۱۲۰۸ - (پاسخ به شبهات ):تحریف در قرآن؛ ادعا یا واقعیت؟ ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
(پاسخ به شبهات ):
تحریف در قرآن؛ ادعا یا واقعیت؟
۱۴۰۳/۰۳/۰۵
* برخی میگویند در قرآن هم برخی از انواع تحریفها صورت گرفته است؛ منظورشان کدام تحریف است؟ مگر چند نوع تحریف وجود دارد؟
- تحريف در لغت از ماده «حرف» به معناي طرف، گوشه، يا جانب آمده و «تحريف الشيء» به معناي عدول از مواضع اصلي خودش به طرفي يا جانبي ديگر و «تحريف كلام» به معناي تفسير كلام به غير وجه صحيحش آن هم بدون دليل مي باشد.(1)
انواع تحريف
1. تحريف در مدلول و محتواي كلام
تحريف در محتواي كلام ،كه علمای اسلام آن را «تفسير به رأي» مينامند، در تفسير قرآن و روايات به چشم ميخورد.
به عبارت ديگر، ميتوان آن را «تحريف معنوي» ناميد و آن به اين معناست كه تحليل نادرست يا تفسير و تأويل بر غير وجه صحيحش و نتيجه نادرست گرفتن كه مقصود متكلم نباشد را تحريف معنوي مينامند. علت افتراق و پراكندگي مسلمانان بعد از پيامبر(ص) تحريف معنوي قرآن بوده و هر كس بر اساس ايده و گرايش و خواستههاي نفساني خود قرآن را تفسير کرده است.
در واقع اين گونه تحريف را تحريف قرآن نمي گويند ، بلکه تحريف تفسير قرآن مي دانند و اين يعني مفسر به الفاظ قرآن دستبرد نميزند و فقط تفسير نادرست ميکند.
2. تحريف به معناي زياد كردن
تحريف به معناي اضافه کردن مطلبي به مطالب گذشته است و اين در قرآن اتفاق نيفتاده است و تمام علماي شيعه و سني به اين قول اتفاق نظر دارند.
3. تحريف به معناي كم كردن
طبق آيه: « ما قرآن را نازل كرديم؛ و ما بهطور قطع نگهدار آنيم!»(2) و همچنين آيه: «اين كتابي است قطعاً شكست ناپذير، كه هيچ گونه باطلي نه از پيش رو و نه از پشت سر به سراغ آن نميآيد چرا كه از سوي خداوند حكيم و شايسته ستايش نازل شده است.»(3) در قرآن تحريف به معناي كم كردن اتفاق نيفتاده است.
4. تحريف به معناي تبديل كردن
تبديل کردن به اين معناست كه كلمهاي از قرآن را تبديل به كلمه مترادف يا متضاد کنیم که استاد معرفت اين نوع تحريف را مخالف با اعجاز لفظي قرآن ميداند.
به عبارت ديگر، تحريف به معناي زياد يا كم يا تبديل كردن را «تحريف لفظي» نيز مينامند، يعني دخل و تصرف در ظاهر كلام يا به زياد كردن يا كم كردن يا تبديل نمودن، به طوري كه از وجه صحيحش عدول كرده باشد.
در نتيجه، در قرآن تحريف لفظي صورت نگرفته ولي تحريف معنوي و تفسير به رأي بعد از پيامبر اسلام (ص) تاكنون بر اساس گرايش اعتقادي افراد صورت گرفته است.(4)
__________________
1. مصطفوي، حسن، التحقيق في كلمات القرآن، تهران، انتشارات مرتضوي،
ج 2، ص197.
2. حجر/9.
3. فصلت/42.
4. معرفت، محمد هادي، صيانهًْ القرآن من التحريف، قم، التمهيد، ص16؛ خويي، سيد ابوالقاسم، البيان، ص198.