به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,783
بازدید دیروز: 3,016
بازدید هفته: 8,859
بازدید ماه: 74,932
بازدید کل: 23,736,742
افراد آنلاین: 45
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
دوشنبه ، ۱۷ اردیبهشت ۱٤۰۳
Monday , 6 May 2024
الاثنين ، ۲۷ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۷۴۱- در مکتب امام (ره) : استفاده حداقلی از آب در وضو ۱۴۰۲/۱۲/۱۱

 در مکتب امام (ره) : 

استفاده حداقلی از آب در وضو

صرفه‌جویی در آب به روش امام خمینی (ره)
استفاده حداقلی از آب در وضو
دکتر بروجردی (داماد امام راحل) می‌گوید: یک روز شیشه کوچک قرصی در دست پسرم دیدم که مایعی داخل آن بود. پرسیدم این چیست؟
گفت: دوستان مدرسه‌ام از من خواسته بودند، مقداری از آب وضوی امام را به عنوان تبرک برای آنها ببرم، من هم هنگام وضو طشتی بردم و زیر دست پدربزرگ گذاشتم، اما آبی که از وضوی ایشان توی ظرف ریخت، آن‌قدر کم بود که ناچار شدم سرنگ بیاورم و با آن، این شیشه را پر کنم که تازه پر هم نشد.
به امام گفتم: آقا! آب وضوی شما همین‌قدر است؟ لبخند زدند و گفتند: که این باقیمانده آب واجبات وضوی من است.(در وضو یک‌بار ریختن آب واجب و بار دوم مستحب است و امام فقط به همان یک‌بار واجب اکتفا کرده بود.) (1)
نگه‌داشتن باقیمانده آب لیوان
حضرت امام در طول شبانه‏‏‌‏‏روز هر چند ساعت یک‌بار قرص ‏‏می‌خوردند. ما‏‎ ‎‏لیوان را‏‎ ‎‏پر از آب می‌کردیم و به ایشان می‌دادیم تا‏‎ ‎‏قرص‌شان را میل کنند. ایشان قرص‌شان را‏‎ ‎‏با‏‎ ‎‏مقداری از آبِ لیوان می‌خوردند و باقیمانده ‎‏آب را‏‎ ‎‏دور نمی‌ریختند بلکه کاغذی روی آن می‌گذاشتند تا‏‎ ‎‏گرد و غبار به داخل لیوان وارد نشود و دقایق و ساعاتی بعد که می‌خواستند قرص بخورند همان آب لیوان را‏‎ ‎‏می‌خوردند.‏
امام در مصرف آب خیلی صرفه‌جویی می‌کردند. من خودم بار‌ها دیدم ایشان وقتی وضو می‌گرفتند یک مشت را پر از آب می‌کردند و شیر آب را ‏‏می‌بستند و با آن آب، صورت‌شان را می‌شستند، دوباره شیر آب را باز می‌کردند و مشت‌شان را پر از آب می‌کردند؛ یعنی هر دفعه یک مشت آب برمی‌داشتند و مواظب بودند آب زیاد مصرف نکنند.‏
‏‏روزی در حیاط مشغول آب پاشیدن به درخت‌ها بودم. حضرت امام در حال عبور از حیاط بودند. تا مرا دیدند، فرمودند که این آبِ خوردن نباشد که این‌گونه می‌پاشی؟ عرض کردم نه، آقاجان این آبِ چاه است. فرمودند ‏‏آب چاهی نباشد که مردم از آن استفاده می‌کنند. گفتم نه آقا‏‎ ‎‏جان، این آبِ چاهی است که فقط برای آب دادن به گل و درخت حفر شده است. دیگر حرفی نزدند.‏ ‏‏روز دیگر که تشریف آوردند من آب می‌پاشیدم. فرمودند که همین آبِ چاه را هم زیاد مصرف می‌کنی. که از آن به بعد آب پاشی را به افراد دیگر محول کردم.‏(2)
حساسیت نسبت به چکه‌های آب
‏‏از شیر‌‌های آب بیت گاهی اوقات خواهی نخواهی قطره‌ای آب می‌چکید و ما‏‎ ‎‏بار‌ها‏‎ ‎‏می‌دیدیم که امام احساس می‌کردند واشر شیر کمی ضعیف شده و دلیل چکه کردن آب هم همان واشر است. با آیفون زنگ می‌زدند و خدمت‌شان می‌رفتیم. می‌فرمودند: این شیر خراب است درستش کنید. می‌رفتیم لوله‌کش می‌آوردیم و برای اینکه هزینه‌ها‏‎ ‎‏زیاد نشود فقط واشر آن را‏‎ ‎‏عوض می‌کردیم. 
بعضی وقت‌ها‏‎ ‎‏که لوله‌کش نبود و یا‏‎ ‎‏دیر می‌آمد، حضرت امام یک ظرف زیر شیر آب می‌گذاشتند و وقتی که خدمت ایشان می‌رسیدیم می‌فرمودند:  ببین چقدر آب جمع شده‌، اگر بنا‏‎ ‎‏باشد در هر منزلی این‌قدر آب هدر برود، چقدر می‌شود. امام در مصرف آب و برق خیلی توجه داشتند که اسراف نشود. 
‏‏درخت‌ها‏‎ ‎‏و گل‌‌های حیاط بیت را‏‎ ‎‏گاهی اوقات بچه‌ها‏‎ ‎‏آب پاشی ‏‏می‌کردند، ‏‏اگر حضرت امام ‏‏احساس می‌کردند که از آب شهری استفاده شده ناراحت ‏‏می‌شدند اما‏‎ ‎‏خیال‌شان راحت بود که از آب چاه است؛ با‏‎ ‎‏وجود آن نیز به باغبان‌ها تاکید می‌کردند که در مصرف آب چاه نیز صرفه‌جویی کنند.‏(3)
______________
1- مجله پاسدار اسلام، شماره 222، خرداد 1379 به نقل از کتاب «آموزش مصور احکام» طبق فتاوای رهبر انقلاب از انتشارات فقه روز وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی
2- کتاب: خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی‌، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌، 1387‌، ص13‌، راوی عیسی جعفری؛ از پرتال امام خمینی.
3- کتاب: خاطرات خادمان و پاسداران امام خمینی‌، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌، 1387‌، ص34‌، راوی سید رحیم میریان؛ از پرتال امام خمینی.