به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 1,750
بازدید دیروز: 4,654
بازدید هفته: 6,404
بازدید ماه: 6,404
بازدید کل: 24,993,739
افراد آنلاین: 109
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
یکشنبه ، ۰۲ دی ۱٤۰۳
Sunday , 22 December 2024
الأحد ، ۲۰ جمادى الآخر ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
159 - پزشکیان در جلسه هیئت دولت : ادارات دولتی تا سال آینده به پنل‌های خورشیدی تجهیز می‌شوند ۱۴۰۳/۰۹/۲۱
پزشکیان در جلسه هیئت دولت :
ادارات دولتی تا سال آینده به پنل‌های خورشیدی تجهیز می‌شوند
  ۱۴۰۳/۰۹/۲۱

‫پزشکیان خبر داد: تجهیز ادارات دولتی به پنل‌های خورشیدی - ایسنا‬‎

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت بر تلاش برای جلوگیری از قطع گاز و برق واحدهای صنعتی تأکید کرد و گفت: باید تمامی دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط تلاش کنند ناترازی انرژی به جایی نرسد که مجبور شویم برق صنایع را قطع کنیم. تعطیل شدن صنایع به خاطر نرساندن خوراک گاز و برق به معنای کمبود اقلام و کالاها در آینده است و نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی 
بیفتد.
وی با یادآوری نام‌گذاری امسال به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، افزود: به هر شکلی نباید اجازه دهیم صنایع به خاطر ناترازی حوزه انرژی تعطیل شود، آن هم در سالی که مقام معظم رهبری به نام تولید آن را نامگذاری کرده‌اند.
رئیس‌جمهور به ضرورت کاهش مصرف خانگی برق و گاز تأکید کرد و گفت: اگر صرفاً 2 درجه کاهش دما را داشته باشیم، می‌توان تا 50 میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی کرد. تمامی دستگاه‌های تبلیغاتی از صدا و سیما تا امامان جمعه می‌توانند مردم را دعوت کنند که این اتفاق بیفتد.
پزشکیان همچنین درباره برنامه‌های دولت برای افزایش تولید برق در ماه‌های آینده، گفت: برنامه‌های زیادی برای تولید برق از طریق پنل خورشیدی و نیروگاه‌های بادی داریم که یکی از آنها تجهیز ادارات دولتی به پنل‌های خورشیدی است. ضمناً دولت آمادگی دارد تا مجوزهای لازم به بخش خصوصی برای فعالیت در تولید انرژی پاک را صادر کند.
اولویت اصلی دولت اجرای سند چشم‌انداز و رساندن ایران اسلامی به جایگاه نخست منطقه است
خبر دیگر اینکه، رئیس‌جمهور در دیدار اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی،‌ ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در کشور در قریب 100 روز گذشته و همچنین موانع و چالش‌های پیش‌روی دولت در مدیریت اجرائی کشور گفت: به باور بنده شرایط امروز اگرچه از دوران جنگ نیز به مراتب دشوارتر و سطح انتظارات و توقعات از دولت بسیار بالاست، اما متعقدیم با ایجاد همدلی و آرامش‌بخشی به جامعه و همراه کردن مردم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
پزشکیان با تاکید بر اینکه بیان مشکلات و چالش‌های موجود در کشور نه به معنای ایجاد ناامیدی بلکه در راستای صداقت و شفافیت با مردم و سهیم کردن آنها در اصلاح رویه‌های غلط است، تصریح کرد: ما اگر در عمل و رفتار خود الگوی خوبی برای مردم باشیم و برای تحقق اهداف مترقی سند چشم‌انداز صادقانه تلاش کنیم، مردم نیز حتما با همراهی خواهند کرد و اگر تا پیش از این در تحقق این سند موفق نبوده‌ایم، دلیل آن را باید در عملکرد و رفتارهای خودمان جست‌وجو کنیم.
وی در ادامه بروز ناترازی‌های عمده در بخش انرژی را ناشی از سوءمدیریت در توزیع و مصرف بی‌رویه دانست و با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت الگوی مصرف گفت‌: در این زمینه توصیه‌ها و دستورات لازم به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی داده شده، به هیچ‌ عنوان نباید به بهانه کمبود انرژی تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند و در این راستا بنده تاکید کرده‌ام که حاضرم حتی برق یا گاز مجموعه نهاد ریاست جمهوری و محل سکونتم قطع شود، اما تولیدکنندگان برای تامین انرژی خود به مشکل برنخورند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دیدار اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس، بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در امور اجرائی کشور را از جمله رویکردهای اصلی دولت چهاردهم عنوان کرد و افزود: دولت همچنین برای استفاده از ظرفیت فراکسیون زنان و خانواده مجلس به‌ویژه در راستای تحقق مطالبات بانوان کشور و دیپلماسی زنان در تعاملات بین‌المللی آمادگی کامل دارد.
پزشکیان همچنین وضع قوانین متناسب با مقتضیات زمانی و شرایط کشور و همچنین توجه به لوازم اجرای آن را از جمله انتظارات دولت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت‌: انتظار و توقع ما از نمایندگان کمک به دولت برای رفع مشکلات کشور با ریل‌گذاری مناسب است و نباید با برخی تصمیمات بدون در نظر گرفتن شرایط کشور، جامعه را دچار تنش کنیم.
وی با بیان اینکه امروز اولویت و تمرکز اصلی دولت اجرای سند چشم‌انداز و رساندن ایران اسلامی به جایگاه نخست منطقه در اقتصاد، علم و فناوری است، افزود: در این راستا تقویت زیرساخت‌های کشور که از مطالبات نمایندگان محترم نیز هست، امری حیاتی بوده و دولت در این زمینه با جدیت در حال تلاش و فعالیت است.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، اعضای فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات و دغدغه‌های خود و همچنین مطالبات مردم در حوزه‌های انتخابیه از جمله تامین آب پایدار و تقویت زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی در مناطق کم‌برخوردار کشور، استفاده از نیروهای بومی توانمند و متخصص در مناطق آزاد کشور، اهتمام ویژه به موضوع جمعیت به عنوان یکی از اولویت‌های اساسی کشور، توجه به کسب درآمدهای غیر نفتی با تمرکز بر حوزه گردشگری و صنایع دستی، توجه به مسکن و اشتغال بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند معلول، اجرای بیمه زنان خانه‌دار با تعامل مشترک دولت و مجلس، تعامل بیشتر وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرائی با فراکسیون زنان و خانواده مجلس در راستای تحقق مطالبات زنان، استفاده از اعتبارات مختص کاهش آسیب‌های اجتماعی به حوزه زنان و خانواده، بازتعریف نقش سفرا برای کمک به پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی نظام و دولت و اجرای قانون عفاف و حجاب پرداختند.
تعلیم و تربیت نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه انسانی دارد
رئیس‌جمهور همچنین در پیامی به بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» تصریح کرد: در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر اساس قانون و بنا به ضرورت کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش به‌وجود آمده‌اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف و بی‌عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش‌ها معطوف به ارتقای جهش‌وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات ارائه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. 
متن پیام رئیس‌جمهور که توسط سید ضیا‌ هاشمی در این همایش قرائت شد، به شرح زیر است؛
تعلیم و تربیت به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین حقوق بشری، نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه انسانی دارد. همه افراد، بدون توجه به جنسیت، نژاد، قومیت، مذهب و وضعیت اقتصادی باید به آموزش با کیفیت دسترسی داشته باشند. روشن‌ترین تعریف برای عدالت اجتماعی و آموزشی به‌دست آوردن فرصت‌های برابر برای همه طبقات جامعه است.
بی‌تردید تبعیض آموزشی موجب بروز مشکلات بسیاری همچون شکاف طبقاتی و نارضایتی و نابهنجاری اجتماعی می‌شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی نیازمند توجه ویژه نهادهای مسئول به موضوع عدالت آموزشی هستیم. با عدالت آموزشی است که می‌توانیم استعدادهای موجود در سراسر کشور را شناسایی و پرورش دهیم.
 
