به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,518
بازدید دیروز: 4,943
بازدید هفته: 33,120
بازدید ماه: 54,090
بازدید کل: 23,715,910
افراد آنلاین: 10
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
پنج‌شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱٤۰۳
Thursday , 2 May 2024
الخميس ، ۲۳ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۲۱۹۱ - ماهواره «پارس۱» با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
توسط پرتابگر سایوز 
ماهواره «پارس۱» با موفقیت پرتاب شد
و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت   
  ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
حسن سالاریه به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران - عصر ارتباطماهواره “پارس-۱” ایران با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت | خبرگزاری دید |  اخبار افغانستان و جهان
حسن سالاریه، رئیس سازمان فضائی کشور در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در روز 10 اسفند، عنوان داشت: ماهواره پارس با موفقیت در موقعیت خود مستقر شده و سیگنال‌های اولیه حاکی از سلامت عملکرد ماهواره را دریافت کردیم.
سالاریه همچنین در نشست خبری که به مناسبت پرتاب موفق ماهواره پارس یک در محل پژوهشگاه فضائی ایران برگزار شد، گفت: براساس نیازی که در صنعت فضائی دنبال می‌کنیم ماهواره‌های مختلفی در حوزه سنجشی در حال ساخت است از جمله ماهواره طلوع ۳، ظفر ۲، پارس ۲ و پارس ۳ که برخی از آنها در حال ساخت و برخی از ماهواره‌ها اتمام شده است.
وی افزود: در حال حاضر برقراری ارتباط با ماهواره پارس حدود دو روز زمان می‌برد که پیش‌بینی ما این است که با ماهواره‌ها ارتباط زیر یک ساعت را بر اساس تعداد ماهواره‌هایی که در مدار دارد، برقرار کنیم.
رئیس سازمان فضائی کشور در ادامه در خصوص تعداد پرتاب‌ها در سال ۱۴۰۲ و برنامه پرتاب برای سال آینده گفت: با پرتاب ماهواره پارس یک، دوازدهمین پرتاب در دولت سیزدهم انجام شد که اکثر پرتاب‌های ما با ماهواره‌بر بومی صورت گرفت اما این ماهواره با ماهواره‌بر خارجی انجام شد و در مدار خورشید آهنگ قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای پرتاب ماهواره پارس یک در دی ماه بود که این پرتاب با تأخیر در اسفندماه انجام شد و پیش‌بینی می‌کنیم برای سال جدید تعداد بیشتر پرتاب داخلی و بومی داشته باشیم که از جمله آن پرتاب خورشید آهنگ و تعدادی پرتاب بین‌المللی خواهد بود.
سالاریه خاطرنشان کرد: نمونه بعدی پارس یک در حال ساخت است و پارس دو فرآیند طراحی آن در حال انجام است که دقت ۸ متر رنگی و ۴ متر سیاه و سفید می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده یا اوایل سال ۱۴۰۴ آماده پرتاب شوند و همین‌طور ماهواره پارس ۳ دقت حدود ۲ متر قابلیت تصویربرداری از سطح زمین را دارد.
زارع‌پور:‌ بزرگ‌ترین پایگاه فضائی غرب آسیا در حال ساخت است ‌
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در خصوص پرتاب موفق ماهواره پارس 1 گفت: این دوازدهمین پرتاب ماهواره در دولت سیزدهم است و در راستای توسعه همکاری‌های بین‌المللی که با کشورهای مختلف داریم،‌امروز شاهد این پرتاب بودیم.
وی در خصوص مختصات ماهواره «پارس1» افزود:‌ ماهواره سنجشی تصویربرداری است که تماما در داخل کشور و توسط متخصصان پژوهشگاه فضائی و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.
وزیر ارتباطات با اشاره به مسیر پرشتاب صنعت فضائی گفت:‌ در طی یک سال و دوماه گذشته،‌ 12 پرتاب داشتیم که بیش از پرتاب‌های ده‌سال گذشته پیش از آن است. برای سال آینده رویدادهای فضای متعددی پیش‌بینی کردیم و صنعت. صنعت فضائیِ کشور در مسیر توسعه خودش پرشتاب پیش می‌رود که ان‌شاءالله بتوانیم جایگاه جمهوری اسلامی را در فضا تثبیت کنیم و ارتقاء دهیم.
