به وب سایت مجمع هم اندیشی توسعه استان زنجان خوش آمدید
 
منوی اصلی
آب و هوا
وضعیت آب و هوای زنجان
آمار بازدیدها
بازدید امروز: 6,027
بازدید دیروز: 4,017
بازدید هفته: 6,027
بازدید ماه: 145,199
بازدید کل: 25,132,109
افراد آنلاین: 13
اوقات شرعی

اوقات شرعی به وقت زنجان

اذان صبح:
طلوع خورشید:
اذان ظهر:
غروب خورشید:
اذان مغرب:
تقویم و تاریخ
شنبه ، ۲۲ دی ۱٤۰۳
Saturday , 11 January 2025
السبت ، ۱۱ رجب ۱٤٤۶
دی 1403
جپچسدیش
7654321
141312111098
21201918171615
28272625242322
3029
آخرین اخبار
۲۳۳ - شهيد مطهرى : فاطمه«س» الگوی تمام برای زن مسلمان ۱۴۰۳/۱۰/۰۷

فاطمه«س» الگوی تمام برای زن مسلمان

  ۱۴۰۳/۱۰/۰۷

مرتضی مطهری - دانشنامه‌ی اسلامی

زهرا(س)  در جوانى از دنيا رفته است  و از بس در آن زمان دشمنانش زياد بودند، از آثار ايشان كم مانده است. 
ولى خوشبختانه يك خطابه مفصل بسيار طولانى از ايشان باقى مانده كه اين خطابه را تنها شيعه روايت نمى ‏كند، بغدادى(سنی) در قرن سوم نقل كرده است. 
همين يك خطابه كافى است كه نشان بدهد زن مسلمان در عين اينكه حريم خودش را با مرد حفظ مى‏كند و خودش را به اصطلاح براى ارائه به مردان درست نمى‏كند، معلوماتش چقدر است، ورود در اجتماع تا چه حد است.
خطبه حضرت زهرا(ع) توحيد دارد در سطح توحيد 
نهج البلاغه،يعنى در سطحى كه دست فلاسفه به آن نمى‏ رسد.
 يك‏دفعه وارد در فلسفه احكام مى ‏شود: خدا نماز را براى اين واجب كرد، روزه را براى اين واجب كرد و ...
بعد شروع مى‏كند به ارزيابى قوم عرب قبل از اسلام  و تحولى كه اسلام در اين قوم به وجود آورد، بعد در مقام استدلال و محاجّه بر مى‏ آيد.
سنت پيغمبر اين بوده كه زنها جدا مى‏ نشستند  و مردها جدا و پرده‏اى بلند ميان آنها كشيده مى‏ شد.
زهراى اطهر از پشت پرده تمام سخنان خودش را گفت و زن و مرد مجلس را منقلب كرد.
زهرا  هم شخصيت دارد و هم عفاف،هم پاكى دارد و هم حريم.
*مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2)) ج‏17، صص: 406-405- با تلخیص و ویرایش

 

 

چه بسیار عالمانی که جاهلند!

شوخى نيست كه در حديثى يك پيشواى مردم بگويد: خدا دو حجت دارد (حجت به امام و پيغمبر گفته مى‏شود) : حجت ظاهر و حجت باطن؛ حجت ظاهر انبيا هستند و حجت باطن عقول مردم. 
اين حديثى است كه از مسلّمات احاديث شيعه است و در «كافى» هست. 
جهلى كه در اين حديث آمده نيز نقطه مقابل عقل است و عقل در روايات اسلامى آن نيرو و قوّه تجزيه و تحليل است. در غالب مواردى كه مى ‏بينيد اسلام جاهل را كوبيده، جاهل در مقابل عالم و به معنى بى ‏سواد نيست،بلكه جاهلْ ضد عاقل است. 
عاقل كسى است كه از خودش فهم و قدرت تجزيه و تحليل دارد و جاهل كسى است كه اين قدرت را ندارد.
ما خيلى افراد عالم را مى ‏بينيم كه عالمند ولى جاهلند؛ عالمند به معنى اينكه فرا گرفته از بيرون زياد دارند،خيلى چيزها ياد گرفته‏اند؛اما ذهنشان يك انبار بيشتر نيست، خودشان اجتهاد ندارند،استنباط ندارند، تجزيه و تحليل در مسائل ندارند.
اين‏جور اشخاص از نظر اسلام جاهلند يعنى عقلشان راكد است. ممكن است علمش زياد باشد ولى عقلش راكد است.
*مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام) ج‏22، صص: 860- 859- با تلخیص و ویرایش