به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,383
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 12,051
بازدید ماه: 33,021
بازدید کل: 23,694,843
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۵۸ - رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضائی: 11 پرتاب موفق فضائی در 2 سال و نیم گذشته ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
رئیس‌جمهور در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضائی:
 11 پرتاب موفق فضائی در 2 سال و نیم گذشته
جلوه تمام‌عیار تبدیل تحریم به فرصت است
   ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی

رئیس‌جمهور 11 پرتاب صورت گرفته در دو سال و نیم گذشته را حرکتی ماندگار و جلوه عملی باور «ما می‌توانیم» دانست و اظهار داشت: این حرکت جلوه تمام عیار تبدیل تحریم و تهدید به فرصت توسط جوانان، متخصصان، دانشگاهیان و نیروهای مسلح در مسیر افتخار و اقتدارآفرینی برای کشور است.
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به محل برگزاری مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضائی از نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت فضائی کشور بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات آخرین توانمندی‌های فضائی کشور مطلع شد.
در این نمایشگاه آخرین فعالیت‌های حوزه فضائی و ماهواره‌ ظفر 2، نمونه پروازی ماهواره ناهید 2 و نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان 1 به عنوان آخرین دستاوردهای حوزه فضائی کشور معرفی شدند.
بنابر این گزارش، در کمتر از یک هفته گذشته ماهواره مهدا و دو محموله فضائی توسط ماهواره‌بر سیمرغ در مدار 450 کیلومتر از سطح زمین قرار گرفتند.
این مدار بیضوی دارای کمینه ارتفاع 450 و بیشینه ارتفاع حدود 1100 کیلومتر است.
چند روز قبل از آن نیز ماهواره‌بر قائم 100 توانست ماهواره ثریا را در مدار 750 کیلومتری قرار دهد که یک رکورد به شمار می‌رود.
ماهواره‌های مهدا و ثریا هر دو ساخته پژوهشگاه فضائی ایران هستند.
در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضائی، وزیر ارتباطات، وزیر دفاع و وزیر علوم نیز حضور دارند.
جایگاه کشور در عرصه فضائی از رتبه 45 به میان 10 کشور برتر رسیده و در حال تک‌رقمی شدن است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مراسم «روز ملی فناوری فضائی» که در محل پژوهشگاه فضائی کشور برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارک فجر و روز ملی فناوری هسته‌ای و نیز قدردانی از همه کسانی که برای ارتقا و اعتلای این صنعت تلاش کردند به خصوص شهید تهرانی‌مقدم، تصریح کرد: حضور در فضا و فناوری فضائی یک حرکت پیشران برای حوزه‌های مختلف بوده و در افزایش قدرت کشور بسیار مؤثر محسوب می‌شود.
وی حضور در فضا را برای کشور قدرت‌آفرین، امیدآفرین و ثروت‌آفرین دانست و افزود: اعتلای هر چه بیشتر این صنعت حتما برای مردم امید ایجاد می‌کند. دشمنان تلاش کردند با تحریم ملت ایران را متوقف کرده و در انزوا قرار دهند، اما انجام 11 پرتاب در دو سال و نیم گذشته نشان داد که جمهوری اسلامی ایران توانسته تحریم‌ها و طرح انزوای خود را به شکست بکشاند.
رئیس‌جمهور این 11 پرتاب را حرکتی ماندگار و جلوه عملی باور «ما می‌توانیم» دانست و اظهار داشت: این حرکت جلوه تمام عیار تبدیل تحریم و تهدید به فرصت توسط جوانان، متخصصان، دانشگاهیان و نیروهای مسلح در مسیر افتخار و اقتدارآفرینی برای کشور است؛ امروز به مدد این تلاش‌ها جایگاه کشور در عرصه فضائی از رتبه 45 به میان 10 کشور برتر رسیده و در حال تک‌رقمی شدن است.
