به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 4,475
بازدید دیروز: 5,805
بازدید هفته: 30,134
بازدید ماه: 51,104
بازدید کل: 23,712,925
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
چهارشنبه ، ۱۲ اردیبهشت ۱٤۰۳
Wednesday , 1 May 2024
الأربعاء ، ۲۲ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
952 - خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و .... ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
خبر ، اسلام ستیزان ضد بشر و جنایتکار و ....  
   ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
 
آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل:
 مایل نیستیم با ایران وارد جنگ مستقیم شویم 
  در پی حملات ارتش آمریکا و گروه‌های مقاومت منطقه علیه اهدافی در عراق و سوریه،‌ «رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات گروه‌های مقاومت، از شورای امنیت خواست که ایران و آنچه گروه‌های نیابتی آن خواند را «کنترل کند.»

روزنامه اماراتی نشنال در این باره گزارش کرد که وود با نادیده گرفتن تاثیر ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه، تاکید کرد که شورای امنیت باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا از این کشور به عنوان بستری برای ثبات‌زدایی در منطقه استفاده نکند. این ادعای وود در حالی مطرح می‌شود که ایران تاکید کرده است در سوریه حضور نظامی مستقلی ندارد و تنها به صورت مستشاری و به دعوت دولت قانونی این کشور برای کمک به مبارزه با تروریسم در آنجا است.
خبرگزاری آناتولی نیز گزارش کرد که این دیپلمات آمریکایی مدعی شد، در آخرین مورد از حملات آمریکا، ارتش این کشور اهدافی مربوط به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن را در سوریه و عراق مورد حمله قرار داده است.
او بیان کرد: ما پیشتر، بارها گفته‌ایم که آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخ به حملات آتی یا تهدید به حمله علیه شهروندان، نظامیان یا مواضع آمریکایی انجام خواهد داد.
وود با گفتن این که این حملات علیه مواضع و نظامیان آمریکایی «غیرقابل قبول هستند و حملاتی مانند این نمی‌توانند ادامه پیدا کنند»، مدعی شد که اقدامات آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی و بهره‌مندی از حق دفاع از خود بوده است.
معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین با تلاش برای توجیه این حملات گفت: صراحتا می‌گویم که آمریکا با تلاش برای متوقف کردن و تنش‌زدایی از درگیری در غزه به دنبال درگیری‌های بیشتر در منطقه و به دنبال درگیری مستقیم با ایران نیست. آمریکا به دفاع از نیروهای خود در قبال حملات غیرقابل قبول ادامه خواهد داد.
نیروهای مقاومت منطقه تاکنون بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار آن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات، حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند. حمله پهپادی هفته گذشته مقاومت عراق به «برج ۲۲» در اردن نیز منجر به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح‌شدن حداقل ۴۰ نفر شده است.
غرب مدعی حمایت نظامی و مالی ایران از نیروهای مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها است. این در حالی است که ایران بارها این ادعا را رد کرده و اقدامات نیروهای مقاومت منطقه را صلاحدید خود آن‌ها و تصمیماتی مستقل تلقی کرده است.
افزون بر این، «باربارا وود» نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت که لندن از تمام اقدامات برای حفظ و ارتقای صلح و امنیت بین‌المللی، از جمله در عراق و سوریه «به کلی حمایت می‌کند» و نسبت به تنش‌زدایی متعهد است. او حملات آمریکا به اهدافی درعراق و سوریه را «حق آمریکا برای دفاع از خود و حق آن برای پاسخ به حملات به نظامیان و پایگاه‌های خود» تلقی کرده و به حمایت از آن پرداخت.
این دیپلمات انگلیسی درباره اقدامات نیروهای مسلح یمن(انصارالله) در دریای سرخ که شامل حملاتی علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن بوده است، این حملات را غیرقانونی و غیرقابل قبول خواند.
وود مدعی شد، اقدامات و حضور انگلیس در دریای سرخ برای حفاظت از جان‌ افراد بی‌گناه، حفظ آزادی ناوبری و بازدارندگی در قبال حملات بیشتر  علیه کشتیرانی طراحی شده است.
در مدت اخیر، حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ در پاسخ به جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین در غزه، مورد بحث قرار گرفته و بهانه‌ای نیز برای حملات متجاوزانه آمریکا و انگلیس به یمن شده است.
نماینده انگلیس در سازمان ملل در بخشی از سخنانش ادعای حمایت «سیاسی، مالی و نظامی» ایران از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه را تکرار کرده و گفت که این اقدام ایران منجر به ثبات‌زدایی در منطقه و مختل کردن تلاش‌ها برای مبارزه با داعش می‌شود.
او گفت که انگلیس از ایران می‌خواهد «این گروه‌ها را کنترل کند و برای جلوگیری از حملات بیشتر توسط نیروهای نیابتی و شرکای آن در عراق، سوریه و یمن وارد عمل شود.»
ادعاهای نمایندگان انگلیس و آمریکا در شورای امنیت درباره این حملات و نقش ایران در آن‌ها در حالی مطرح شده است که «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با عنوان «تهدید صلح و امنیت بین‌الملل» گفت که اقدام نظامی آمریکا غیرقانونی، غیرموجه، ناقض هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، منشور ملل متحد به ویژه بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد بوده، و نقض آشکار تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال سیاسی عراق و سوریه است.
او با تاکید بر اینکه آمریکا و انگلیس آشکارا از قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سوءاستفاده کرده‌اند، اظهار داشت: تمامی گروه‌های مقاومت در منطقه مستقل هستند و انگیزه تصمیم‌ها و اقدامات آن‌ها برپایه حقوق مشروع آنها ذیل قوانین بین‌المللی است که در پاسخ به حضور غیرقانونی آمریکا در سرزمین‌هایشان و در راستای توقف نسل‌کشی در غزه و پایان دادن به سرزمین‌های اشغالی فلسطینی‌ است، بنابراین هرگونه تلاش برای نسبت دادن این اقدامات به ایران یا نیروهای مسلح آن گمراه‌کننده، بی‌اساس و غیرقابل قبول است.
نماینده ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی حملات آمریکا به سوریه و عراق گفت: ایران نه حضور نظامی در عراق دارد و نه پایگاه و مستشاران نظامی. در سوریه، مستشاران نظامی ایرانی از آن‌جایی که رسماً توسط دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم دعوت شده‌اند، به طور قانونی حضور دارند.
به گزارش ایسنا، وی ادعاها مبنی بر این‌که پایگاه‌های ایران در عراق و سوریه مورد حمله قرار گرفته است را تکذیب کرد و افزود: چنین ادعاهایی برای دور کردن توجه از اقدامات تهاجمی آمریکا مطرح می‌شوند.

