به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 63
بازدید دیروز: 6,207
بازدید هفته: 19,917
بازدید ماه: 40,887
بازدید کل: 23,702,707
افراد آنلاین: 2
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
سه‌شنبه ، ۱۱ اردیبهشت ۱٤۰۳
Tuesday , 30 April 2024
الثلاثاء ، ۲۱ شوّال ۱٤٤۵
اردیبهشت 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
313029
آخرین اخبار
۱۱۶۹ - سید جمال‌الدین دین‌پرور: ۱۹ رمضان روز نهج‌البلاغه: روز ثبت فرهنگ علوی در تاریخ ایران ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
۱۹ رمضان روز نهج‌البلاغه:
 روز ثبت فرهنگ علوی در تاریخ ایران
۱۴۰۳/۰۱/۱۴

‫مصاحبه با آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور‬‎

سید جمال‌الدین دین‌پرور *
به خاطر دارید که پهلوی دوم تاریخ هجری را به تاریخ جعلی و خودساخته شاهنشاهی تبدیل کرد و می‌خواست نام اسلام و تاریخ اسلام را محو کند.
البته باید گفت که قضیه خیلی خطرناک‌تر و عمیق‌تر بود یعنی نقش استعمار که سال‌ها فکر و توطئه انحلال فرهنگ اسلامی را در سر می‌پروراند و با زمزمه تغییر خط فارسی می‌خواست مجموعه کتاب‌ها و منابع عظیم و ارزشمند اسلامی را به طور کلی از دسترس و استفاده‌ عموم دور نگه داشته و عملاً نابود کند.
اما به برکت انقلاب اسلامی طرح‌های استعماری تغییر خط و تغییر تاریخ اسلامی ناکام ماند و به زباله‌دان تاریخ افتاد و خورشید فرهنگ اسلامی از میان حجاب قرن‌ها ظلم و توطئه درخشید و مهم‌ترین کتاب‌های این فرهنگ نورانی یعنی قرآن و نهج‌البلاغه مورد توجه ویژه قرار گرفت و میلیون‌ها مسلمان حافظ، قرآن پژوه، مفسّر، مترجم، معلّم و استاد، ناشر و قاری در متن جامعه، حوزه و دانشگاه، نیروهای نظامی و انتظامی و به ویژه دانش‌آموزان و نوجوانان به وجود آمد.
در رابطه‌ با نهج‌البلاغه در زبان فارسی بیش از پنجاه ترجمه کامل به ثبت رسید و بارها و بارها تجدید چاپ گردید و در دانشگاه‌ها به عنوان یک درس و رشته‌ رسمی قرار گرفت.
و امروزه صدها مقاله توسط دانشجویان و اساتید تولید و عرضه می‌شود.
اعلام روز نهج‌البلاغه
اعلام روز نوزدهم ماه مبارک رمضان به عنوان «روز نهج‌البلاغه» در تقویم رسمی کشور یکی از نشانه‌های گسترش فرهنگ علوی پس از قرن‌ها مظلومیت و محرومیت از این گنجینه‌ گرانبهاست که به همت شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخاسته از اوج استقبال مردم به آن و حتی راهیابی آن به مجامع بین‌المللی انجام شده است.
روز نهج‌البلاغه می‌تواند نقش مهم و اثرگذاری در جامعه، رفتار و زندگی مردم داشته باشد. به شرط آنکه رسانه‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی و تبلیغی روی آن سرمایه‌گذاری کرده و محتوای آن را به زبان روز و از دیدگاه‌های هنری و ادبی به تصویر کشند.
این حرکت مهم فرهنگی قطعاً موجب رشد و پیشرفت اخلاق و حُسن رفتار جامعه خواهد شد که شدیداً بدان نیازمندیم.
