۱۳۶۰ - (پاسخ به شبهات ):چشــم زخم خرافه یا واقعیــت؟! ۱۴۰۳/۰۹/۱۹
(پاسخ به شبهات ):
چشــم زخم خرافه یا واقعیــت؟!
۱۴۰۳/۰۹/۱۹
شبهه: آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ چرا عدهای چشمشان شور است؟
پاسخ: اصل وجود چشم زخم در معارف دینی امری پذیرفته شده است ولی احتمال اینکه مشکل پیش آمده در زندگی ربطی به چشم زخم نداشته و دلیل دیگری داشته باشد نیز زیاد است.
علاوه بر این ما حق نداریم نسبت به کسی سوءظن داشته و او را عامل چشم خوردن خود بدانیم، این اتهام ما میتواند حق الناس نیز به دنبال داشته باشد. خود ما هم میتوانیم خودمان را یا عزیزانی که جز خیر برایشان نمیخواهیم را چشم بزنیم.
علت اینکه چرا برخی باعث چشم خوردن خود یا دیگران میشوند روشن نیست و نمیتوان منشأ آن را آلودگی اخلاقی یا نکته منفی دیگری در وجود آن فرد دانست.
راه دفع چشم زخم
برای در امان ماندن از شرور، اعم از شر شیاطین انس و جن و چشم زخم و... میتوان به توصیههای زیر عمل کرد:
۱. بالاترین و قویترین حرز، رعایت تقواست، یعنی بندگی کردن و عمل به واجبات و ترک محرمات، بهترین راه جلوگیری از شرور است.
با رعایت تقوا و توکل به خدا، نگران چیزی نباشید، در قرآن خداوند میفرماید « وَ ما هُمْ بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه»؛ هیچ گاه نمیتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان
برسانند.(۱)
۲. خواندن آیات و سورههای قرآن مانند: خواندن «آیت الکرسی»، سورههای «حمد»، «توحید» و «معوذتین» (سورههای ناس و فلق)، سوره جن و... و نیز دادن صدقه، برای در امان ماندن از شرور و آفات بسیار مؤثر است و توصیه شده است.
امام رضا(ع) در پاسخ سؤال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟
فرمودند: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و توحید و معوذتین (ناس و فلق) را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ میکند.(۲)
همچنین در روایت آمده که خواندن چهار آیه ابتدائی سوره بقره، آیت الکرسی و دو آیه بعدش و نیز سه آیه آخر سوره بقره
(که مجموعا ده آیه میشوند) نیز برای رفع گرفتاری و دفع شرور، بسیار مؤثر است.(۳)
۳. همراه داشتن حِرز امام رضا(ع)؛ پس در کاغذی سورههای حمد، توحید، ناس، فلق و آیه الکرسی را بنویس و آن را در ظرف و حفاظی قرار بده.(۴)
همراه داشتن حرز امام جواد(ع) نیز برای در امان ماندن انسان از همه خطرات، آفات و بلایا و بیماریها و ایمنی از شر انس و جن و...
مفید است.
دو حرز از ایشان نقل شده است، یکی کوتاه و مختصر و در یک سطر است(۵)؛ دیگری طولانی و مفصل است.(۶)
پینوشتها:
۱. بقره: ۱۰۲.
۲. مجلسی، بحار الأنوار، چاپ بیروت، ج۹۲، ص۱۲۹.
۳. کلینی، کافی، اسلامیه، ج۲، ص۶۲۱، ح ۵.
۴. طبرسی، مکارم الاخلاق، الشریف الرضی، ص۳۸۶.
۵. ابن طاووس، مهج الدعوات و منهج العبادات، دار الذخائر قم، ص۴۲.
۶. همان، صص۳۹ – ۴۲.