقه
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه تأکید کرد که آمریکا نه در تلاش برای جنگ با ایران و نه جنگی گسترده در منطقه است.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا نه در تلاش برای جنگ با ایران بوده و نه جنگی گسترده در منطقه است.
وی در ادامه سخنانش گفت: «آن چیزی که لازم باشد برای بازخواست کسانی که پشت حملات اخیر در اردن بوده را انجام خواهیم داد».
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: «مقاومت اسلامی در عراق که شامل گروه‌های متعددی بوده پشت حملات اخیر در اردن هستند». کربی گفت: «به دنبال آتش‌بس طولانی‌مدت در غزه بوده و هدف آتش‌بس طولانی مدت، آزادی گروگان‌های بیشتر بوده و همچنان در حال مذاکرات در این زمینه هستیم».
وی افزود: «مذاکراتی که درخصوص آتش‌بس و گروگان‌ها انجام می‌دهیم سازنده بوده و معتقدیم که در مسیر صحیحی قرار دارد». این در حالی است که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز چهارشنبه جزئیات بیشتری از ابتکار پیشنهادی آتش‌بس در غزه منتشر کرد.
به گزارش فارس، این روزنامه به نقل از منابع مطلع نوشت: «آتش‌بس 6 هفته‌ای در غزه شامل آزادی 3 اسیر فلسطینی در مقابل یک گروگان در غزه خواهد بود».

 

سناتور سابق آمریکایی:
بایدن قادر به جنگ علیه ایران نیست
سناتور سابق آمریکایی گفت که جو بایدن به دلیل نزدیک بودن به انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌تواند با ایران وارد جنگ شده و بحران در غرب آسیا را گسترش دهد.

«ریچارد هیدن بلک» سناتور سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در مجلس سنای ایالتی ویرجینیا گفت که «جو بایدن» به دلیل انتخابات آتی ریاست‌جمهور قادر به جنگ علیه ایران و گسترش بحران در غرب آسیا نیست.
این سیاستمدار جمهوری‌خواه به خبرگزاری ریانووستی گفت که بایدن با جنگ علیه ایران مخالف است و «رأی دهندگان حزب دموکرات نیز از حمایت واشنگتن از درگیری‌های مسلحانه خسته شده‌اند».
او تأکید کرد که آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند جنگ در خاورمیانه را گسترش دهد و تهران و واشنگتن علی‌رغم درخواست تعدادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه برای «انتقام» از جنگ اجتناب خواهند کرد.
ریچارد هیدن بلک افزود: «به نظر می‌رسد که ایران نیز مصمم به اجتناب از درگیری است، زیرا دولت این کشور دست داشتن در حمله پایگاه آمریکایی در اردن را رد می‌کند».
این سناتور سابق ایالتی آمریکا در ادامه به جو بایدن درخصوص اعزام نیرو به ایران تحت هر شرایطی هشدار داد. جو بایدن روز سه‌شنبه نیز قبل از عزیمت به سفر به ایالت فلوریدا برای شرکت در یک همایش انتخاباتی گفته بود: «فکر نمی‌کنم به جنگی دیگر در خاورمیانه نیاز داشته باشیم. این چیزی نیست که من دنبال آن هستم.»
روز دوشنبه نیز سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد که آمریکا هنوز به جمع‌بندی نهائی درباره اینکه حمله مرگبار به نیروهای این کشور در اردن توسط چه گروهی انجام شده نرسیده و اطلاعاتی درباره اینکه این حمله به دستور ایران انجام شده باشد وجود ندارد. 
ریچارد هیدن در بخش دیگری از سخنان خود به خروج نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه پرداخت و گفت که لابی اسرائیل با این گزینه مخالف است.
او که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد، افزود: «آمریکایی‌ها درگیر جنگ‌های ادامه‌دار هستند و برخی از اعضای دولت جو بایدن نیز با خروج از عراق و سوریه مخالفتی ندارند، اما لابی قوی اسرائیل با این امر مخالف است».
او تأکید کرد که حتی اگر جو بایدن بخواهد نیروهای آمریکایی را از عراق و سوریه خارج کند، با مخالفت لابی اسرائیلی مواجه خواهد شد. به گفته او مشکلات متعدد در صفوف ارتش آمریکا، «انگیزه‌های قوی» برای جو بایدن برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از غرب آسیا ایجاد کرده است، اما «این کار دشوار است».
ریچارد بلک در سال ۲۰۱۶ نیز با سفر به دمشق، با بشار اسد و دیگر مقامات سوریه دیدار و حمایت خود از این کشور در جنگ با تروریسم را اعلام کرده بود.
