به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 2,785
بازدید دیروز: 6,907
بازدید هفته: 50,655
بازدید ماه: 248,430
بازدید کل: 25,858,794
افراد آنلاین: 8
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
جمعه ، ۲۹ فروردین ۱٤۰٤
Friday , 18 April 2025
الجمعة ، ۲۰ شوّال ۱٤٤۶
فروردین 1404
جپچسدیش
1
8765432
1514131211109
22212019181716
29282726252423
3130
آخرین اخبار
1275 - امر به معروف عملی (پرسش و پاسخ) ۱۴۰۳/۰۳/۳۰

امر به معروف عملی

(پرسش و پاسخ)

‫مراحل امر به معروف و نهي از منکر - راه بیداری‬‎

پرسش:امر به معروف و نهی از منکر عملی چیست و چگونه و با چه سازوکاری انجام می‌گیرد؟

پاسخ:آسیب‌شناسی امر به معروف
1- امر به معروف و نهی از منکر در اسلام از نظر اجرائی شرایطی دارد. اولین شرطش حسن‌نیت و اخلاص است. 
2- ما فقط در مورد منکراتی که علنی است و به آنها تجاهر می‌شود حق تعرض داریم. دیگر حق تجسس و مداخله در اموری که مربوط به زندگی خصوصی مردم است را نداریم.
3- آن چیزی که در اجرای امر به معروف و نهی از منکر بیشتر مورد توجه بوده، دو وسیله (ابزار) بوده است. یکی گفتن و دیگری اعمال زور. یعنی اول بگوییم، بعد هم اگر از گفتن نتیجه نگرفتیم اعمال زور بکنیم. البته شکی نیست که گفتن و پند دادن و اعمال زور به سهم خود وسیله‌ای است از وسایل. ولی آیا وسیله امر به معروف و نهی از منکر منحصر است به این دو و راه و وسیله دیگری وجود ندارد؟!
4- در اخبار وارد شده که امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله و مقام دارد: مرحله قلب، مرحله زبان و مرحله ید و عمل. ما معمولا از مرحله قلب به جای آنکه اخلاص و حسن نیت و علاقه به سرنوشت مسلمانان را درک کنیم، جوش و خروش و عصبانیت‌های بیجا می‌فهمیم و از مرحله زبان به جای آنکه بیان‌های روشن‌کننده و منطقی بفهمیم که قرآن می‌فرماید: «ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه» بخوان به سوی راه پروردگارت با حکمت و پند نیکو (نحل- 125) موعظه‌ها و پندهای تحکم‌آمیز می‌فهمیم و از مرحله ید و عمل هم به جای اینکه تبلیغ عملی و حسن عمل و همچنین تدابیر عملی بفهمیم، تنها این مطلب را فهمیده‌ایم که باید اعمال زور کرد. روی هم رفته ما برای گفتن و نوشتن و خطابه و مقاله زیاد از حد اعجاز قائل هستیم. خیال می‌کنیم با گفتن و زبان کار درست می‌شود. در صورتی که امام صادق(ع) می‌فرماید: «کونوا دعاه للناس بغیر السنتکم» مردم را به دین حق و صلاح دعوت کنید، اما با ابزاری غیر از زبان، یعنی، با ابزار عمل (اصول کافی، ج 2، ص 78)
5- امر به معروف و نهی از منکر اگر مستلزم زدن و قتل نفس باشد، بدون دستور حکومت شرعی جایز نیست.
6- در میان ما کلی گویی موعظه و نصیحت هست، ارشاد هست، تعلیم هست، اما امر به معروف و نهی از منکر نیست. امر به معروف و نهی از منکر این است که کسی را به یک معروف معین و مشخص خارجی امر، یا از منکری معین و خارجی نهی کنند. یک عمر در مذمت شراب، داد سخن سردادن اسمش امر به معروف و نهی از منکر نیست، وقتی امر به معروف و نهی از منکر است که در یک مورد خاص اقدامی صورت بگیرد. چه بسا افرادی که خیال می‌کنند کارشان امر به معروف و نهی از منکر است و حتی یک بار هم امر به معروف و نهی از منکر نکرده‌اند. اگر کسی مشغول غیبت است و ما منعش کنیم. نهی از منکر کرده‌ایم. اما در مذمت غیبت اگر ساعت‌ها بحث کنیم نهی از منکر نیست!
7- امر به معروف و نهی از منکر نباید جنبه صنفی داشته باشد، و بخواهد صنفی (جناح یا گروهی) را جلو و صنف دیگر را عقب ببرد و وسیله اغراض افراد و جریان‌ها و جناح‌ها واقع شود. به قول یکی از فرنگی‌ها: ای آزادی به نام تو چه جنایت‌ها که نشد! و ما باید بگوییم: ای دین و ای نهی از منکر، چه جنایت‌ها که به نام تو نشد!
جایگاه زبان و عمل در امر به معروف
این خود یک غفلت عظیم و اشتباه بزرگی است، که امروز در اجتماع ما که برای گفتن و نوشتن و خطابه و مقاله و خلاصه برای زبان و مظاهر آن بیش از اندازه ارزش قائلیم و بیش از اندازه انتظار داریم. در حقیقت از زبان اعجاز می‌خواهیم. اما در حد ضرورت گرفتن و نوشتن خصوصا اگر همان طوری باشد که قرآن فرموده، حکمت و موعظه حسنه باشد، حقایق را روشن کند، تنها به صورت پندهای تحکم‌آمیز و آمرانه نباشد، شرط لازمی است. ولی به اصطلاح شرط کافی و یا علت تامه نیست، و چون از زبان بیش از اندازه انتظار داریم و از گوش مردم هم بیش از اندازه توقع داریم و می‌خواهیم تنها با زبان و گوش همه کارها را انجام دهیم و به اهدافمان برسیم. اما وقتی به هدف نمی‌رسیم ناراحت می‌شویم و ناله و فغان سرداده و می‌گوییم: گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من- آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. این شعر برای ما در همه زمان‌ها صادق بوده و هست. فکر نمی‌کنیم که ما اشتباه می‌کنیم، ما بیش از اندازه از این گوش و زبان انتظار داریم. در حالی که بیشتر اوقات باید از راه عمل و چشم استفاده کنیم، ما با دست خود و عمل خود اگر خوب رفتار کنیم تا مخاطب اعمال ما را با چشم خودشان ببینند، این فرایند رفتاری تاثیرات خاصی را بر روی آنها خواهد داشت و مصداق واقعی امر به معروف و نهی از منکر تلقی می‌گردد.                        