وی درخصوص علت پرتاب از پایگاه روسیه گفت: ما الحمدلله هم ماهواره‌برهای خودمان را داریم و هم پایگاه‌های پرتاب خوبی در اختیارمان است. اما برای این ماهواره خاص،‌ پایگاه‌های پرتاب فعلیِ خودمان امکان تزریق ماهواره در مدارهای خورشیدآهنگ ۹۸ درجه را ندارد.
زارع‌پور افزود: به‌همین خاطر در حال بزرگ‌ترین پایگاه فضائیِ غرب آسیا را در جنوب کشور هستیم. این پروژه در همین دولت آغاز شد و در تلاش هستیم سال آینده یا حداکثر تا پایان دولت، از این پایگاه پرتاب انجام دهیم. این پایگاه امکان تزریق ماهواره به مدارهای مختلف را فراهم خواهد کرد.
وزیر ارتباطات در خصوص برنامه‌های آتی در حوزه فضائی گفت: ماهواره‌های متعددی ساخته شده‌اند از جمله ماهواره‌های ظفر و طلوع؛ همین‌طور ماهواره‌های مختلفی از بخش خصوصی.
وی افزود: ما برای اولین بار بخش خصوصی را به حوزه تولید ماهواره وارد کردیم و قراردادهایی برای خرید تضمینی داده‌های فضائی با آنها منعقد کرده‌ایم. ان‌شاءالله ماهواره‌های آنها نیز به زودی پرتاب خواهد شد. منظومه شهید سلیمانی را داریم که سال آینده ماهواره‌هایش آماده پرتاب می‌شوند. ان‌شاءالله سال آینده سال پربارتری برای صنعت فضائی کشور خواهد بود.
زارع‌پور در پایان گفت: این اتفاق امروز که اتفاق بزرگی بود، هدیه متخصصان صنعت فضائی کشور به مردم عزیزمان بود.
گفتنی است پنج‌شنبه دهم اسفند‌، ماهواره پارس۱ توسط پرتابگر سایوز از پایگاه پرتاب وستوچنی روسیه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین تزریق شد.
به گزارش مشرق، ماهواره پارس۱، ماهواره‌ای تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، تجمیع و آزمون آن در پژوهشگاه فضائی ایران انجام شده است. این ماهواره ۱۳۴ کیلوگرمی، از سری ماهواره‌های تحقیقاتی- سنجشی پژوهشگاه فضائی ایران است و به منظور تصویربرداری کاربردی، توسعه بازار داده‌های سنجشی داخلی، و توسعه و آزمون فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های سنجشی عملیاتی بومی طراحی و تولید شده است.
واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره «پارس۱» 
«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پرتاب ماهواره ایرانی «پارس ۱» از طریق پرتاب‌گر روسی «سایوز» را نشانگر تعمیق شراکت نظامی میان ایران و روسیه تلقی کرد.
میلر در بخشی از نشستی خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ارزیابی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پرتاب ماهواره ایرانی توسط روسیه به مدار زمین چیست، با اشاره به شراکت نظامی ایران و روسیه مدعی شد: همان‌طور که پیش‌تر، چند بار به طور علنی هشدار داده‌ایم، این شراکت برای اوکراین، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی خطرناک است.
ادعای میلر درباره تاثیر شراکت نظامی ایران و روسیه بر کشورهای دیگر، از جمله اوکراین که پیش‌تر نیز از سوی دیگر مقامات دولت آمریکا مطرح شده، در حالی است که مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند جنگ را راهکار حل‌وفصل مناقشات در هیچ کجای جهان نمی‌دانند و از این‌رو، در جنگ اوکراین نیز برخلاف غرب که آشکارا با کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین به مداخله در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین حمایت نمی‌کند و راهکار سیاسی را مسیر مسالمت‌آمیز حل‌وفصل این مناقشه می‌داند. ایران همچنین تاکید کرده است همکاری‌های نظامی‌اش با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دو کشور است و ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد.
پارس یک بعد از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری و مدار زمین آهنگ قرار می‌گیرد و در یک ساعت و نیم از آسمان ایران عبور می‌کند.
میلر در ادامه اظهاراتش مدعی شد: ما توان خود برای اقدام در پاسخ به شراکت نظامی میان روسیه و ایران را در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدانمان نشان داده‌ایم و اگر ایران پا فراتر بگذارد و موشک‌های بالستیک به روسیه بفروشد، به شما اطمینان می‌دهم که پاسخ جامعه بین‌المللی سریع و شدید خواهد بود.