حق و انصاف ایجاب می‌کند دانش‌آموزان همه مناطق کشور از فرصت تحصیل و امکانات مورد نیاز برخوردار باشند، به همین منظور دولت در تلاش است با برنامه‌ریزی و به‌کارگیری تمامی امکانات، بتواند همه دانش‌آموزان مناطق دورافتاده و محروم، دارای مدرسه مناسب و استاندارد شوند.
در کنار عدالت آموزشی، یکی از موضوعات مهم در نظام برنامه‌ریزی درسی، توجه به فناوری‌های نوین آموزشی و درسی و رشد مهارت‌آموزی برای ارائه خدمات آموزشی و تربیتی با کیفیت است.
در سند تحول بنیادین آ‌موزش و پرورش به‌عنوان یک سند مرجع، بر آموزش مهارت‌محور دانش‌آموزان به‌ویژه کسب مهارت‌های زندگی و شغلی تأکید زیادی شده است که ضرورت دارد به‌درستی عملیاتی شود.
علاوه‌بر این، ما در کشوری زندگی می‌کنیم که زبان‌ها و گویش‌ها تنوع بالایی دارد. از این حیث باید مراقبت کرد دانش‌آموزان غیر فارسی‌زبان نه‌تنها دچار محدودیت و مانع در رشد و یادگیری نشوند، بلکه زبان مادری کارکرد مزیتی برای آنان در پی داشته باشد. اصل 15 قانون اساسی نیز به استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس در کنار زبان فارسی تصریح دارد و می‌تواند به حفظ تنوع فرهنگی و زبانی کشور انجامیده و به دانش‌آموزان دو زبانه در احساس تعلق و هویت کمک کند. از موثرترین اقدامات در این باره، توسعه آموزش‌های پیش از دبستان برای ورود به دوره ابتدائی است.
همچنین در نظام آموزشی ما گرچه مدارس خصوصی بر اساس قانون و بنا به ضرورت کاستن از بار مالی دولت در تأمین نیازهای آموزش و پرورش به‌وجود آمده‌اند، اما باید مراقبت کرد این مدارس موجب شکاف و بی‌عدالتی آموزشی در کشور نشوند. به موازات این باید تلاش‌ها معطوف به ارتقای جهش‌وار در کیفیت مدارس دولتی باشد تا خدمات ارائه شده تفاوت محسوس و معناداری با مدارس خصوصی نداشته باشند. این یک وظیفه مسلم برای دولت وفاق ملی است.
اینجانب با ارج نهادن بر این اقدام شایسته فرهنگی، از دست‌اندرکاران بیستمین همایش سالانه «انجمن مطالعات برنامه‌ درسی ایران» و همه اندیشمندانی که مسئولانه با هم‌اندیشی و تبیین و تشریح موضوع مهم عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی اهتمام دارند، قدردانی می‌کنم.