به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 7,102
بازدید ماه: 73,175
بازدید کل: 23,734,985
افراد آنلاین: 12
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۱۸۴ - جدیدترین دستاورد نخبگان با حمایت نیروی زمینی سپاه ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

جدیدترین دستاورد نخبگان با حمایت نیروی زمینی سپاه

   ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

آغاز ساخت مجتمع تولید گاز LNG به همت جمعی از نخبگان در قرارگاه حمزه  سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه | خبرگزاری فارس

نخبگان ایرانی دانشگاه صنعتی شریف توانسته‌اند با اجرای یک طرح خلاقانه اقدام مؤثری در حوزه گازرسانی به پایگاه‌های مرزی نیروی زمینی سپاه پاسداران در ارتفاعات سردسیر شمال غرب ایران انجام دهند.
دهه فجر امسال بود که جمعی از نخبگان ایرانی دانشگاه صنعتی شریف دستاورد جدیدی را با حمایت قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ظهور و بروز رساندند.
این نخبگان توانستند با ابتکارشان مشکل سوخت افراد حاضر در پایگاه‌های مرزی نیروی زمینی سپاه پاسداران در مناطق مرزی در ارتفاعات شمال غرب ایران را با تبدیل گاز لوله‌کشی به گاز مایع (LNG) حل کنند.
پروژه تولید گاز مایع (LNG) که با هدف گاز‌رسانی ایمن به پایگاه‌های مرزی نیروی زمینی سپاه پاسداران واقع در ارتفاعات شمال غرب کشور انجام شده، حمایت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور را نیز به همراه داشته است.
طراحی و اجرای پروژه LNG به این دلیل مهم است که ایجاد خطوط لوله جهت گازرسانی به مراکزی که در مرتفع‌ترین نقاط مرزی شمال غرب کشور قرار گرفته‌اند اگر نگوییم محال، بسیار دشوار است. از سویی استفاده از گازوئیل و نفت سفید در این پایگاه‌ها با چالش‌های فراوانی رو‌به‌روست که از آن جمله می‌توان به یخ‌زدگی سوخت در دمای پایین و ایجاد مشکلات تنفسی در اثر استنشاق دوده در فضای بسته اشاره کرد.
می‌توان گفت که LNG یک ایده خلاقانه و ایمن جهت گازرسانی به نقاط دور دست و صعب‌العبور است. اگر گاز طبیعی به دمای تقریبی ۱۶۰- درجه سانتی‌گراد برسد مایع می‌شود و LNG تولید می‌شود و حجم آن بیش از ۶۰۰ برابر کاهش می‌یابد. این حامل انرژی پر ارزش به جهت سهولت در استفاده، ارزش حرارتی بالا، به صرفه بودن و آلایندگی بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سوخت‌های فسیلی، به طور گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلایل استفاده از گاز طبیعی در سبد انرژی جهان یک روند فزآینده و رو به رشد است.
تولید LNG، مستلزم استفاده از فناوری‌های فوق سرد، موسوم به کرایوژنیک است. از نگاه بسیاری از کارشناسان کشور، دستیابی به این فناوری یک آرزوی دست نیافتنی بود و تحقق آن را جز از طریق همکاری با شرکت‌های خارجی میسر نمی‌دانستند. در سال ۱۴۰۱، به همت جمعی از نخبگان و متخصصان دانشگاه صنعتی شریف، اولین کارخانه تولید LNG در ایران، با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسیده بود. نخبگان حاضر در این پروژه، فرآیند ساخت مجتمع تولید گاز LNG در قرارگاه حمزه سیدالشهداء‌(ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران را آغاز کردند تا فرآیند انتقال سوخت مورد نیاز پایگاه‌های مرزی در ارتفاعات سردسیر شمال غرب را در کمترین زمان انجام شود. پس از افتتاح این مجموعه، توسعه فناوری تولید و استفاده از LNG در کشور در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام امکان‌سنجی‌های فنی و تخصصی و با حمایت نیروی زمینی پاسداران جمهوری اسلامی، پروژه اجرای زنجیره تولید تا مصرف LNG به منظور تامین سوخت و گرمایش مورد نیاز در پایگاه‌های مرزی واقع در ارتفاعات صعب‌العبور شمال غرب کشور در دستور کار قرار گرفت.