 

تاثیر عمل و فکر جمعی در امر به معروف
گذشته از اینکه ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید عمل را دخالت دهیم و به قلب و زبان بسنده نکنیم، به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که عمل اگر فردی باشد، چندان مفید و فایده نیست خصوصا در دنیای امروز که عصر ارتباطات است و تاثیر و تاثر متقابل پدیده‌ها بر یکدیگر به سرعت انتقال یافته و عملی می‌گردد. لذا این هم خود یک مشکلی است در زندگی اجتماعی ما که آنهایی هم که اهل عمل می‌باشند، توجهی به عمل اجتماعی ندارند و به اصطلاح تکرو می‌باشند. از فکر و تصمیم و عمل فردی کاری ساخته نیست، بلکه همکاری، همفکری و مشارکت لازم است. مرحوم علامه طباطبایی(ره) در ذیل آیه 200 سوره آل عمران بحثی دارد راجع به اینکه دستور اسلام این است که تفکر، باید تفکر اجتماعی باشد. «یا ایها الذین امنو، اصبروا و صابروا و رابطوا» ای کسانی که ایمان آوردید(در برابر مشکلات و هوس‌ها) استقامت کنید و در برابر دشمنان نیز پایدار باشید و از مرزهای خود مراقبت کنید.
آری ما عادت به تفکر اجتماعی را از دست داده‌ایم و اساسا فردی فکر می‌کنیم. باید توجه داشت که بسیاری از منکرات حکم یک گره و کلاف پیچیده و درهم تنیده‌ای را دارد که از جمع شدن رشته‌های مختلف پیدا شده و باید با تعقل، تدبیر و مشاوره و تفکر اجتماعی آن لایه‌ها و رشته‌های مختلف علم‌النفسی، تاریخی و دینی  و روانشناسی و جامعه‌شناسی را تبیین و تفصیل نمود، بنابراین علم و اطلاع یک یا دو نفر ممکن نیست که کافی و وافی باشد. باید در راه مصالح اجتماعی خیالات رئیسی و مرئوسی و آقایی و شخصیت‌سازی از بین برود. پس هم از لحاظ شرط علم و هم از لحاظ شرط قدرت، گاهی به اجتماع و تشکل و نظم و انضباط احتیاج است. حداقل باید بین عوامل تخریب و عوامل اصلاح توازن باشد و اگر تعادل به نفع عوامل فساد و تخریب به هم بخورد، اجتماع متلاشی می‌شود.
جایگاه سازوکار عملی در مبارزه با منکرات
در بحث امر به معروف و نهی از منکر چیزی را که بیش از اندازه برایش جایگاه و اثرگذاری قائل شده‌ایم زبان است نه عمل و در عمل هم بیشتر به عمل فردی توجه کرده‌ایم تا عمل اجتماعی. اکنون می‌گوییم چیزی که بیش از هر چیز دیگر مورد غفلت است، دخالت سازوکار عقلانی و منطقی است. مقصود این است که در کار معروف و منکر باید تدابیر عملی اندیشید و باید دید چه سازوکاری و شیوه تعاملی و رفتاری می‌تواند مردم را نسبت به فلان کار نیک تشویق کند و یا آنها را از فلان عمل زشت بازدارد. امروزه معروف و منکر آن معنای وسیع خود را از دست داده