سخن این سناتور سابق ایالتی درخصوص تلاش لابی اسرائیل برای جلوگیری از خروج آمریکا از عراق و سوریه در حالی است که پایگاه پولیتیکو هفته گذشته به نقل از  پنج مقام دولت آمریکا گزارش داد که هیچ دستور قریب‌الوقوعی از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از عراق یا سوریه در کار نیست. علاوه ‌بر این، پنتاگون اصرار دارد عراق نیز درخواستی برای خروج از خاک این کشور از آمریکا مطرح نکرده است. 
به گزارش فارس، وزارت خارجه عراق روز پنج‌شنبه (۵ بهمن) با صدور بیانیه‌ای از توافق با دولت آمریکا در پی مذاکرات شش ماهه با این کشور برای کاهش تدریجی نیروهای موسوم به ائتلاف ضدداعش خبر داد و گفت که طبق این توافق مأموریت «مبارزه با داعش» که این ائتلاف برای خود تعریف کرده است، به پایان می‌رسد.

 

راه‌حل، توقف جنگ در غزه است نه تشدید تنش با ایران
«هزاران نظامی آمریکا در عراق و سوریه در صورت تشدید تنش‌ها از سوی واشنگتن، در معرض کشته‌شدن قرار خواهند گرفت. راه‌حل بحران فعلی، پایان دادن به جنگ در غزه است نه تشدید درگیری با ایران که می‌تواند دامنه جنگ را گسترش دهد».
این تحلیل را روزنامه واشنگتن‌پست منتشر کرد. به گزارش رادیو فردا، «با وقوع حمله پهپادی مرگبار به پایگاه آمریکایی «برج ۲۲» که سه سرباز آمریکایی را کشت، آیا اکنون به «نقطه‌ بی‌بازگشت» رسیده‌ایم که عده‌ای سال‌هاست در موردش هشدار داده‌اند؟ آیا باید منتظر جنگ بزرگ باشیم، جنگ آمریکا و ایران که پیش‌بینی می‌شود کل خاورمیانه را آتش بکشد؟ این پرسشی است که در چند روز گذشته کارشناسان و تحلیلگران، به‌ویژه در آمریکا و انگلیس، تلاش کرده‌اند پاسخش را بیابند. پاسخی که کارشناسان می‌دهند، چه از طرف ستون‌نویس واشنگتن‌پست، چه از طرف خبرنگار نیویورک‌تایمز و چه از سوی ستون‌نویس روزنامه گاردین، در یک نکته مشترک است: گسترش جنگ در خاورمیانه به نفع هیچ‌کس نیست و تمام راه‌ها به غزه ختم می‌شود».
رادیو فردا می‌افزاید: «مقاومت اسلامی عراق» شامل کتائب حزب‌الله، نجبا و چند گروه شبه‌نظامی دیگرِ نزدیک به جمهوری اسلامی مسئولیت حمله به پایگاه «برج ۲۲» را برعهده گرفت. جو بایدن، در واکنش به این حمله مستقیماً به نام ایران اشاره کرد و وعده اقدامی تلافی‌جویانه را داد. حال راه‌های پیش‌‌روی او چیست؟ در سال انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، و در حالی که دولت بایدن در دو سال گذشته با دو جنگ در اوکراین و غزه، دست به گریبان بوده، تصمیم درست چیست؛ سر «اختاپوس» در تهران را بزند یا به ضربه‌ای کوچک اما محکم و در پی آن دیپلماسی پشت‌پرده کفایت کند؟
دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس سرشناس روزنامه واشنگتن‌پست، با ابراز اطمینان از پختگی در رفتار جو بایدن برای گرفتن بهترین تصمیم، جمهوری‌خواهان تندرو را متهم کرد که او را به اقداماتی غیرمسئولانه ترغیب می‌کنند، بدون این که خود مسئولیت بپذیرند. به نوشته او، بایدن دست به اقدامی قاطع خواهد زد، اما پیش از هر کاری به عواقب این اقدام خواهد اندیشید.