روز نهج‌البلاغه یعنی روز بازپروری و گسترش و حاکمیت گسترده‌ فرهنگ علوی در جامعه‌ اسلامی که زیرساخت‌های آن توسط امام راحل و اندیشه‌ورزان مخلص و متعهد و شهیدان عاشق پی‌ریزی شده است و می‌بایست در بستر قانو‌نگذاری و مدیریت کلان کشور به منصه‌ ظهور و بروز برسد تا مردم ثمره‌ شیرین آن را بچشند و به قول امام راحل رضوان الله علیه:
«نهج‌البلاغه خود معجونی است برای شفا و مرهمی است برای دردهای فردی و اجتماعی و مجموعه‌ای است دارای ابعادی به اندازه ابعاد یک انسان و یک جامعه‌ بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هر چه تاریخ به پیش رود و هر چه جامعه‌ها به وجود آید و دولت‌ها و ملّت‌ها متحقق شوند».
(از پیام امام خمینی به کنگره هزاره نهج‌البلاغه)
روز نهج‌البلاغه یعنی روز حاکمیت فرهنگی که انسانی در اوج قداست و حکمت آن را عملاً بیان کرده است و به عنوان الگوی تجربه شده ارائه گردد که امام حاضر در کنگره چهارم نهج‌البلاغه بدان اشاره کرده‌اند:
«نهج‌البلاغه مانند گفته‌های حکیمی نیست که دور از غوغای زندگی و فارغ از واقعیت‌ها و مسائل گوناگونی که ممکن است در یک جامعه مطرح باشد؛ می‌نشیند و معارف اسلامی را بیان می‌کند، بلکه سخنان انسانی است که بار مسئولیت اداره‌ یک جامعه‌ عظیم را بر دوش خود احساس می‌کند و دانای دین و بصیر به همه‌ معارف اسلامی و قرآنی است و با دلی مالامال از معرفت و روحی بزرگ و در مقامی پرمسئولیت با مردم روبه رو می‌شود».
(از سخنان مقام معظم رهبری در چهارمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه)
روز نهج‌البلاغه یعنی روزی که ما در شرایطی نظیر شرایط زمان امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) قرار گرفته‌ایم و باید از متن تعالیم آن بزرگوار استفاده کنیم:
«در کشور ما و در جامعه‌ ما این انقلاب در سایه‌ آموزش‌های امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و با اتکاء به قرآن و نهج‌البلاغه به پیروزی رسیده است... و همان شرائط تقریباً در بیشتر ابعاد در جامعه و کشور ما حکومت می‌کند، امروز روز استفاده هر چه بیشتر از نهج‌البلاغه است».
(از سخنان مقام معظم رهبری در چهارمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه)
روز نهج‌البلاغه روز شناخت ویژه‌ گوینده‌ آن یعنی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام): «زیرا علی (علیه‌السلام) یک انسان عادی نیست بلکه او یک حکیم است. از آن کسانی که «یؤتی الحکمة من یشاء» یعنی حکمت الهی به او داده شده است، این یک خصوصیت، و خصوصیت دوم اینکه آن حضرت در زمانی خاص، حاکم جامعه‌ اسلامی بود این دو خصوصیت یعنی «حکمت و حاکمیت» سخنان او را از یک سخن حکمت‌آمیز معمولی بالاتر می‌برد».
(از سخنان مقام معظم رهبری در پنجمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه)
امّا راستی سخن او چیست؟، بدیهی است که سخن او مطابق نیازهاست و ممکن نیست غیر از آن چیزی بگوید ممکن نیست که آن طبیب حاذق دلسوز نسخه‌ای بنویسد که بیمار او به آن احتیاج نداشته باشد.
«امروز ما هم در شرائط مشابهی هستیم، ما را دنیاطلبی تهدید می‌کند، ما را هم ابتلاء به کبر و خودپرستی و تبعیض تهدید می‌کند بنابراین ما هم به آن درمان‌ها (نهج‌البلاغه) احتیاج داریم».
(از سخنان مقام معظم رهبری در پنجمین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه)
در پایان از این فرصت استفاده کرده و مسئولیت خطیر تحقّق بخشیدن به این نکته (اعلام روز نهج‌البلاغه) را یادآور می‌شویم که همه‌ مسئولان محترم و دست‌اندرکاران رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، مراکز فرهنگی، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها رسالت مهم دینی خود را به نحو احسن انجام دهند.
___________________
* نماینده ولی فقیه و ریاست بنیاد نهج‌البلاغه