پنتاگون:هیچ ایرانی در حمله به عراق و سوریه کشته نشده است

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا، پنتاگون در پاسخ به سؤالاتی درباره تلفات حمله روز جمعه آمریکا به مواضعی در عراق و سوریه که گفته شده متعلق به گروه‌های مورد حمایت ایران بوده است، اعلام کرد که از کشته شدن هیچ ایرانی در این حملات اطلاعی ندارد.
ایالات متحده در پاسخ به حمله پهپادی هفته گذشته به یک پایگاه آمریکایی در اردن که سه کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت حملاتی را علیه ۸۵ هدف در عراق و سوریه انجام داد که بنابر گزارش‌ها در نتیجه آن نزدیک به ۴۰ نفر، ازجمله غیرنظامیان جان خود را از دست دادند. بنابر گزارش رویترز، پاتریک رایدر، سرلشکر نیروی هوائی آمریکا به خبرنگاران گفت که نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که در این حملات هیچ ایرانی کشته نشده است، اما او بدون ارائه جزئیات بیشتر خاطرنشان کرد که احتمال تلفات دیگری نیز وجود دارد. حشد‌الشعبی عراق که یک نیروی امنیتی مردمی شامل گروه‌های تحت حمایت ایران است، اعلام کرد
که ۱۶ تن از اعضای آن، از جمله افراد مبارز و پزشکان کشته شدند. دولت عراق پیشتر گفته بود که غیرنظامیان نیز در میان این ۱۶ نفر هستند. رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ در سوریه را گزارش می‌دهد، گفت که در سوریه، ۲۳ نفر که از مکان‌های مورد هدف محافظت می‌کردند، کشته شدند. اما پاتریک رایدر تلاش کرد وجود تلفات در حملات روز جمعه را کم اهمیت جلوه دهد و افزود: البته منصفانه است که نتیجه بگیریم احتمالاً تلفاتی در این حملات وجود داشته است، اما ارزیابی در این زمینه در حال انجام است. وی همچنین گفت از زمان حملات روز جمعه، دو حمله علیه نیروهای آمریکایی در سوریه انجام شده، اما هیچ آسیبی به نیروهای آمریکایی وارد نشده است. به گزارش ایسنا، پنتاگون پیش از این تاکید کرده است که خواهان جنگ با ایران نیست و معتقد نیست که تهران نیز خواهان جنگ باشد. این در شرایطی است که فشار جمهوری‌خواهان بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای وارد کردن ضربه مستقیم به ایران افزایش یافته است.