واشنگتن‌پست می‌افزاید: گروه‌های شبه‌نظامی که تقریبا همگی توسط تهران تغذیه می‌شوند در عراق و سوریه و لبنان و یمن به هواداری این گروه فلسطینی حملاتی را به نیروهای آمریکایی در منطقه آغاز کردند. این گروه‌ها که تعدادشان فقط در عراق، ۵۰ تا ۸۰هزار نفر تخمین زده می‌شود، تاکنون حدود ۱۶۰ حمله را اجرا کرده‌اند که آمریکا به برخی از آنها پاسخ داده و برخی را تاکنون بی‌پاسخ گذاشته است. شاید همین پاسخ ندادن به تمام حملات، باعث شده که نیروهای نیابتی ایران، آمریکا و نیروهایش در منطقه را هدفی کم‌خطر ارزیابی کنند،‌ بنابراین بایدن هر پاسخی می‌دهد باید در نظر داشته باشد که این محاسبه نیروهای نیابتی تغییر کند. دولت بایدن سپس باید به‌روشنی مشخص کند که دقیقا چه گروهی «برج ۲۲» را زده و در پاسخ به ضدحمله آمریکا چه کارت دیگری در آستین دارد؟ آیا این گروه از موشک‌های بالیستیک و دوربرد ایران هم برخوردار است؟ هدف از مقابله به مثل کاستن از تهدیدهاست، نه افزایش آنها. آمریکا در بغداد سفارتی بزرگ دارد و نزدیک به ۲۵۰۰ نیروی نظامی، و همین طور ۹۰۰ نیروی نظامی در خاک سوریه، و باید به فکر امنیت همه آنها باشد.
واشنگتن‌پست افزود: راه‌حل «زدن سر اختاپوس در تهران»، ریسک جنگی بزرگ‌تر را درپی خواهد داشت. بنابراین راه «دیپلماسی پشت‌پرده» و سیاست بازدارندگی مفیدتر است، راه وادار ساختن چین و روسیه به وادار ساختن ایران برای وادار ساختن حوثی‌ها به دست کشیدن از حمله در آب‌های دریای سرخ.
ایگناتیوس در واشنگتن‌پست، در نهایت یک راه‌حل را کارت آخر و کارت برنده می‌داند: پایان دادن به جنگ در غزه. او می‌نویسد: «جنگ غزه که فروکش کند، کاهش تنش به دیگر صحنه‌ها نیز سرایت خواهد کرد،‌ به عراق، سوریه، یمن و لبنان و بایدن باید به هر ابزاری متوسل شود تا راه‌حلی سریع برای جنگ غزه پیدا شود».
به گزارش رادیو فردا، این دقیقا راه‌حلی است که سایمون تیسدال، ستون‌نویس روزنامه گاردین، نیز بر آن تأکید کرده است: «ایمن‌ترین و عاقلانه‌ترین اقدام برای بایدن، برقرار کردن آتش‌بس در غزه است، پرداختن بی‌درنگ به ریشه تمام این مسائل که هم جهان و هم بسیاری از رأی‌دهندگان آمریکایی را قدردان بایدن خواهد کرد».


پولیتیکو: آمریکا به تله نیفتد یمن امتحان پس داده است
«یمنی‌های امتحان پس داده، جنگ ‌‌‌دیده و چابک هستند، و از مرگ نگران نیستند. این باعث می‌شود سرسخت شوند. آمریکا اگر بخواهد تنش را ادامه دهد، ممکن است به باتلاق کشیده شود.»
نشریه آمریکایی پولیتیکو در تحلیلی نوشت: جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا، در اقدامی پیشگیرانه برای هشدار دادن به ایران و گروه‌‌‌های نیابتی‌‌‌اش در پی حملات اکتبر حماس به جنوب اسرائیل گفت: «نکنید.» اما توصیه مختصر او همچنان بی‌اثر باقی مانده است.
همان‌طور که کلودیوس پادشاه غمگین در نوشته‌های شکسپیر می‌‌‌گوید: «وقتی پیکان کمان‌ها می‌آیند، دانه‌دانه نمی‌آیند، بلکه به‌صورت انبوه و در قالب دسته‌ها می‌‌‌آیند.» در حالی که قدرت‌های غربی خشمگین اکنون تلاش می‌کنند تا تشدید تنش در خاورمیانه را متوقف کنند، این گروه‌های تحت حمایت ایران هستند که نگرانی را برای آنها به ارمغان می‌آورند. تهران برای حمایت از حماس در مقابل اسرائیل، ضمن بالا بردن خطرات در هر مرحله، اقدامات شرکای خود- حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه و یمنی‌ها در دریای سرخ- را به دقت تنظیم می‌کند. و از میان این همه نیز، بیش از ده‌ها حمله یمنی‌ها در دریای سرخ از آستانه قدرت‌‌‌های غربی عبور کرد، با این هدف که آمریکا و انگلیس را به تغییر موضع خود ترغیب کند.