رئیسی با بیان اینکه حمایت از صنعت فضائی از ابتدا مورد توجه دولت مردمی بود، گفت: ما خیلی زودتر از اینها می‌توانستیم این عرصه‌ها را فتح و به مدار ژئو برسیم، اما برخی نمی‌خواستند، لکن این مسئله مهم نیست چرا که مهم این است که ملت ایران اراده کرده در فضا حضور جدی داشته باشد؛ ملت ایران در 22 بهمن استقلال، آزادی و پیشرفت را انتخاب کرده و تصمیم گرفته اراده خود را بر اراده دیگران پیروز کند.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار بود ملت ایران متوقف شوند، باید در عرصه‌های مختلف این اتفاق می‌افتاد، خاطرنشان کرد: دشمن تلاش می‌کند با امپراطوری رسانه‌ای خود ناامیدی را به ملت ایران القا کند، اما دانشمندان و جوانان تلاشگر ما در عرصه‌های مختلف نوآوری‌ها و ابتکارات و خلاقیت‌هایی را عرضه کردند که هر کدام به نوبه خود کاری بزرگ بود که برنامه دشمن برای القای ناامیدی را به شکست کشاند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه توضیحات دست‌اندرکاران صنعت فضائی کشور در حاشیه بازدیدی که از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های فضائی کشور داشتیم، نشان از آن داشت که برای آینده برنامه دقیق و با جزئیات دارند، گفت: این توضیحات گواه آن بود که این عزیزان مراحل پیشرفت کشور در عرصه فضائی را گام به گام ترسیم کرده‌اند تا نهایت استفاده را از فضا برای ارتقای قدرت، خلق ثروت، پایش دقیق و کسب اطلاعات مفید برای حوزه‌های کشاورزی، منابع آب، منابع طبیعی، معادن و پایش امنیت به ویژه در مرزها ببریم.
رئیسی با بیان اینکه کشور ما گستره جغرافیایی گسترده با کوه‌ها و موانع طبیعی بسیار دارد، اظهار داشت: هر ماهواره به مثابه چشم بینایی است که از یک جایگاه بلند می‌تواند اطلاعاتی دقیق از عرصه‌های مختلف در اختیار تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قرار دهد تا تصمیماتی دقیق‌تر بگیرند.
وی با اشاره به همکاری و هماهنگی بسیار خوب میان نیروهای مسلح، وزارت دفاع، وزارت ارتباطات و سایر بخش‌های فعال در عرصه فضائی گفت: شورای‌عالی فضائی جمع میان همه این نهادهای مربوطه است و ما تأکید داریم که همه این شورا و دبیرخانه و دیگر اجزای آن کاملا فعال باشند، چرا که اگر هر کس برای خود کار کند فایده ندارد. این کار انجام شده و امروز بخش‌های مختلف لشکری و کشوری در این زمینه با همکاری کامل فعالند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در حوزه پیشرفت‌های فضائی کشور به لزوم میدان دادن به شرکت‌های فناور در این حوزه اشاره کرد و با تصریح بر این نکته که بدون حضور فعال بخش خصوصی کار این بخش پیش نخواهد رفت، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این عرصه وارد شوند و کار را در دست گیرند.
رئیسی در ادامه سخنان خود در مراسم روز ملی فناوری فضائی از ضرورت افزایش تعداد پرتاب‌ها سخن گفت و با اشاره به اینکه این افزایش تعداد یک گام به پیش در عرصه فناوری فضائی است، ابراز امیدواری کرد که ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه با قوت دنبال شده و از جمله پایگاه پرتاب چابهار در این عرصه تثبیت شود.
وی با تأکید بر اهمیت شتاب‌دادن به پرتاب ماهواره‌ها و نیز اهمیت بحث افزایش ارتفاع پرتاب‌ها، ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های فضائی کشور را باید دنبال کرد، چرا که حضور در این عرصه علاوه‌بر بهر‌ه‌وری در حوزه‌های صنعت و کشاورزی که من بسیار بر آن تأکید دارم در توسعه حضور ما در فضا نیز نقش اساسی دارد.
رئیس‌جمهور با تأکید مجدد بر ضرورت تجاری‌سازی خدمات کنونی فناوری فضائی کشور با هدف تبدیل دانش به ثروت، ابراز امیدواری کرد: آزمایشگاه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه باید با سرعت و دقت بیشتری به کار خود ادامه دهند و البته این نکته نیز مدنظر قرار گیرد که به هیچ وجه دقت فدای سرعت نشود.