 

 ترامپ: ایران به قدرتی واقعی تبدیل شده است

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، روز دوشنبه، در گفت‌وگویی مدعی شد که سیاست‌های او تهدید ایران در منطقه را خنثی کرده بود اما حالا، با وجود دولت بایدن، ایران به «قدرتی واقعی» تبدیل شده است.
ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه نیوزمکس که در وبگاه آن منتشر شده است، گفت: سه سال پیش به ما احترام‌ گذاشته می‌شد. ما کارهایی کردیم که هیچ کسی فکر نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد. با وجود توافق ابراهیم در خاورمیانه صلح برقرار بود. چهار توافق(با کشورهای عربی) امضا کردیم و یکی دیگر هم می‌توانستیم داشته باشیم، فکر می‌کنم تقریبا با همه، حتی ایران، هر چقدر هم که دور از ذهن به نظر برسد.
ترامپ که مدت کوتاهی پس از ورود به کاخ سفید، با ادعای ناقص بودن توافق هسته‌ای از آن خارج شده و ضمن بازگرداندن‌ تحریم‌های پیشین، تحریم‌های تازه‌ای نیز تحت سیاست «کارزار فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرد با اشاره به تاثیر این اقدامات خود مدعی شد: ایران ورشکسته بود. من اجازه نمی‌دادم کسی چیزی از آن‌ها بخرد. هیچ پولی برای حزب‌الله نداشتند. هیچ پولی برای هیچ کسی نداشتند. باید برای کارهایشان پول می‌داشتند. سپس بایدن آمد و از تحریم‌ها صرف‌نظر کرد، همه چیز را رها کرد و حالا آن‌ها(ایران) ۲۰۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارند.
اشاره ترامپ به ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم دولت آمریکا با ایران در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای است که پس از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دستور کار سیاست خارجی دولت او قرار گرفت.
اگرچه، این مذاکرات با وجود پیشرفت‌هایی که داشت، پس از چند ماه، به دلیل مطرح شدن مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله مسائل داخلی ایران و ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، متوقف شد.
مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که غرب اراده سیاسی لازم را نشان دهد، آماده نهائی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین است که در راستای منافع ملی ایران باشد. ترامپ در ادامه گفت‌وگو با نیوزمکس با اشاره به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در چند ماه اخیر، گفت: منظورم حتی ۶ میلیارد دلار پولی نیست که آن‌ها(دولت بایدن) بابت پنج زندانی آمریکایی پرداختند که واقعا غیرقابل باور است یا ۱۰ میلیارد دلاری نیست که بابت برق عراق دادند. ما به آن‌ها ۱۰ میلیارد دلار دادیم و حالا آن‌ها بسیار ثروتمند هستند.
ترامپ با ادعایی درباره روابط ایران و عراق گفت که ایران و عراق پیش از حمله آمریکا به عراق برای براندازی صدام حسین در پی حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر، با یکدیگر در جنگ بودند که میدان عمل ایران در منطقه را محدودتر می‌کرد اما حالا، ایران از عراق به عنوان یکی از نیروهای نیابتی ایران استفاده کند.
او همچنین مدعی شد: آن‌ها بسیار ثروتمند هستند چراکه عراق تابع ایران است.
رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با گفتن این که ایران کنترل امور را در دست داد، مدعی شد: عراق ۳۰۰ میلیارد دلار دارد. بنابراین آن‌ها هم فورا در دولت بایدن ۲۰۰ میلیارد دلار به دست آورده‌اند و ۳۰۰ میلیارد نیز در عراق دارند. این واقعیت دارد. حالا این قدرت است.
ترامپ همچنین در بخشی از گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز به هماهنگی با رژیم صهیونیستی درباره اقدام تروریستی به شهادت رساندن سردار شهید «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروهای قدس سپاه پاسداران اشاره کرده و مدعی شد: اسرائیل قرار بود در ترور ژنرال سلیمانی مشارکت کند، بی‌بی(بنیامین نتانیاهو) بخش بزرگی از آن بود. ما با هم برنامه‌ریزی کردیم اما او دو روز پیش از عملیات کنار کشید و گفت نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. بنابراین، ما خودمان انجامش دادیم. ترامپ پیشتر نیز این اظهارات را درباره هماهنگی با رژیم صهیونیستی برای انجام دادن این اقدام تروریستی تکرار کرده بود.
ارتش آمریکا به دستور ترامپ، در دی‌ماه سال ۱۳۹۸، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را طی حمله‌ای پهپادی در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.
به گزارش ایسنا، ایران سپس، وعده انتقام سخت در قبال این اقدام را داد که موشکباران پایگاه نظامی آمریکا در عین‌الاسد عراق بخشی از آن بود.


