به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,243
بازدید دیروز: 3,419
بازدید هفته: 1,243
بازدید ماه: 119,032
بازدید کل: 24,427,912
افراد آنلاین: 73
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۳۱ شهریور ۱٤۰۳
Saturday , 21 September 2024
السبت ، ۱۸ ربيع الأول ۱٤٤۶
شهریور 1403
جپچسدیش
21
9876543
16151413121110
23222120191817
30292827262524
31
آخرین اخبار
1282 - پرسش و پاسخ‌های حسینی (پرسش و پاسخ) ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
پرسش و پاسخ‌های حسینی
(پرسش و پاسخ)
 
‫پرسش و پاسخ - مرکز تبدیل فایل زرنگار به ورد و پی دی اف Zarnegar to Word &  PDF‬‎
1- راهکار طول عمر و افزایش رزق
طول عمر باعزت و افزایش رزق و روزی حلال آرزوی همه انسان‌های شریف است که راهکار آن را امام حسین(ع) در صله رحم و ارتباط با خویشاوندان دانسته و می‌فرماید: «کسی که دوست دارد و خوشحال است تا عمر او طولانی گردد و روزی او فراوان شود، پس با خویشاوندان خود ارتباط داشته باشد.» (بحارالانوار، ج 74، ص 91، ح 15)
2- تعریف ادب
از امام حسین(ع) پرسیدند که معنای ادب چیست؟ و انسان باادب کدام است؟ امام حسین(ع) فرمود: ادب آن است که وقتی از منزل خود بیرون رفتی هرکس را که مشاهده کردی او را از خود بهتر بدانی.(موسوعه کلمات امام حسین(ع)، ص 910)
3- شناخت امام معصوم بستر خداشناسی
امام حسین(ع) روزی در جمع یاران خود به پاخاست و درباره هدف آفرینش انسان و نقش امامت و رهبری سخنانی ایراد کرد و فرمود: ای مردم! تقوای الهی داشته باشید،‌ خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند. آنگاه که او را شناختند، پرستش کنند خدا را، وقتی که خدا را پرستش کردند، با پرستش او از پرستش دیگران بی‌نیاز شوند. یکی از یاران پرسید راه شناخت خداوند کدام است؟ امام حسین(ع) در پاسخ فرمود: شناخت خداوند به این است که مردم هر زمان رهبر(معصوم) خودشان را بشناسند، امامی که اطاعت او بر آنان واجب است، تا به وسیله رهبر خدا را بشناسند.(علل‌الشرایع، شیخ صدوق، ص 9، ح 1)
4- اثبات امامت با حدیث ثقلین
امام حسین(ع) نقل کرده‌اند: روزی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) از معنای حدیث «ثقلین» سؤال شد که رسول خدا(ص) فرمود: من در میان شما دو چیز گرانبها باقی می‌گذارم، کتاب خدا و عترت من، معنای عترت چیست؟ امام علی(ع) در پاسخ فرمود: هدف از عترت، من و حسن و حسین و نه فرزند از فرزندان حسین(علیهم‌السلام) می‌باشند، که نهمین آنان، مهدی و قائم امامان می‌باشد. آنان از قرآن و قرآن  از آنان جدا نمی‌شود تا در کنار حوض کوثر بر رسول خدا(ص) وارد شوند.(بحارالانوار، ج 36، ص 373، ح 2)
5- راه شناخت مؤمن و منافق
برای شناخت خوبی‌ها و بدی‌ها، بایدها و نبایدها، باید معیار و میزانی وجود داشته باشد تا انسان‌ها خود را ارزیابی کنند و میزان گرایش قلبی خود را بشناسند. خداوند بزرگ انسان‌های کامل و معصوم را معیار و میزان دیگر انسان‌ها قرار داد تا خودسازی و تربیت ممکن باشد و موانع و آفات رهگیر انسان نباشد. رسول گرامی اسلام(ص) بارها و بارها اعلام فرمودند: علی(ع) معیار شناخت حق و باطل است و دوستی علی(ع) میزان شناخت مؤمن و منافق می‌باشد. امام حسین(ع) هم در رابطه با معیار شاخص شناخت مؤمن و منافق می‌فرماید: در زمان رسول خدا(ص) منافقین را نمی‌شناختیم جز با دشمنی و کینه‌توزی آنان نسبت به امام علی(ع) و فرزندان او که درود خدا بر آنان باد.» (همان، ج 39، ص 302، ح 113)
6- خبر از مصلح و عدالت جهانی
شعیب ابن ابی حمزه نقل می‌کند: روزی بر امام حسین(ع) وارد شدم و پس از سلام و احترام لازم پرسیدم: آیا شما «صاحب‌الامر» هستید؟ حضرت پاسخ داد: نه. پرسیدم: آیا فرزند شما است؟ پاسخ داد: نه. پرسیدم: آیا فرزند فرزند شما است؟ پاسخ داد: نه. گفتم: پس صاحب‌الامر کیست؟ امام حسین(ع) فرمود: کسی است که زمین را پر از عدل و داد می‌کند، چنانکه پر از ستم خواهد شد و بعد از آنکه دوران طولانی از حضور امامان بگذرد او خواهد آمد، چنانکه رسول خدا(ص) پس از آنکه دوران طولانی از حضور پیامبران آسمانی گذشت مبعوث شد.(عقدالدرر فی اخبار المنتظر، یوسف مقدسی شافعی سلمی، ص 158)
همچنین امام حسین(ع) از حتمی بودن ظهور خبر داده و می‌فرماید: اگر از دنیا جز یک روز باقی نماند، پروردگار عزوجل آن روز را چنان طولانی خواهد کرد تا مردی از فرزندان من قیام کند و جهان را پر از عدل و داد نماید، آنچنان‌که پر از فساد و ستمکاری خواهد شد. من این‌چنین از رسول خدا(ص) شنیدم.(کمال‌الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ص 317، ح 4)