رئیسی با تاکید بر وجه امیدآفرینی تداوم پرتاب‌های بعدی در حوزه فناوری فضائی برای ملت ایران و سایر ملت‌ها، گفت: توسعه این فناوری نشان خواهد داد که تضییقات دشمن نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند، بلکه رشد و سرعت پیشرفت کشور را افزایش خواهد داد و این ناشی از اراده دانشمندان و نخبگان ماست.
رئیسی ضمن تشکر صمیمانه از همه خدمتگزاران عرصه فناوری فضائی که در جمع امروز حاضر نبودند، اظهار داشت: امیدوارم با فکر و انگیزه بلند نخبگان، این تلاش شبانه‌روزی بتواند دستاورد بزرگی برای پیشرفت کشور داشته باشد چرا که هم پیشران اقتصادی کشور است و هم قدرت و ثروت خواهد آفرید.
وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت تحولات غزه گفت: امیدوارم این امیدی که امروز در دل ملت فلسطین ایجاد شده است، منجر به پیروزی ظاهری و نهائی ملت فلسطین علاوه‌بر پیروزی واقعی که امروز در میدان نصیب آنها شده نیز بشود و چهره دشمنان فلسطین را بیش از پیش نشان دهد و نقاب از چهره صهیونیست‌ها و حامیان آنها بیشتر کنار زده شود تا روشن شود که آنها با وجود ادعاهایی که نسبت به دفاع از حقوق انسان‌ها دارند، اما صرفاً به دنبال اهداف سلطه‌گرانه خودشان هستند.
عیسی زارع‌پور: ایران جزو 10 کشوری است که فناوری فضائی را بومی کرده است
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در مراسم روز ملی فناوری فضائی که با حضور رئیس‌جمهور در محل پژوهشگاه فضائی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما امروز این افتخار را داریم که بعد از 10 سال یک مقام ریاست جمهوری در روز ملی فناوری فضائی حضور پیدا می‌کند.
وی گفت: ایران جزو 10 کشوری است که فناوری فضائی را بومی کرده است امروز ما پایگاه پرتاب و ماهواره‌های خودمان را داریم و به ویژه در موضوع پرتابگرها در چند ماه اخیر به تثبیت رسیده‌ایم و می‌توانیم ماهواره‌های عملیاتی را در مدار بگذاریم.
وزیر ارتباطات گفت: ما امروز آزمایشگاه فضائی داریم و می‌توانیم کارهای مربوط به خود را انجام دهیم. نخستین پرتاب ما در دولت سیزدهم در دی ماه 1400 انجام شد و ما امروز 11 پرتاب موفق در دولت سیزدهم داشتیم که معادل پرتاب‌های یک دهه اخیر است.
زارع‌پور تصریح کرد: امروز برنامه 10 ساله صنعت فضائی ابلاغ شده و نقشه راه ما است تا بتوانیم به لایه ژئو دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که این صنعت کاملاً اقتصادی شود و بتوانیم تا پایان دولت حداقل یک ماهواره کشور دیگر را در مدار قرار دهیم.
وزیر ارتباطات گفت: حضور نخبگان در سازمان فضائی در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا دکتر سالاریه که خود نخبه و استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف بودند به عنوان رئیس سازمان فضائی ایران انتخاب شدند و با آمدن ایشان موجی از نیروهای متخصص در سازمان فضائی حضور پیدا کردند.
زارع‌پور تاکید کرد: در جلسه اول شورای عالی فضائی مصوب شد که 500 میلیون دلار به سازمان فضائی اختصاص داده شود اما 150 میلیون دلار را رد نکرده است اما برای پیشرفت در این حوزه و اینکه بخواهیم وارد اکتشافات فضائی شده و به لایه ژئو دست پیدا کنیم نیازمند حمایت ویژه هستیم.
وی اضافه کرد: برای نگهداشت نخبگان به کمک رئیس‌جمهور نیاز داریم که بخشی از آن مالی است و بخشی از آن نیازمند حضور گرم رئیس‌جمهور در میان متخصصان سازمان فضائی است چرا که جلسه شورای عالی فضائی نزدیک به 11 سال تعطیل بود در حالی که این جلسه یک جلسه یک نقطه کانونی و محوری مهم است.