سی‌ان‌ان: حملات آمریکا بیهوده بود نفوذ ایران رو به گسترش است
شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان می‌گوید حملات آمریکا به گروه‌های متحد ایران در منطقه بی‌تاثیر و ناموفق بوده و آنها را در اقدامات تهاجمی‌شان متوقف نخواهد کرد.
پیتر برگن تحلیلگر سی‌ان‌ان در این باره نوشت: گزارش‌های رسانه‌ای، ضمن تکرار خط خبری دولت بایدن می‌گویند که حملات تلافی‌جویانه به بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه برای آن است که «یک پیام» ارسال شود. اما آن پیام دقیقاً چیست و احتمالا چگونه دریافت و برداشت می‌شود؟ دولت بایدن همچنین مکررا اعلام کرده که نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود. اما بخشی از بازدارندگی، به این نیست که بگویید چه کاری را نخواهید کرد، بلکه به این است که درباره آنچه ممکن است انجام دهید یا می‌توانید انجام دهید، یک ابهام راهبردی را حفظ کنید.
با توجه به سابقه حملات عمدتا ناموفق آمریکا علیه گروه‌های نیابتی ایران در خاورمیانه، این واکنش ایالات متحده و هر عملیات نظامی دیگری که در پی آن بیاید، احتمالاً اثربخش نخواهد بود و از حملات بیشتر آنها به اهداف آمریکایی و خطوط کشتیرانی در منطقه جلوگیری نخواهد کرد. برای کاهش احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر، آمریکا باید تمرکز خود را بر رفع علت اصلی این منازعات متمرکز کند: جنگ ادامه‌دار در باریکه غزه.
حملات اخیر آمریکا نتوانسته ایران و نیروهای نیابتی آن را از انجام فعالیت‌های تهاجمی باز دارد. این موضوع را بارها دیده‌ایم. حمله پهپادی آمریکا در ماه گذشته که به کشته شدن رهبر یک گروه مسلح تحت حمایت ایران در بغداد منجر شد، پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی مشابهی داشت.
این حمله، اهرم بیشتری به دولت عراق در گفت وگوها داد تا خواستار خروج ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی شود که هنوز در عراق مستقرند؛ تحولی که یک هدف مهم سیاست ایران را محقق می‌کند.
فراموش نکنیم دولت بایدن در تابستان ۲۰۲۱، زمانی که همه نیروهای نظامی آمریکایی را از همسایه ایران یعنی افغانستان خارج کرد، اشتباه بزرگی را مرتکب شد. یادتان بیاید که تهران چه جشن بدرقه‌ای برای نیروهای آمریکایی گرفت. خروج از عراق نیز، شکست دیگری خواهد بود که تنها به منافع ایران خدمت می‌کند. از دیدگاه ایران، این طور به نظر می‌رسد که تلاش‌هایش برای جایگزینی ایالات متحده به عنوان بازیگر کلیدی خاورمیانه، به خوبی پیش می‌رود. آنچه ما نیاز داریم این است که با یک اذعان سرراست و روشن بپذیریم که این حملات، اهداف راهبردی آمریکا در جلوگیری از حملات ایران و نیروهای وابسته‌اش به اهداف‌ آمریکا و متحدانش را پیش نمی‌برند و تهران همچنان در حال گسترش نفوذ قابل توجه خود در خاورمیانه است، از یمن در جنوب، تا لبنان ۱,۵۰۰ مایل در شمال.
آیا ایالات متحده هیچ درک واقع‌بینانه‌ای نسبت به نوع نزاعی که در آن درگیر شده، دارد؟ البته برای این پرسش پاسخ‌های آسانی وجود ندارد. آمریکا باید به سرعت برای چاره کردن پیشرانِ زیربناییِ کشمکش کنونی در منطقه اقدام کند؛ از جمله برای متوقف کردن جنگ در غزه، آزاد کردن گروگان‌های اسرائیلی و آمریکایی و داشتن یک برنامه معقول برای «روز بعد» غزه، تا آتش در این باریکه خاموش شود.
دولت بایدن در تلاش برای کنترل روند تشدید نزاع منطقه‌ای، مجبور به انتخاب از میان گزینه‌های سخت است تا همزمان با پیگیری اهداف راهبردی در حمایت از اسرائیل، بتواند تهدیدهای ایران و نیروهای نیابتی آن را محدود سازد.