به طور خصوصی، ایالات متحده هشدار خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک تقویت کرده و وزیر دفاع بریتانیا، به‌طور علنی بر این پیام تاکید کرد و گفت: «صبر غرب در حال تمام شدن است.» با وجود این‌، بسیار جای سؤال است که آیا تهران به این توصیه توجه خواهد کرد یا خیر. هیچ چیزی در DNA تهران وجود ندارد که حاکی از عقب‌نشینی آن باشد. در واقع، ایران دلایل زیادی برای پافشاری دارد، زیرا نمی‌تواند حماس را کنار بگذارد. انجام این کار اعتماد سایر گروه‌های مورد حمایت ایران را تضعیف می‌کند و نفوذش را در منطقه با افول مواجه می‌کند.
همچنین از منظر ایران، استراتژی فرسایش و ترساندن قدرت‌‌‌های غربی با دورنمای تشدید تنش، کارساز است. شبح گسترش جنگ در خاورمیانه برای واشنگتن و دولت‌های اروپایی که درگیر مشکلات دیگری هستند، وحشتناک است. بهتر است آنها اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا عملیات نظامی در غزه را متوقف کند و قدرت حماس را حفظ کند. این همان چیزی است که تهران در تلاش است آن را مهندسی کند و تصمیم‌گیرندگان ایرانی به هر دلیلی فکر کنند این شرط‌بندی نتیجه خواهد داد. اوکراین در حال تبدیل شدن به یک داستان هشدار‌دهنده است. به نظر می‌رسد عزم غرب رو به زوال است و کنگره ایالات متحده در دعواهای حزبی غرق شده و بسته کمکی مهم برای اوکراین را به تاخیر می‌اندازد- بسته‌ای که اروپایی‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین، اول صبر چه کسی به پایان می‌رسد- غرب یا ایران و نیروهای نیابتی‌اش؟
از بین بردن حوثی‌‌‌ها برای ایالات متحده و بریتانیا هیچ موفقیتی نخواهد بود. در سال ۲۰۱۵، پس از اینکه حوثی‌‌‌های مقاوم، صنعا پایتخت یمن را کنترل کردند، عربستان فکر کرد که می‌تواند به سرعت آنها را با کمپین بمباران در شمال یمن منهدم کند. اما نزدیک به یک دهه بعد، ریاض در تلاش است تا خود را بیرون بکشد و آماده است اگر حوثی‌‌‌ها او را تنها بگذارند، از آنجا دور شود.
علاوه ‌بر این، تصور غربی‌ها به کارآیی کمپین‌های بمباران- به‌ویژه بمباران نامنظم و دمدمی مزاج- قبلا ثابت شده که ناکارآمد است. کمپین‌های بمباران هوائی نتوانست صدام را به خودی خود به عقب براند و شبه‌نظامیان همسو با ایران در عراق و سوریه به حملات هوائی غرب اهمیت نداده و حتی آن را نشانه افتخار می‌دانند.
یمنی‌های امتحان پس داده، جنگ‌‌‌زده و چابک، به لطف ایران به خوبی مجهز هستند و حتی می‌توانند از تهران انتظار تجهیز نظامی داشته باشند. آنها همچنین کنترل محکمی بر قلمرو خود دارند. مانند حماس، حوثی‌‌‌ها از مرگ و ویرانی نگران نیستند و این امر باعث می‌شود که سرسخت شوند و اگر آمریکا بخواهد این سرعت را ادامه دهد، ممکن است به باتلاق کشیده شود، چرا که تنها راه برای جلوگیری از تجهیز مجدد یمنی‌ها توسط ایران، محاصره دریایی یمن خواهد بود.
تعداد کمی از تحلیلگران باتجربه فکر می‌کنند حوثی‌ها به راحتی به غار خزیده خواهند شد. تام شارپ، کاپیتان سابق نیروی دریایی سلطنتی گفت که پیشنهاد می‌کند «فقط از آنجا دور شوید.» او هفته گذشته نوشت: «دور دماغه (امید نیک) را به یک امر عادی تبدیل کنید. حملات علیه یمنی‌ها به میزانی که دریای سرخ را دوباره امن کند، بدون خطر درگیری منطقه‌‌‌ای گسترده‌‌‌تر که در آن ایالات متحده، بریتانیا و دوستانش به حمایت از اسرائیل می‌‌‌جنگند، دشوار است.»
هر چه تعداد تلفات در غزه بیشتر شود، حماس می‌تواند خشم بین‌المللی را بیشتر برانگیزد. اسرائیل احتمالا در دام حماس افتاده است. نظرسنجی اخیری که مؤسسه واشنگتن انجام داد، نشان می‌دهد ۹۶‌درصد از جهان عرب بر این باورند که کشورهای عرب باید روابط خود را با اسرائیل قطع کنند.