 رئیس سازمان فضائی ایران: ماهواره‌های ظفر۲ و ناهید  ۲ سال آینده پرتاب می‌شود
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضائی ایران در مراسم روز ملی فناوری فضائی در محل پژوهشگاه فضائی ایران که با حضور رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات و مقامات لشکری و کشوری برگزار شد اظهار کرد: ما اخیراً دو پرتاب موفق داشتیم که اولی پرتاب ماهواره ثریا با ماهواره قائم100 بود که در مدار قرار گرفت، ماهواره بعدی مهتا بود که همراه با دو ماهواره کیهان و ‌هاتف در مدار زمین تزریق شد.
وی افزود: اگر بخواهم عملکرد یک‌ساله صنعت فضائی ایران را به‌صورت تیتروار بگویم، ما در بهمن 1401 رونمایی از نمونه کیفی ماهواره ناهید2 را داشتیم که امسال نمونه پروازی آن ارائه شد، ماهواره طلوع3 نیز از دستاوردهای سازمان فضائی است.
رئیس سازمان فضائی ایران ادامه داد: در اردیبهشت 1402 تجهیز آزمایشگاه‌ها تا کلاس 500 کیلوگرم و در خرداد 1402 نیز ابلاغ قراردادهای ماهواره‌های ناهید3 و پارس3 انجام شد، در ادامه انعقاد قرارداد خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفت که باعث رونق بخش خصوصی خواهد شد.
سالاریه گفت: ایران در شهریور 1402 قرارداد طراحی منظومه باریک‌باند پروژه شهید سلیمانی را شاهد بود و حجم قراردادها در صنعت فضائی ایران در سال جاری در بخش خصوصی بیشتر از قراردادهای 10 سال گذشته است، البته حجم قراردادهای سازمان فضائی ایران با دانشگاه‌ها 10 میلیون دلار بوده است.
وی ادامه داد: ایران در مهر 1402 ماهواره نور3 را توسط ماهواره‌بر قاصد به فضا پرتاب کرد که عمده این ماهواره توسط بخش خصوصی تولید شده است. ما در همین ماه پیشرفت پایگاه فضائی چابهار را داشتیم که در فاز اول بیش از 40 درصد پیشرفت داشته است و اجرای عملیات عمرانی فاز اول پد پرتاب آغاز شده است و اولین پرتاب خورشیدآهنگ سال آینده از پایگاه چابهار انجام خواهد شد.
سالاریه گفت: پایگاه چابهار در فاز اول مخصوص ماهواره‌برهای با سوخت جامد برای پرتاب مدار خورشیدآهنگ است.
رئیس سازمان فضائی ایران تصریح کرد: در آذرماه امسال یک اتفاق بزرگ افتاد و ما شاهد پرتاب کپسول زیستی ایران بودیم که توسط پرتابگر سلمان در آذرماه 1402 به فضا پرتاب شد. در دی ماه پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ثریا با پرتابگر بومی قائم100 انجام شد و یک هفته بعد نیز شگفتانه‌ای رقم خورد و آن هم تزریق چندگانه ماهواره‌های مهتا، کیهان و‌هاتف بود. ما سه ماهواره آماده پرتاب داریم که شامل ماهواره‌های ظفر2، ناهید2 و سامان1 است.
سالاریه گفت: ماهواره ظفر2 یک ماهواره سنجشی است که هم‌اکنون در دانشگاه علم و صنعت ایران مستقر است که یک ماهواره با دقت تصویربرداری 16 متر است که سال آینده پرتاب خواهد شد. نمونه پروازی ناهید2 نیز به اتمام رسیده که یک ماهواره مخابراتی با وزن 120 کیلوگرم است که معمولاً در ساخت ماهواره‌ها در ابتدای راه دو نمونه کیفی برای ماهواره ساخته و سپس پرتاب می‌شود.
وی ادامه داد: بلوک انتقال مداری سامان1 نیز سال آینده پرتاب خواهد شد که وظیفه انتقال اجرام تا 100 کیلوگرم را به‌ عهده‌ دارد و نمونه پروازی آن در حال تست‌های سیستمی است.