به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,927
بازدید دیروز: 7,668
بازدید هفته: 10,595
بازدید ماه: 31,565
بازدید کل: 23,693,387
افراد آنلاین: 15
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۹ اردیبهشت ۱٤۰۳
Sunday , 28 April 2024
الأحد ، ۱۹ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۰۵۹ - با امضای رئیس‌جمهور لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به مجلس رفت: واردات پهپاد ممنوع می‌شود؟ ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
با امضای رئیس‌جمهور لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به مجلس رفت:
 واردات پهپاد ممنوع می‌شود؟ 
  ۱۴۰۲/۱۱/۱۵

لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی به مجلس رفت

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی لایحه ساماندهی پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) غیرنظامی را در ۲۷ ماده که در جلسه ۲۲ آذر امسال هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح به تصویب رسیده بود را برای بررسی و تصویب در مجلس به صورت عادی ارسال کرد. در مقدمه توجیهی این لایحه لزوم ساماندهی پهپادهای غیرنظامی با توجه به نیاز روزافزون آنها در صنعت، کشاورزی، خدمات و علم و فناوری با توجه به امکان استفاده دوگانه از این وسایل پرنده گوشزد شده است.
برخی مواد این لایحه به این شرح است:
پهپادهای غیرنظامی در مواردی چون تصویربرداری، امداد و نجات، راه و شهرسازی، محیط زیست، پست و ارتباطات، اکتشاف معادن، کنترل خطوط آب، گاز، برق و راه آهن، مدیریت بحران و بلایای طبیعی و... استفاده می‌شود. حداکثر ارتفاع پهپادهای غیرنظامی ۵۰۰ متر از سطح زمین است. پهپادهای ورزشی و تفریحی نیز تا ارتفاع حداکثر ۱۰۰ متر و شعاع گردش یک کیلومتری و پهپادهای اسباب بازی با وزن ۲۰۰ گرم، شعاع گردشی ۱۰۰ و ارتفاع ۵۰ متری و رزولوشن ۴۸۰ مگاپیکسل دوربین‌های نصب شده روی آنها نیز وسیله پرنده محسوب می‌شوند ولی پهپادهای اسباب بازی مشمول این قانون نخواهند بود. مسئولیت دبیرخانه صدور مجوز فعالیت، تولید یا واردات پهپادهای غیرنظامی با سازمان هواپیمایی کشوری است. کارگروه مربوطه نیز شامل وزارتخانه‌های راه، صمت، دفاع، کشور، اطلاعات و نیز قرارگاه پدافند هوائی خاتم، اطلاعات سپاه، فراجا، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد شد. واردات پهپاد غیرنظامی و قطعات آن ممنوع است مگر در مواردی که مشابه داخلی نداشته و با هماهنگی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای انتقال فناوری انواع خارجی این وسیله پرنده باشد.
واردات و صادرات پهپاد و قطعات آن بدون اخذ مجوزهای مربوطه، قاچاق کالا محسوب می‌شود و مرتکبان آن مشمول جرایم مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شوند. خرید و فروش پهپاد‌های غیرنظامی که اسناد مالکیت نداشته باشند، مشمول جرایم مندرج در قانون تعزیرات می‌شوند.
پرواز پهپادهای غیرنظامی بدون اخذ مجوزهای مربوطه ممنوع بوده و علاوه‌بر توقیف وسیله پروازی با مالک آن نیز برخورد می‌شود. در صورتی که پرواز بر فراز مناطق ممنوعه دارای رده حفاظتی شود، مرتکب این تخلف به اتهام جاسوسی متهم خواهد شد و مالک پهپاد بلافاصله به مراجع قضائی تحویل داده می‌شود.
بیمه مسئولیت مدنی شخص ثالث پهپادها از سوی مالکان آنها الزامی است.