و محدود شده به یک سلسله مسائل عبادی که متاسفانه آن هم به نحو مطلوبی عملی نمی‌گردد. بنابراین چون فکر امر به معروف و نهی از منکر محدود شده و مردم از جنبه اجتماعی توجهی به اصلاحات امور زندگی خود ندارند. بنابراین اگر احیانا نهادهای حکومتی بخواهند گام‌های اصلاحی را در بعد اجتماعی بردارند، مردم احساس نمی‌کنند که پای یک امر مذهبی و دینی در میان است، زیرا حس نمی‌کنند که این هم از جنبه دینی یک وظیفه است و آن را از دایره امر به معروف و نهی از منکر خارج می‌کنند.
نمونه تاثیر سازوکار عملی در امر به معروف
چند سال پیش در یکی از شهرهای کوچک ایالت فیلادلفیای آمریکا زنها مبتلا به قماربازی شده بودند. ابتدا کشیش‌ها، نویسندگان و خطبا تا می‌توانستند راجع به قبح و بدی قمار خصوصا برای زنها گفتند و نوشتند ولی تاثیری در زنها نداشت تا اینکه شهردار آنجا به این فکر افتاد تا چند باشگاه و نمایشگاه هنری زنانه دایر کند و در آنجا انواع سرگرمی‌های مناسب از قبیل: روش‌های تربیتی صحیح مادران موفق، کارهای هنری و دستی و اعطای جوایز تشویقی به آنها و... که ظرف دو سه سال بعد از ارائه این الگوی عملی و رفتاری جایگزین، زنهای آن شهر به کلی قمار را فراموش کردند. این را می‌گویند سازوکار عملی و منطقی در مبارزه با منکرات و جایگزینی معروف‌ها. اگر آنها می‌خواستند به موعظه‌ها و خطابه‌های کشیشان و نویسندگان و روزنامه‌ها قناعت کنند می‌بایست برای همیشه مثل ما بنشینند و بگویند: گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من... آنچه البته به جایی نرسد فریاد است. (ده گفتار، شهید مطهری، ص ۹۵)
قلت مصلح اجتماعی
ما در تاریخ اسلام از هر طبقه‌ای شخصیت‌های بزرگ و مبرزی داشته‌ایم؛ ادبا، حکما، فقها، شعرا، خطبا، نویسندگان، منجمان و ریاضیدانان و سیاستمداران، صنعتگران و هنرمندان شاخصی داشته‌ایم ولی مصلحینی نداشته‌ایم و از این جهت ما خیلی فقیریم. البته کم و بیش مصلحین در میان ما ظهور کرده‌اند اما نه آن اندازه که انتظار می‌رود، با اینکه ما اصل امر به معروف و نهی از منکر را در اسلام داریم و این اصل اقتضا می‌کند که ما مصلحین زیادی داشته باشیم. اما این‌قدر مصلح نداشته‌ایم و سخن از اصلاح کمتر شنیده‌ایم و فکر نمی‌کنیم که این هم یک شأن بزرگی است و از همه شئون هم بالاتر است که خود ائمه(ع) هم این شأن را برای انجام رسالت خود پسندیده‌اند.
امام حسین(ع) فرمود: «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امهًْ جدی. فلسفه قیام من اصلاح‌طلبی است و من مرد مصلحی می‌باشم.» (مقتل خوارزمی، ج 1، ص 188)